Reflex/varsel-väst

derJocker

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Hässelby Gård
Hoj
-98, BMW, F650ST
Hej hej,
Ber om ursäkt ifall detta har frågats förr, gjorde en sökning men kunde inte hitta en liknande tråd.

Lite nyfiken på eran inställning till reflexvästar. Är det något ni använder när ni kör, eller är det bara töntigt? Ni som använder det, känner ni att ni syns bättre av andra trafikanter?

Ni som inte gör det, hur resonerar ni? Funderar själv på att skaffa en, men tänker lite att det kanske bara invaggar en i en slags falsk säkerhet, och kanske inte gör nån större skillnad.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om man vill att alla runt omkring en ska tro att man är en snut och därför börjar gör oförutsedda saker så som att bromsa kraftigt och sakta ned så är det bara att köra på reflexväst :näsblod

Jag kör alltid med inställningen att ingen ser mig i trafiken, jag låter alla andra göra som de vill eller så väntar jag på ögonkontakt, litar inte på någon. Det finns säkerligen lägen då det underlättar i trafiken om man syns bättre, men även tvärt om som t.ex. när folk blockerar en när man filtrerar.
 

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
I skogen norr om Uppsala
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Ser inte bra ut alls med reflexväst är min åsikt så använder det inte.

Tvivlar på att det gör så speciellt mycket för säkerheten heller då det har blivit en "mode-grej" för alla möjliga människor. För många som har det helt enkelt så ger ingen speciell uppmärksamhet längre :va
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Svart skinnställ och mattsvart hjälm. Aldrig att jag skulle sätta på mig reflexväst.
Om andra vill ha kläder med gula inslag som varselkläder så är det upp till dom.

Du får väl testa och bilda dig en egen uppfattning. Att åka med halvljuset på är en bra början. Det är inte alla som kommit så långt ens.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag valde ett neongult regnställ med reflexduttar på för jag tänker att det är i regn och kackigt väder man syns dåligt i mörka kläder. Dessutom är regnställ jävligt osexigt från början så då kan man lika gärna ha ett som syns.
Dom som inte ser en motorcykel med en människa på i fullt dagsljus kommer troligtvis inte se dig bättre för att du har reflexväst.

Jag utgår alltid ifrån att folk inte ser mig.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Gör som jag! Köp en knallgul hoj, då behövs ingen bäst!!!:yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I regn har jag en ärkegul regnjacka. Eller ja, jag hade tills ambulanspersonalen klippte sönder den..
Men i vackert väder kan jag inte tänka mig att en reflexväst ökar synligheten ett jota. Om folk inte ser ett jädra fram/baklyse lär de inte se reflexvästen.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
En reflexväst är DA SHIET!!!!!!!11!!!!

1. Den fungerar utmärkt när man vill "smälta" in bland dagisgrupper som är ute på vandring, speciellt användbart för just att undkomma "obehagliga" blåblinkande farkoster och annat "pack" då du absolut inte kan tänka dig att tala med dem angående din "olagliga" xenonkonvertering eller att du använder armarna tillsammans med dina blinkers som komplement! (hoppa av hojen, in i "dagismassan" så är du SAFE!)

2. Den fungerar utmärkt om man verkligen vill säga "Hallå där mode! Jag har ett finger till dig och det är långt!"

3. Den fungerar utmärkt för folk att se dig bakifrån! Vi alla vet ju att det är just där som det är absolut viktigast att synas, just bakifrån på ett fordon! Och lite från sidan också!

4. Den fungerar utmärkt när du känner dig lite för häftig med din Yamaha Virago med fransar då den tar din "häftighet" och slänger den långt bort mot Jukasjärvi!

5. Den fungerar utmärkt när du känner att ditt allvädersställ inte alls ger dig den där fladdrande känsla du egentligen är ute efter! (och låt oss erkänna att den är fräsig, tänk att åka i 60-blås och det fladdrar så mycket att det känns att man åker i minst raketfart!!!!)

6. Den fungerar utmärkt till att lugna morsan som faktiskt trots allt står som ägare för din hoj!

7. Den fungerar utmärkt som isbrytare bland Goldwing- och BMW K75-piloter när du stannat vid något litet obskyrt café och tänkte bara fråga om de säljer en halv havreboll.

