Waiting zone på Sviesta

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hej,
Vad tyckte ni om waiting zone som användes på Sviestaloppet??
Själv fick jag vänta på de i waiting zone när "grinden" öppnades...

Behövs det eller är det bara att hålla på reglerna och stänga insläppet i tid oavsett vem som är sen??

//A
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Blev stående i zonen utan värmare på söndagen för att kommunikationerna inte funkade. Poänglöst då ju.
Väldigt mycket släpande av grejer, från tält till zon, dela och ta ett stöd till PF resten tillbaka till tältet.
Blev bara ett moment till.
 

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag stod ganska nära, men för mig var det inga problem att köra över hojen. Fick hjälp av tjejen med alla tillbehör och att preppa hojen. Sen gick jag tillbaka drog på mig utrustning och sen redo för race i lugn och ro med varma däck.
Men utan tjejen kan det ha varit en annan upplevelse.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag som stod längst bort i andra änden i depån, en bra bit in på gocarten, och var ensam valde att stanna i tältet tills signalen kom, då drog jag och hann precis innan dom stängde.

På söndagen så åkte jag när jag antog det skulle vara ungefär en minut till signalen för att inte riskera bli stående och kom fram lagom till dom öppnade så med signal och öppet insläpp funkade det väl tycket jag.

Alternativet hade varit att åka över med all utrustning på och ställa upp där en kvart-20min innan, jag hade med dubbel uppsättning stöd och värmare så det hade jag kunnat fixa, men ville inte stå med ställ och allt så långt i förväg, att gå tillbaka och klä mig hade tagit tiden jag hade på mig ungefär och då hade jag fått gått dit i ställ.....

Sen, när vårat race blev rödflaggat och vi stod i bandepån i, vad som iaf. kändes som en 20min, utan värmare så insåg jag nyttan av zonen, hade mina grejer stått där hade någon säkert ställt upp och hållit hojen medans jag hämtade mina värmare så jag hade också kunnat haft värme i däcken när omstarten gick.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
På lördagen testade jag Zonen med värmare och stöd, ett jävla konkande, söndagen gjorde jag som He rik (vi stod på samma ställe på gokartbanan) och tajmade utsläppet på ett ungefär så jag kunde köra igenom direkt. Båda varianterna funkade, hade jag stått närmare och haft hjälp med mig kanske jag hade ställt mig i Zonen på söndagen också.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Detta fenomen gör sig tydligare om man stannade så länge man kunde för att sedan köra dit i sista sekund. Många körde jävligt fort inne bland hojar/barn och åskådare (som mig själv), känns som ett lite misslyckande i den bemärkelsen?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Detta har ALDRIG tidigare varit ett problem! Och kommer ALDRIG att BLI ett problem om regelverket följs: "Efter att utsläppet öppnas så har man två minuter på sig att hinna ut, för efter två minuter stängs utsläppet."

Vad är det för fel på detta? Ta BORT waiting zone!!!! Består teamet av förare och ingen mer blir det ju dessutom omöjligt!!!!:mad:
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hörnu mossige mozz - Det ena utesluter ju inte det andra. Så länge WZ är frivillig så ser jag det som ytterligare en möjlighet bara.

Jag skulle däremot gärna se att man signalerade tydligt och i god tid. Ska man köra analogt så ska det vara ett riktigt signalhorn som ljuder 3 ggr vid uppskattat 15 min till start, 2 ggr vid 7 min och sen en lång vid 3 min. Därefter öppnar grinden som vanligt 1 min senare och är öppen två minuter.
Vill man vara lite mer modern och digital så varför inte lägga upp en sajt med "tid till grupp X" som räknar ner hela tiden och som kan stoppas och startas när som helst av funktionärerna. Då kan alla lugnt hålla koll från depån. Riktigt hippt blir det om man också släpper det som app. Kommer bli succé! Kan exporteras till bandagsarrangörerna också.

Detta har ALDRIG tidigare varit ett problem! Och kommer ALDRIG att BLI ett problem om regelverket följs: "Efter att utsläppet öppnas så har man två minuter på sig att hinna ut, för efter två minuter stängs utsläppet."

Vad är det för fel på detta? Ta BORT waiting zone!!!! Består teamet av förare och ingen mer blir det ju dessutom omöjligt!!!!:mad:
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Tycker en signal kan räcka (blir annars svårt att veta vilken signal man hör) , men den borde vara hörbar i hela depån, kanske genom högtalarsystemet.
NU tror jag inte alla kunde höra pga att man var en bra bit ifrån "tutan".

Och ja, visst komplicerar WZ ytterligare.
Tävlingsledningen säger att man kan vinna lite tid mellan heaten och på så sätt nyttja en tävlingsdag bättre.
Skulle man inte uppnå samma sak om man höll på reglerna till insläpp??
Skulle inte alla vara väldig angelägna att vara på plats då?

Nu stog vi mitt i depån med alla kläder på och avvaktade signalen och fick sedan vänta bakom de som fipplade med sina värmare i WZ, så jag kan inte se någon verklig tidsvinst.

Blir väldigt svårhanterligt om man är ett enmans team.
Borde vi inte förenkla istället för att komplicera??

Kanske finns en skolande faktor i det hela för att förbereda förare som ska ut i världen och köra???

