Overkliga verkstadspriser

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och om man inte fick offerten skriftligt utan muntligt över telefon? Vad jag menar är att det kan vara svårt att välja en rimlig verkstad. Finns ofta inte så många att välja mellan i närmiljön. Ofta får man inget definitivt pris på förhand.

Dom har skyldighet att lämna prisuppgift. Och alla seriösa aktörer sköter det relativt bra.
Om dom inte vet vad det kommer att kosta beroende på att dom kanske inte på förhand vet exakt vad som är fel så får dom lämna en prisuppgift på felsökningen så att du vet vad det kostar att lösa ut hojen.
Dom får inte enligt lag utföra åtgärder på din hoj utan att du vet vad det kostar.
När dom sedan gjort felsökningen och vet vad som är fel så måste dom ringa och meddela dig vad det kostar innan dom får påbörja arbetet och slutsumman får vara max 10% högre än vad dom uppgivit. I annat fall är det bara felsökningskostnad + 10% som dom får debitera dig.

Det är vad lagen säger. Vägrar dom lämna ut din hoj under dom premisserna så gör dom sig skyldiga till egenmäktigt förfarande vilket är åtalbart.

Jag har själv varit med om en sådan sak när jag lämnade in min Audi för att montera dragkrok.
Jag hade fått en prisuppgift på 10 000 för att montera den och när jag hämtade ut den så kommenterade dom att det hade varit djävligt bökigt att montera den pga quattro och en massa annat som inte alltid är ivägen.
På slutnotan stod det 12 000 varpå jag sade till att jag fått prisuppgift på 10 000. Dom sänkte då priset till 10 000 utan att knota. Lämnad prisuppgift gäller.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kommer nog att investera i en saltbil nu, jösses bara jobba 4 dar under vintern och ta betalt för 2080 timmar:yoparty

Du kan ju alltid försöka. Jag tror inte att det är hållbart riktigt.
Kör du saltbil så kan du säkerligen köra en lastbil med något annat än salt på flaket också. Jag är rätt säker på att vägverket tar in åkare som gör mer än en sak. Dvs i deras uppdrag så ingår troligen köra saltbil, köra plogbil, köra vägsop, frakta grus och annat till och från vägbyggen mm så att dom har att göra under resterande tid också.

Alternativt har dom behovsavropning och då finns det säkerligen åkare som tar på sig det uppdraget till en viss timtaxa och om du sedan försöker med en högre timtaxa så får du inte uppdraget.

Vad gäller mekaniker så är jag rätt säker på att dom flesta av dom liksom dom flesta av resten av befolkningen vill ha en fast heltidsanställning då det i stort sett är ett krav för att kunna låna till bostad mm och om man så som arbetsgivare som driver en verkstad inte kan erbjuda det så får man inga meckar alls och då har man ingen verksamhet. Då är det enda hållbara alternativet att heltidsanställa och sedan försöka se till att dra in pengar så att man går runt med det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är du bra långt ute i gräset och rullar, att jämföra dessa är som att ställa priset för Dart och Golf mot varandra.


Hatar golf men kan förstå att det kan kosta lite.

Dart måste vara dyrare än golf. Man kastar dart på puben och då dricker man öl också. Öl är dyrt.
I vart fall jag lägger mer pengar på öl varje år än jag lägger på golf. :krama
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej du tänker helt galet nu faktiskt, ja eller helt i eget intresse.

Som sagt saltbil, glasskiosk, sommarfik, trädgårdsmästare, strandvakt, kanotuthyrare, mm mm.

Du tror på allvar att alla dessa inte gör nått annat för att få året att gå ihop?

Vad menar du då? Att golfbanan inte skall dra in pengar för att finnas under sommarmånaderna utan man ska upplåta marken till annat under vinterhalvåret. Då riskerar man att man trycker till snötäcket och gräset får större skador än nödvändigt vilket leder till att golfbanan blir dålig och ingen vill spela där och då har man plötsligt ingen verksamhet alls.

Pratar man specifikt om saltbilen så kan visserligen killen som kör den göra annat men man måste fortfarande dra in så mycket pengar att man har råd att ha kvar saltbilen så att man har någon att köra nästa säsong.
Likaså måste en glasskiosk dra in tillräckligt med pengar för att kunna betala så att dom får ha kvar sin glasskiosk där nästa sommar. Ofta har man ju en hyra eller ett arrende som man måste betala på årsbasis för att få ha verksamheten där.
en glasskiosk är förvisso relativt enkel att starta upp någon annanstans i en annan lokal men en minigolfbana har ju mark som dom måste arrendera hela året för att banan skall finnas kvar nästkommande sommar. Dom pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Eller ska dom som driver minigolfbanan bjuda på dom pengarna ur egen ficka?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller så får mecken stå halvtid i butiken vintertid och kassapersonalen får stå för att vara säsongsanställd.

Sen kanske ägaren får ta sin semester i januari, mecklaren i februari och kassörskan i december...

Eller så får mecklaren reparera snöslungor på vintern.

