Köpråd Tiger 800 XC?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej på er!

Går i tankarna att eventuellt byta hoj, och med det bytet även byta hojkategori. Från streetfighter (Superduke 990) till äventyrshoj.

Har lurat på en 990 Adventure, men har inte riktigt längden med mig och som instegshoj till segmentet kanske den är lite väl? Jag avgudar LC8'an, och KTM i överlag så att välja bort den är sådär.

Nu till frågan, ni som äger/kört Triumphs 800 XC - hur är den?
Tanken är att grusvägar inte längre ska sätta stopp för hojåkningen och att frun ska få åka lite bekvämare på. Samt att man kanske kan bära iväg på några långturer på semestern, t ex norgeresor eller t om centraleuropa.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har provkört min polares Tiger 800 -15, fin hoj såklart - men jag tycker att motorn inte passar karaktären 100 %, hade gärna haft lite mera punch från botten.

Hade jag vart spekulant på denna typ av hoj hade jag också vänt blicken mot Suzuki DL 1000 nya modellen.
Kanske inte lika grusorienterad som Tigern men motor med ordentligt vrid från botten.
 

bjornus

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2014
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Tiger 800XCx - 15
Köpte mig en tiger 800XCx i vintras, skall iväg på två långresor i sommar så jag vet inte riktigt hur den funkar där än. Motormässigt så är den lite mer sportig än offroad. Men tycker hojen är sjukt snygg och kvalités mässigt känns hojen välihopskruvad jag är supernöjd!
 

Bavern1

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2007
Ort
på vischan
Hoj
FZS1000S -04,XT600E-98
Jag hade en 800XC -13 i tre säsonger. Är målet att åka långturer och övervägande asfalt hade jag satsat på en "vanlig" Tiger 800 då 19" framhjulet ger större/bättre utbud på landsvägsdäck. Ska en 800XC komma till sin rätt på grus krävs det däck för ändamålet men då tycker jag den är utmärkt. Båda funkar bra om man bara vill slippa vända för att det är grusväg en bit.:tummenupp
Men som det brukar skrivas i trådar om köpråd så åk och provkör!!!
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top