Confirmed: Lorenzo makes Ducati switch for 2017

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Riktigt bra nyhet. Spontant så tror jag Rossis chans till en titel ökar för just nu är det Lorenzo och Marquez som hotar.

Lorenzo behöver en hoj som är 100 för att vinna, det har han visat förut. Jag har svårt att tänka mig att Ducatin kommr passa perfekt från start utan även en mästare behöver ett par race eller ett år på sig att komma igång.

Då är det troligtvis bara Marquez som kan hota Rossi och Marquez är väldigt ojämn, iallafall förra året. Hur det blir i år och nästa år låter jag vara osagt. Pedrosa visar inget toppresultat och den som tar över Lorenzos hoj lär inte heller vara med från start.

Så nästa år kanske äntligen blir nr 10 för Vale!:fyllisar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoppas det går bra för Lorenzo !

Efter flera år med Yamaha förstår Lorenzo och mekanikerna varandra bra.
Vare sig de talar engelska, spanska eller japanska med varandra. Eller sin egen blandning.

2017 hamnar Lorenzo hos ett italienskt märke och italienska och spanska är väl ungefär lika närbesläktade som danska och svenska, som gjort för missförstånd med andra ord.

Det är väl bara att önska Lorenzo mera lycka än Rossi hade hos Ducati.
Och lyckas Lorenzo bli MotoGP mästare hos Ducati. :Bugar
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag sticker ut huvudet och säger att om någon annan än Vinales sitter på cykeln på andra sidan väggen om Rossi så kommer jag bli synnerligen förvånad, och klart överraskad.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det tyder på att Lorenzo kanske gjort ett smart val, Dovizioso och Iannone ligger ju och fajtas i toppen just nu. Detta tyder på att Ducati kanske till och med har en bättre hoj än Yamaha och Honda, bara att Honda och Yamaha har de bästa förarna just nu. Samtidigt håller jag med tidigare i tråden om att just Lorenzo är känslig för när hojen inte fungerar till 100%, vilket kanske talar emot att han skulle lyckas på Ducatin.

I vilket fall så ska det bli mycket kul att följa MotoGP 2017! :tummenupp
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag sticker ut huvudet och säger att om någon annan än Vinales sitter på cykeln på andra sidan väggen om Rossi så kommer jag bli synnerligen förvånad, och klart överraskad.

Iannone låg väl löst redan och nu har de värvat Lorenzo, men som du säger så ryktades det väl om Viñales.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag sticker ut huvudet och säger att om någon annan än Vinales sitter på cykeln på andra sidan väggen om Rossi så kommer jag bli synnerligen förvånad, och klart överraskad.

Det finns en option för honom att stanna hos Suzuki. Som jag fattat det vet man inte om det är Suzuki eller MV som kan kräva det. Det snackas om att ifall MV placerar Suzuki på pallen, så har Suzuki rätten att förlänga kontraktet.

https://motomatters.com/news/2016/04/14/suzuki_private_test_on_progress_with_the.html

Though reports on Motorsport.com suggest that Viñales currently only has an offer on the table from Suzuki, he may not have much choice in the matter. According to Speedweek – a German-language website with close ties to Aki Ajo – the contract Viñales has with Suzuki has a stipulation that Suzuki can extend the contract for another year if Viñales gets on the podium in 2016.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hatten av för Lorenzo, det är modigt av honom att pröva lyckan på en annan maskin än Yamaha och kanske äntligen få lite cred som den fantastiske förare han är utan ständiga referenser till att han skulle behöva hjälp av Rossis förmåga att vaska fram det bästa ur en hoj.

Med sin mjuka körstil och sin förmåga att lägga precisa varv direkt från start kan det nog visa sig passa Ducati perfekt, mer precis feedback är väl svårt att tänka sig om nu resten av teamet har förmågan att analysera år vilket håll utvecklingen ska gå. Det känns som att Ducati har något stort på gång inför 2017.

Det finns en option för honom att stanna hos Suzuki. Som jag fattat det vet man inte om det är Suzuki eller MV som kan kräva det. Det snackas om att ifall MV placerar Suzuki på pallen, så har Suzuki rätten att förlänga kontraktet...
Känns väl inte riktigt som den svåraste klausulen i världshistorien att förhandla bort - "Visst blir det väl lite illa både för mig och Er på Suzuki om jag tvingas kasta hojen i backen inför varje målgång som kan innebära ett podium under resten av säsongen?" :)
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Känns väl inte riktigt som den svåraste klausulen i världshistorien att förhandla bort - "Visst blir det väl lite illa både för mig och Er på Suzuki om jag tvingas kasta hojen i backen inför varje målgång som kan innebära ett podium under resten av säsongen?" :)

Nämn den förare som ens skulle fundera på att göra så. Speciellt på den här nivån. En förare som är tävlingsinriktad nog att nå MotoGP-nivå, men inte tävlingsinriktad nog för att prioritera topp-3-resultat över långsiktig kontraktsförhandling.

För övrigt skulle ett sånt beteende resultera i inget kontrakt alls. Vem vill ha en pilot som har potential att göra så? Jag tror alla eventuella erbjudanden snabbt skulle dras tillbaka då.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Well...någon särskilt kul kille verkar JL inte vara men köra GP-hoj, det kan han ju. Får Ducati till en riktigt vass hoj så kan det bli riktigt intressant.

Är det Dovi som får maka på sig?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top