Reg-nr. vid försäljning

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
:hej

Hur gör ni när ni ska sälja fordon, visar ni reg-nr i annonser? Personligen gör jag det, då jag aldrig haft problem med oanmälda besök av folk som inte kan skilja på "mitt och ditt".

Jag vill i regel ha reg-nr. från annons för att ha möjlighet att kolla upp fordonet i förväg, och kan tänka mig att fler gör på det viset. Nu när jag letar hoj som ska köras på A2-kort har jag större intresse än någonsin av att läsa reg-papper.

Så. Har ni intresse för reg-nr. innan kontakt med säljare, och brukar ni visa det vid försäljning?
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Jag brukar dölja reg skylten på bilden men om någon frågar efter den lämnar jag så klart ut numret. Kan ju vara intressant att se antal ägare, om hojen är importerad, besiktning, kostnad för försäkring osv..
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja skriver inte ut reg nr i annonsen men ger det så fort dom frågar oavsett om det är bokat tid för möte eller inte. ja har dock aldrig hojen på den adress ja bor på när ja lägger ut annonsen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag lämnar regnr på begäran, men har aldrig med det i annonsen.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Hur kommer det sig att ni är okej med att lämna ut nummret, men inte skriva det i annonsen?
Jag antar att det inte skrivs p.g.a. stöldrisk. Men den risken finns ju även om man ger ut nummret via telefon. Antar ni att tjuvar är för lata för att ringa, eller att ni kan höra vilka som är ärliga?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har man ett uppslagbart telefonnummer kan man lika gärna lägga ut regnr IMHO.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Skriver inte numret i annonser, men lämnar ut det på begäran.

Kanske är jag paranoid i överkant, men jag tror på att inte skylta med allting. Visst kan man göra sig omaket att söka på mitt telefonnummer och få reda på vad man vill, men bedragare, slödder och oseriösa gör sig inte det besväret utan går istället vidare till en annan annons - hoppas jag.

En seriös spekulant ringer nämligen, och jag är endast intresserad av att kommunicera med just dom.

(Ja, jag fick just en hoj såld till bra pris trots denna filosofi)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur kommer det sig att ni är okej med att lämna ut nummret, men inte skriva det i annonsen?
Jag antar att det inte skrivs p.g.a. stöldrisk. Men den risken finns ju även om man ger ut nummret via telefon. Antar ni att tjuvar är för lata för att ringa, eller att ni kan höra vilka som är ärliga?

Tjuvar är tjuvar för att de är lata mestadels, så de tar nästa objekt istället för att lägga tiden det tar att skicka ett meddelande.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Tjuvar är tjuvar för att de är lata mestadels, så de tar nästa objekt istället för att lägga tiden det tar att skicka ett meddelande.

Ja precis så resonerar jag också. Har man något verkligt dyrt/unikt/stöldbegärligt objekt ute för försäljning så kanske inte hypotesen håller, men jag tycker fortfarande det känns bra att lämna ut minsta möjliga information.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Håller med ovanstående. Även om regskylten såklart sitter på hojen när jag kör omkring på gatan så är det bara nyfikna i närheten av där man kör som ser den, till skillnad från en annons på internet som vem som helst kan se när som helst. Det tar inte så många sekunder att dölja regnr så jag ser inte någon anledning att inte göra det om det så minskar ev. stöldrisk med 0,1 promille.

Är man seriöst intresserad av hojen så hör man ju av sig och frågar efter regnr.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
I see. Gäller detta bara hojar, eller gör ni lika med bilar eller andra saker som inte är lika lätta att baxa upp på en släpvagn? För en sportbåge bör ju vara det som är mest kr/kg, om tjuvar nu tänker så långt :lol

F.ö. kommer jag ifrån landet med låst garage och lampor som tänds på gården när någon rör sig där. Det kanske kan förklara min naivitet lite :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I see. Gäller detta bara hojar, eller gör ni lika med bilar eller andra saker som inte är lika lätta att baxa upp på en släpvagn? För en sportbåge bör ju vara det som är mest kr/kg, om tjuvar nu tänker så långt :lol

F.ö. kommer jag ifrån landet med låst garage och lampor som tänds på gården när någon rör sig där. Det kanske kan förklara min naivitet lite :p

Gör likadant med bilar med.
Har aldrig telefonnummer på blocket heller, då min toleransnivå för telefonterror från allsköns drägg är närmast obefintlig.

Själv bor jag på landet med låst och larmat garage.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger samma som dom flest.... Inge problem å lämna ut reg nr till någon som frågar... Vill gärna själv kolla vad det står om fordonet...
Går att skriva o annonsen arr hojen är inte på samma adress å att reg nr lämnas ut vid begäran...
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Har aldrig telefonnummer på blocket heller, då min toleransnivå för telefonterror från allsköns drägg är närmast obefintlig.

+1 på den. Hade ute en bil på annons (utan regnr där också) för några månader sedan där all relevant info stod i annonstexten. Likförbannat skulle folk maila och fråga om saker som stod i klartext, eller försöka byta mot mormors gamla skinnsoffa trots att det klart och tydligt stod att jag inte ville ha några byten.

Jag kan bara tänka mig hur irriterad jag hade blivit av att faktiskt behöva prata med de personerna istället för att bara droppa de mailen i papperskorgen. :huvet
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Alltid synligt. Ska man noja sig om sånt så skulle jag inte ens våga ta ut hojen på gatan. Nu är iofs inte min hoj vidare exklusiv, skulle kanske tänka annorlunda om jag satt på nåt riktigt stöldbegärligt.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
När jag säljer bilar är reg.numret alltid med på bilderna men när jag säljer motorcyklar brukar jag inte ha med det om jag inte har tagit en bild på hojens bakdel, däremot skulle det aldrig falla mig att sudda/dölja en registreringsskylt.
Har jag inte med numret brukar jag lämna ut det om något ringer och frågar. Däremot har jag på senaste tiden börjat tröttna/bli skeptisk till alla SMS där folk till höger och vänster frågar om reg.numret sedan hör de aldrig av sig igen, känns bättre när de ringer och frågar (mer av en ansträngning ifrån köparen).
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Smidigast om annonsören lämnar ut reggnummer, annars ringer jag och frågar. Lämnar själv alltid ut när jag annonserar. Vill nån sno den så får jag pengar av försäkringsbolaget :tummenupp
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
När jag säljer bilar är reg.numret alltid med på bilderna men när jag säljer motorcyklar brukar jag inte ha med det om jag inte har tagit en bild på hojens bakdel, däremot skulle det aldrig falla mig att sudda/dölja en registreringsskylt.
Har jag inte med numret brukar jag lämna ut det om något ringer och frågar. Däremot har jag på senaste tiden börjat tröttna/bli skeptisk till alla SMS där folk till höger och vänster frågar om reg.numret sedan hör de aldrig av sig igen, känns bättre när de ringer och frågar (mer av en ansträngning ifrån köparen).

Dom insåg väl att den var för dyr i försäkring helt enkelt. Visa reg-nr i annonsen så är problemet löst.
Men visst man kan ju alltid försöka hitta någon annan som lagt ut samma hoj fast med reg-nr. Men nu i dessa usla tider finns inte mycket till val.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Främst sålt hojar för 5-15 000kr ungefär, ingen mening att dölja regnummer då. Sålde en hoj för 35 papp en gång, men den hojen stod på andra sidan stan på en adress som inte kunde knytas till mig så det var inte heller några problem. När jag köper hoj brukar det bara vara att maila så får man regnumret. Känns väl tryggt för säljaren ifall hojen blir stulen att bara ha ett fåtal möjliga personer som känner till den.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top