Jo. Jag är ganska övertygad om att dom flesta i så stor utsträckning som möjligt försöker komplettera sin verksamhet så att dom har full sysselsättning. Det ligger ju en hel del pengar i det.
Och att dom försöker förlägga semestrar så att man i så liten grad som möjligt har semester under högsäsong är jag också ganska säker på.

Dock tror jag inte att det är riktigt lönsamt att ha meckarna i butiken och skicka hem butikspersonalen om man pratar om Mc butiker. Mc butiken har högsäsong samtidigt som verkstaden och det är inte riktigt samma sak att sitta i kassan på Ica som att stå i en butik för MC tillbehör.
det kostar dessutom att rekrytera även butikspersonal. Och om man bara kan rekrytera säsongsanställningar så får man ännu svårare att hitta folk som man faktiskt vill ha i butiken.

Jag är villig att betala en liten premie för att få bra service. Det kan vara så små saker som att personalen vet hur en reklamation skall hanteras eller att dom faktiskt vet lite om det som dom säljer.
Skulle MC butiken ha personal som var lika kunniga inom området som en stor del av personalen på elgiganten eller Mediamarkt så skulle jag definitivt inte välja att handla där. Jag vill ha bättre service än så när jag köper MC utrustning.
Likaså så förväntar jag mig att om jag skall köpa en hjälm så skall personalen i butiken klara av att hitta just den hjälmen på lagret som jag vill ha. Annars går det ju inte att handla.
För att jag ska kunna få den servicen så krävs att butiken och verkstaden har kontinuitet i sin verksamhet och däri inbegrips att personalen är helårsanställd.

Så det man kan göra är att försöka bredda sin verksamhet till något som är relaterat men med omvänd säsong vilket i många fall kan vara lite svårt.
Exemplet med snöslungor kan säkert vara relevant i norra Sverige men i Stockholmsområdet är nog tyvärr kundunderlaget för snöslungereparationer tillräckligt stort för att ge något märkbart tillskott för den typen av verksamhet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vilken tur att man inte lämnat in varken bil eller hoj på verkstad... Då har man inte blivit rånad, eller lurad...

Har under alla år gjort service å reparationer själv, då vet man att de blivit gjort...
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Exakt så kan det låta, sen när man vill ha betalt för jobbet så är man en sniken jävel som inte gjorde det gratis.
Wake up and smell the coffee...

Du råkade inte läsa inlägget under?:7peta
"Självklart skulle jag betala för hjälpen!
Vad tar du för att kolla ventilspelet, byta stift och synka förgasare?"
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Åtminstone, i mitt fall, vet jag vilket klantarsel som gjort jobbet! :D
Brukar formulera det så här:
När en verkstad gjort jobbet - då vet man ATT de fuskat (nånstans)
När man gjort jobbet själv - då vet man iaf VAR man fuskat..

Som t ex när man kommer till SBP med en krokig bakaxel, fälgen tillfälligt uppriktad med brickor så att det inte syns att den vindar....:D
Funkade, med påpekande, "ovala bromstrummor bak"
(Fixades förstås omg..):tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Alla lämlar ska ju som bekant ha in hojen på service när väderprognosen för första gången för året säger sol och 14+ till helgen. Då blir det ju så klart bökigt att få tid och verkstäderna kan ta vilka priser de vill för hojkollektivet sitter på dass utan papper. Vad sägs om lite framförhållning och att folk lämnar in hojen på hösten för service, eller kanske rentav mitt i vintern, eller låter den bli servad under vinterförvaringen. Därtill så är ju en idé för verkstäderna att ta halva priset för service under november-februari, de har ju ändå inget att göra den tiden på året och på sommaren verkar det ju inte vara några problem att bli mer än överbelamrade med jobb ändå.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alla lämlar ska ju som bekant ha in hojen på service när väderprognosen för första gången för året säger sol och 14+ till helgen. Då blir det ju så klart bökigt att få tid och verkstäderna kan ta vilka priser de vill för hojkollektivet sitter på dass utan papper. Vad sägs om lite framförhållning och att folk lämnar in hojen på hösten för service, eller kanske rentav mitt i vintern, eller låter den bli servad under vinterförvaringen. Därtill så är ju en idé för verkstäderna att ta halva priset för service under november-februari, de har ju ändå inget att göra den tiden på året och på sommaren verkar det ju inte vara några problem att bli mer än överbelamrade med jobb ändå.

Ja. Ett tänkbart sätt att få en MC verkstad att dra in pengar även under vinterhalvåret är ju att man har lägre priser på service och reparationer "off season" och istället erbjuder en tjänst att man kan komma och hämta upp hojen med skåpbil mot en extraavgift och sedan lämna tillbaka den efter utförd service. Då drar man ju i alla fall in lite pengar plus att personalen är sysselsatt. Dessutom gör det kanske att ett litet antal inte plötsligt kommer och panikartat vill ha service och nytt gummi på hojen i början av maj vilket lindrar arbetsbelastningen under den perioden.

Jag misstänker att huvudanledningarna till att folk bara servar sina hojar under säsong är att dels vill man kunna köra hojen till verkstaden och dels så känner man inte att man har något behov av att serva hojen eftersom den i alla fall står.

