Blev påkörd av ett vägräcke

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
God afton kära kunniga mc-nissar.

Jag råkade dra in i ett vägräcke för två veckor sedan och gjorde en volt över styret och skallade asfalten. Hade dock turen att slippa brott/frakturer på nacke/rygg. Det värker dock fortfarande.
Hojen fick dock några frakturer och jag undrar lite hur den mår. Vad mina lekmans ögon kan se så klarade den sig oförskämt bra. Den startar, rullar och inget har läckt ut.
Det är en GSXR 1000 -02

Gick på sladd in i räcket (90graders kurva) och slog i vänstersidan på hojen. Medan den rätade ut färdriktningen passade jag på att snurra över den, fortfarande hållande i styret och satte huvudet i asfalten. Hojen följde strax efter i en halvsnurr och la sig på högersidan med arslet i färdriktningen och gled någon meter eller två.


Länk till bilder som understöd för mina förklaringar nedan:

https://drive.google.com/folderview...tNTUJ6ckJfVUhqa0FZR2d4ekhCQlpFZWs&usp=sharing


På vänstersidan som gick in i räcket så är endast kåpan lite ful/någon spricka + att kraschpucken vid framgaffeln saknas och dess skruv är lite böjd (den som håller pucken). Har även lite repor på undersidan av kraschpucken vid vänster motorfäste, hur sjutton de lyckats komma dit.

På högersidan, som damp i asfalten, så blev det ju så klart fartränder på kåpor, en backspegel mindre och lite smårepor på ljuddämparen. Fotpinnen böjde sig och har klämt fast bromspedalen mot ramen, eftersom hojen gled baklänges.
Kraschpucken vid höger motorfäste rök och det böjdes lite så att fästet öppnat sig (skruven i ramen som spänner fast "inserten" saknas) och det är en ganska stor glipa.


Så till mina frågeställningar som jag behöver hjälp med för att summera denna händelse och finna botemedel.

1) Motorfäste
Vad tror ni om höger motorfäste? Går det bara att fixa nya bultar etc och dra fast det igen eller har ramen öppnats för mycket så det kommer spricka när man drar fast?

2) Ramen
Är det risk att den är sned? Hur kan jag kontrollera det?

3) Gaffelben?
Hur vet jag om de är ok eller tagit en smäll?
Jag ser inget på dem och jag märker inga hugg eller något när jag gungar den. Eftersom ena pucken saknas på sidan som var i räcket så har den ju träffat något.

4) Bromsskivor?
Märker inget när jag rullar den och har svagt anligg med bromsen. Kanske märks om man kör den och kommer upp i fart?

5) Fotpinne/broms
Den får jag byta. Men behöver jag se över huvudbromscylindern också?


Det är ju en gammal hoj och plånboken tål inte hur mycket som helst, så kan jag fixa och trixa med allt själv så är det optimalt. Ebay är en kär vän sedan innan, fast jag bara har handlat lull-lull.
(Någon ny hoj får jag inte köpa, har det deklarerats hemifrån...)


Lite strukturerad hjälp och info om frågorna ovan tas tacksamt emot.

/
G
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Den dan jag träffar räcket så vill jag bara ha skadorna du och hojen fick.

Ingen aning vad som krävs för att få hojen ok, men ett tipps efter allt är nog att satsa på trisslotter.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Även om gaffelbenen klarat sig så är det smart att släppa på skruvarna vid "trippel clamps" som håller dem och sedan dra fast igen, så att man släpper på eventuella spänningar om de vridits en aning i sina fästen. Ta ett ben i taget om du inte har lyft för att hålla hojen vikt.

Lycka till!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Benen kollar du genom att skruva av dom, lossa locket sen trycker du ytterbenet hela vägen ner, vrid lite och gör om, vrid lite till och fortsätt så hela vägen runt.
Är dom sneda så kommer det hugga tag och då kan du räkna med att det kommer börja läcka, du kan ha tur och det funkar länge men troligen så dröjer det inte.

