Overkliga verkstadspriser

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Nu så har jag kanske inte bytt styrlager på en sån yamaha som du har.
Men jag har använt mig av rikttiden för ett styrlager byte ca 2-2.5h arbete.
Tycker det verkar lite väl lång tid med 4h.

Men den som påstår att meckarna går och blir rika på sitt jobb vet inte riktigt vad de snackar om.
Mat på bordet och lite kakor på helgen räcker det till iaf. ;)

Men jo, det finns på tok för många mekaniker som inte gör de dem ska.
Problemet är att de flesta mekaniker är såna som hobby meckat i ett garage hemma, och sen bara råkat slinka in på en verkstad. Utan rätt utbildning eller kunskap. Duktiga meckare kanske, men inte har rätt kunskap.
Tyvärr så ställer några få till det och skapar ett dåligt rykte för andra som sköter sig.
Jävligt trist att behöva bevisa för kunderna gång på gång att det finns de som verkligen gör det kunden betalar för, och lite till.
Och det finns så få mekaniker i branschen att det är svårt att fylla platsen om man skulle göra sig av med de som är halvbra.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Just felsökningsmetodik är något där det ofta brister. Svärfar hade inne sin bil på märkesverkstan. Den starta inte. De bytte kamaxelgivare. Men det funka inte ändå. Sen byttes det styrbox. Nä. Det var ju kedjan som var av....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För tillfället är det nog brist på it-ingenjörer, på vissa orter.

Förringar inte praktiskt arbete, jag jobbar ju själv ofta praktiskt men nu pratar vi om prisbilden som jag tycker är ganska snedvriden.


Ok. Har du anlitat en firma inom någon annan sektor och vad de tar i timmen? Typ ÅF,Semcon, S&T?
Konstruktion, teknik.
 
Last edited:

Täppas

Guest
Ok. Har du anlitat en firma inom någon annan sektor och vad de tar i timmen? Typ ÅF,Semcon, S&T?
Konstruktion, teknik.

En liten reflektion, jag har en granne som jobbar som egenföretagare i It-branschen .
Hennes Timpris när hon säljer tjänster till privatpersoner är långt under de timpris som diskuterats för mcfirmor i denna tråden.
När hon säljer till företag (tex som underkontraktrad till ÅF) ligger priserna över mc firmans timpriser !
När jag sedan köper timmar från ÅF,Sigma edyl så har de lagt på en peng...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En liten reflektion, jag har en granne som jobbar som egenföretagare i It-branschen .
Hennes Timpris när hon säljer tjänster till privatpersoner är långt under de timpris som diskuterats för mcfirmor i denna tråden.
När hon säljer till företag (tex som underkontraktrad till ÅF) ligger priserna över mc firmans timpriser !
När jag sedan köper timmar från ÅF,Sigma edyl så har de lagt på en peng...

Min reflektion också. Om nu timpriset ligger vad jag erfar 2-2500/ h
Eller en jurist, mäklare...bank..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok. Har du anlitat en firma inom någon annan sektor och vad de tar i timmen? Typ ÅF,Semcon, S&T?
Konstruktion, teknik.

Det är en poäng förstås, nej jag har inte anlitat någon sån personligen men den information jag har så ligger de kring samma priser men de slipper ju lokalkostnaderna.

De verkstadspriser jag hört talas om varierar ju från 500 till 1400 kr/h inkl moms, vilket bara det intervallet ger ett visst signalvärde. För min egen kompetens inom som jag av naturliga skäl känner bäst så kan nog en konsultfirma ta kring tusingen plus moms, medans jag tror du kan hitta tex en CAD-ritare betydligt billigare.

Ska kolla upp vad man kan härleda ur Semcons årsredovisning...

EDIT
Semcon Engineering Service Nordic som bör vara det närmaste svenska marknaden vi kommer omsatte 1009 Mkr fördelat på 1100 personer. Fördelat på 1600 h/år så är det 573 kr/h plus moms. Då är omsättningen även fördelad på icke fakturerbar personal som tex lönehandläggare, säljare etc.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är en poäng förstås, nej jag har inte anlitat någon sån personligen men den information jag har så ligger de kring samma priser men de slipper ju lokalkostnaderna.

De verkstadspriser jag hört talas om varierar ju från 500 till 1400 kr/h inkl moms, vilket bara det intervallet ger ett visst signalvärde. För min egen kompetens inom som jag av naturliga skäl känner bäst så kan nog en konsultfirma ta kring tusingen plus moms, medans jag tror du kan hitta tex en CAD-ritare betydligt billigare.

Ska kolla upp vad man kan härleda ur Semcons årsredovisning...

EDIT
Semcon Engineering Service Nordic som bör vara det närmaste svenska marknaden vi kommer omsatte 1009 Mkr fördelat på 1100 personer. Fördelat på 1600 h/år så är det 573 kr/h plus moms. Då är omsättningen även fördelad på icke fakturerbar personal som tex lönehandläggare, säljare etc.

