Är Aprilia Tuono V4R något att ha?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Är lite småsugen på ovannämnda hoj, men det är ju ingen japanare så hur är det med driftsäkerheten egentligen? Då jag hittills i min karriär haft Yamaha och Suzuki så är man ju van vid 100 procentigt problemfritt ägande.

Hur tätt duggar serviceintervallerna? Dyrt?

Bra hoj om man är över 190 har jag förstått?

Går den att skjutsa brudar på?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som vilket annat märke.

1000mil/12mån, i princip standard för hojar idag.
Kostnad för service varierar beroende på vart du lämnar den. Ring runt till verkstäder och hör. Närmsta åf: www.aprilia.se

Ingen koll på längdaspekten, men för syskonet rsv4, så hävdar långskankar att de är helt ok.
Provkör.

Går och skjutsa på, men samma där. Det beror på bruden...

Det finns en massa tråkig historia runt märket i just Sverige, som verkar haft osannolika brister i servicenät/åf/reservdelar/bemötande. Jag är dock rätt övertygad om att detta är just forna händelser.. som alla märken, välj en verkstad/säljare som andra ägare kan rekommendera.

Hojarna är ingen svartkonst, det är skruv och mutter som allt annat. En vettig mek med erfarenheter hanterar dem.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Eftersom jag jobbat med Aprilia i några år så har mina erfarenheter av reservdelshanteringen fått sig en rejäl törn, men det kan vara bättre nu.
Angående Tuonon så tycker jag den är asläcker och skulle gärna ha en själv.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Köpte en för 1.5 månad sen, Provkörde alla konkurrenter innan köp, Tuonon hade klart mest karaktär och rolighetsfaktor, flinar fortfarande varje gång jag sätter mig på hojjen.

100mila kostade 2300kr vilket känns rimligt med tanke på att det tog ett tag att uppdatera alla mappar.

Modellen har ju funnits ett antal år nu och jag har inte kunnat läsa mig till att den ska ha några jättefel, men är absolut ingen expert.

Alla man pratat med som jobbar med aprilia försöker också poängtera att dom böt importör för några år sedan och problemet som fanns förut med väldigt långa leveranstider på delar ska ha blivit mycket mycket bättre.
 

fisken2

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2013
Ort
Oskarshamn
Hoj
Italienare + R6
Blev klantigt nog av med ett par smådelar av styret efter att jag kört min aprilia på släp. Dessa delar är inget som direkt ligger på lager tänkte jag, men beställde delarna från http://www.apriliagenuineparts.co.uk/ och dem låg på dörrsteget på ett imponerande lågt antal dagar senare.

Så jag har fullt förtroende för aprilia vad det gäller reservdelar numera.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Angående skjuts, man sitter rätt ok, MEN bara du tänker på att nudda bromsen så glider bruden upp mot dig (trevligt kanske många tänker).
Men efter ett tag börjar kronjuvelerna lida, tanken är bra mycket hårdare än tjejerna vilket inte är så skönt.
sitsarna behöver klibbigare material om det ska vara skjutsvänligt, så just nu får :tuttar vara kvar hemma.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Bra svar här! Ska nog bege mig in mot Hbg och testa en hos Probike.

Hur är det med sadeln förresten, är den avtagbar så att man smidigt kan få dit sin Kriega-väska på passagerarsadeln? Ett mc-liv utan Kriega är inget värdigt mc-liv...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, den är avtagbar. Men jag tvivlar på att du hittar någonstans att fästa väskan. Det mesta brukar dock gå att lösa för den som verkligen vill.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Blev klantigt nog av med ett par smådelar av styret efter att jag kört min aprilia på släp. Dessa delar är inget som direkt ligger på lager tänkte jag, men beställde delarna från http://www.apriliagenuineparts.co.uk/ och dem låg på dörrsteget på ett imponerande lågt antal dagar senare.

Så jag har fullt förtroende för aprilia vad det gäller reservdelar numera.

Då tog du tag i det själv. Hade du beställt hos din lokala handlare hade det nog sett annorlunda ut.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Rent servicemässigt har jag bara sämre saker att säga om Aprilia. Saker och ting krånglar och delar ÄR svåra att få tag i jämfört med ett japanskt märke.
Utseendemässigt kan det vara de snyggaste cyklarna som görs.
Att köra dom ger mig heller ingen speciell upplevelse jämfört med en ... typ Honda :D
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Rent servicemässigt har jag bara sämre saker att säga om Aprilia. Saker och ting krånglar och delar ÄR svåra att få tag i jämfört med ett japanskt märke.
Utseendemässigt kan det vara de snyggaste cyklarna som görs.
Att köra dom ger mig heller ingen speciell upplevelse jämfört med en ... typ Honda :D

Jag har gått från Honda cb 1000ra till tuonon i år.
Skall göra 1000 mila servicen imorgon så det har jag ingen erfarenhet av än.
Passar på att slänga i race ECU samtidigt.
Jag bara älskar tuonon.
Utseendet, ljudet, vridet, den stabila ramen.
Klart bästa hojen jag kört o ägt.
Slamrar, tickar o viner mer än Honda. Men det är det är det värt!!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Bike testar den mot konkurrenterna i numret som är ute nu.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Motorrad har även Tuono v4 i sitt senaste nr där den ställs mot Bmw s1000r och Ktm 1290 .

Vilken är snabbast på bana typ av test där de får bekänna färg . Vilken va snabbast då :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilken va snabbast då :D

I just den testen - BMW S1000RR HP4.

Även om Tuonon blev rejält avhängd av kåphojarna så var den i alla fall snabbast av "super naked" hojarna. Som jämförelse kan nämnas att den upphaussade Super Duke 1290 fick bra kritik för motorn men "halvsågades" för bekväm, inaktiv körställning och dålig markfrigång...
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Det där med reservdels problemen är nog tyvärr inte löst.
Har väntat på ett race ECU i 4 veckor nu. Om det beror på åf, generalagenten i Sverige eller italienarna vet jag inte. Men 4 v är lång tid för lite mjukvara tycker jag.
Har fortfarande inte fått ngt besked om när det dyker upp.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
1. Det där är ett tillbehör, inte en reservdel.
2. Du har rätt, saker som måste tas från Italien kommer när de känner för att skicka den.
3. Den du handlar av måste ligga på lite, annars struntar de i det. Så funkar Italien. Tyvärr.
4. Punkt 2 och 3 är inte unika för Aprilia...
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Min race ecu fanns "hemma" så det tog nån dag ..Dock skulle jag inte förvänta mig nån snabb leverans sem/sommar tid från Italien . 3 veckor tog det för några småprylar nån sommar sedan .

Men det är väl bara och köra på så länge va ...Akrapovic själva säger så ialf ;)


Citat Ursprungligen postat av Micke65 Visa inlägg

Vilken va snabbast då
I just den testen - BMW S1000RR HP4.

Även om Tuonon blev rejält avhängd av kåphojarna så var den i alla fall snabbast av "super naked" hojarna. Som jämförelse kan nämnas att den upphaussade Super Duke 1290 fick bra kritik för motorn men "halvsågades" för bekväm, inaktiv körställning och dålig markfrigång...

Jo tuonon va 1 sec långsammare än Ktm Rc8r och drygt 2.5 sec söligare än Hp4 på Alcarras .

JAg tycker nog att det är bra för en sk Nakenhoj utan kåpa/vindskydd :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top