Tankar om Suzuki GSX-S1000 ? (och några konkurrenter)

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Acc tider från Motorrad. Bra prestanda per krona jämfört med en H2.

BMW S1000R / Suzuki GSX S1000
0-100km/h: 3.3 s / 3.0 s
0-200km/h: 8.1 s / 8.5 s
100-140km/h: 2,9 / 3.3 s
140-180km/h: 2,8 /3.5 s



jämförelse med Kawasaki H2
0-100km/h: 3.1 s
0-200km/h: 7.0 s
100-140km/h: 3.1 s
140-180km/h: 3.0 s
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag hade ju bestämt mig för en Suzuki GSX S1000 men nu har ju Yamaha släppt bilder på MT-10. Den verkar onekligen intressant både på papper och bilder. Dock ska den inte släppas förrän i Maj och jag vill gärna provköra innan jag bestämmer mig.

Tanken är ju att sälja min nuvarande hoj när säsongen börjar så om jag ska vänta på MT-10:an så kommer jag vara hoj lös till typ Maj/Juni. Men om jag beställer en S1000 kommer jag ha tillgång till hoj mycket tidigare då man redan kan köpa den.

Beslut, beslut. Vet inte riktigt vad jag ska göra.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Prestandamässigt blir nog mt-10 väldigt lik gsxs, även pris förmodligen. Sen är ju utseendet en smaksak. Tror inte mt-10 siktar på översta skiktet av nakenhojar med supersportprestanda och racekomponenter utan mer dedikerad för gatbruk. Men visst, hade också viljat prova den i ditt fall före köp. Kommer nog bli grym, precis som gsxs
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vid första anblick gillade jag skarpt MT 10 men vetefan om man inte tröttnar på transformers looken?
Säkert såklart en fantastisk hoj.

GSX-1000 tyckte jag var tråkig vid en första anblick men den har växt i mina ögon, även fått goda recensioner. Inte bäst i något men presterar på en genomgående hög nivå. Kan mkt väl bli min nästa hoj, en röd/svart isåfall.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Gsxs är lite klassiskt snygg på nåt vis, mt-10 ser enligt mig för jävla svullen och ful ut på bild, men det är möjligt att formerna gör sig i verkligheten. Ska bli spännande att se på mc-mässan. Min fz1 tycker jag inte heller gör sig på bild, men är verkligen brutalt läcker i verkligheten
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hmmm .... klart värd att ta i åtanke som nästahoj , men då kåpvarianten

provade z1000sx i somras men den var rätt trist i karaktär , men snygg och bra lösning på packväskor
GSXS1000 verkar inte ha någon lösning på väskor (ännu) , vill helst inte ha massa fula fästen när väskorna är avmonterade , kanske ska upp till nasaren och snacka lite om packmöjligheter
Den verkar ungefär likvärdig för bönan på bönpallen (hon tyckte väll kanske inte z1000sx var någon superhit bakpå men funkade)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vettig ryggsäck och tankväska. Skall man packa mer kan man ju låna farsans gl1800, han har ju givetvis släp med..:gråta
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Vettig ryggsäck och tankväska. Skall man packa mer kan man ju låna farsans gl1800, han har ju givetvis släp med..:gråta

Funkar för mig :)
Tanken är väll att gumman ska med , och då gärna på lite längre turer än bara åka å fika i Vaxholm (för det är Brutalen ypperlig).... då räcker knappast rygga o tankväska :fakta :D
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Funkar för mig :)
Tanken är väll att gumman ska med , och då gärna på lite längre turer än bara åka å fika i Vaxholm (för det är Brutalen ypperlig).... då räcker knappast rygga o tankväska :fakta :D

Vaxholm? Ne fy då tar ja flyget!

Finns andra hojar som är tänkta att åka längre, isf hade ja köpt en sådan. :)
Med tanke på hoj så är z1000 mer aktuell än den sx :fatta! Fan va ful den är:gnissla
 
Last edited:

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Har också snurrat in på GSX-S1000. Dock mer på kåpvarianten. Någon som har kört den och har åsikter om den?
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Blir väldigt kul att prova GSX-S1000F i sommar. En klar konkurrent till Z1000SX.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blir väldigt kul att prova GSX-S1000F i sommar. En klar konkurrent till Z1000SX.