Det du bör ta i beaktande är de olika andra bolag i koncernen med holdingbolag osv.

ÅF med än bättre siffror och vissa med 0 anställda men ändå miljonoms.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du menar att du återställer en tomt med att arbeta på eftermiddagarna under en månad? Ett arbete som en firma vill ha 100 tkr för. Jag blir lite nyfiken. Hur många timmar tar det att göra det? Hur många timmar ids du lägga på eftermiddagarna efter att du kommit hem från ditt arbete? Jag menar inget illa med frågorna, men är lite nyfiken bara? Jag menar 100 tkr från en firma för att flytta jord och annat måste ju räcka till många timmars arbete.

Sen sekonderar jag Ulvhamne i en anna sak. Yrkesmän (målare, snickare osv.) gör arbetet mycket fortfare än vad de flesta lekmän gör. Möjligen är några här på forumet undantagna. Jag gör det iallafall, dvs gör ett snabbare och bättre arbete än lekmän. Men som sagt, det finns alltid undantag.

Inget av detta jag skriver är ett försvar till dåliga och överprissatt verkstadsjobb.

Tja. Det är rätt många timmar det är frågan om om jag ska vara ärlig.

Jag kommer normalt hem från jobbet vid 17 tiden och då byter jag kläder och går ut och jobbar på tomten. sen håller jag på tills det börjar bli för mörkt för att jobba.
På helgerna kör jag hela dagarna i stort sett. Undantag om det regnar för djävla mycket för då blir det så enormt lerigt och sörjigt. Men jag skulle säga att jag får ihop mellan 3-4 timmar en vardag. På helgerna blir det kanske 9 timmar jag får till eftersom man behöver lite pauser då och då.

På en månad går det 21 arbetsdagar och 8 helgdagar. Det innebär att jag får ihop ca 21*3,5+8*9 timmar på en månad. Det är ca 145 timmar. Sen gör sambon en hel del även om hon inte får ihop lika mycket tid som mig eftersom hon inte har samma möjlighet att styra sin arbetstid (börja tidigt för att sluta tidigtså man får mer ljus att jobba i)

Men jag skulle gissa att vi i slutändan har lagt ner kanske 250 timmar på det. En del av den tiden går åt till att kratta bort sten då det är en hel del sten i jorden som har blivit över samt att vi mullar ner en hel del torvmull i den jord som vi sprider ut på tomten eftersom den är i desperat behov av jordförbättring.
En annan rätt stor tidspost är ju att flytta jorden.

Hade vi lejt ut det istället så hade dom lätt fixat det på 1 vecka eftersom det inte hade tagit 3 veckor att bara skotta ut jorden utan istället hade gått på någon enstaka dag.
Men dom hade också transporterat bort mycket av jorden eftersom den inte med mycket sten och obefintlig mull är lämplig som såjord för gräs. Att kratta ur stenen blir för dyrt. Att frakta bort överblivna jordmassor kostar en hel del. (enligt uppgift ca 8000 kr för en lastbil). dessutom tillkommer en transport med matjord.

Det handlar alltså inte bara om att arbetet hade blivit mycket dyrare. Det handlar också om att om vi lejt ut det så hade det kostat en hel del att byta ut jorden som vi sprider eftersom det blir ännu dyrare att betala någon för att rensa ut sten ur den jord vi har.

Dvs en del av den besparing i pengar som vi gör är att lägga lite tid på att rensa sten ur jorden manuellt istället för att transportera bort den och köpa ny jord, något som inte är ekonomiskt försvarbart om man har en avlönad arbetare som skall göra det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där med 100k för att skyffla runt jord låter som något man skulle kunna tycka det är värt att pynta 10k för en driftig gymnasiestudent att göra. :hihi (Beroende på tomtstorleken då, vi har några tusen kvadratmeter. :crash)
Men visst har du rätt i att det är väldigt avhängigt summan det rör sig om, och hur kvalificerat arbete det är. Jag växte upp på en bondgård, och har fått lära mig att fixa allt som finns på en sån i princip. Det liksom kom med uppväxten.
Men, det är ändå rätt skönt att låta andra göra jobbet och ge dem pengar. Övervåningen på garaget byggdes tex klart av en polare som jobbat med att bygga hus, men som sagt upp sig och försökte komma in på arbetsmarknaden för kodapor, så han var tillgänglig, kunnig och billig. :snålkewk

Men ja, håller med dig. :)

Nja. 100k är inte bara för att flytta lite jord. Det är inte hela kostnaden. Men som jag skrev nyss så är jorden inte rakt av användbar. Nu lägger vi en del tid på att rensa ur sten så att jorden blir användbar.

Hade vi lejt någon så hade det inte varit ekonomiskt försvarbart utan då hade man istället fått transportera bort jorden och istället köpa ny. Och transporter och deponi kostar en hel del vilket är en hyfsad del av kostnaderna som man får extra om man lejer ut det.

