Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nyfiken på om rörkrökarn kommer att fortsätta som tidigare 3D skisser eller om det blir nya spännande bilder. Bara inte styrhuvudet ändrar vinkel när du eldar på.
Jodå, ramen 3D CAD:as. Jag gjorde nästan en komplett cykel, som du kanske sett tidigare i tråden. Dock var jag inte nöjd med hur ramen skymde motorn och dikterade den "snedskurna" tanken. Så jag testar nu en mera klassisk vagg-ram. Här är en bild från en CAD-modell med frihandsritad tank, sadel och kuts. Ramhuvudet drog sig inte nämnvärt på Supermono-bygget, så det ska nog gå även denna gång! :)


DrC500.JPG
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
För att komma vidare i konstruktionen, behöver jag besluta om avstånd c-c mellan motor och växellåda. Jag vill gärna byta till primärtransmission medelst tandad rem. Bob Newby gör kopplingskit till detta och har levererat till Hedlund 500, som har en sexkant på vevaxeln! Jag fick två BSA-växellådor med i Hedlund-köpet. Eftersom jag är för snål att köpa en TTI-låda, så tänkte jag pussla ihop nåt av de båda lådorna. På den ena sitter kopplingen på grova splines och på den andra på en kona. Enligt förståsigpåare inom classic-racing, så kan det vara idé att undvika axel med den koniska förbandet. Efter plockat ner dem, rengjort och inspekterat, ser det ut att bli en kombination av axlar, drev och hus, med nya lager och bussningar, så ska det nog gå att få till det! Nu kan jag beställa koppling!

Men ärligt talat, det här känns som att meka veterantraktor...
ba9f8a263aee3f57d8615a4619f5d876.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har jag rengjort och inspekterat de båda BSA-lådorna. Avsikten med det är att besluta vilken jag ska använda. Eftersom de hade olika utförande på förbandet mot kopplingen, så var det tvunget att kolla upp detta noga innan jag beställer en primärtransmission (rem) och koppling. Primärutväxlingen blir 1,89:1 så kan jag hålla nere drevstorlekarna till drivkedjan. Nu vet jag också att c-c mellan vevaxel och koppling blir 236mm, så nu kan jag vara lite skarpare i CAD-modellen!

Det var i alla fall lätt att välja bort en primäraxel...

82a9d9905eaab5a26d84ea9d0f631548.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
I väntan på ett kopplings-kit gav jag mig på växellådan. Det här huset har nog inte varit renare (glaskuleblästrat) de senaste 50 åren!

c08c77f722d7175d2ccac2251eb1d983.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Snyggt! Gjorde lika dant med en hondastånka för några år sen. Konserverade den med wd40, och lika fin än. Har bara stått på en hylla i garaget iofs... Eller har du något bättre alternativ?

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snyggt! Gjorde lika dant med en hondastånka för några år sen. Konserverade den med wd40, och lika fin än. Har bara stått på en hylla i garaget iofs... Eller har du något bättre alternativ?

Sent from my 2014817 using Tapatalk
Än att ställa den på en hylla? ;-) Nej, jag är inte så insatt i "konservering", enär min styrka förefaller mera ligga inom området "konsumering". :hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Andy Molnar recommends PRIMA Aerosol spray which we find good for magnesium castings, 400ml aerosol
Tror det står Bike shine på burken.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Jag blir så avundsjuk... som Nanne Grönvall sjöng i melodifestivalen 1998.

Jag vill också ha ett blästerskåp. Blir ju riktigt vackert när man renoverar oljiga saker i alu och annat. Men har inte plats helt enkelt, står en massa hojar i vägen. Moment 22 alltså.

Har däför funderat på sodabläster. Då kan jag ju stå ute och söla. Sodan, bakpulvret, löses ju i vatten så det är ju inget som återvinns. Inte lika kul med glaskulor i trädgården...
Har du provat sodablästring? Är det bra?
Sorry för ev off topic.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Än att ställa den på en hylla? ;-) Nej, jag är inte så insatt i "konservering", enär min styrka förefaller mera ligga inom området "konsumering". :hihi
Blev "hylla" när garagebygge, husrenovering och barn kom i mellan... men den finns kvar iaf.

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lite gratisreklam! Bob Newby hade faktiskt redan gjort ett primärhjul till Hedlunds lite speciella sexkantsfattning (25,5mm), så det var lika bra att beställa hela kitet av dem. Det blir alltså en remjohan!

efd4d54f046f5b68efc0dff88b047620.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag tänkte inte täcka för motorn mer än nödvändigt, så det för bli en slags vaggram. Det gör också att man kan få till en tank som är snyggare i framkant. För att dessutom kunna montera motorn långt fram (längre sving och mer vikt på framhjulet), testar jag nu med ett centralt rör i framkant, ned från styrhuvudet.

DRC500 ram ver 2.1.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är som sjukt imponerad av ditt bygge, detta är ju som ett bygge på "riktigt":tummenupp

Gillar sista förslaget till ram, mycket snyggare och mer passande än fackverksramen. Jag skulle velat ha dubbla stötdämpare bak för utseendet men misstänker att det blir mono shock.

Hur som helst, är grymt impad och på en helt annan nivå än mitt byggande/moddande.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Är som sjukt imponerad av ditt bygge, detta är ju som ett bygge på "riktigt":tummenupp

Gillar sista förslaget till ram, mycket snyggare och mer passande än fackverksramen. Jag skulle velat ha dubbla stötdämpare bak för utseendet men misstänker att det blir mono shock.

Hur som helst, är grymt impad och på en helt annan nivå än mitt byggande/moddande.
Tackar, det var snällt sagt!
Vaggramen är nog estetiskt bättre, men håller inte tag i styrhuvudet lika bra. Jag vill lägga en stötdämpare upp längs högra ramröret, så att ljuddämparen kan placeras högt på vänstra sidan. Jag såg flera nya hojar på mässan, som hade stötdämparen monterad på detta vis. Kruxet med det är annars att kraften på stötdämparen blir väldigt stor i och med den låga utväxlingen, så det fordras en kraftig fjäder! Men, såna ser ut att gå att köpa till nån ny liten japs!
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top