Cyklister som korsar övergångsställen utan att kliva av

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
vi lever ju i ett överbeskyltat samhälle och i total avsaknad av sunt förnuft- så varför inte klämma upp lite skyltar på övergångsställe där det i klartext står vad som gäller.

//jj

Vad hjälper det när de flesta ändå inte bryr sig? :va

Vid KS i Solna https://www.google.se/maps/place/So...2!3m1!1s0x465f9d9dce952f41:0xa03e4a3552730349 byggs det sedan ett tag och fyra körfält har tryckts ihop till två. Cykelbana fanns på båda sidor men man måste nu korsa vägen två gånger mot Solna och en gång mot Stockholm. Cyklister ska, enligt skyltar, hänvisas till andra sidan.

Hur många tror ni rundar skylten och fortsätter med betongsuggor till höger på en gata som är lika bred som en buss? Där det rullar många bussar! :rolleyes:

Vid övergångsstället där det är som smalast sitter det en skylt, gäller även cyklar!
Nu fungerar inte den ena knappen heller sedan någon vecka tillbaka dessutom!:mad:

De som bestämmer hur vår trafikmiljö borde tvingas att köra i denna också för att förstå vad de ställer till med. Med allt från trampcykel och motorcykel till långtradare och buss.

Sedan borde det inte vara så svårt att få alla att känna till vilka regler som gäller, och om jag inte gillar dem antingen bryta mot dem eller låta bli. Vill jag att en regel ska ändras har vi ett politiskt system som ska göra det möjligt att påverka. (Nu fungerar inte det, jag tror inte majoriteten vill ha Noll Vision! :rolleyes:)

Och kvinnan i Gävle som fick böter för att hon bröt mot en regel hon tycker är fel sammanfattar ganska väl min uppfattning om "vanligt folks" uppfattning om regler... :D

Eftersom cyklister alltid har väjningsplikt på övergångsställen (om de inte kliver av cykeln och går) utfärdade polisen omgående trafikböter på 1 000 kronor.
– Jag säger inte att jag själv har gjort allt rätt. Men jag tycker inte att det bara var mitt fel.
Mikaela säger att hon inte cyklade särskilt fort, att hon tittade åt båda håll när hon närmade sig övergångsstället.
– Sedan dök bilen bara upp, och den kan inte ha gått särskilt sakta. Dessutom har jag en minnesbild av att föraren verkade titta ner på något. När vi krockade tittade hon upp och såg helt chockad ut.

Hon tycker att trafiken borde regleras så att bilar och cyklar inte möts på samma sätt som nu.
– Ett rödljus, eller vad som helst, säger hon.


Ett rödljus för cyklister är lösningen! :tungan
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Jag kliver alltid av cykeln vid övergångsställe och går, halvvägs över vägen har min kedja en tendens att hoppa av vilket jag genast måste fixa innan jag kan fortsätta gå över vägen. Så fram med handskar o verktyg. Retar mig då otroligt på alla hetsiga bilister som tutar, gapar o hotar med både det ena o andra. :confused::confused:
:rolleyes::rolleyes:
 
Last edited:

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Då jag har kört väldigt mycket bil i både jobb och fritid samt är 'motorcykelentusiast' så vet jag hur jobbigt det är att att sakta ner/stanna i trafiken hela tiden. Därför när jag cyklar så brukar jag smyga mig på övergångsställen ca 5m innan och vänta/leta efter en lucka i bilflödet för att snabbt cykla över när luckan infinner sig. Känns så onödigt när en bil stannar för att man ska komma över, när det är tomt efter bilen och man kunde lika gärna korsat vägen efter bilen passerat. Försöker göra så när det går, vid rusningstrafik blir det dock svårare.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Cyklar varje dag till och från jobbet och förutsätter alltid att bilarna ska fortsätta men om de stannar cyklar jag över. Kör jag förutsätter jag att cyklisten fortsätter men saktar han ner kör jag vidare. Generellt saktar jag nog hellre ner än att bli påkörd eller köra på nån :tungan
Tror det mest irriterande för mig är bilister som kommer i ljusets hastighet och sen tvärnitar just innan övergångsstället och sen bara sitter och glor på mig som att jag är en idiot för att jag stannade med cykeln. :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med viss risk att jag missförstå det du skriver så hävdar jag att du har fel angående cykelns företräde vid överfart i anslutning till cykelbana. Det är en allmän feluppfattning att cykeln har företräde. Om jag inte missminner mig har den som "har gatan" företräde. Den svängande/korsande/utkörande har väjningsplikt.

