Bråkande Power commander

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Flyttar mina frågor hit då jag känner att det nog är rätt få som är inne och läser i trådarna i Turbo-avdelningen.

Har köpt en PC5 för en annan hojmodell (Cbf1000f) som jag har köpt nya spridarkontakter till och snickrat dit på en Honda Blackbird. Många andra har klippt och klistrat på detta sätt med lyckat resultat men jag tycks ha en förhäxad otur med min el.

Den fungerade från första början när jag haft igång hojen ett antal gånger men sen började varvtalet flimra och bete sig med följd av att insprutningen verkade upphöra när den visade de felaktiga varvtalen. Mailade lite med Dynojet och fick ett tillägg till Firmwaren som ska ge bättre filtrering av signalen. Då blev varvtalet stabilt men istället ballar duty-cyclen för spridarna ur helt.

Värt att nämna är att jag har en modellspecifik Pc3 för Hojen och denna är stabil och fungerar som den ska men jag ville ha en modernare Pcv för laddtrycksanrikning, lambda och lite annan loggning.

Provat med en annan Pcv som jag snickrade dit temporärt för annan hojmodell och den hade exakt samma beteende som i första filmen.

Plockade ut spridarpulsen med ett oscilloskop och tycker att det är en konstig extra voltpeak efter stängningen som inte borde vara där. Pcv:n använder ju den här signalen för att räkna ut duty-cyclen och om den har mycket backspänning så kanske den inte klarar av det?

I många bilapplikationer av fristående eftermarknadssprut så verkar det vara vanligt att använda en släckdiod för att kringgå den här backpulsen men jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om det. Dels hur ecun är uppbyggd har jag inte en susning om eller om det finns en god chans att jag har sönder något. Så om någon med bättre elkunskaper kan tillföra något så vore jag tacksam!

Spridarpulsen med extra voltpeak
View attachment 416271

Före uppdateringen med bättre filtrering ser det ut såhär:

Efter uppdateringen så lever duty cyclen ett eget liv:
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Lyckas inte öppna den bifogade filen. Men jag skulle nog säga att det är helt normalt att du ser en spänningsspik. Spridarens ventil är elektromagnet, det betyder att det skapas ett magnetfält och när man vill stänga spridaren så vill man att det ska gå snabbt, och istället för att använda energin (sparat i magnetfältet) ska hålla ventilen öppen så länge som det går så vill man "döda energin" och det gör man genom att låta spolen i elektromagneten "laddas ur", ju högre man piskar upp spänningen desto snabbare stänger spridaren.
När den öppnar använder man kompensation mot batterispänning, vid frånslag är det mest frågan om att ha en temperaturstabil lösning.

I övrigt har jag dålig koll på just dessa PC lösningar, men rent generellt är alla former av triggerfel döden. Korrekt skärmning av kablar etc. Har haft en god portion lärdomar kring hur ett motorstyrsystem fungerar genom att sitta och löda i mitt DIY motorstyr till bilen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Aha funkar inte bilden, jo jag vet att en strömspik är normalt men jag har två.. Jag tycker signalen ser konstig ut mot hur en spridarpuls brukar se ut.

DSC_0283.JPG
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Läst vidare och hittade den här sidan: http://mdhmotors.com/fuel-and-air-induction-systems-diagnosis/

"The two most common injector control drivers are the ‘saturated switch’ and the ‘peak and hold’ type. With a saturated switch, maximum current is applied to the injector for the duration of the pulse. For this reason, saturated switch drivers are used to control high-impedance injectors (12+ ohms). In contrast, a peak and hold driver allows maximum current to flow just long enough to open the injector(approximately 1.5 ms). At that point, current is reduced to the level required to hold the injector open. Peak and hold drivers are used to control low* impedance injectors, such as the type found on many TBI systems."

Men jag har ju Högohmiga spridare men kan de ändå vara drivna som Peak and hold, det verkar ju onödigt för man vill väl komma ifrån det med högohmiga?

peak-hold-injector-waveform.jpg
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
'voltpeaken' vid stängning av spridaren TROR jag kommer ifrån att spridaren innehåller en induktiv spole. Bryter man spänningen till en spole uppstår en strömpeak. Ofta används en skyddsdiod för att skydda elektroniken från sådana strömpeakar.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Uppenbarligen är det inte peak & hold när jag plockat signalen utan någon power commander, signalen blir bara konstig med en pcv inkopplad. Med pc3 ser den normal ut men man ser att den meckar med signalen i början av öppningen av spridaren men det verkar normalt för det står -10% i min mapp med den.

Högst normal spridarsignal utan någon pc
DSC_0297.JPG

Med pc3 så har den någon liten grej i början av öppningen
DSC_0298~2.jpg

Med pcv blir det lite knasigt :confused:
DSC_0283.JPG

Och skalorna är bara lite olika förskjutna om ni undrar. Lutar åt att jag får köra med pc3 för min energi börjar ta slut så får det bli eftermarknadssprut nästa vinter..
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag backar lite i tråden, kanske inte riktat mot trådskaparen. Det är viktigt att hålla reda på ström och spänning. Med ett induktivt element som en spridare är så lever dessa sitt egna lilla liv.

Lågohm: Historiken är att riktigt gamla spridare hade ganska tunga mekaniska delar och var rätt saktfärdiga, dessutom hade man inte sekvensstyrning utan duschade bränsle varje motorvarv. Detta ihop med analog styrning (Typ Bosch D/L-jet) så vill man inte kompensera så mycket. Så man petade i vad vi kan kalla 2volts spridare så zappade man på 12V och sedan backade man av när man visste att de öppnat. Drivningen av detta blir en smula knepig. I takt med att spridarna blev snabbare och styrboxarna intelligentare så minskade behovet och snart nog blev det högohmigt för hela slanten - utom för extremt högflödande spridare där man fortfarande ville ha extremt snabba öppningstider.
Det är inget farligt att "zappa" spridarna på detta viset, man driver upp strömmen vilket tar en stund sedan när det är lagom backar man av. Men eftersom det är strömmen som egentligen är intressant så pratar man ström uteslutande när det gäller lågohm.

Tillbaka till frågan, man ser att första spiken klingar av snabbare än den sista. Ärligt talat ser det en smula skumt ut. Jag antar att den lägre nivån är när man jordar spridaren så den duschar bränsle. sedan kommer en väldigt kort spik. I detta scenario borde spiken klinga av som ungefär som den sista gör (knappt 1msek). Men det gör den inte, det går väldigt snabbt - samtidigt så är spiken inte speciellt hög (inte högre än den andra). Styrningen gör ett försök att att stänga spridaren, avbryter försöker - OCH det ser ut som att den ramlar ner på "Hold" alltså ett mode som bara finns för lågohmiga spridare. Energin frihjulas och behålls i spolen tills spik två kommer. Då stängs spridaren av. Det händer något mellan dessa två spikar. Spridardrivningen ska inte göra så!
Högohm har bara två drivmode mode, antingen är den jordad eller så är det en spik. Eller så är spridaren död, och då ligger det +12V. Men innan man ramlar ner på 12V ska spiken klinga av sakta och prydligt.
Lågohm har tre drivmode, jordad då man laddar in energi, spik om man vill stänga av och så kan man toggla snabbt mellan +12V och 0V för att ligga i hold, då har man en frihjulskrets igång som ser till att man inte försöker stänga spridaren (spik) utan hålla den öppen.
Det ser väldigt mycket ut som att det ändå är peak-hold som på ett eller annat vis aktiveras.

Väldigt skumt.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tack för det utföriga svaret, ja det ser ut precis som en peak and hold men det är det uppenbarligen inte på de övriga mätningarna utan det är något knasigt som händer. Jag har börjat inse att det inte är pcv:n som ändrar öppningstiden för den räknar ut duty cyclen och ibland verkar original-ecun göra de långa öppningstiderna.

Jag har idag provat att sätta en zenerdiod från jord till den sidan på spridaren som ecu:n jordar på och lyckas då släcka ner topparna till den zenerspänning som jag valde på dem (20v). Likväl finns störningarna kvar men kan ha blivit lite lite bättre. Nackdelen med det är att de stänger betydligt långsammare vilket märktes tydligt på att den gick fetare och jag fick magra av en hel del i mappen. Fick tyvärr ingen bra bild på det från oscilloskopet.

Har egentligen typ gett upp nu och får köra med pc3 och låta pcv ligga med för att plocka ut signaler för loggning som rpm, tps och tryck. Orkar inte bråka mer med det här nu när pc3 faktiskt funkar även att den saknar en del funktioner. Inte heller kan Dynojet svara på vad det är som gör vad även om jag fått en del support.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top