8. Den fungerar utmärkt till att symbolisera att du är en ytterst säkerhetsmedveten mc-förare som gärna "investerar" pengar på massvis med utrustning du aldrig kommer ha någon användning av, för du kommer vara så säker att din risktagningsförmåga ligger och skvallpar runt noll-nivån! Men tänk dig sen när du säljer hojen, j*klar vad mycket grejer din hoj kommer ha som också fungerar! Andrahandsvärdet = uppe i skyarna!

9. Den fungerar utmärkt för dig som alltid drömt om att ha en blinkande lampa på huvudet för att verkligen signalera att SE MIG FÖRB*VELEN!!!!! men inte riktigt känner att det är rätt tid (ännu) så är reflexvästen det närmaste du kan komma (i dagsläget förstås)

10. Den fungerar utmärkt till att ge dig känslan av en tillhörighet som en gång gått förlorad, en känsla av gemenskap, just det där när man är ute och glider, och ser andra människor som bara åker i massa tråkiga färger, man känner sig lick-som ensam, lite rädd och stel, så helt plötsligt ser man en, som bara sticker ut så där som bara andra "västar" kan göra, med den där heliga, gyllengula färgen, och ni utdelar en självsäker nick till varandra, då vet man, ja då vet man, vad just bärande av dessa (heliga) västar innebär!

Så detta min och mina reflexväst-funderande-vän(ner) är just reflexvästar!
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
HzU8i.gif





IMyJSV0.jpg
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ser nötterna inte ens halvljuset lär inte ens dubbla reflexvästar göra nån skillnad. En väst invaggar föraren i en "falsk trygghet", man är så säker på att det gula helvetet gör att man syns från flera mils avstånd att många sänker garden. *pang*.....

Så nej, reflexvästar borde vara förbehållet till dem som inte har något annat, d v s de som arbetar vid och på vägen och de till fots tvingas uppehålla sig i trafiken.
Reflexväst på motorcyklister är ett resultat av svensk trygghetsnarkomani... Jag kör hellre enligt devisen att jag är osynlig, det hjälper mina sinnen att vara topp.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Den heliga gyllengula färgen...:Bugar

Gyllengula västen vår
Som sitter utanpå rocken
Helgad varde din lyskraft
Tillkomme din reflexion
Såsom på uppkörningen
Så ock i trafiken
Vårt dagliga skydd giv oss idag
Och förlåt oss våra fortkörningar
Såsom vi ock förlåta dem som kört ifrån oss
Inled oss icke i bakhjulsfrestelse
Och fräls oss ifrån bilisters ondo
Ty vägnätet är ditt
Och synbarheten och säkerheten i evighet
Amen
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
En reflexväst kommer aldrig att göra en a-stolpe genomskinlig, eller få någon att vrida på huvudet o kolla i döda vinkeln, eller få någon att kika i sin backspegel. Ingen idé att försöka vara synlig, det är ändå ingen som tittar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hörde om en kille som körde utan reflexväst, utan backspeglar och med en hoj med mer än 70kW ursprungseffekt. Han körde ihjäl sig direcKt.

Slutsats = reflexväst räddar liv. Köp en! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, ser dom inte halvljus/bakljus så lär dom inte se reflexvästen heller. Folk ser det dom vill se, och 90% av trafikanterna är inte intresserade av hojar, så dom ser bilar, på sin höjd. Fotgängare, cyklister, hojåkare mfl som vistas i trafiken ser folk inte. Jag utgår från att alla andra är blinda idioter, och anpassar min körning efter det, och har svart skinnställ till min svarta hjälm, hittills har det varit ett vinnande koncept :tummenupp
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Finns det någon slimfittad väst att köpa? Alla jag har testat har varit väldigt fladdriga.

Edit: de som tycker att väst är fjantigt/fult har inte fyllt 30/har inga barn.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Finns det någon slimfittad väst att köpa? Alla jag har testat har varit väldigt fladdriga.

Edit: de som tycker att väst är fjantigt/fult har inte fyllt 30/har inga barn.

BMWs reflexvästar ser rätt slimmade ut. Om det sen beror på att dom flesta som kör BMW är ganska tjocka kan jag dock inte svara på. Testa.

Jag tycker att reflexväst är fult. Jag är över 30.

Du får ha reflexväst om du vill.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top