MC-förare kraschade efter polisjakt

Var det rätt eller fel att följa mc:n?


  • Antal röstningar
    0

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mc-pundare i vansinnesjakt!
Polisen - en hastighetschock utan like i modern tid.
Föraren körde naken. Skadorna på folkhemmet är omätbara.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet är ju de oskyldiga som blir nermejade av busarna eller poliserna. Är det fortfarande värt det då? Om det är en nära anhörig till dig?

hur vanligt är det med 3:e-personsskador vid polisjakt av MC, kontra 3:e-personsskador vid vårdslös eller drogpåverkad framföran av MC?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
De jagade en kriminell narkoman utan körkort. Vad han körde är irrelevant och har inte ett dugg med oss MC-förare att göra.

Kan man fortfarande se faktarutan i artikeln?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Haha vilket gnäll. För några år sedan så var det rätt mycket härj med oskyltade sporthojar med körkortslösa förare kring luleå. Polisen försökte ofta få tag i dom men lyckades inte. Så till slut så ställde sig några poliser och spanade på en bensinmack och när dessa fina gossar så småningom dök upp så kutade poliserna fram och helt enkelt klappa ner dom med batongen och satte handfängsel på dom. Jag jublade!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
En person kör i från en rutinkontroll och på det även vårdslöst.

Polisen jagade... och gjorde det med all rätt.

Alla konsekvenser av denna händelse är hojförarens egna fel, påverkad eller ej.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag tycker alltid att det är rätt att stoppa, (jaga en förare som kör vårdslöst). Stannar man inte får man stå för sitt handlande.
Om de kör motorcykel, bil eller annat fordon är irrelevant.
Om de är drogade, fulla eller bara vårdslösa spelar ingen roll även om det självklart är ännu bättre om de lyckas få stopp på de påverkade som kör vårdslöst.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
hur vanligt är det med 3:e-personsskador vid polisjakt av MC, kontra 3:e-personsskador vid vårdslös eller drogpåverkad framföran av MC?

Det har jag inga siffror på. Men det finns en anledning till att det finns restriktioner kring efterföljande nu för tiden.
Det är inte svart eller vitt menar jag.
Det finns säkert statistik på det även om inte riktigt så specifikt som du frågar efter. Många poliser krockar och har sig under utryckning. Det pågår väl vidareutbildning för polis sedan något år tillbaka.

För övrigt tycker jag att poliserna gjorde helt rätt denna gång. :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är ju lite skillnad på att ett drograttfyllo kör omkull på egen hand och om en själv skulle bli torpederad i sidan av en xc70 för man gasade på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haha vilket gnäll. För några år sedan så var det rätt mycket härj med oskyltade sporthojar med körkortslösa förare kring luleå. Polisen försökte ofta få tag i dom men lyckades inte. Så till slut så ställde sig några poliser och spanade på en bensinmack och när dessa fina gossar så småningom dök upp så kutade poliserna fram och helt enkelt klappa ner dom med batongen och satte handfängsel på dom. Jag jublade!

Och om inte dessa grabbar var så dumma att de erkände gamla brott så har juridiskt sett polisen batongat ner ett par svärmorsdrömmar till gossar som bara råkade ha fått registreringsskyltarna stulna.

Men visst, jag tycker det är helt rätt av polisen att jaga brottslingar även om brottslingarna utsätter sig själva för fara när de försöker undkomma. Det är ju spelets regler, polisen ska jag brottslingar.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det var inga svärmorsdrömmar utan det var den lokala tattar eliten
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
1. Av princip gjorde polisen rätt som jagade, det är ju liksom det de kan och ska göra..

2. Jag är jäkligt glad jag slipper ta beslut på exakt hur mycket resurser som skall sättas in vid efterföljande, för att det ska bli rätt i allas ögon måste man fan ha en kristallkula..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Där kom den:arsele
Tycker du inte att vi kan avskaffa allt vad ordningsmakt heter helt?
Ja fan, och dela ut gratis skjutjärn.
Ser man nån som kör för jävla illa - headshot.
Ser man nån man inte gillar/som ser ful ut/som luktar konstigt - headshot.
Ja du fattar, en underbar värld!
Han extremisten Markus hade nog gillat det..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Alla polisbakter ihop med påverkade förare innbär stora risker för tredje person om jakten lämnar dom stora trafiklederna. Dår jaktten går n på stadsgator och gångbanor är alltid riskerna skyhöga för skador på t.ex barn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla polisbakter ihop med påverkade förare innbär stora risker för tredje person om jakten lämnar dom stora trafiklederna. Dår jaktten går n på stadsgator och gångbanor är alltid riskerna skyhöga för skador på t.ex barn.

Kvantifiera, annars är det ren hörsägen.
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Jag tycker alltid att polisen skall jaga. Kör man ihjäl sig så är det ens egna fel. Man blir inte ansvarsfri bara för att man begår trafikbrott. Polisen är där av rimliga anledningar.
Ska man köra ifrån polisen så får man helt enkelt vara tillräckligt duktig.

Jävla psykopatsnack.. Du tycker det är helt ok att man ska jaga,låt gå om han tar med sig några på vägen.
Kanske är det någon anhörig men men, världen är svart och vit. Därmed basta.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jävla psykopatsnack.. Du tycker det är helt ok att man ska jaga,låt gå om han tar med sig några på vägen.
Kanske är det någon anhörig men men, världen är svart och vit. Därmed basta.

vi kan vända på det...han kör som en idiot och bränner runt i stan. Polisen vill inte agera på grund av personer med din åsikt. Han kör sedan ihjäl en anhörig till dig och polisen agerar inte för att de inte vill att han ska köra snabbare...han kör vidare och kör över dig och du blir handikappad. Hur långt vill du att jag ska dra det?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jävla psykopatsnack.. Du tycker det är helt ok att man ska jaga,låt gå om han tar med sig några på vägen.
Kanske är det någon anhörig men men, världen är svart och vit. Därmed basta.

Citat från Fordon (som du kommenterar):
"Jag tycker alltid att polisen skall jaga. Kör man ihjäl sig så är det ens egna fel. Man blir inte ansvarsfri bara för att man begår trafikbrott. Polisen är där av rimliga anledningar.
Ska man köra ifrån polisen så får man helt enkelt vara tillräckligt duktig."

Jag tycker att detta är så långt från psykopatsnack man kan komma men jag vet kanske inte vad en psykopat är. Kanske för jag också är psykopat då för att jag håller med Fordon. Va fan ska polisen göra då när de ser ett brott?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top