Trearmad motordelare någon?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej behöver en trearmad motordelare som alltså pressar isär motorblocken. Någon som har en sådan i Västsverige? Behöver klyva motorn i helgen helst så har inte tid att vänta på eBay.

Edit:
attachment.php
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
ehhh??, nu fattar jag inte riktigt...dela halvorna- vare sej det är vertikalt eller horisontellt är väl inte nått som man behöver en trearmad avdragare till. skruvmejsel, tunn huggmejsel eller liknande för att försiktigt bända halvorna från varandra är väl vad som behövs- i bästa fall enbart en gummiklubba som man bankar lätt på ena halvan med.
har du bild på ditt specialverktyg du efterlyser??

//jj
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Gummiklubba helt klart. Hade inte petat med skruvmejslar eller något annat liknande verktyg där. Så lätt att skada en topp.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ahh!!, ok- nu är jag med på hur det hela funkar- kanske ett inte helt nödvändigt verktyg, men användbart är det ju helt klart.

//jj

Fördelen är att det tar bort risken för skador på den oftast smala packningsytan mellan blockhalvorna. På limmade block är den nära nog ett måste, då vissa packningsmedel har en övernaturligt magisk vidhäftning...
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Kan någon förklara hur man använder detta verktyg?
Den grova svarta bulten ska pressa på en axel i mitten, tex vevaxeln. För att det ska bli tryck måste de blanka armarna fästas i motorhalvan, med bultar. Ofta finns det förberedda bulthål, så det är bara skruva i en lämplig bult, sikta så att den svarta pressar i mitten på vevaxeln. För säkerhetsskull säger jag att motorhalvorna inte får vara hopskruvade med någon enda bult, alla ska bort! Vevaxeln nyper lite ilagret, men kryper loss med ett lätt tryck. Ibland behövs värmepistolen! Gummiklubban kan behövas, om tex motordrevs axeln vill kärva lite.
kolla denna film:
https://www.youtube.com/watch?v=BWVSC7ble3U
28 minuter in, fyndigt knep med tången!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top