Vettig snöslunga?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har ju en liten stiga. HK eller vad det är på. Inga problem med orken. Inga problem med kastlängden.

Men jag kör inte 150m väg. Min infart är 75m, så jag har 100st vändningar hela tiden. Så jag prioriterade lite lättare slunga som går att rubba utan drivning.
75m Infart, parkering och lite gångar. Min duger got och väl till det. Dessutom startar den på första rycket varje gang, varje år.

Har inte så många vändningar och små skrymslen, de ja har jag ja skotta ut till vägen:) För mig är bredden och att den orkar de vettigaste. Men ja som ja skrev, detta är nytt för mig och skillnaden på 10cm i bredd, är det mycket? Hur är de med larver? Finns en stiga i Grästorp. beg 420T.

Men ja är mer och mer inne på en ny biltema för 8500 med garanti..
 

nadako

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Kolla klipp på YouTube,så får du en uppfattning av vad dom orkar.

Nytt med garanti är vettigt, om det är nära till butiken och dom kan laga felet snabbt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag mekade med en liknande 80-tals Stiga snöslunga på 80-talet. Jag blev helt paff när jag såg konstruktionen på "växellådan" som gav olika hjulhastigheter. Bestod av en ståltallrik och sedan ett vinkelrätt gummiklätt hjul som kunde ställas på olika radier mot ståltallriken. Vilken kalle-anka-lösning :dummer

Det är precis den lösningen alla har, det finns dock (minst) två olika storlekar på gummiklädda hjulet, och ett par olika bultcirklar, pirathjulet jag köpte hade tre olika bultcirklar för att passa flera modeller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En underbar bonnalösning, sitter på den där apfula trehjuliga klippon oxå, varför i h...te dom inte kopplade till en fotpedal så man fick back direkt man passerade navet på hjulet förbluffar mig fortfarande.

Sitter på många olika Klippo klippare, det finns även med pedal, men man måste lätta på anliggningen när man går förbi centrum på tallriken, annars skriker det så förbaskat.
Någon modell hade en klack som frikopplade när man närmad sig mitten, och i den klacken var det en förjupning där man kunde lämmna pedalen i friläge...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sitter på många olika Klippo klippare, det finns även med pedal, men man måste lätta på anliggningen när man går förbi centrum på tallriken, annars skriker det så förbaskat.
Någon modell hade en klack som frikopplade när man närmad sig mitten, och i den klacken var det en förjupning där man kunde lämmna pedalen i friläge...

Sepåfan, dom var inte så dumma som jag utgick ifrån med andra ord.:tummenupp

Har nog sett tiotalet olika, alla med spaken mellan benen...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
image.jpg

Blev en Honda HS622!
Den gillar inte blötsnö:tummenupp

Sen är det en full brevbärare som har kört på min gräsmatta...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag värdesätter att den inte är så tung. För då går det fortare att dra den bakåt än att alltid behöva växla och backa.

Men ju längre raksträckor, ju mer har man nytta av bredden. Jag har ju bara en bil infart, tror jag kör 5-6ggr tur och retur. 3m bredd tror jag det är.

Det är kul med slunga, en till motor att ta hand om och se till att den är I toppskick.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag fick rådet att köpa Toro tvåstegs och det har jag inte ångrat. Det är en kraftig och bred modell som tar även blötsnö och kan tugga sig igenom hårda snövallar om man kör lite lugnt. Lyse och elstart finns förstås. Bladen på Toro har lite speciell utformning som gör att den tuggar bättre än tex Stiga. Nypris strax under 20, men köpt på kampanj för många år sedan och aldrig något strul med den. Kan tänka mig att Honda är av motsvarande kvalitet.

Vi hade en kraftig fyrhjuling med plog ett tag, men det var mycket sämre. Det enda som slår slungan, är en riktig traktor med plog eller påhängsslunga, men då landar man i en helt annan liga.

Enstegsslungor och eldrivna grejer kan man ha att dammsuga golvet i garaget med. Orkar inte mycket... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fick rådet att köpa Toro tvåstegs och det har jag inte ångrat. Det är en kraftig och bred modell som tar även blötsnö och kan tugga sig igenom hårda snövallar om man kör lite lugnt. Lyse och elstart finns förstås. Bladen på Toro har lite speciell utformning som gör att den tuggar bättre än tex Stiga. Nypris strax under 20, men köpt på kampanj för många år sedan och aldrig något strul med den. Kan tänka mig att Honda är av motsvarande kvalitet.

