Bekräftat: Stoner lämnar HRC för Ducati

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
fatta inte riktigt artikeln, han säger han ser fram emot att hjälpa dovi och iannone? Ska han vara test/utvecklings-förare åt ducati eller ska han köra GP?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
fatta inte riktigt artikeln, han säger han ser fram emot att hjälpa dovi och iannone? Ska han vara test/utvecklings-förare åt ducati eller ska han köra GP?

Det är det nya motogp, han ska köra med en Ducati men få en jävla stark start cykel. Sen ska han dra ner tempot på alla och se till att Iannone vinner varje lopp. :fakta
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är det nya motogp, han ska köra med en Ducati men få en jävla stark start cykel. Sen ska han dra ner tempot på alla och se till att Iannone vinner varje lopp. :fakta

Förstår inte riktigt referensen, mennar du Lorenzo mot marquez förra året på valencia? Är du kanske ett bittert Rossi-fan?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Lite tydligare information:

:)

Casey Stoner to return to Ducati as brand ambassador and test rider

Ducati Corse is delighted to announce that two-time MotoGP World Champion Casey Stoner will return to the Italian manufacturer next year in the role of brand ambassador and test rider.

Casey Stoner won the 2007 MotoGP World Championship on the Ducati Desmosedici GP with ten wins in eighteen races, results that also helped the Italian manufacturer to clinch the Constructors' title. Between 2007 and 2010, Casey won a total of 23 races for Ducati.

The 30-year-old Australian from Southport (Queensland), who is widely considered to be one of the fastest and most talented riders ever, will become brand ambassador for the Bologna-based manufacturer and, as part of the agreement, will appear at the 2016 edition of World Ducati Week, scheduled to run from July 1-3. He will also take part in a selected number of MotoGP tests for the Ducati Team next year.

Casey Stoner: ”It's been a great journey with HRC over the last five years, winning the World Championship in 2011 was obviously a high point and I've made many friends and formed lasting relationships along the way. For 2016 I am very excited to announce that I will again be joining the Ducati team! I have so many great memories working with the people and the brand of Ducati and the opportunity to work with them again is something very special. Gigi Dall'Igna has brought with him a new approach and I'm looking forward to assisting the team, Andrea Dovizioso and Andrea Iannone however I can. The Ducati brand and the Ducati fans have been such a big part of my career and my life, so it will be really great to reunite the relationship and start another chapter with this iconic brand.”
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
wildcard på philip island? vågar man hoppas på det? Pirro får ju en hel del starter som testförare
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jag fattar inte varför gnällspiken sluta.. buhu frugan tvinga mig... säg som det är, du va rädd för lille Marc :p

nä men som Klubba så vill man ju se han iaf som wildcard någon gång så man får se hans "bresladdar" med den förenklade elektroniken,blir la lite av back to basic vad jag förstått. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...så man får se hans "bresladdar" med den förenklade elektroniken,blir la lite av back to basic vad jag förstått. :)
Ja si di barna - var medveten om att Du skriver om en förare som av flera initierade bedömare är omvittnad som den största talangen under många generationer i MotoGP-depån när det gäller förmågan att instinktivt anpassa sin egen körteknik för att kompensera materialets brister. Denna egenskap är inom parentes sagt säkerligen en förbannelse för de stackars tekniker som skickar ut karln för att utvärdera chassiförändringar men icke desto mindre en gudagåva i racesammanhang.

Så en förare av Stoners kaliber har nog allt att vinna på långsammare och mindre finjusterad elektronik och har inte uppvisat någon rädsla för någon konkurrent tidigare i sin karriär. Enligt egen utsago la han ju av just för att MotoGP-hojarna var för slätstrukna och för välkammade, cirkusen erbjöd helt enkelt ingen utmaning längre.

Jag hittar inget i Ditt inlägg som får mig att revidera den uppfattningen...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag fattar inte varför gnällspiken sluta.. buhu frugan tvinga mig... säg som det är, du va rädd för lille Marc :p

nä men som Klubba så vill man ju se han iaf som wildcard någon gång så man får se hans "bresladdar" med den förenklade elektroniken,blir la lite av back to basic vad jag förstått. :)

Jag tycker det är mer imponerande att lämna cirkusen och den larvigt höga lönen än att stanna kvar och harva runt fast man inte trivs...

Och, han körde ju i motogp 2007, så han bör ju vara rätt van vid sämre elektronik än vad de hade 2015. Jag misstänker att enhetsmjukvaran nu är bättre än vad han hade på ducatin 2007.
Hoppas definitivt på att få se honom som wildcard.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag fattar inte varför gnällspiken sluta.. buhu frugan tvinga mig... säg som det är, du va rädd för lille Marc :p

nä men som Klubba så vill man ju se han iaf som wildcard någon gång så man får se hans "bresladdar" med den förenklade elektroniken,blir la lite av back to basic vad jag förstått. :)

Lätt förstå att Casey Stoner slutade. För mig.
De nya reglerna innebar ju att bra team/förare handikappades genom tex mindre bensin osv.
Ungefär som i trav där bra hästar kan få start några meter bakom övriga deltagare.

