Finns det fler sträckor som "Slingerbulten"?

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Eller är detta Sveriges mest populära "bana"?

Låt säga hypotetiskt att man skulle vilja göra något för att stoppa det galna körandet här...vad finns det för metoder då?

Farthinder var 100 meter?

?

?

:banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det finns många vägar här i Värmland och i Dalsland som är betydligt finare och roligare än Slingerbulten och Bogesundsvägen, men eftersom det finns färre motorcyklister här så pratas det inte lika mycket om dem. :fakta
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag måste varit efter en bra tid i mitt liv asså. Jag trodde verkligen Slingerbulten var en referens till en riktigt Bana :huvet aja, alltid lär man sig något nytt!
 

IvanDrago

Bulten Master
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Sovjet
Hoj
Aprilia
drago.jpg


If I die I die: Ze bult poem
Some said I would lose and made Drago blow a fuse
Ze bult must be broken, the word has been spoken
Last week ze bult was defeated, even though some thought I cheated
If I would die, I would die, and no one would cry
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns gott om bättre vägar. Bara att ge sig ut längre från sthlm. Bara vägen jag kör hem när jag pendlar till norra sidan av stan är bättre.
Slingerbulten har flera brister, en är ett grustag med tillhörande lastbilar som skvätter grus i krökarna, en är att den är hårt trafikerad, och en är att den är full av dårar som skär i blinda kurvor. Att den sedan inte ens är så värst kurvig och bara bjuder på ett par riktigt sköna kurvor hjälper ju inte upp betyget heller.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag vet om ett par bra vägar som är glest trafikerade med finfina kurvor.
Men tänker inte tala om vilka det är här på SH för jag vill ha dem som de är idag. :tungan Pilutta er!

Plus att när jag är där så slipper ni mig på bulten...
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det finns gott om bättre vägar. Bara att ge sig ut längre från sthlm. Bara vägen jag kör hem när jag pendlar till norra sidan av stan är bättre.
Slingerbulten har flera brister, en är ett grustag med tillhörande lastbilar som skvätter grus i krökarna, en är att den är hårt trafikerad, och en är att den är full av dårar som skär i blinda kurvor. Att den sedan inte ens är så värst kurvig och bara bjuder på ett par riktigt sköna kurvor hjälper ju inte upp betyget heller.

Du glömmer att Stockholms bästa hojfik (notera hojfik, inte bästa fiket) och ungdomsgård ligger i slutet av Bulten, vilket är en stor anledning till populariteten.

Ut o åk i norrort o det finns väl som bäst någon bortglömd pizzeria med gammalt termoskaffe i en av hålorna man blåser förbi.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du glömmer att Stockholms bästa hojfik (notera hojfik, inte bästa fiket) och ungdomsgård ligger i slutet av Bulten, vilket är en stor anledning till populariteten.

Ut o åk i norrort o det finns väl som bäst någon bortglömd pizzeria med gammalt termoskaffe i en av hålorna man blåser förbi.

Det enda som gör Rosen bra är att där är fullt med hojar att spana på och i övrigt är det ett högst mediokert fik, IMHO. Det finns gott om små fik lite här och var med ungefär samma kvalité på fikabröd och service om man vill stanna för en fika under turen, men med långt färre hojar utanför.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Såg just en youtubevideo på slingerbulten. Vilket slöseri att ha det där som bilväg. Slingerbulten borde bli en hojväg permanent, så kan man bygga en rak linje asfalt jämte där bilarna kan åka :hihi
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
har ju bogesund...

gott om fik i waxholm el valfri husägare längs vägen dom stöttar ju gärna hojkollektivet med fikabröd och java :)

Sen är ju kustvägen upp till Norrtälje en bra kurväg i rätt hastighet !
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som många skrivit så finns det bättre/roligare vägar på andra ställen.

Men anledningen till att just "bulten" är så poppis tror jag enbart beror på att den ligger där den ligger.
Det är ingen lång transportsträcka för att ta sig dit.. Så man hinner dit även om man bara tänkt köra nån timme, eller ta en sväng efter jobbet osv..

Ska man ner till Sörmlandsvägarna eller upp till Roslagen så går det mer tid på ren transport (om man bor hyfsat centralt i Sthlm).
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om jag fortfarande skulle ha en gathoj och fick välja landskap efter roliga vägar skulle det bli som PeterR1 skrev Värmland. Fullkomligt nerlusat av bra mc-vägar och ffa ganska glesbefolkat, att köra mellan Arvika och Årjäng bör upplevas.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det enda som gör Rosen bra är att där är fullt med hojar att spana på och i övrigt är det ett högst mediokert fik, IMHO. Det finns gott om små fik lite här och var med ungefär samma kvalité på fikabröd och service om man vill stanna för en fika under turen, men med långt färre hojar utanför.