Att de finns två undantag när cykelöverfart har företräde lärde jag mig när jag läste min sons mopedkörkortsbok.
I körkortsboken version 19 tryckt 2010 står det mycket mera kryptiskt.
På ställen där en cykelbana tar slut och inte övergår i cykelöverfart är det cyklisterna eller mopedisterna på cykelbanan som ska väja för trafiken på körbanan.
vilket jag tolkar så att

På ställen där en cykelbana tar slut och övergår i cykelöverfart är det INTE cyklisterna eller mopedisterna på cykelbanan som ska väja för trafiken på körbanan.

Mera från körkortsboken
Cykelöverfart Här närmar du dig en cykelöverfart. Du ska köra så att det inte uppstår någon fara för dem som är ute på cykelöverfarten.

Cykelöverfart i samband med sväng Här korsar du en cykelöverfart i samband med sväng. Du ska köra med låg fart och släppa fram cyklister och mopedister.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tricket är att passera cyklisterna så jävla nära att dom känner vinddraget i röven. Brukar bli sura miner och en och annan näve men förhoppningsvis har dom lärt sig nåt. :arsele
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Skrämde livet ur två cyklister som skulle cykla över övergånsställe här i närheten.. dom stackarna visste inte vart dom skulle ta vägen hahaha. hoppas det lärde dom en läxa!! :brinnerup
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Att de finns två undantag när cykelöverfart har företräde lärde jag mig när jag läste min sons mopedkörkortsbok.
I körkortsboken version 19 tryckt 2010 står det mycket mera kryptiskt.

vilket jag tolkar så att

På ställen där en cykelbana tar slut och övergår i cykelöverfart är det INTE cyklisterna eller mopedisterna på cykelbanan som ska väja för trafiken på körbanan.

Mera från körkortsboken

Här har du det svart på vitt.... https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Cykel oktober-13.pdf

I situationen på sidan 4-5 så korsar cykelhelvetet vägen och har väjningsplikt.

På sidan 7 fortsätter cykeln i vägens riktning och bilen svänger, här har bilen väjningsplikt. Det var exakt den situationen som kostade white-trash Mazda ägarn en omlackering av dörren. Framgår även med önsvärd tydlighet i stycke 2 på sidan 9

Om det kommit en bil från vägen till höger i bilden på sidan 7 så hade det varit cyklisten som haft väjningsplikt. Det blir alltså i praktiken som i exemplet på sidan 4-5 fast det har inte cyklister i allmänhet koll på och det är inte heller beskrivet i broschyren.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från
en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter
mot dig som cyklist på en cykelöverfart kan verka motsägelsefullt.
Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas
ni båda ta hänsyn till varandra
. Då ökar säkerheten."

Jo det tvånget känner inte många till!:D

Att ta hänsyn till varandra är ju svårt, det är betydligt lättare att djävlas!:tungan
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
"Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från
en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter
mot dig som cyklist på en cykelöverfart kan verka motsägelsefullt.
Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas
ni båda ta hänsyn till varandra
. Då ökar säkerheten."

Jo det tvånget känner inte många till!:D

Att ta hänsyn till varandra är ju svårt, det är betydligt lättare att djävlas!:tungan

Ja, det är ju så jävla dumt det kan bli. Cyklisten har väjningsplikt och inget annat.

Ungefär lika dumt som det körskolan sa till mig när jag tog körkort.

- Högerregeln ger dig inga rättigheter, bara skyldigheter.

- Vaaaa? Men en bil till vänster har skyldighet att lämna företräde?

- Ja.

- Men det betyder ju att jag har företräde, alltså en rättighet?

- Nej lille pojk det funkar inte så, den till vänster har skyldighet att lämna företräde men det ger inte dig automatiskt företräde, alla måste samarbeta i trafiken.

- Jaha, så vid en eventuell rättegång om jag kom från höger så hade jag alltså inte företräde då?

- Öhhh, jo men när man väl har krockat så är det klart så att då gäller ju högerregeln och den från vänster är vållande.