Vi hade en kraftig fyrhjuling med plog ett tag, men det var mycket sämre. Det enda som slår slungan, är en riktig traktor med plog eller påhängsslunga, men då landar man i en helt annan liga.

Enstegsslungor och eldrivna grejer kan man ha att dammsuga golvet i garaget med. Orkar inte mycket... :)

Toro och Honda är ett eget segment, dom är överlägset bra, efter det kommer ingenting, ingenting, ingenting och sedan kommer kinsaskiten (inklusive Biltema) oavsett vad det står på skylten.

Men för Toro/Honda priser kan man köpa tre biltemaslungor, och biltema har reservdelar till sina, till skillnad från Jula och andra lågpriskedjor.

Bäst hade nog fyrhjuling med 11-13hk slunga varit, men det förutsätter ju att man har eller har tänkt skaffa fyrhjulig, annars blir ju priset astronomiskt för att skotta snö.

Man kan sätta små vinkeljärnsbitar på snöskruven på en gammal slunga om man ofta ska tugga hårdpackad snö, så tuggar den bättre, lite som tipset här ovan om att modifiera snöfläkten, det blir bättre men man får mecka lite
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Toro och Honda är ett eget segment, dom är överlägset bra, efter det kommer ingenting, ingenting, ingenting och sedan kommer kinsaskiten (inklusive Biltema) oavsett vad det står på skylten.

Men för Toro/Honda priser kan man köpa tre biltemaslungor, och biltema har reservdelar till sina, till skillnad från Jula och andra lågpriskedjor.

Bäst hade nog fyrhjuling med 11-13hk slunga varit, men det förutsätter ju att man har eller har tänkt skaffa fyrhjulig, annars blir ju priset astronomiskt för att skotta snö.

Man kan sätta små vinkeljärnsbitar på snöskruven på en gammal slunga om man ofta ska tugga hårdpackad snö, så tuggar den bättre, lite som tipset här ovan om att modifiera snöfläkten, det blir bättre men man får mecka lite

Tänkte på tipset.. Hur hårt bör gummit vara? Kan de räcka med ex Biltemas bagagematta som man kan köpa på rulle? Den är iof "väldigt" böjbar, men har sådan hemma... Eller bör man ta något som i filmen som är hårdare..? Bult och låsmutter känns stabilare än plåtskruv. Blir att kolla lite snabbt på morgonen innan veterinären kl 10:30 :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte på tipset.. Hur hårt bör gummit vara? Kan de räcka med ex Biltemas bagagematta som man kan köpa på rulle? Den är iof "väldigt" böjbar, men har sådan hemma... Eller bör man ta något som i filmen som är hårdare..? Bult och låsmutter känns stabilare än plåtskruv. Blir att kolla lite snabbt på morgonen innan veterinären kl 10:30 :)

Jag har inte gjort det själv, men tipsade en kompis som tog sån här gul kabelmarkeringsplast som läggs på kablar som grävs ner, han hade sånt hemma eftersom han använde det som stänklappar på rallybilen.

Enligt honom funkade det bra, jag såg den där modifieringen själv första gången för över 20 år sedan då jag jobbade med sånt, han hade också använt någon form av plast
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu har ja köpt lite skruv, brickor och låsmuttrar, men jag kollade lite snabbt i morse på maskin. Det är skapligt tajt mellan impellern och chassit. Frågan är om det räcker med en "gummiduk" på 3mm som skrapar..:va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ju tajtare det är från början, ju mindre skillnad lär du märka.

ÅAS behöver man ju inte ha så styvt material om man bara ska ha ett litet utstick
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ju tajtare det är från början, ju mindre skillnad lär du märka.

ÅAS behöver man ju inte ha så styvt material om man bara ska ha ett litet utstick

Ja! Jag hade förväntat mig betydligt mer spel. Men det kan ju inte skada att pröva. :) Och är det tajt så kanske det är en fördel om det är mjukt så gummit kan piska upp i hålet.

Va dumt de lät;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tänkte på tipset.. Hur hårt bör gummit vara? Kan de räcka med ex Biltemas bagagematta som man kan köpa på rulle? Den är iof "väldigt" böjbar, men har sådan hemma... Eller bör man ta något som i filmen som är hårdare..? Bult och låsmutter känns stabilare än plåtskruv. Blir att kolla lite snabbt på morgonen innan veterinären kl 10:30 :)
De har ju stänkskydd som är av lite kraftigare gummi också http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Tillbehor/Stankskydd-2000032290/
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top