Vettiga lås?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
tack för alla tips, jag själv behöver uppgradera med ett liknande lås då tjejen troligtvis inte kommer ha ett ultrasäkert garage nu :3freak :död

hur pass säkert är Älvsjö i stockholm överlag?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Någon som kan rekommendera bra "fästögla" till betonggolv/asfalt, för att kunna trä igenom kätting så hojjen inte kan bäras iväg?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som kan rekommendera bra "fästögla" till betonggolv/asfalt, för att kunna trä igenom kätting så hojjen inte kan bäras iväg?

De flesta duger nog. Är det utrustade tjuvar tar de sig igenom kättingen på en halvminut max, sedan är hojen i skåpbilen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bra tips om Pollaren!
Ett alt jag har är att kedja ihop (med klass 3 kätting) en dröse vinterdäck, sisådär 12st...
Tror att redan 4 hjul blir marit att bära med sig ihop med hojjen.
Vad tror ni?
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Men hur vet försäkringsbolaget om man använt godkänt lås eller inte? :va :confused:

Man kan väl rent teoretiskt säga att tjuven även tog med sig hela låset/kättingen?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns det skivbromslås med larm som ringer uppe i lägenheten när hojen står i källargaraget?


Det finns enkla tvåvägslarm som "ringer upp" till fjärrkontrollen. Suger en del batteri så vid längre förvaring så är det lämpligt med underhållsladdning. Finns på ebay, Aliexpress eller Biltema från ett par skrynkliga hundralappar. Räckvidd genom lite betong 2-400 meter ungefär.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Men hur vet försäkringsbolaget om man använt godkänt lås eller inte? :va :confused:

Man kan väl rent teoretiskt säga att tjuven även tog med sig hela låset/kättingen?

Är man det minsta tveksam (vilket man kanske borde vara) så tar men en bild på lås och eventuellt kvitto och sparar på sin mobil eller i lämpligt moln. Annars brukar det duga med att visa upp nycklar eller (om man är en person som inte utnyttjar sin drulleförsäkring veckan efter att Apple släppt en ny modell av IPhone) bara tala om att den var låst enligt försäkringsbolagets krav.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Är man det minsta tveksam (vilket man kanske borde vara) så tar men en bild på lås och eventuellt kvitto och sparar på sin mobil eller i lämpligt moln. Annars brukar det duga med att visa upp nycklar eller (om man är en person som inte utnyttjar sin drulleförsäkring veckan efter att Apple släppt en ny modell av IPhone) bara tala om att den var låst enligt försäkringsbolagets krav.


Så dom kan se det med hjälp av nycklarna?
Menar om jag visar en bild på ett lås på en mc så behöver det inte betyda att det är min hoj eller mitt lås. Eller att det låset bara satt där när man tog kortet

Bara så det inte blir något tjafs med försäkringsbolaget om det skulle hända
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har tagit bilder på alla lås&nycklar samt specat exakt modell och angett länkar till produkternas hemsidor - allt skickat via mail till FB och bett dem godkänna låsen.
Bad att de skulle ok'a genom att besvara mailet.
Det svaret kan vara guld värt om något händer...
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Jag har tagit bilder på alla lås&nycklar samt specat exakt modell och angett länkar till produkternas hemsidor - allt skickat via mail till FB och bett dem godkänna låsen.
Bad att de skulle ok'a genom att besvara mailet.
Det svaret kan vara guld värt om något händer...

Smart :tummenupp
Så ska jag också göra när det är dags att köpa hoj :rock
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Någon som kan rekommendera bra "fästögla" till betonggolv/asfalt, för att kunna trä igenom kätting så hojjen inte kan bäras iväg?

Jag använder 2st av Biltemas, de fungerar utmärkt! Går ej att ta bort med skruvdragare om du du inte vill det, man slår in kulor i skruvhuvudet, men det lir ju svårt att får bort den sen ;-) Bra pris
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Golvogla-for-katting-2000022239/

Ifall man vill skaffa sån Gps-tracker, vilken ska man ha och vart ska jag köpa den?

Jag har använt biltemas GPS-puck. Du behöver skaffa och tanka ett kontantkort, sedan fungerar den utmärkt. Lite att läsa på i instruktionsboken (svensk), sen är det toppen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdetaljer/GPS-sparare-2000034638/
 
Last edited:

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Så dom kan se det med hjälp av nycklarna?
Menar om jag visar en bild på ett lås på en mc så behöver det inte betyda att det är min hoj eller mitt lås. Eller att det låset bara satt där när man tog kortet

Bara så det inte blir något tjafs med försäkringsbolaget om det skulle hända

Jag har blivit av med två styck hojar, var aldrig någon tvekan om hur de var låsta ifrån försäkringsbolaget...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top