Nja jämför med vilket annat fik som helst söder eller norrut från Sthlm och rosen har utan tvekan även en av de bästa och mest tillförlitligaste öppettiderna. Var uppe i Norrtälje o åkte i maj o kom fram till ett fil, öppet jun-aug. Jaha men tack då :)

Men nu är det bara så att det blivit en sorts ungdomsgård och träffpunkt där man glider förbi o ofta träffar på bekanta, Vaxholm har inte alls samma hänglokal.

Sen är det Sveavägen men dit bjuds det inte på någon körning så bulten är rätt speciell för stockholmare som vill vara tidseffektiva med körningen.

Så bulten är mer än bara bulten sammanfattat :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det skrivs mycket om Bulten såväl som Bogesundsvägen, men min personliga åsikt är att båda är överskattade. Ja, jag gillar kurviga vägar. Men jag gillar inte skymda krön, dolda utfarter eller den enorma trafik som stundtals leder till ren kökörning på dessa vägar. Jag anser att det finns bättre vägar både i Roslagen och Sörmland och till och med på Södertörn.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kan vi inte göra så att att alla de som tycket att fiket är högst mediokert eller att det bara är några få kurvor som är sjysta ger f-n i att köra/fika där, då blir det ju inte så trångt för oss som fortfarande tycker att både fiket o vägen är bra.
Det dräller ju inte av ställen dit man lätt kan åka o fika efter jobbet och samtidigt få 10 mil på hoj med lite kurvor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vi inte göra så att att alla de som tycket att fiket är högst mediokert eller att det bara är några få kurvor som är sjysta ger f-n i att köra/fika där, då blir det ju inte så trångt för oss som fortfarande tycker att både fiket o vägen är bra.
Det dräller ju inte av ställen dit man lätt kan åka o fika efter jobbet och samtidigt få 10 mil på hoj med lite kurvor.

Javisst, jag håller mig gärna därifrån.

Nja jämför med vilket annat fik som helst söder eller norrut från Sthlm och rosen har utan tvekan även en av de bästa och mest tillförlitligaste öppettiderna. Var uppe i Norrtälje o åkte i maj o kom fram till ett fil, öppet jun-aug. Jaha men tack då :)

Men nu är det bara så att det blivit en sorts ungdomsgård och träffpunkt där man glider förbi o ofta träffar på bekanta, Vaxholm har inte alls samma hänglokal.

Sen är det Sveavägen men dit bjuds det inte på någon körning så bulten är rätt speciell för stockholmare som vill vara tidseffektiva med körningen.

Så bulten är mer än bara bulten sammanfattat :)

Ja, det håller jag väl med om. :tummenupp
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Det enda som gör Rosen bra är att där är fullt med hojar att spana på och i övrigt är det ett högst mediokert fik, IMHO. Det finns gott om små fik lite här och var med ungefär samma kvalité på fikabröd och service om man vill stanna för en fika under turen, men med långt färre hojar utanför.

Du får gärna tipsa om fler bra hojfik inom fikatursavstånd. Jag har bara varit på Rosenhill en gång men tyckte att det var riktigt bra och ska förstås tillbaka i sommar. Elsa Anderssson i Norberg är ju också en höjdare även om de kunde ha bättre öppettider. Men sedan då, om man vill ha riktigt bra smörgåsar och fikabröd i trevlig miljö med bord både inne och ute och med nära till motorcykelparkering.

Glasskiosker, grillar, pizzerior och ställen med Delicatosortiment går bort i den här diskussionen.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Man får väl anta att TS trollar med en sådan fråga.

Eftersom den genomsnittlige Sporthojs- talibanen i Tokholm är en guldfisk, när det gäller kunskap om bra vägar, så utfärdar jag följande instruktion:

1. Lämna Tokholm 5 mil bakom dig i valfri riktning.
2. Sväng av Europavägen.
3. Nu ser alla vägar ut som Bogan eller Bulten.
4. Notera även:
* Frånvaro av Polis
* Den fina asfalten.
* Frånvaro av annan trafik.
* Långt mellan hästgårdar.
* Folk vinkar glatt till dig bara du inte kör som en idiot. Du kör nämligen den första hojjen som passerar idag.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
sɐəɹpuɐ;6039797 skrev:
Du får gärna tipsa om fler bra hojfik inom fikatursavstånd. Jag har bara varit på Rosenhill en gång men tyckte att det var riktigt bra och ska förstås tillbaka i sommar. Elsa Anderssson i Norberg är ju också en höjdare även om de kunde ha bättre öppettider. Men sedan då, om man vill ha riktigt bra smörgåsar och fikabröd i trevlig miljö med bord både inne och ute och med nära till motorcykelparkering.

Glasskiosker, grillar, pizzerior och ställen med Delicatosortiment går bort i den här diskussionen.

Definiera utgångspunkt och fikatursavstånd, så kanske jag vet några. Jag är däremot ingen större fikare, jag brukar vara alldeles för upptagen med att köra vilket gör att jag sällan kommer ihåg att stanna för fika, eller ta snygga bilder. (Ytterligare en anledning till att skaffa en hoj som är bättre för lukta-på-blommorna-tempo.)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top