Det är det snabba, enkla sättet, annars så delar du benen och lägger upp dom i en balanseringsvagga eller liknande och kör med indikatorklocka, finns säkert i verkstadsmanualen hur stort slag det får vara(om något), alternativet till klocka är, "synligt-byt, syns ej med "ögonmåttet"-kör på"

Är dom knäckta längst ner vid infästningen så har ju själva rören klarat sig och du slipper läckage och andra problem av böjda rör men oavsett blir ju inte köregenskaperna optimala........en del lär sig dock att leva med småfel..

Ramen däremot....det får någon annan bedöma, sne tror jag inte men är motorfästet spräckt som du skriver.......därför använder man inte puckar på känsliga ställen.
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Tack för tipsen.
ska kolla lite mer på den på tisdag och titta på gaffeln.
kanske återkommer i ärendet angående mer exakt hur jag gör om jag inte fattar när jag har hojen framför mig.

Småfel kan jag leva med så länge det inte är farligt att köra med defekta delar av olika slag. Kåpor och annat är lite skit samma för mig, huvudsaken jag får den att rulla igen. Mekanik går före design. Den är nästan mer ett bruksfordon än nöjesmaskin.

Försäkring = Trafik
Något annat är otänkbart här i götet...

Någon som har tips om ramen? Eller är det bara att chansa, fast vad är konsekvensen av att det spricker? Ny ram eller går det att svetsa sådant?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Åk på den och kolla hur allt funkar före mer omfattande jobb. Rookiehojar i roadracing får mycket mer stryk än din vurpa och funkar allt så kör de bara vidare.
Du märker om något allvarligt är fel.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
En enkel koll kan du göra genom att:
1, Lägg en stålskala mot bakdrevet och ställ bakhjulet rakt så att stålskalan pekar på utsidan av framdrevet
2, Lägg ett par långa linjaler mot bakhjulet och kolla (mät) att framhjulet är mitt mellan dessa

Går det att få dessa båda rätt samtidigt så är hojen sannolikt rak. Känner du behov att veta helt säkert så behöves det lite mer avancerad uppmätning.

/Henrik
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Har haft en 01 och lagt den flera gånger på puckar. utan ha sett hojen men av vad du beskriver tror jag den klarat sig fint. Har du otur så är det gängpaj i motorfästet. Men det går att laga. Det är en tålig maskin utom i styrhuvudet.
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Tackar för de betryggande svaren. Känns som den går att lapa ihop.

En kompis på jobbet tyckte att jag skulle värma lite på ramen när jag drar fast distansröret i ramen för att minska risken att knäcka ramfästet och behöva lämna in den och får en svetsad.

Några tankar kring det?
Kan man bara blåsa på och värma upp försiktigt med en minigasbrännare från biltema?
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Ok. Det är ju inte så lyckat om det smälter...
 
Last edited:

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Har lite följdfrågor som dykt upp i mitt huvud...

Måste jag verkligen montera ur hela motorn bara för att byta distansen i högre främre motorfäste?
Den är skadad och jag får ju inte ut den pga motorblocket. Kan man inte höja motorn ett par cm istället? Då kanske man slipper lossa allt utan bara motorns fästen i ramen? Kollade verkstadsmanualen och det var ju inte någon liten sak att få ur motorn. Massa grejer och vätskor att lossa/tömma.

Kanske kan ersätta distansen med en cylindrisk och en bredare på insidan ramen, under förutsättning att jag kannkapa den gamla och få ut den med motorn på plats? Jag har inte (än) någon anledning till att lossa motorn, så det känns ju rätt pissigt att behöva göra det endast för att byta en distans.
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
I första inlägget är en länk till bilder.
själva distansen är inte längre plan mot motorn. Och den har blivit lite ovaliserad i ytteränden då bulten böjdes.

Själva distansen är som ett T om man ser på den i ett snitt där den övre delen är in mot motorn, dvs den behöver dras ut ur ramen inåt mot motorn.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
I första inlägget är en länk till bilder.
själva distansen är inte längre plan mot motorn. Och den har blivit lite ovaliserad i ytteränden då bulten böjdes.

Själva distansen är som ett T om man ser på den i ett snitt där den övre delen är in mot motorn, dvs den behöver dras ut ur ramen inåt mot motorn.
Ah, minnet klarnar.
Om det finns plats för ett bågfilsblad på insidan av ramen kan du såga av den och ersätta den med en cylindrisk distans och en tjockare bricka innanför.
Alternativt borra bort den.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top