Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
attachment.php

Foto: Björn Nordgren

Hej!

Nu kliver ännu en sån där Speedster-förare med en nakenhoj upp till stora stolleklassen. Nu har jag valt nummer till Rookie 1000, knappt en vecka efter alla andra. Dumt nog missade jag "mitt" #85, så jag får hålla till godo med nummer *trumvirvel* 1! Så nu kommer bra många få chansen att köra om och ifrån förare #1 under 2016 års säsong :hihi

Jag tog licensen våren 2015, så jag är fortfarande väldigt grön på det här. Alla banor förutom Gelleråsen var nya för mig. På Gelleråsen har jag däremot gjort ganska bra förbättringar! Från att avsluta 2014 med höga 1,22-tider till att avsluta med 1,11,9 på sista träningspasset (SMC sport-race) 2015.

attachment.php

Jag till vänster. Foto: Björn Nordgren

Det gick bra för mig i Speedster Cup tycker jag! Jag lyckades till och med ta en pallplats under säsongen. Det är alltid kul med en pokal, oavsett nivå eller sport :fakta Till den här säsongen har jag två grundläggande mål; Alltid ta poäng under racen, samt komma före min teamkollega och duktiga racerföraren Björn Nordgren. Jag har jagat honom så gott jag kunnat under 2015 men han har hela tiden behållit avståndet. I år ska det bli ändring på det!:banana

Jag har till och med införskaffat en Honda CRF 450 för att kunna köra året om. I mars sticker jag ner till Almeria i Spanien för en fyra dagar lång och lärorik försäsongsträning! Jag kommer gå in med hela min själ för att bli så duktig som möjligt i år. Förhoppningsvis så slipper jag vara ett rundningsmärke för er övriga piloter :tummenupp

Till i år är hojen uppgraderad med lite andra saker. Bland annat så kommer jag troligtvis slippa alla problem med växellådan som jag hela tiden har haft. Problem såsom falsk neutral i tid och otid, över alla växlar. Växlar som hoppar ur, eller växlar som vägrar gå i och jag kommer få en raceväxlad hoj.
Jag har införskaffat en racedämpare bak till hojen istället för den originaldämpare som satt på för att fungera som en kompromiss mellan touring och aktiv körning.
Planen är även att byta drivpaket till en 520-kedja för att kunna få på ett större bakdrev. Som det är nu så finns märkligt nog endast originalstorlek (38) till bakdrevet. Jag har redan gått ner en kugg fram och tanken är att jag ska upp 2 kuggar bak. Nackdelen är att den redan nu är så jäkla wheeliebenägen men utväxlingen kommer passa riktigt bra på flera banor då jag kommer kunna växla upp tidigare istället för att behöva kortväxla eller behöva ligga på varvstoppet under en sekund.

Hangar18 omslagsbild.jpg

Det är med skräckblandad förtjusning som jag nu kliver upp i Rookie 1000 med min KTM 1290 Superduke R. Kom gärna förbi oss i Team Funbike över en iskall under racehelgen. Jag fick lära mig att det är standard att dricka öl direkt efter både träning och tävling, och traditioner är till för att hållas va? :fyllisar
12036444_10153013917637105_7063582621472949081_n.jpg

Foto: Björn Nordgren
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Årets tråd var en riktig höjdare, ser fram emot denna under 2016!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hah, alltid lika kul att se lite udda hojar på banan, och din är ju ganska säregen i rejssammanhang. :tummenupp
Kul att du inte föll för råden om att skaffa en billig rejshoj som alla andra.

Och, håll dig på hjulen och kör snyggt!:D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ska bli kul att följa!

Roligt att höra!

Årets tråd var en riktig höjdare, ser fram emot denna under 2016!

Jag ska göra mitt bästa :)

Lycka till! Ses i Mars och på några race 2016 :)

Tack! Kul att även du åker ner!

Hah, alltid lika kul att se lite udda hojar på banan, och din är ju ganska säregen i rejssammanhang. :tummenupp
Kul att du inte föll för råden om att skaffa en billig rejshoj som alla andra.

Och, håll dig på hjulen och kör snyggt!:D

Jag håller med! En superbike är ju alltid en superbike men det är lite charmigt att puttra omkring och tävla med och mot såna på annat material :tummenupp





Snart är det ju jul, och innan jag kan pynta min gran för i år så får jag hålla till godo med minnet av fjolårets gran :kär

attachment.php
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gott jobbat, sänka pb med 10 sekunder på ett år är STORT!!! Lycka till under 2016, det blir KANSKE svårt att genomföra samma sänkning en gång till.... :):tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Säger inte reglementet för rookie1000 max 1200 cc för 2-cylindriga maskiner?
Din är väl på 1301 cc? Eller har det gjorts nån ändring till 2016? :va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror det jobbas på det.

Med nuvarande reglemente blir det omöjligt att uppklassa snabba förare på t.ex Ducati 1299 eller KTM superduke 1290.

Ett problem är att man skjuter problemet framför sig eftersom det tar stopp i superbike. Särskilt Ducati 1299 är tillräckligt potent för superbike.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Reglementet är inte ristat i sten.
Skriver man motiverade ändringar i tid, och med en begriplig förklaringsmodell kan man ändra reglementet så att det speglar utvecklingen.
Det är vi som kör som är reglementet.
Vänligen notera: Det är inte en demokrati, det är en regelsättande församling administrerad av vår egen organisation som heter SVEMO.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Enligt Patrik Marklund ändrades reglementet inför sista helgen för att jag redan där skulle kunna köra i Rookie 1000. Han ringde personligen upp mig och meddelade informationen om det så jag är rätt säker på att hojen är tillåten :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ja jeflar vilken morot man är för dig:dummer

Kul att bli kallad för duktig rääääserförare när man själv tog licens 2014 och körde två race, TACK!

Jag tror att KTM gudarna kommer att utföra karma på dig eftersom du pruttar omkring på en Honda nu:)

En öl efter sistaträningen eller tävling är viktigt för att få vitaminer och återställa vätskebalansen - det vet väl alla?:crash

Jag ser mycket fram emot säsongen 2016 även fast jag nu har fått diskbråcket från helvetet, med ett väldigt strulande högerben som följd.

Bifogar en bild som kommer att vara frustrerande för dig 2016. Häcken på en tjockmotard på 990 kubik med en 47-årig gråhårig adhd gubbe som ryttare:D

SO2_4483.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jeflar vilken morot man är för dig:dummer

Kul att bli kallad för duktig rääääserförare när man själv tog licens 2014 och körde två race, TACK!

Jag tror att KTM gudarna kommer att utföra karma på dig eftersom du pruttar omkring på en Honda nu:)

En öl efter sistaträningen eller tävling är viktigt för att få vitaminer och återställa vätskebalansen - det vet väl alla?:crash

Jag ser mycket fram emot säsongen 2016 även fast jag nu har fått diskbråcket från helvetet, med ett väldigt strulande högerben som följd.

Bifogar en bild som kommer att vara frustrerande för dig 2016. Häcken på en tjockmotard på 990 kubik med en 47-årig gråhårig adhd gubbe som ryttare:D

View attachment 425631

Äsch, högerbenet behövs ju bara för bromsning. :fakta :hihi
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
wtf, superduke fanatikern ska gå över till rookie1000. grymt. va speedster klassen för amatörigt eller? lycka till i R1000 :D
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top