Om man då kunde få transporten till verkstaden ombesörjd som en extratjänst och få lite billigare service eller reparation så skulle nog ganska många kunna tänka sig att låta hojen servas när den i alla fall inte används.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En annan bidragande anledning för folk med nya hojar är ju att för att garantin skall gälla så är det service var XYZmil eller 12 månader. Och vanligen så plockar man inte ut sin nya hoj i januari utan framåt maj och då infaller dags för service i maj de kommande 5 åren...
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En annan bidragande anledning för folk med nya hojar är ju att för att garantin skall gälla så är det service var XYZmil eller 12 månader. Och vanligen så plockar man inte ut sin nya hoj i januari utan framåt maj och då infaller dags för service i maj de kommande 5 åren...
Just denna jobbtyp borde väl med lite smidighet ha en möjlighet att flyttas till lågsäsong?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Just denna jobbtyp borde väl med lite smidighet ha en möjlighet att flyttas till lågsäsong?


Absolut, men det är denna typ av smidighet som människor har så förtvivlat svårt för. Folk kan inte ens använda alla körfält, eller byta kö i affären, använda alla tre bankomater utan ställer sig sist i kön till den första. Eller titta på entrén till Älvsjömässan när hundratals människor köar i regnet till den första rotationsdörren trots att de andra är tomma.

Folk är får, och att begära att de ska hålla koll på serviceintervallerna är som du förstår ett omöjligt krav.

Dock skulle verkstäderna kunna göra utskick med denna typ av info, men......tyvärr är de samma människor som nämns ovan...
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Håller med om att det är dyrt...min verkstad (där jag köpte hojen) skall ha över 3000kr för hundramila-servicen!! Vafan är det, ett oljebyte och ett nytt luftfilter? man får hoppas att de har något mer att pricka av för den summan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med om att det är dyrt...min verkstad (där jag köpte hojen) skall ha över 3000kr för hundramila-servicen!! Vafan är det, ett oljebyte och ett nytt luftfilter? man får hoppas att de har något mer att pricka av för den summan.

Vid 100 mil brukar det vara ett ganska gediget program, bla kolla så att allt sitter fast, är rätt monterat, inga läckage eller konstiga slitagepunkter osv. En säkerhetskontroll för den mänskliga faktorn skulle man kunna säga. Förutom det livsviktiga olje- och filterbytet. En helt ny maskin slits in första tiden och det blir då en mängd föroreningar och partiklar i oljan som ovillkorligen skall ut. Dubbelkoll av kedjespänning/oljenivå i vinkelväxel osv osv.

Jag skulle hellre hoppa över en 3000-milaservice än den första.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Nu är det mer än att bara byta olja och filter, kolla alla vätskor mm (lång lista att gå igenom)
Dock vet jag att dom stora firmorna skiter i sådant, har själv sett hur det fuskas med alla punkter.
Oljenivån är på minimum, bromsvätskan ej bytt, batteri utbyt till en billigare version när man tar betalt för ett dyrt.
Detta har en stor märkesverkstad gjort,
Och jag vet varför detta sker (tidspressat utav chefer mm)
Men firmorna skall ha ett stort tack också, för jag har fått mycket tips mm, när jag har haft skumma fel. (dom tog inte betalt för rådgivning och lyssnat på motorn)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det mer än att bara byta olja och filter, kolla alla vätskor mm (lång lista att gå igenom)
Dock vet jag att dom stora firmorna skiter i sådant, har själv sett hur det fuskas med alla punkter.
Oljenivån är på minimum, bromsvätskan ej bytt, batteri utbyt till en billigare version när man tar betalt för ett dyrt.
Detta har en stor märkesverkstad gjort,
Och jag vet varför detta sker (tidspressat utav chefer mm)
Men firmorna skall ha ett stort tack också, för jag har fått mycket tips mm, när jag har haft skumma fel. (dom tog inte betalt för rådgivning och lyssnat på motorn)

Det där är - ursäkta mig - inte sant. Man sätter inte dit ett billigare batteri osv pga "tidspress". En seriös verkstad har tidsfaktorer för i princip all service och man har tagit till snarare i överkant för att inte gå back ifall det av någon anledning skulle ta längre tid i något moment (pga fastrostade skruvar etc). Dessutom är det ju kunden som betalar.

DÄREMOT så är det tyvärr inte ovanligt att mekanikern själv ser chansen att ta det dyra batteriet/den dyra oljan till sig själv samtidigt som han/hon tar ut motsvarande billigskit "för eget bruk" och så "råkar" man förväxla... Och så vill man kanske fippla med mobilen istället för att byta bromsvätska som "ju ingen ändå märker" om det är gjort eller inte...

Chefen för verkstaden vill enbart att arbetet skall utföras på bästa sätt enligt kundens förväntningar. Därför är det klokt att kolla själv efter service att allt är gjort enligt listan, det är väl använd tid och en återkoppling till firman är mycket värd, vare sig det är tummen upp eller tummen ned.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Oavsett trist, har tre oberoende kunder jag själv sett att dessa tre punkter, batteri, oljenivå, samt bromsvätska är densamma.

Sen vet jag ej varför detta sker =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top