Hur utrusta ett garage (bil) ?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har blivit utsedd till att utrusta ett garage vi har i jobbet. Det kommer få plats ca 4 bilar där. Men det är nog mer lagom med tre stycken arbetsplatser. Vi kommer jobba med utveckling av aktiv säkerhet. Tanken är att vi ska kunna byta däck samt göra enklare verkstadsjobb. Ex. löda kontakter (typ D-sub), byta en styrbox som är enkel att komma åt mm. Vi ska mao inte lossa på några yttre skärmar utan snarare kanske lyfta lite på nån sida inne i bagaget.

Jag har kommit fram till att vi ska ha:

3 arbetsbänkar med stol o papperkorg
Hyllsystem för reservdelar
Någon form av lyft
1 -2 uppsättningar verktyg + verktygsvagn

Jag har inte så bra koll på märken och modeller som kan tänkas passa bra. Det behöver inte vara dom dyraste grejerna men inte heller Biltema-känsla. Det är inte en fullutrustad verkstad vi ska ha utan ett garage där man kan göra enklare jobb. Både när det kommer till elektronik (löda ex) och skruva.

Alla tips är välkomna!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ang. verktyg så kan jag varmt rekommendera Bahco.
Har en låda med hylsor, nycklar och dylikt och det är riktig kvalitetskänsla i grejerna.
Inte direkt billigt men du kommer bli stört nöjd.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kompressor på minst 700 l/m, saxlyft som lyfter i trösklarna, en proffisionell 1/2" mutterdragare, en hel verktygsvagn från valfri lågpriskedja, lödstationer från conrads. Sen kan man ha skruv/torxmejslar och 1/4" hylsnycklar till alla arbetsplatser.

Typ
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Extra belysning över bänkarna. Stoooor verkstads stereo. Många torkpappersrullar här o där. Verkstadskyl om ni har långt till fikarummet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Pinup-kalender :rock :hihi

ashton_pin_up_by_simonhayag.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
  • Saxlyft tar minst plats/enklast installation, servicefirman är nästan viktigare än märke
  • Milwaukee elverktyg = mest pang för pengarna och bra ergonomi enligt mig
  • Verktygsvagn modell bench med kullagrade lådor, finns färdiga med verktyg = var sak på sin plats, ex. Ampro vilket är ett ok no-name märke, typ. Verktygsvagn/högskåp på hjul är ganska förlegat och inget jag skulle välja i dagsläget
  • Ledlampor till lyft och arbetsplats, förutom livslängd och energisnålt så alstrar de ingen värme i jämförelse vilket är bra när man råkar glömma en på i en bil eller så. Lösa led-ficklampor med zoomfunktion är användbart, ex. Led-lenser.
  • Förvaring/avlastningsyta kan man sällan få för mycket av, finns bra hyllor likt pallställ fast med spånskivor
  • Wifi-lösning, garage är ofta isolerade från omvärlden så se till att välja ett fungerande alt.
  • Skärmskydd för bilarna kan vara bra, ex. plast/vinyl/skinn som man lägger över framskärmen för att skydda den när man står o skruvar
  • Verktyg för bilinredning, skiljer sig naturligtvis mellan tillverkare men i många fall sitter paneler och luckor som sju svåra år =) Biltema har ex. något kit med plastverktyg för demontering av inredning, s.k. fiskben är även väldigt användbart och finns att beställa från Bima = något ni kan köpa/beställa från närmaste Volvohandlare
  • I det fall ni råkar ställa till med någon oreda kan tvättmöjligheter vara lämpligt. Har ni inte tillgång till tvättplatta så kan åtminstone en våtdammsugare (kombinerad), polermaskin samt lämpliga medel räcka långt
  • Laddkablage från rulle som sitter i taket är fiffigt, gärna smart laddare som känner av +/- automatiskt
  • Ha i åtanke att styrenheter kan kräva specialverktyg för demontering/montering, går ofta att lösa oavsett men det ska gärna vara lättjobbat med minimerad risk för skador
  • Vissa komponenter är säkrade med brytskruvar och då är det borrning eller motsvarande som gäller
  • Sist men inte minst, sladda förbi någon trevlig verkstad gärna med skadeverkstad och kika på vad de har för utrustning. Surra lite med de på golvet om vad som faller in som bra att ha för er verksamhet

Hojtar till om jag kommer på något mer eller om det kommer några frågor.
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Helt sant men aldrig testat själv, tror t.o.m. jag sett någon som är tänkt att kunna flyttas med bil på även om det troligtvis ställer ganska höga krav på golvets ytskikt. En pelare är dock alltid en pelare medan saxlyften ligger på golvet och går bra att köra över. För trevligast installation så bör dock kablage fräsas ner i golvet.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har sett att det finns enpelarlyft, känns som att de tar jävligt lite plats, och flyttbara (?) dessutom..
Men hur bra är dom? De ser ju smidiga ut..
Borde ju duga till 99% av personbilarna som finns..

Edit: typ; http://www.hjulochverktyg.se/fordonslyftare/enpelarlyft?product_id=289

Det beror lite på vad man skall jobba med. Men skall man under bilen är en tvåpelare bättre. Är det arbetshöjd och lite hjulhus mm så är en sax överlägsen tycker jag. Har man inte utrymmet att hålla en plats enbart för lyft så är det snyggt att sänka ner en saxlyft. Jag tycker man kommer väldigt långt med en sax som lyfter en meter ungefär.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Men fortfarande ljusår bättre än AmPro

Vette fan om de är det, jobbat med bägge. Kanske lika dåliga fast på olika sätt. Det jag upplevde med Tengtools var att stålet i mejslar och hylsor var lite som halvkokta spaghetti, för mjuka alltså så de deformerades antingen väldigt lätt vid hårdare användning, eller över tid med normalt bruk. Ampro har jag inte lagt på minnet men de kanske lider av att vara för hårda istället, då smäller det av utan förvarning. Lika irriterande.

Nåja, var och en är salig i sin övertygelse så man köper det man vill. Dock är det ju alltid bra att veta vad man köper. T ex har jag i mitt garage många handverktyg från Biltema. F.ö bra kvalitet om man väljer det som är märkt med 5 eller 10 års garanti. Dock sämre än Bacho och liknande. Men de används inte som verktyg görs i mitt jobb.

Nåt märke jag jobbat mycket med och som jag aldrig kommer köpa själv är Kamasa. Rena skiten som bara ser snygga ut.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vette fan om de är det, jobbat med bägge. Kanske lika dåliga fast på olika sätt. Det jag upplevde med Tengtools var att stålet i mejslar och hylsor var lite som halvkokta spaghetti, för mjuka alltså så de deformerades antingen väldigt lätt vid hårdare användning, eller över tid med normalt bruk. Ampro har jag inte lagt på minnet men de kanske lider av att vara för hårda istället, då smäller det av utan förvarning. Lika irriterande.

Nåja, var och en är salig i sin övertygelse så man köper det man vill. Dock är det ju alltid bra att veta vad man köper. T ex har jag i mitt garage många handverktyg från Biltema. F.ö bra kvalitet om man väljer det som är märkt med 5 eller 10 års garanti. Dock sämre än Bacho och liknande. Men de används inte som verktyg görs i mitt jobb.

Nåt märke jag jobbat mycket med och som jag aldrig kommer köpa själv är Kamasa. Rena skiten som bara ser snygga ut.

Antingen har AmPro olika kvalitetsserier eller så har TengTools blivit jävligt kassa på sista tiden. Har en AmPro låda jämte mig nu och det är ta mig fan ingen vacker syn.

Kamaza var fö inte alls så dumt förr i tiden.

image.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top