Flyttar mina frågor hit då jag känner att det nog är rätt få som är inne och läser i trådarna i Turbo-avdelningen.
Har köpt en PC5 för en annan hojmodell (Cbf1000f) som jag har köpt nya spridarkontakter till och snickrat dit på en Honda Blackbird. Många andra har klippt och klistrat på detta sätt med lyckat resultat men jag tycks ha en förhäxad otur med min el.
Den fungerade från första början när jag haft igång hojen ett antal gånger men sen började varvtalet flimra och bete sig med följd av att insprutningen verkade upphöra när den visade de felaktiga varvtalen. Mailade lite med Dynojet och fick ett tillägg till Firmwaren som ska ge bättre filtrering av signalen. Då blev varvtalet stabilt men istället ballar duty-cyclen för spridarna ur helt.
Värt att nämna är att jag har en modellspecifik Pc3 för Hojen och denna är stabil och fungerar som den ska men jag ville ha en modernare Pcv för laddtrycksanrikning, lambda och lite annan loggning.
Provat med en annan Pcv som jag snickrade dit temporärt för annan hojmodell och den hade exakt samma beteende som i första filmen.
Plockade ut spridarpulsen med ett oscilloskop och tycker att det är en konstig extra voltpeak efter stängningen som inte borde vara där. Pcv:n använder ju den här signalen för att räkna ut duty-cyclen och om den har mycket backspänning så kanske den inte klarar av det?
I många bilapplikationer av fristående eftermarknadssprut så verkar det vara vanligt att använda en släckdiod för att kringgå den här backpulsen men jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om det. Dels hur ecun är uppbyggd har jag inte en susning om eller om det finns en god chans att jag har sönder något. Så om någon med bättre elkunskaper kan tillföra något så vore jag tacksam!
Spridarpulsen med extra voltpeak
View attachment 416271
Före uppdateringen med bättre filtrering ser det ut såhär:
Efter uppdateringen så lever duty cyclen ett eget liv:
Har köpt en PC5 för en annan hojmodell (Cbf1000f) som jag har köpt nya spridarkontakter till och snickrat dit på en Honda Blackbird. Många andra har klippt och klistrat på detta sätt med lyckat resultat men jag tycks ha en förhäxad otur med min el.
Den fungerade från första början när jag haft igång hojen ett antal gånger men sen började varvtalet flimra och bete sig med följd av att insprutningen verkade upphöra när den visade de felaktiga varvtalen. Mailade lite med Dynojet och fick ett tillägg till Firmwaren som ska ge bättre filtrering av signalen. Då blev varvtalet stabilt men istället ballar duty-cyclen för spridarna ur helt.
Värt att nämna är att jag har en modellspecifik Pc3 för Hojen och denna är stabil och fungerar som den ska men jag ville ha en modernare Pcv för laddtrycksanrikning, lambda och lite annan loggning.
Provat med en annan Pcv som jag snickrade dit temporärt för annan hojmodell och den hade exakt samma beteende som i första filmen.
Plockade ut spridarpulsen med ett oscilloskop och tycker att det är en konstig extra voltpeak efter stängningen som inte borde vara där. Pcv:n använder ju den här signalen för att räkna ut duty-cyclen och om den har mycket backspänning så kanske den inte klarar av det?
I många bilapplikationer av fristående eftermarknadssprut så verkar det vara vanligt att använda en släckdiod för att kringgå den här backpulsen men jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om det. Dels hur ecun är uppbyggd har jag inte en susning om eller om det finns en god chans att jag har sönder något. Så om någon med bättre elkunskaper kan tillföra något så vore jag tacksam!
Spridarpulsen med extra voltpeak
View attachment 416271
Före uppdateringen med bättre filtrering ser det ut såhär:
Efter uppdateringen så lever duty cyclen ett eget liv:
Last edited: