Hur lång tid innan påställning går igenom?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Skickade iväg en begäran om påställning för 1.5 timme sedan och hojen står fortfarande som avställd hos transportstyrelsen.
Under tiden har jag hunnit bli stoppad av polisen för fortkörning, avställt fordon och inget körkort med mig.

Trodde i min enfald att när appen svarar att begäran har mottagits (eller liknande) så är hojen påställd. Bevisligen är det inte så utan man måste gå in och verkligen kika vad status är.

Så, hur lång tid tar det innan påställningen går igenom?
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Varje gång jag har gjort det har hojen ställts på direkt, likaså ägarbyten har gått lika snabbt.
Känns som att processen kanske blev avbruten eller ifall Transportstyrelsen har något skit i sina system för tillfället?

Lider med dig..så jävla surt!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Varje gång jag har gjort det har hojen ställts på direkt, likaså ägarbyten har gått lika snabbt.
Känns som att processen kanske blev avbruten eller ifall Transportstyrelsen har något skit i sina system för tillfället?

Lider med dig..så jävla surt!
Trodde också att det genomfördes direkt.

Efter att jag blivit stoppad försökte jag ställa på den igen men får då svaret att en begäran redan mottagits idag. Innebär alltså att de har fått den tidigare begäran men av ngn anledning inte ställt på den.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Be om ett intyg på klockslag du ställde på att ta med till rätten. Eftersom systemet uppenbarligen har tagit emot din begäran borde det inte vara svårt att få fram.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såg du nån bekräftelse på att den var påställd? Ett tips är att skriva ut den. Efterklok, jag vet. Tog faktiskt en diskussion om det här med trevlig och korrekt handläggare på trafikverket. Han sa att det kan dröja uppemot ett dygn innan polisen ser påställning. Märkligt, kan man tycka men för din egen skull är det nog bäst att medföra utskrift. Troligen ligger din påställning i historiken så att du ska kunna bli av med den punkten. Hoppas du kan möta samma attityd som jag gjorde. De andra punkterna får du väl öva på i framtiden, känns som du har en del att göra där...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såg vid en andra läsning att du använt appen. Jag går på hemsidan. Hört och läst att det kan vara problem med appen. Kräver tydligen än mer försiktighet. Kommer nog använda sidan och utskrift tills appen fungerar bättre. Jag hade kontaktat Verket och hoppats på service.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
använd telefonen då och prata med dem
Jo det kan man ju göra om det är under deras telefontid som är 08.00-16.00.

Såg du nån bekräftelse på att den var påställd? Ett tips är att skriva ut den. Efterklok, jag vet. Tog faktiskt en diskussion om det här med trevlig och korrekt handläggare på trafikverket. Han sa att det kan dröja uppemot ett dygn innan polisen ser påställning. Märkligt, kan man tycka men för din egen skull är det nog bäst att medföra utskrift. Troligen ligger din påställning i historiken så att du ska kunna bli av med den punkten. Hoppas du kan möta samma attityd som jag gjorde. De andra punkterna får du väl öva på i framtiden, känns som du har en del att göra där...
Enda bekräftelsen var att de tagit emot begäran om påställning.
Gjorde detta via telefonen så inte helt lätt att skriva ut men går ju om man vill. Får iallafall ingen bekräftelse på att den är påställd utan enbart att de tagit emot begäran.

Ringde precis transportsytrelsen och hojen är påställd sedan exakt den tiden jag skickade in begäran igår. Som du skriver så kan det ta lång tid innan jag ser det och enligt handledaren ser jag det ca kl 19 eller 20 ikväll när de gör nästa inläsning.
Ställer jag på den en fredag kväll ser jag det inte förrän på måndagen.
Polisen ser det troligtvis inte från bilarna men enligt handläggaren kan de kontakta sambandscentralen så kan de se detta därifrån.

Angående "De andra punkterna får du väl öva på i framtiden, känns som du har en del att göra där..." vet jag inte riktigt vad du menar men det är säkert något jättebra :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo det kan man ju göra om det är under deras telefontid som är 08.00-16.00.


Enda bekräftelsen var att de tagit emot begäran om påställning.
Gjorde detta via telefonen så inte helt lätt att skriva ut men går ju om man vill. Får iallafall ingen bekräftelse på att den är påställd utan enbart att de tagit emot begäran.

Ringde precis transportsytrelsen och hojen är påställd sedan exakt den tiden jag skickade in begäran igår. Som du skriver så kan det ta lång tid innan jag ser det och enligt handledaren ser jag det ca kl 19 eller 20 ikväll när de gör nästa inläsning.
Ställer jag på den en fredag kväll ser jag det inte förrän på måndagen.
Polisen ser det troligtvis inte från bilarna men enligt handläggaren kan de kontakta sambandscentralen så kan de se detta därifrån.

