Vår! Mc+häst=samförstånd

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kör man försiktigt och under hatsighetsgränsen förbi bebyggda områden så försöker de kasta en kratta på dig. Saktar man ner och går över helt i motsatt fil för att lämna bra avstånd när man möter en gående så pekar de finger åt dig. Kör man lungt och försiktigt på hög växel (för att låta så lite som möjligt) förbi en ridande så försöker de slå dig med ridspöt.

Mina erfarenheter efter drygt 10år med hoj, nu orkar jag inte mer nu skiter jag i alla andra. Känns säkrare och trevligare när folk inte hinner försöka kasta saker på en. Håller man riktigt bra tempo förbi folk hinner det inte ens få upp fingret och man kan då glatt åka vidare utan att bli irriterad
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jag brukar själv va försiktig när det kommer till McDonalds på vägen.

Är det tight väg så slår jag av motorn helt och bara glider i neutralt.

Är det en bred väg så glider jag bara förbi med stor båg (inte hoj då....) runt Shnel Hest.... med kopplingen inne.

samma med småbarn på cykel eller som går på smal väg.
Så vidare jag inte ser att de vill att jag ska gasa på lite!

Alltid roligt när kalle på 5 ger täcken på att man ska gasa! :D

 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Brukar sakta ner, hålla avstånd och lägga i hög växel eller hålla in kopplingen när jag passerar hästekipage. Har då aldrig varit med om att någon vare sig pekar finger, försöker slå en med ridspöet eller liknande. Snarare får man oftast en glad vinkning som tack.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Sålänge det visas ömsesidig respekt så är jag snäll :tummenupp

Oftast möter jag sällan hästar på andra ställen än mindre landsvägar så då brukar de gå fint o köra försiktigt förbi (brukar lägga mig så nära vägrenen som möjligt på den sidan hästen inte kommer på) Men hojar låter rätt mkt, har en gång mött en som har bett mig sakta ner när jag nästan krypkört, klarar man inte av o hantera hästen då så kanske de inte är så lämpligt o ha den hästen vid vägen, men oftast (nästan alltid) har de gått fint till :tummenupp
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Sålänge det visas ömsesidig respekt så är jag snäll :tummenupp

Oftast möter jag sällan hästar på andra ställen än mindre landsvägar så då brukar de gå fint o köra försiktigt förbi (brukar lägga mig så nära vägrenen som möjligt på den sidan hästen inte kommer på) Men hojar låter rätt mkt, har en gång mött en som har bett mig sakta ner när jag nästan krypkört, klarar man inte av o hantera hästen då så kanske de inte är så lämpligt o ha den hästen vid vägen, men oftast (nästan alltid) har de gått fint till :tummenupp

Tyvärr är de ju flyktdjur.
Och alla på hoj är ju rovdjur som vi vet...

Så minsta lilla kan få en unghäst och flippa tyvärr.... :(
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Snela hEstar är ett otyg, flyktdjur som kan passera en prasslig påse tiotusen gånger, men helt plötsligt få för sig att den har huggtänder och vill döda sagda snela hEst.

Det är en gåta att de får framföras ute på vägar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har man en inte alltför högljudd hoj kan det vara mer skada än hjälp att dra kopplingen och susa jättetyst förbi, för då kan de krakarna bli rädda för att något de inte hörde dyker upp vid sidan. Bäst att göra lite som när man kör på bana med andra tokiga djur, var förutsägbar. Men låt mindre än på bana, varvstopp är antagligen inte uppskattat. :hihi

Den enda hojen jag faktiskt dragit kopplingen på och frirullat förbi hästar på var tvåtaktaren, men det hade ju ganska naturliga skäl. Hästkrakarna verkade vara väldigt anti just tvåtakt, och den lät ganska mycket dessutom. :hihi

Gillar väl i grunden inte att obesiktigade fordon som kan vara hur trafikfarliga och oberäkneliga som helst får vistas i trafiken. Inför besiktningskrav och försäkringskrav på häst. De räknas ju ändå som fordon. :hihi
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Brukar sakta ner, hålla avstånd och lägga i hög växel eller hålla in kopplingen när jag passerar hästekipage. Har då aldrig varit med om att någon vare sig pekar finger, försöker slå en med ridspöet eller liknande. Snarare får man oftast en glad vinkning som tack.

Har upplevt en minskning i oprovocerat agressivt beteende från människor sen jag bytte från kawasaki till BMW faktiskt. Kanske var det den gröna färgen som irriterade? Gissningsvis är det nog om man kör nåt som ser ut som en supersporthoj som man drabbas värst
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Häst, ja du man kan fan krypa förbi vissa och havre moppen får frispel ändå, förbannat ansvarsfullt av ryttaren att ta ut en sådan på vägen. Men visst man tar det lugnt förbi, brukar säga till frugan att hästen passar bättre på mackan :D
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top