Z750 kawa 07 trög växling

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Hej!

Nybliven z750-åkare här men har en fråga. Bytte olja i hojen efter ca 50 mils åkande, minns dock inte nu till vilken olja men inte det billigaste iaf. Oftare och oftare upplever jag att när jag kört snabbt (motorväg) eller lekt på rolig väg i mer än 5-10 min körning och inte släppt av på ett tag att nedväxling strular. Stannar jag vid ett rödlyse eller saktar in och vill växla ned är det som att reglaget bara klickar. Jag kan då stanna till helt, klicka ca 10 grr med foten så rasslar det till. Inget går trögt och det känns inte fel annars. Växling uppåt går som sagt bra, och jag behöver inte rulla hojen för att få växlarna att gå ned, det är snarare flera tryck på växelpetaren som krävs, utan att motstånd känns. Min tanke var billig jävla skitolja som man tar för mycket betalt för men om det är olja för 600-700 borde det vara schyssta grejor?

Bra att veta är att det sällan är problem om man inte just legat lite på varven.... Klarade dock 1 dag på arlanda testrack utan problem....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du legat lite på varven kanske motorn och oljan är lite varmare och oljan lite tunnare? Gissar du kör på 10w-40 olja. Testa och byt till -50 olja. Tex Sbk Racing 10w-50 som kostar 179kr/liter på okq8 mack eller 1400kr för 20 liter på Swedol.
Men jag misstänker det är nått annat än oljan..........:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter snarare som att du har problem med växeltrumman, som att länkaget inte riktigt greppar när du ska växla ner, eller att det helt enkelt är feljusterat, så att du inte fullföljer rörelsen.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Har läst massa och tror mer och mer på oljan... det är ju inget fel i övrigt, utan felet kommer just när man har legat på högre varv.. om det var ett mekaniskt fel borde det vara fel hela tiden?
Detta inträffar just när motorn är varm. Har läst lite på forum mm. och många skriver att växelpetaren på Kawa kan behöva smörjas...men då är det mer fel i att växlarna är svåra att få i, mina klickar ju bara... inget fel på rörelsen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har läst massa och tror mer och mer på oljan... det är ju inget fel i övrigt, utan felet kommer just när man har legat på högre varv.. om det var ett mekaniskt fel borde det vara fel hela tiden?
Detta inträffar just när motorn är varm. Har läst lite på forum mm. och många skriver att växelpetaren på Kawa kan behöva smörjas...men då är det mer fel i att växlarna är svåra att få i, mina klickar ju bara... inget fel på rörelsen.

Det kan vara mekaniskt ändå. Varm metall blir större. För 15 år sen råkade jag på en växellåda som gled i skapligt när den var kall men det var omöjligt att växla ner från fyran till trean när den blev varm (eller om det var från trean till tvåan?). Men den blev stum i växelväljarn. Vart jättesvår att reda ut för när man öppnade var den av naturliga orsaker alltid kall. Det är billigt att byta olja, hade börjat med det.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Har läst massa och tror mer och mer på oljan...

Hade varit intressant att veta vad du kör på för olja.
Jag har kört min på ELF Moto4 XT Tech sedan 1:a milen men när den slutades att tas in till Sverige så böt jag till Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50. Efter 100mil på Castrol så började min låda att kärva lite. Växlarna var lite knepiga att få i och slarvade man lite och tog inte i så hamnade man i mellanläge i stort sett mellan varje växel!
Efter en hel del sökande på nätet så verkar jag inte vara ensam om detta när det kommer till Castrol och Kawasaki. Bästa (gissningen?) jag sett är att det är något i släppmedlet som inte är riktigt "kompatibelt" med Kawas lameller.
Tog upp detta med min verkstad vid senaste oljebytet.
Tyvärr så har dom endast Castrols oljor men han skickade i Castrol Power 1 GPS 4T (Delsyntetisk) och jag märkte skillnad direkt på lådan. Mycket mer distinkta lägen som trillade i så fort man petade på växelföraren! Kanske inte riktigt så bra som det var när jag körde på ELF men inte långt därifrån...

Ska nog börja köpa hem ELF via nätet någonstans så hojen får leva några tusen mil till...
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Kompisen hade liknande strul på sin Z750r -12'a, det va länkaget som inte "fjädrade" tillbaka som det skulle vid nedväxling. Märktes väldigt väl när man kände på det med handen så stanna pinnen kvar nere efter en nedväxlning viklet gjorde spelet för kort för att hitta nästa växel.
Löstes genom att smörja lite vid fotpinnen och även lite försiktigt juckande på axeln.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Hej!
Tack för alla svar, jag tror att smörjningen precis vid fotpinnen (växelföraren sitter där) plus vid staget som går in i motorn (som vrider sig när man växlar) verkar ha gjort susen. Har kört två rundor utan problem, det verkar som att när motorn blir varm att metallen expanderade och gick trögt. Så hoppas att det var detta, för en burk krypolja var inte dyrt :)
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Jag hakar på här då jag har "liknande" problem med min Z750 - 10.

När jag kört ett par mil så kan jag helt plötsligt inte växla ner. 5:an & 6:an går att få i men ingen av de lägre växlarna. Detta har hänt vid två gånger & i strålande solsken.

Det klickar inte ens utan är bara tokstumt. Går inte ens att crossväxla.

Det konstiga nu är att om jag spänner vajern lite och/eller justerar kopplingshandtaget (avståndet) så funkar det. Dock kan jag släppa på vajern igen efter att jag kört ett tag och det funkar ändå?
Efter sista gången jag spände så känns det dock inte helt hundra. Trögt/segt.

Efter att det hände första gången så körde jag sen i Norge på semester och det blev sammanlagt 240 mil, utan problem. Dock regnade det väl 90% av tiden så inte mycket till värme med andra ord.
Inte gick det så snabbt heller då polisen är rätt nitisk.

Varför jag tar upp vädret är för att detta bara har skett då det varit strålande solsken. Kan det påverka värmen i motorn/växellådan på nåt sätt?

Kan krypolja vara grejen i det här med eller skulle det bara vara för lätt?
vad säger du #Brillor.....känner du igen lite av dessa symtomer också, förutom att din rasslar till och du kan få i växlarna?

Tacksam för tips & ideér.

// Ullis
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Kollat hur växelpinnen rör sig, om den fjädrar tillbaka?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top