Tickande motor ZX6R -07

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jupp, motorn i min fina Lilla har börjat väsnas.

Det tickar, mycket i mina öron, när den är kall, men tystnar när den blir varm. Förut slutade den ticka ganska omgående, nu måste den upp i över 50-60 grader innan det slutar. Det låter från höger sida.

Har hört att kamkedjan ska vara ett typiskt fel på just dessa motorerna. Någon nämnde vevlagerna, men då borde den väl inte tystna, utan låta hela tiden? Ventiler? Kollade ventilerna i vintras och vart inget fel då, men den har gått cirkus 10 bandagar och kanske 400-500 mil gata sedan dess.

Motorn ska ner i vinter, men lite inputs på vart jag ska börja hade varit trevligt. :)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Har 4 filmer på den nu, men av någon anledning verkar inte mobilen vilja uppfatta ljudet, låter inte alls som IRL.


Hur får jag btw över en filmlänk från fb-chatten hit?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Har 4 filmer på den nu, men av någon anledning verkar inte mobilen vilja uppfatta ljudet, låter inte alls som IRL.


Hur får jag btw över en filmlänk från fb-chatten hit?
Ingen aning, jag lyckas inte ens lägga upp bilder längre.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Får fixa ny film i morgon då, från min egen tele.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nu har jag lyckats få hem klippet. Jag hör absolut inget tickande i mina datorhögtalare, men i mobilen hörs det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Plockar du loss kåpbitarna på högra sidan av motorn borde du komma åt att lägga ett spärrskaft på vevaxeln samt se kamkeden, då bukar man kunna jucka på denna och känna på keden om där finns ett glapp. Dock så är det ju fullt möjligt att det är tid att kolla ventilerna ändå, bana & krävande användning kräver ju tätare serviceintervaller i förlängningen, och då är det ju lättare att kolla kedjeglappet med ventilkåpan av.
Får du av ventilkåpan utan att lyfta ur motorn?
Kedjespännare har ju en begränsad livslängd. Keden ska inte glappa nämnvärt om allt är i skick.

En servicemanual är guld värd när man börjar skruva, där står all info om exakta toleranser & glapp osv på både ventilspel & kamked osv. Samt hur man lättast kommer åt allting. Sen är det väl bara att plocka av kåporna och börja leta glapp/liknande som kan generera oljud egentligen. :)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Plockar du loss kåpbitarna på högra sidan av motorn borde du komma åt att lägga ett spärrskaft på vevaxeln samt se kamkeden, då bukar man kunna jucka på denna och känna på keden om där finns ett glapp. Dock så är det ju fullt möjligt att det är tid att kolla ventilerna ändå, bana & krävande användning kräver ju tätare serviceintervaller i förlängningen, och då är det ju lättare att kolla kedjeglappet med ventilkåpan av.
Får du av ventilkåpan utan att lyfta ur motorn?
Kedjespännare har ju en begränsad livslängd. Keden ska inte glappa nämnvärt om allt är i skick.

En servicemanual är guld värd när man börjar skruva, där står all info om exakta toleranser & glapp osv på både ventilspel & kamked osv. Samt hur man lättast kommer åt allting. Sen är det väl bara att plocka av kåporna och börja leta glapp/liknande som kan generera oljud egentligen. :)

Jag ska kolla allt detta i morgon om jag hinner, annars får det bli till helgen! Det är så mycket som ska fixas i vinter, och jag kommer gå handikappad pga operation nästan hela vintern, så jag vill komma igång så fort som möjligt!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag ska kolla allt detta i morgon om jag hinner, annars får det bli till helgen! Det är så mycket som ska fixas i vinter, och jag kommer gå handikappad pga operation nästan hela vintern, så jag vill komma igång så fort som möjligt!

Ajfan. :/
Brukar ju finnas styrskenor längs med kamkeden också, som kan bli dåliga med tiden och börja väsnas, även om keden i sig sitter tajt. (på min hoj var de i plast(!) tro fan att de var slut.:crash:dummer)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ajfan. :/
Brukar ju finnas styrskenor längs med kamkeden också, som kan bli dåliga med tiden och börja väsnas, även om keden i sig sitter tajt. (på min hoj var de i plast(!) tro fan att de var slut.:crash:dummer)

Folk som haft likadan hoj säger att det är ett förhållandevis vanligt fel med kamkedjan. På deras hojar har kedjan behövt bytas efter ca 1000 mil, och min har gått 3000 nu. Men jag vet ju att jag inte kommer kunna göra något åt det själv, så jag vill bespara mekanikern onödigt jobb. Jag kommer ju mest bara kunna sitta och finputsa på kåporna, och han har en egen motor att plocka isär, så ju mindre att göra på min ju bättre. Är det bara ventilinställningar är det ju bra, men ju mer vi vet från början ju bättre. :) Det låter som sagt från höger sida, ganska högt upp.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Ventilkåpan går att få av utan att sänka motorn. Är lite småtajt att komma åt o lossa allt, men det går. Har du inte så pma för verkstadshandboken, den är steg för steg så till och med jag klarade av att byta ventilkåpspackningen i våras :D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Motionera Kamkedjesträckaren, det tar typ 1.5-2 timmar med lite verktygsletande inkluderat. Bort med tank, luftburk, insug. Den sitter på höger sida, långt upp. Använd mekhandboken. Höger övre sidokåpa måste av med.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Alla tips är välkomna, men jag kan tillägga nu, att hojen kommer bara gå bana nästa år, och därmed utsättas för lite större påfrestningar än annars. Den är nerdrevad 2 kuggar fram också så den varvar utav helvete... ;)

Så det som ska fixas i vinter ska vara såpass omfattande att den "håller hela säsongen" (givetvis utgår man ifrån att inget ytterligare tillkommer) och att det inte behövs meckas "utöver det vanliga" sedan.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Klicka ut kamkedjesträckaren ett klick och se om det hjälper.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top