Rasad växellåda? Aprilia RS125 2-takt

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tjena!

Igår hände det.. Jag kom ut på start/målrakan på Sviestad och förberedde mig för att broms och växla ned. Men snabbt märkte jag att växelspaken satt fast! Stannade vi Torparn och konstaterade att växeln hade fastnat eller något, och det blev skam kärran tillbaks till depån. Väl inne i depån titta vi mer på varför den kan ha fastnat, och efter lite undersökning kom vi fram till att växellådan hade pajat.

Noteringar:
Hyfsad mängd metallspån har funnits på magneten vid två oljebyten.
Nyligen bytt framdrev (16 kuggar istället för 17) för att hinna nå toppvarv på bakrakan.
Raceväxlad med halv stabil koppling.

Frågor:
Måste jag köpa ny motor eller går det att köpa växellåda?
Vart hittar jag en motor/växellåda billigt?
Kan jag laga det själv (med pappa) utan att dränka oss i saker att göra?
Ska jag ge upp, sälja hojen och spara till en 600cc?

Tacksam för svar,
//Felix
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tvåtaktare är ju väldigt simpla i konstruktionen så det är bara att klyva och se vad du behöver byta ut.
Perfekt tillfälle att byta ramlager och lite annat som blivit trött med åren.
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tvåtaktare är ju väldigt simpla i konstruktionen så det är bara att klyva och se vad du behöver byta ut.
Perfekt tillfälle att byta ramlager och lite annat som blivit trött med åren.

Planen är att riva hela motorn idag och försöka komma åt växellådan. Hoppas att du har rätt, då behöver vi inte köpa en till motor!
Det kanske är smart att göra när vi ändå öppnar upp hela motorn :)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Tjenare!
beklagar haveriet :/
jag tror att det är en kassettlåda på den precis som på 250 modellen,,
leta upp en kille här på forumet som kallar sig tobbe blårök och prata med honom om ditt problem med motorn,
han är en riktig fena på 2 takt och även Aprilia, jag tror du kan få massor av bra info därifrån.

lycka till
mvh jocke
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tjenare!
beklagar haveriet :/
jag tror att det är en kassettlåda på den precis som på 250 modellen,,
leta upp en kille här på forumet som kallar sig tobbe blårök och prata med honom om ditt problem med motorn,
han är en riktig fena på 2 takt och även Aprilia, jag tror du kan få massor av bra info därifrån.

lycka till
mvh jocke

Tack! Ska kolla med honom! Verkligen uppskattat :)
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tror att vi funnit problemet! Efter att ha plockat isär nästan allt man kan plocka isär av motorn hittar vi en kugg. När vi plockar ut fler drev ser vi att det har lossnat från kugghjulet. Biten hade hamnat ivägen för växelföraren och det var det som orsakade att jag inte kunde växla! Väntar på nya packningar, drev och lager nu. Hoppas att det var det enda som bar problemet :)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hej Felix
Jag läste om ditt problem.
Det enda som leder vidare är att du öppnar motorn.
kolla följande videofilmer:
https://www.youtube.com/channel/UC968L57T31kP8W-d9dsPW-w
Filmerna visar hur du plockar isär och ihop motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=7Ceog3Oo6Hs
Lycka till med mekandet och framför allt körningen. Det är alltid kul att se nya killar och tjejer satsa på motorsport.

ps. nu ser jag du öppnat motorn och funnit ett trasigt kugghjul. Kika på övriga drev om de fått skador, och som Nikel föreslog, passa på att montera friska lager till vevaxeln, om de är det minsta slitna. ds.

Mvh tobbe
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Hej Felix
Jag läste om ditt problem.
Det enda som leder vidare är att du öppnar motorn.
kolla följande videofilmer:
https://www.youtube.com/channel/UC968L57T31kP8W-d9dsPW-w
Filmerna visar hur du plockar isär och ihop motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=7Ceog3Oo6Hs
Lycka till med mekandet och framför allt körningen. Det är alltid kul att se nya killar och tjejer satsa på motorsport.

ps. nu ser jag du öppnat motorn och funnit ett trasigt kugghjul. Kika på övriga drev om de fått skador, och som Nikel föreslog, passa på att montera friska lager till vevaxeln, om de är det minsta slitna. ds.

Mvh tobbe

Nya lager är på väg. Kände efter och märkte att många lager var slut i motorn så de ska bytas ut med. De andra kugghjulen verkar ha klarat sig bra, men vi ska nog ändå byta ut dem mot nyare delar.
Tack för videon, plocka isär är lätt men plocka ihop brukar bli en utmaning ;)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Ja, lycka till med reparationen. Jag binder ihop växelstockar med gummisnoddar och buntband. Alla bultar och brickor skruvar jag tillbaka på rätt plats, allt för att slippa fundera så mycket när grejerna ska ihop igen. En del små skims ska sitta på speciella ställen, dessa kan man få kleta fast med fett för att de ska vara kvar när man skruvar ihop motorn igen. Mitt jobb idag har varit KTM 250 EXC, och jobbet före den var en 2 cylindrig yamaha RD350 YPVS. En moped fick en ny packbox, så det finns en del 2 takts jobb i mitt garage.
Mvh
Tobbe
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
på blocket finns det en kille som säljer en Aprilia 125:a inklusive extra reservmotor,, motorn e kanske något för dig ?

Nya lager är på väg. Kände efter och märkte att många lager var slut i motorn så de ska bytas ut med. De andra kugghjulen verkar ha klarat sig bra, men vi ska nog ändå byta ut dem mot nyare delar.
Tack för videon, plocka isär är lätt men plocka ihop brukar bli en utmaning ;)
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
på blocket finns det en kille som säljer en Aprilia 125:a inklusive extra reservmotor,, motorn e kanske något för dig ?

Inte direkt! Eftersom att problemet inte var allt för stort klarar vi oss med att byta ut lite drev och lager! Jag har även lagt ner tillräckligt tid och pengar på hojen att jag inte är redo att släppa den än ;) Farsan köpte även ett par slitna kraschkåpor så en ny hoj är inte intressant :)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top