BMW 320d går skit på låga varv

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Hej!

Sitter 50 mil hemifrån och har fått problem med bilen. En BMW 320d E46.

På låga varv så går den ryckigt och det känns som att hela motorn ska hoppa ur. Varvar man så luktar den diesel och svartryker. Håller man höga varv, ca 2000 och över, så går han jämt och slutar svartryka.

Det kändes först som att den gick på tre cylindrar men jag har ryckt varje spridare en efter en och konstaterat att alla är igång. Så nu är jag lite handfallen.

Kan en trasig luftmassemätare ge dessa symptom? Tänkte testa att rycka den imorgon och se om det gör skillnad. EGR-ventilen? Kan man kolla den på något sätt?

Har inga felindikationer i displayen och som sagt över 2000 varv går den bra, under 2000 varv går den ryckigt, ojämnt och känns slö. Men den håller jämt varv på tomgång trots att det känns som att motorn ska hoppa ur.

Alla idéer uppskattas, ska köra 50 mil med hästen på släp på onsdag men vet i fan om jag vågar det.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Felet funnet. Den skarpsynte ser vad som fattas. Tyvärr ligger den delen i insuget på toppen och vilar emot ventilen. Som tur är ramlade den ner när jag tog av insugshuset så nu ska jag bara få upp den utan att riva toppen... uploadfromtaptalk1407324590469.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Throtteln som bekat fast och krävt lite tryck från turbon för att orka öppna?

Är nog en bra idé då att kolla hur dom andra mår samtidigt. Gött du hittade felet!
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Yes delen är uppe! Tyvärr fattas en del av axeln, ca 5 x 2 mm, som den sitter på men det är väl därför den har ramlat ner.

Hittar den inte vid ventilen så antagligen har den redan passerat systemet. Har jag tur så har den inte gjort någon skada, har jag otur så rasar väl turbon eller ännu värre hela motorn. Jag har i alla fall inte hört något metalliskt knackande än så länge, ta i trä.

uploadfromtaptalk1407328781804.jpg
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Throtteln som bekat fast och krävt lite tryck från turbon för att orka öppna?

Är nog en bra idé då att kolla hur dom andra mår samtidigt. Gött du hittade felet!
Japp!

Ska ta bort dom andra och plugga hålen som blir. Tydligen ska det fungera utmärkt enligt utländska bmw-forum.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det funkar bra att plugga hålen, finns att köpa med oring. Men för att ta dig hem så kör utan med basen kvar i den trasiga. De där spjällen är bara för lite snällare motor vid låga varv och låg last.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Det funkar bra att plugga hålen, finns att köpa med oring. Men för att ta dig hem så kör utan med basen kvar i den trasiga. De där spjällen är bara för lite snällare motor vid låga varv och låg last.
Yes jag vet, jag har läst på tog bort alla spjäll och gängade hålen och satte dit M5-bult för att täta. Fungerar bra.

Det som fortfarande inte fungerar bra är motorn... Jag hittade ju inte en bit på ca 5x2 mm. Det är en del av axeln på det spjället som hade ramlat av. Jag misstänker att den har gått ner i insuget och krökt eller pajat ena ventilen. För bilen går fortfarande dåligt.

Motorn skakar under 2500 rpm och han svartryker väldigt mycket, samt att den har ingen kraft. Hängde på släpet förut med hästen i och det gick med nöd och näppe. Antagligen så är ventilen skadad och stänger inte helt så jag tappar kompressionen.

Har fått tag i en kille som ska komptesta den åt mig imorgon. Om det är skit på 2ans cylinder så blir det till att riva toppen och se hur stor skadan är

Någon som vill köpa en bil billigt?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Amenfy, sitter den skiten även i fyrorna alltså. 6orna (utom 25an) är ju ökända för de där.

Om,,om du har haft liiite tur så har den saknade delen ramlat igenom och åkt ut i turbon. Kan ha sabbat turbon(bara). Men eftersom du upplever att den skakar så lutar det åt att du tappat komp i en cylinder :gnissla
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Amenfy, sitter den skiten även i fyrorna alltså. 6orna (utom 25an) är ju ökända för de där.

Om,,om du har haft liiite tur så har den saknade delen ramlat igenom och åkt ut i turbon. Kan ha sabbat turbon(bara). Men eftersom du upplever att den skakar så lutar det åt att du tappat komp i en cylinder :gnissla
Ja skiten sitter i alla fall i diesel-fyrorna med. Hade jag vetat om det hade jag tagit bort dom det första jag gjorde.

Motorn är skrot. Fick tag på en duktig meck igår som lyfte toppen. Ny motor kostar 15 lök. Bilen är värd ca 30...

Men jag hittade en kille som ville ha ett projekt så han fick bilen för 10. Och jag hittade en hederlig 945a fullturbo 96a i mycket bra skick som jag prutade ner till 7500 så nu kommer vi hem i alla fall haha!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top