- Du är ju en idiot!

- Du kan gå om du vill :arsele
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det är ju så jävla dumt det kan bli. Cyklisten har väjningsplikt och inget annat.

Ungefär lika dumt som det körskolan sa till mig när jag tog körkort.

- Högerregeln ger dig inga rättigheter, bara skyldigheter.

- Vaaaa? Men en bil till vänster har skyldighet att lämna företräde?

- Ja.

- Men det betyder ju att jag har företräde, alltså en rättighet?

- Nej lille pojk det funkar inte så, den till vänster har skyldighet att lämna företräde men det ger inte dig automatiskt företräde, alla måste samarbeta i trafiken.

- Jaha, så vid en eventuell rättegång om jag kom från höger så hade jag alltså inte företräde då?

- Öhhh, jo men när man väl har krockat så är det klart så att då gäller ju högerregeln och den från vänster är vållande.

- Du är ju en idiot!

- Du kan gå om du vill :arsele

Jag hade en kamrats kamrat för en massa år sedan som krockade med sin bil stup i kvarten. Det var aldrig hans fel utan alltid någon från vänster, bytt fil eller liknande. Efter en resa med honom förstod jag varför. Totalt okänslig, utan hänsyn och kunde inte läsa trafiken för fem öre. Han borde inte ens tillåtits vara fotgängare ens...:rolleyes:

Egentligen borde det räcka med Trafikförordningens grund.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.


Men det spricker på det där med hänsyn!:D
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Jag cyklar väldigt mycket (+1000 mil/år), kör hyfsat mycket hoj (+1000 mil/år) och såklart en del bil när jag måste, har kört mycket bil i mina dagar innan hojkort. Jag tycker bilister och gångtrafikanter är de värsta bovarna i trafiken... Det ser ut som på forumet här ungefär, inte en jävel kan reglerna hehehe..

Det är snårigt det här med regler och som synes är det få som kan dem, man kan inte lita på att en käft vet vad som gäller i trafiken. När det gäller cykelöverfarter (vilka oftast finns i samand med övergångsställen) så gäller att bilist skall lämna företräde om man "korsar" cyklistens färdriktning, dvs. svänger. Vid övervakade överfarter har alltid bilist väjningsplikt när denna svänger och korsar cykelöverfart. Vidare om det sitter märke för väjningsplikt innan cykelöverfart/övergångsställe så har bilen alltid väjningsplikt även om cykeln korsar vägen och bilisten INTE svänger, gissa hur många som känner till detta/tar hänsyn när man kommer i nerförsbacke på cykel. Detta har de flesta noll koll på!



*Om en förare kör ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart har denne skyldighet att lämna företräde åt cyklister.
*Om en cykelbana korsar en väg ska cyklister och förare av moped klass II lämna företräde.
*Väjningsplikt väg/cykelbana - när den cyklande som färdas på en cykelbana ska korsa en väg har den cyklande väjningsplikt. Detta gäller även om den cyklande färdas ut på en cykelöverfart.

*Vägkorsning med cykelöverfart och vägmärket väjningsplikt.
** Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led.

** Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt hänsynstagande och anpassning enligt Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare) och 6 kap 6§ (gäller cyklister)

Alltså, du korsar en väg på cykelöverfart med cykel (där finns garanterat övergångsställe, jag tror det spelar rock'n roll om man kör på övergångsstället eller cykelöverfarten). Om bilen svänger innan den korsar cykelöverfarten har den väjningsplikt, om den först skall passera cykelöverfarten och sedan svänga har cyklisten väjningsplikt.*Om* det inte sitter ett väjningspliktsmärke FÖRE cykelöverfarten eller är markerat i vägbanan före cykelöverfarten. Är det trafikljus har cyklisten alltid företräde.

Det är inte jättesvårt men fan vad alla utom jag är kassa i trafiken! :fakta

Som cyklist kör jag ofta mot rött om det är ledigt - det är säkrare än att vänta på grönt och blir nedmejad av en svängande bilist. Som motorcyklist/bilist kör jag aldrig mot rött.

Lättsmält komprimerad info: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

EDIT: Om du läst ända hit så bevisar du att MC-förare kan reglerna, åtminstone nu :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top