Jag skulle tro att gsx-s1000f är bättre på i princip allt än z1000sx. Jag har dock inte provkört så jag vet inte. Det är ett par saker med Suzuki jag gillar mindre än Kawasakin, men det är utseende och styret. :hihi
Har jag skaffat en hoj idag hade det nog blivit Suzukin dock... Men eftersom att jag redan har en Z1000SX så kommer jag nog byta de delarna jag inte gillar med den.:crash
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ska bli jävligt intressant och provköra MT-09 och jämföra med GSX-S. Nästan så jag hoppas på MT då den är 40.000 kr billigare i inköp samt billigare att försäkra ;)
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Jag skulle tro att gsx-s1000f är bättre på i princip allt än z1000sx. Jag har dock inte provkört så jag vet inte. Det är ett par saker med Suzuki jag gillar mindre än Kawasakin, men det är utseende och styret. :hihi
Har jag skaffat en hoj idag hade det nog blivit Suzukin dock... Men eftersom att jag redan har en Z1000SX så kommer jag nog byta de delarna jag inte gillar med den.:crash

Jag kommer ihåg att jag gillade SX väldigt mycket, den faceliftade, och jag vill gärna ha lite kåpa då jag hatar att få allt för mycket vind på mig. Kommer ihåg att den gick rätt likvärdigt ZX-10R förutom de sista varven, men en mycket fin balans av bra egenskaper. Suzukin är väldig lik på papper. Provsatt den på MC mässan och jämförde lite de två emellan. Verkar vara en väldigt bra hoj.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Har också snurrat in på GSX-S1000. Dock mer på kåpvarianten. Någon som har kört den och har åsikter om den?

Äger en F-modell(kåpförsedd) och har kört den ca 200 mil. Körmässigt skiljer den inget från den kåplösa annat än mer vindskydd. På något forum tycker en del att framhjulet spårar bättre pga den ökade vikten över framhjulet men det är inget jag märkt så här långt.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
verkar vara rätt bra mycket bättre drag i Sukkan vs Kawwan också

z1000 dyno.jpg
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Sukkan känns faktiskt 40 tkr dyrare än MT-09, sen får man ju såklart värdera om det är värt det.

När Sukkorna kommer ner under 100 så ligger min FZ-1 löst...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
verkar vara rätt bra mycket bättre drag i Sukkan vs Kawwan också

View attachment 427928

Jaoh, som sagt, bättre på i princip allt. :p
Fast Z1000 ser ut att ha mer drag överallt utom i toppen, där GSX-S1000 drar ifrån i egenskap av högre varvstopp. Men fin motor ska ju Suckan ha, helt klart. Det jag saknar med kawan är inte direkt drag, den tuffar på rätt bra, och högre toppfart är jag inte så värst sugen på, men fjädringen lämnar ju högvis övrigt att önska. Till och med i mitt nuvarande skick börjar den svaja när jag pressar den. :3freak
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jaha, blev en ny hoj till slut. Blev en Yamaha MT-09, 2016 årsmodell. Förhoppningsvis kan jag hämta hem den redan till helgen som kommer. De fick hem en blå i onsdags så den slog jag till på.

Halva månadskostnaden jämfört med om jag valt GSX-S1000. Dock var inte priset avgörande för MT09. Jag gillade MT09 också, sjukt bra drag i motorn med gott ljud samt bra sittställning. Jag hade inte varit en snabbare förare med S1000, sån begåvad förare är jag inte.
Men är man ute efter en GSX S1000 kan jag rekommendera den. Exempelvis är växellådan är överlägsen Yamahan. Är min andra hoj sen körkortet förra året så det kommer bli fler chanser till en 1000 kubikare i framtiden ;)

Kommer bli en kul sommar. Nu vill jag ha hem min nya hoj. Den ska ju köras in också :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top