Dvs i dom 100k så ingår bland annat ca 2 transporter av jord med sten bort från tomten samt 1-2 transporter till tomten med ny matjord för att få en bra jordkvalitet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min reflektion också. Om nu timpriset ligger vad jag erfar 2-2500/ h
Eller en jurist, mäklare...bank..

För 2000-2500 kr/h så får du inte en It konsult. Du får 3. Rent generellt så är prispressen enormt hård. Ingen kan ta över 1000 kr/h. Oftast verkar priserna ligga i storleksordningen 700-900kr/h.
Man kan tycka att det är lite konstigt eftersom det är brist men samtidigt så kommer det konkurrenter från Indien och liknande där lönerna är betydligt lägre och konkurrerar vilket begränsar vad man som svensk konsult kan ta betalt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Mmmmm, jag vet vad man gör på verkstaden jobbat på min morbrors så mig lurar du inte:hihi

antar att du menar att din morbrors verkstad inte gör det dom ska då.... vilket i klartext betyder att du menar att din morbrors verkstad fuskar....

själv har jag ej jobbat på någon verkstad där det fuskas, i alla fall ej medvetet. detta kulle aldrig godkännas av andra med arbetare eller chefer. men så tillhör/bor och jobbar jag på liten ort där folk tar ansvar och försöker göra sitt bästa....yrkes stolthet.

- - - Updated - - -


aldrig sett ett service protokoll???
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
för att förtydliga för dom som ej förstår...

jag vet att det finns verkstäder som fuskar...
jag vet att det finns verkstäder som tar duktigt betalt per timme...

men det jag ej förstår är varför folk här inne jämför vad verkstad tar kontra göra själv.....
som jag skrev tidigare... ska man jämföra så jämför verkstad och verkstad... och INTE verkstad mot göra själv i garaget med billigaste delarna från nätet..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
för att förtydliga för dom som ej förstår...

jag vet att det finns verkstäder som fuskar...
jag vet att det finns verkstäder som tar duktigt betalt per timme...

men det jag ej förstår är varför folk här inne jämför vad verkstad tar kontra göra själv.....
som jag skrev tidigare... ska man jämföra så jämför verkstad och verkstad... och INTE verkstad mot göra själv i garaget med billigaste delarna från nätet..

Helt rätt, men om vi återgår till trådstarten så är ju hörsägen att någon stackare betalt 8500:- för ett styrlagerbyte vilket är värdekasst om det finns en firma som kryddar så, ja fördjävligt faktiskt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Helt rätt, men om vi återgår till trådstarten så är ju hörsägen att någon stackare betalt 8500:- för ett styrlagerbyte vilket är värdekasst om det finns en firma som kryddar så, ja fördjävligt faktiskt.

jepp någon har betalt 8500 för att få styrlager bytt... det är säkert jätte dyrt, jag vet inte. det vi ej heller får glömma var att denna någon valde att lämna in mc för detta jobb trots detta priset... två slutsatser av detta drar jag..
1. person kollade med olika verkstäder om kostnad. och denna verkstad var billigast även det är mycket pengar...
2. person valde att lämna in mc utan att kolla med andra verkstäder och betala detta pris...

oavsett vilket alternativ som är rätt så har person själv valt av egen fri vilja att lämna in mc. ganska säker på att det skedde av egen fri vilja helt utan hot och tvång och våld...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
jepp någon har betalt 8500 för att få styrlager bytt... det är säkert jätte dyrt, jag vet inte. det vi ej heller får glömma var att denna någon valde att lämna in mc för detta jobb trots detta priset... två slutsatser av detta drar jag..
1. person kollade med olika verkstäder om kostnad. och denna verkstad var billigast även det är mycket pengar...
2. person valde att lämna in mc utan att kolla med andra verkstäder och betala detta pris...

oavsett vilket alternativ som är rätt så har person själv valt av egen fri vilja att lämna in mc. ganska säker på att det skedde av egen fri vilja helt utan hot och tvång och våld...

Ocker är en företeelse som inte behöver innefatta fri vilja eller hot.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt rätt, men om vi återgår till trådstarten så är ju hörsägen att någon stackare betalt 8500:- för ett styrlagerbyte vilket är värdekasst om det finns en firma som kryddar så, ja fördjävligt faktiskt.

Tack för återkopplingen till ämnet. Och nä Han tvingades säkert inte, men det är ocker och det är taskigt.

En vanlig människa i Sverige ska Kunna lämna in hojen utan att bli uppskörtad
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ok. Har du anlitat en firma inom någon annan sektor och vad de tar i timmen? Typ ÅF,Semcon, S&T?
Konstruktion, teknik.


Jobbar på ÅF och min grupp har ett snittarvode på cirka 500 kr/h (gruppen består av högskole/civilingenjörer verksamma inom mekanik/konstruktion inom fordon).
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top