//A
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hörnu mossige mozz - Det ena utesluter ju inte det andra. Så länge WZ är frivillig så ser jag det som ytterligare en möjlighet bara.

Det är riktigt, när man uppnått en mogen ålder får man verkligen passa sig så man inte blir en "det var bättre förr!!!"-nostalgiker.

MEN…. visa upp EN förare som efterfrågat en "waiting zone"!!!!!! Visa upp EN!!!! Vad vinner man? Detta är ENBART för att arrangören ska slippa ta i ett delikat problem, att vara stenhårda med att stänga depåutsläppet!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag skulle däremot gärna se att man signalerade tydligt och i god tid.

Detta är en MYCKET bra ide!!!! Jag skulle gilla en (eller flera) centralt placerade lampor som indikerade
1. 2 minuter tills depån öppnar, och sedan 2 minuter senare
2. 2 minuter tills depån stänger.

Med detta system skulle man kunna ha rullande tidsschema, något som är ett absolut MÅSTE om man skulle försöka få RR att bli publikt. Att ha det som vi hade det på Torpet vid SM-premiären, med 15 minuter total stillhet mellan heaten, gör ju att ALLA somnar!:fakta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Drömmen vore ju att Svemo fick tillstånd från Post- och Telestyrelsen att öppna en egen radiokanal vid tävlingar. Som på Isle of Man. Nu argumenterar vän av ordning att på IoM ser man bara en del av banan och som publik är det värdefullt att hänga med i tävlingen. Men...detsamma gäller väl en vanlig SM-helg?

Tänk att som tävlande kunna sitta i depån i lugn och ro med en radio på, du hör direktreferat från träning/kval/race och tävlingsledningen kan enkelt signalera tid till öppnande/stängning av depån.

Tänk att som publik kunna sitta med en radio (med eller utan örsnäcka) och kunna höra vad som händer under träning/kval/race och inte störas av att ljudet ur den spruckna PA-anläggningen förs bort av vinden.

Tänk att som tävlingsledning ha ett enkelt sätt att nå ut med information till tävlande och publik.

Så kan man varva referat med musik och intervjuer med vinnare, förlorare och allmänt intressanta personer.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Drömmen vore ju att Svemo fick tillstånd från Post- och Telestyrelsen att öppna en egen radiokanal vid tävlingar. Som på Isle of Man. Nu argumenterar vän av ordning att på IoM ser man bara en del av banan och som publik är det värdefullt att hänga med i tävlingen. Men...detsamma gäller väl en vanlig SM-helg?

Tänk att som tävlande kunna sitta i depån i lugn och ro med en radio på, du hör direktreferat från träning/kval/race och tävlingsledningen kan enkelt signalera tid till öppnande/stängning av depån.

Tänk att som publik kunna sitta med en radio (med eller utan örsnäcka) och kunna höra vad som händer under träning/kval/race och inte störas av att ljudet ur den spruckna PA-anläggningen förs bort av vinden.

Tänk att som tävlingsledning ha ett enkelt sätt att nå ut med information till tävlande och publik.

Så kan man varva referat med musik och intervjuer med vinnare, förlorare och allmänt intressanta personer.

Så har det ju varit så sent som för ett eller två år sedan på vissa banor t ex anderstorp och även Gelleråsen??
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ska man köra med waiting zone tycker jag att man bör se till att allt verkligen funkar. Tänker att i starkt solljus kan det vara svårt att se om den lilla lampan lyser på värmarna. Framförallt när man är lite stressad av att det strax är race och sprungit med prylar hit o dit. Vart lite jobbigt där någon gång när det visade sig att vissa eluttag funkade o andra inte.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Så har det ju varit så sent som för ett eller två år sedan på vissa banor t ex anderstorp och även Gelleråsen??

Det var före min tid i sådana fall. I fjol var det inga radiosändningar på Gelleråsen vad jag vet. Synd att det inte fortsatte så...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mycket bra idé! :tummenupp

Men tillstånd kan man undvika lätt genom att sända via internet istället för radio :fakta

Alla har inte mobiler/utrustning med sig med tillgång till internet, men jag vågar säga att alla har endera en bilstereo eller råd att köpa en liten reseradio för en hundring.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Blev stående i zonen utan värmare på söndagen för att kommunikationerna inte funkade. Poänglöst då ju.
Väldigt mycket släpande av grejer, från tält till zon, dela och ta ett stöd till PF resten tillbaka till tältet.
Blev bara ett moment till.

Det var problem på banan och det är inte mycket att göra åt, sånt kommer alltid att hända...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En app där arrangören hela tiden uppdaterar tidsschemat skulle kanske kunna funka.

Nu är det ju ett släpande.....:3freak
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Detta har ALDRIG tidigare varit ett problem! Och kommer ALDRIG att BLI ett problem om regelverket följs: "Efter att utsläppet öppnas så har man två minuter på sig att hinna ut, för efter två minuter stängs utsläppet."

Vad är det för fel på detta? Ta BORT waiting zone!!!! Består teamet av förare och ingen mer blir det ju dessutom omöjligt!!!!:mad:

Håller med,,,,,,,,,,,,,, sätt in tid då utsläppet stänger, sen är det bara att stå där och missa seightinglap.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top