Skulle vara rätt kul införa i Vasaloppet.
Ju bättre resultat du har som skidåkare, dessto längre bak ska du starta.
Jag tror att många i eliten skulle avstå från att anmäla sig till Vasaloppet med dom reglerna.

Och det är ju samma i WSBK. Det är show !
När Ducati Panigale twinen inte var konkurrenskraftig jämfört med 4-rorna
Ja då fick Ducati Panigale nån mm större strypbricka i insuget jämfört med den gamla Ducati 1098(?)R.
Den strypbricka som infördes när man insåg 1000 cm3 R4 inte hade en chans mot 1200 cm3 V2.

MC-sport på elitnivå är show, och ekonomirally. Den hoj som drar minst soppa vinner.
Ända till det teamet får ännu mindre tank för att hålla uppe spänningen !

Tycker du bandagar skulle bli mindre intressant om det var färdigkört för dagen när du gjort slut på 10 liter bensin?
Då resonerar du som Casey Stoner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har ju figurerat lite rykten om Caseys byte till Ducati, så som till exempel att Honda inte låtit honom köra WC eller vara inhoppare trots att han varit sugen. Om så är fallet, varför i hela friden har de inte låtit honom göra det?
Känns ju lite konstigt att ha en av världens absolut bästa förare och sätta sin långsammare testförare på hojen istället. :va
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det har ju figurerat lite rykten om Caseys byte till Ducati, så som till exempel att Honda inte låtit honom köra WC eller vara inhoppare trots att han varit sugen. Om så är fallet, varför i hela friden har de inte låtit honom göra det?
Känns ju lite konstigt att ha en av världens absolut bästa förare och sätta sin långsammare testförare på hojen istället. :va

Slog mig med då jag läste det tigtidigare. Onekligen svårt att ta sig in i Hondas politik hur konversationen med Casey igentligen gick. Där ligger nog locket för alltid på. Möjligtvis kan Casey vart het på ett inhopp, men samtidigt satt upp nya spelregler för det jobbet o att Honda till slut tog den lätta tillika tråkiga utvägen med Aoyama. Som sagt svårt att igentligen bli klok på det där!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har ju figurerat lite rykten om Caseys byte till Ducati, så som till exempel att Honda inte låtit honom köra WC eller vara inhoppare trots att han varit sugen. Om så är fallet, varför i hela friden har de inte låtit honom göra det?
Känns ju lite konstigt att ha en av världens absolut bästa förare och sätta sin långsammare testförare på hojen istället. :va

Att Honda vill ha Dani Pedrosa som testförare är inget konstigt. Dani är fenomenal på att köra och tillsammans med teknikerna utarbeta bästa inställningar. Såg nånstans att införde man stegvis Danis förslag på Stoners hoj.
Så fick Stoner ett sådant förtroende för hojen så han körde som en gud. Och ofta vann.

Honda kommer enligt min uppfattning behålla Dani så länge han vill och kan.
Några förare kan vinna VM. Exempel MM VR JL CS
Men Dani är helt unik i MotoGP på toppnivå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att Honda vill ha Dani Pedrosa som testförare är inget konstigt. Dani är fenomenal på att köra och tillsammans med teknikerna utarbeta bästa inställningar. Såg nånstans att införde man stegvis Danis förslag på Stoners hoj.
Så fick Stoner ett sådant förtroende för hojen så han körde som en gud. Och ofta vann.

Honda kommer enligt min uppfattning behålla Dani så länge han vill och kan.
Några förare kan vinna VM. Exempel MM VR JL CS
Men Dani är helt unik i MotoGP på toppnivå.

Det är ju alldeles utmärkt, men vad har det med min post att göra?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Att Honda vill ha Dani Pedrosa som testförare är inget konstigt. Dani är fenomenal på att köra och tillsammans med teknikerna utarbeta bästa inställningar. Såg nånstans att införde man stegvis Danis förslag på Stoners hoj.
Så fick Stoner ett sådant förtroende för hojen så han körde som en gud. Och ofta vann.

Honda kommer enligt min uppfattning behålla Dani så länge han vill och kan.
Några förare kan vinna VM. Exempel MM VR JL CS
Men Dani är helt unik i MotoGP på toppnivå.

Personligen förutsätter och hoppas jag Honda fortsättningsvis vill ha Dani som ordinarie och att han vinner VM 2016.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
En testforare som kor fort pa vad som, kan det bli bra?

Henrik
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top