Driva moppen med HHO (Browns gas)?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Finns det någon här i Sverige som provat att driva sin mc med HHO gas?

Jag söker någon man kan dela erfarenheter & tankar med kring detta ämne. Maila eller pm:a mig.

Skriv gärna här i denna tråden om ni har relevanta erfarenheter, undanbeder alla kommentarer kring att det inte går, är farligt, bör inte göras osv.

Mvh
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Fantastiskt !
HHO produceras med hjälp av el från fordonets batteri och injekteras i motorn tillsammans med bensin.

Our advanced HHO technology decreases fuel consumption upto 40% and reduces NOx, CO, CO2 and HC emissions substantially.

maxximus, kan du inte köpa och installera ett kit på nån av dina hojar?
Eller du spar väl frakt om du tar två kit på en gång?
Du har ju två hojar.
http://www.hhomart.com/product.php?id_product=96

mvh
Måns
 
Last edited:

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Bull sa Bill...

Detta är ren kvacksalva.

Den där lilla lådan kan inte spjälka tillräckliga mängder vatten till vätgas för att det ska ge någon effekt.
Och den minimala effekten det kan ge äts upp av att du belastar generatorn mera.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Och alla som installerar turbos på sina hojar i tron att de får mer effekt är ju efterblivna, inte en chans att en sånhär kan producera tillräckligt flöde för märkbar effektökning http://www.ebay.com/itm/Electric-El...ing-/252019268057?hash=item3aad84d9d9&vxp=mtr

Med det ville jag ha sagt, att man måste ju inte länka de mest korkade scam's man hittar online. Klart man kan köra en hoj på vätgas, funkar ju på andra förbränningsmotorer så varför inte :) men du får nog producera vätgasen hemma i garaget, att göra det "on the fly" på en hoj blir svårt

Den här killen verkade ju lyckas hyffsat ;) https://www.youtube.com/watch?v=K3GDjVskYIs
 
Last edited:

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Och alla som installerar turbos på sina hojar i tron att de får mer effekt är ju efterblivna, inte en chans att en sånhär kan producera tillräckligt flöde för märkbar effektökning http://www.ebay.com/itm/Electric-El...ing-/252019268057?hash=item3aad84d9d9&vxp=mtr

Med det ville jag ha sagt, att man måste ju inte länka de mest korkade scam's man hittar online. Klart man kan köra en hoj på vätgas, funkar ju på andra förbränningsmotorer så varför inte :) men du får nog producera vätgasen hemma i garaget, att göra det "on the fly" på en hoj blir svårt
Min kommentar ovan gäller för "kitten" på http://www.hhomart.com

Givetvis går det att driva en förbränningsmotor på vätgas istället för bensin, problemet är att få med sig en tillräcklig mängd.

Det brast för mig då han påstår att han tillverkar sin litiumhydrid med en partikelaccelerator.
Som förövrigt var ett torn i skogen, byggt av plyfa och en saftblandare från biltema.

EDIT:
Lämnar denna tråd då jag precis insåg att den ligger i "Teknik- och Mekhörnan"
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Det handlar INTE om att köra hojen på vätgas, du har inte förstått metoden, återkom när du har gjort det. Jag tänker prova mig fram o testa på ett litet elverk från Biltema först...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det handlar INTE om att köra hojen på vätgas, du har inte förstått metoden, återkom när du har gjort det. Jag tänker prova mig fram o testa på ett litet elverk från Biltema först...

Så vad är du ute efter då om du pratar om att ta elektricitet från generatorn? Ska du ta el från huset och spara gasen i trycktank? Var räknar du att vinsten kommer ifrån?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Från Wikipedia...
[h=2]Fringe science and fraud [edit][/h]"Brown's Gas" is oxyhydrogen with a 2:1 molar ratio of H[SUB]2[/SUB] and O[SUB]2[/SUB] gases, the same proportion as in water. It is named after Yull Brown, who claimed that it could be used as a fuel for the internal combustion engine.[SUP][4][/SUP][SUP][13][/SUP] It's also called "HHO gas" after the claims of fringe physicist[SUP][14][/SUP] Ruggero Santilli, who claims that his HHO gas, produced by a special apparatus, is "a new form of water", with new properties, based on his fringe theory of "magnecules".[SUP][13][/SUP]Many other pseudoscientific claims have been made about Brown's Gas's pretended ability to neutralize radioactive waste, help plants to germinate, etc.[SUP][13][/SUP]Oxyhydrogen is often mentioned in conjunction with vehicles that claim to use water as a fuel. The most common and decisive counter-argument against producing this gas on board to use as a fuel or fuel additive is that more energy is needed to split water molecules than is recouped by burning the resulting gas.[SUP][4][/SUP][SUP][15][/SUP] Additionally, the number of liters per minute of gas that can be produced for on-demand consumption through electrolysis is very small in comparison to the liters per minute consumed by an internal combustion engine.[SUP][16][/SUP]An article in Popular Mechanics reports that Brown's Gas cannot even increase the miles per gallon (MPG) of your vehicle, and that the only real savings come from tampering with your engine, which may confuse the anti-smog controls.[SUP][17][/SUP]"Water-fueled" cars should not be confused with hydrogen-fueled cars where the hydrogen is produced elsewhere and used as fuel or where it is used as fuel enhancement.

Länk till artikel i Popular Mechanics: http://www.popularmechanics.com/cars/a3499/4276846/

They say it could help change the world as we know it. They even say it could eliminate the energy crisis altogether. For this sentiment, I applaud them. And honestly, I hope it's all true.

If this sounds like it's too good to be true, it is. And I've discussed it in this column too many times to go over again, so I won't. I've tested way too many bogus gas savers and miracle fuel-saving gadgets over the years to buy in to this one. So it's time to put up or shut up, and do what we do best around here--test drive, generate real-world numbers, and come up with realistic answers.

Möjligen snäppet bättre än homeopati, kanske?
 
Last edited:

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Vart kommer begreppet "Brown Gas" ifrån? Har aldrig hört den benämningen.

Kommer det från färgen på kallingarna efter smällen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bull sa Bill...

Detta är ren kvacksalva.

Den där lilla lådan kan inte spjälka tillräckliga mängder vatten till vätgas för att det ska ge någon effekt.
Och den minimala effekten det kan ge äts upp av att du belastar generatorn mera.

X2 varför kosta på och prova sådan skit när man kan läsa sig till att de är bull på mindre än 1 timme.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top