Angående "De andra punkterna får du väl öva på i framtiden, känns som du har en del att göra där..." vet jag inte riktigt vad du menar men det är säkert något jättebra :)

En liten pik ffa om att ta med körkortet vid färd. Det är förstås klart att missar man att ta med det en gång på tusen kommer det vara då man blir stoppad, iaf i min värld... Inte illa ment. F ö har jag aldrig kört över gällande hastighetsbegränsning och tror du mig inte tänker jag aldrig mer ljuga för dig.

Lycka till!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jo det kan man ju göra om det är under deras telefontid som är 08.00-16.00.


Enda bekräftelsen var att de tagit emot begäran om påställning.
Gjorde detta via telefonen så inte helt lätt att skriva ut men går ju om man vill. Får iallafall ingen bekräftelse på att den är påställd utan enbart att de tagit emot begäran.

Ringde precis transportsytrelsen och hojen är påställd sedan exakt den tiden jag skickade in begäran igår. Som du skriver så kan det ta lång tid innan jag ser det och enligt handledaren ser jag det ca kl 19 eller 20 ikväll när de gör nästa inläsning.
Ställer jag på den en fredag kväll ser jag det inte förrän på måndagen.
Polisen ser det troligtvis inte från bilarna men enligt handläggaren kan de kontakta sambandscentralen så kan de se detta därifrån.

Angående "De andra punkterna får du väl öva på i framtiden, känns som du har en del att göra där..." vet jag inte riktigt vad du menar men det är säkert något jättebra :)

Jag tror han tänker på biten där du kör utan körkort till exempel. Väldigt onödigt.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Nu har du ju fått svar när du ringde till dem, och på deras hemsida står det också.

"...Det beror på att databasen stängs ner under ett par timmar på kvällarna för att uppdateras, om en påställning anmäls efter stängningen så uppdateras registret först vid nästkommande uppdatering.

Anmäls påställningen på helgen kan det dröja ändå tills på tisdagen för att uppgiften ska uppdateras. Påställningen gäller ändå från den dag anmälan är gjord."


https://www.transportstyrelsen.se/s...-om-appen-Mina-fordon/Pastallningavstallning/
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
En liten pik ffa om att ta med körkortet vid färd. Det är förstås klart att missar man att ta med det en gång på tusen kommer det vara då man blir stoppad, iaf i min värld... Inte illa ment.
Jag tror han tänker på biten där du kör utan körkort till exempel. Väldigt onödigt.
Är det inte så att man måste inte ha körkortet med sig om man kan identifieras på annat sätt?

Har jag det inte med kan det inte beslagtas på plats.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det inte så att man måste inte ha körkortet med sig om man kan identifieras på annat sätt?

Har jag det inte med kan det inte beslagtas på plats.
Det spelar väl mindre roll? Du blir fortfarande av med behörigheten att framföra fordon, oavsett om du har körkortet med dig eller inte. Resonemanget att man inte kan bli av med körkortet om man inte har det med sig är lite som att tro att man slipper fortkörningsböter om man inte tittar på hastighetsskyltarna :mattias
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det spelar väl mindre roll? Du blir fortfarande av med behörigheten att framföra fordon, oavsett om du har körkortet med dig eller inte. Resonemanget att man inte kan bli av med körkortet om man inte har det med sig är lite som att tro att man slipper fortkörningsböter om man inte tittar på hastighetsskyltarna :mattias

Förr, innan datorernas intåg hos ordningsmakten och trafikverket så kunde man ju köra på en plastlapp med rätt bokstäver på även om behörigheten tillfälligt var lite indragen...
Nuförtiden kan det nog vara svårare.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det spelar väl mindre roll? Du blir fortfarande av med behörigheten att framföra fordon, oavsett om du har körkortet med dig eller inte. Resonemanget att man inte kan bli av med körkortet om man inte har det med sig är lite som att tro att man slipper fortkörningsböter om man inte tittar på hastighetsskyltarna :mattias
Ser inte att jag skrev att man inte kan bli av med kortet om man inte har det med sig...

Som jag har förstått det behöver man inte ha med sig körkortet om man kan identifiera sig på annat sätt. Att jag sedan nämnde att de inte kan ta kortet på plats i ett sådant fall är en bisak av detta.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det spelar väl mindre roll? Du blir fortfarande av med behörigheten att framföra fordon, oavsett om du har körkortet med dig eller inte. Resonemanget att man inte kan bli av med körkortet om man inte har det med sig är lite som att tro att man slipper fortkörningsböter om man inte tittar på hastighetsskyltarna :mattias

Jag är dåligt påläst och har begränsad erfarenhet inom området men att bylingen tar kortet på plats och indraget kort måste inte vara synonymt. Jag föredrar också att legitimera mig på annat sätt än med körkortet.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top