Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949

    HONDA CBR 600 F3 x 2 .....

    förra hojjen var för 14år sedan, en Supermotardbyggd 1997 Honda CR250.

    Hojen innan denna var en 1991 Supermotardbyggd CR500

    Efter en "lätt" cykelolycka den 1/9-13 som knäckte höft/bäcken på 4 ställen
    så blir det inga fler bilar som man sysslat för länge med redan,

    Så i Oktober, 3 veckor efter jag kom hem från sjukhuset så inhandlades en 1995 CBR600
    som fanns i grannbyn.

    Denna hade rullat 7700mil, men hade nytt drivpaket & däck, men då satt det 120/70-180/55 på hojen så de såldes o 120/60-160/60 införskaffades.


    & jag brukar gå efter Honda´s eget ordspråk, testar man inte så vet man inte, så crossdäck införskaffades i Januari, med tanken: "kan ju vara kul med grus okså"



    Isdäck har byggts framför TV´n i vinter då man inte har haft så mkt annat att göra under rehab-tiden.


    Nu i Mars så inhandlades en till CBR600 fast en -96, som är avskriven, men i fullt fungerande skick, enda som fattades på hojen var fälgarna, tänd/styrlås & en sidokåpa var trasig.Nya fälgar köptes via Engelska EBAY samt Blocket.
    Hojen hade legat ner på en lastpall i mellan 5-7år, jag kollade oljan, gjorde rent tanken, kopplade på ett nytt batteri, o på 2x10 sekunder så startade den o gick rätt fint direkt, dock var avgasröret sönderrostat totalt.


    Den första benämnd "1: kommer byggas för att köras på gatan med, bestycknings-sats från K&N, Ducati 955 kolfiberdämpare, lite lättning O sen inget mera.


    Den andra benämnd #2: visade sig vara en Californa-import tyvärr. med endast 85hk i motorn med lugnare kammar & annan databox & av gasrening orginalmonterat.
    Detta stoppar inte mig så lätt, då min äldsta mc-relaterade vän Patrik har nya orginal HRC racekammar, databox m.m till just denna modellen av hoj.


    Motorn skall alltså trimmas, ev: Carillo-stakar, HRC-kammar, igensvetsade avgasrenings"hål" & lämnas inom kort till MP-Racing i Billesholm då jag känt Mats i 20+ år o vet vad han kan om motorer.
    #2 får även ett Vance & Hines extraktor-rör och okså denna en Ducati 955 kolfiberdämpare. här på bild blästrat & målat med 800graders färg

    samt
    Fast By Ferracci Advance Unit


    Tanken med #2 är att slå rekord för max 600cc på flygande kilometern på is nästa vår under Speedweek´s event, samt att köra några andra liknande event.

    Med tanke på att hojen kommer ha en maxeffekt på runt 120hk så har jag okså skaffat smala fälgar till höghastigshetskörningar rakt fram.
    framhjul från en NSR125 med 320mm skivbroms, samt bakfälg från en CBR125. båda fälgarna är 2,15" breda o däcken kommer bli för asfalt, slicks i 110/68-17
    till is blir det liknande, men ej bestämt.

    CBR125-fälgen här med CBR600 bromsskiva från Kina samt med nya titanbultar, alla Hondor, (nästan har samma bakre bromsskiva)


    framfälgen från NSR125:


    Så här ser #2 ut just nu då jag håller på att slipa all rost på ramen för att måla om den .


    sen får båda hojjarna liknande "lack", i form av Plasti-Dip

    Drevningskit ligger i garaget med allt från 13-16 fam & 38-49 bak
    alla i 520, istället för de "tunga" 530 orginalgrejjerna :-)
    Senast redigerat av KHRacing den 2014-05-26 klockan 16:27.
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  2. #2
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Nytt ställ har köpts då mitt gamla måttsydda Jernbergs-ställ från 1994 inte passar längre - undrar varför ...

    Köpte detta på Engelska EBAY - splinkas nytt, 7 år gammalt dock o endast varit uppsatt på diverse dockor på olika utställningar, fick även med ett set med splink nya knäpuckar av samma märke:

    Ny hjälm:

    stövlar:


    handskar m.m & ryggskydd m.m.man får inte glömma att allt det gamla var 15-20 år gammalt...
    Senast redigerat av KHRacing den 2014-05-03 klockan 00:15.
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  3. #3
    Piratiserad Probotectors avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tågstationen
    Hoj
    Zebraröd Honda Eldblad
    Inlägg
    3 944
    Blogginlägg
    6
    Schysst grovmönstring på däcket
    Kul projekt, ska följas Kommer du ha kvar startmotorn och batteriet och sånt eller kommer du lätta hojen??
    Himlen är blå.
    Havet likaså.
    Kom igen Björn,
    kom igen Frisk,
    hej Brolin,
    doktorn är här,
    det är coolt,
    det är stabilt.

  4. #4
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Tack: det finns lite olika lättningsknep för denna motortypen, men jag håller på att lära mig detta nu. o väntar på h´Hondas HRC racinghandbok med alla knepen i :-)

    Den lättaste 1993:an jag vet var Peter Sköld´s som vägde in på precis över 165kg - då för 21 år sedan o den är ju i praktiken nästan exakt samma som en 1995.a (nästan)

    startmotor, generator, batteri skall sitta kvar är tanken, på båda hojarna
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  5. #5
    Medlem kallholmens avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    stockholm
    Hoj
    2004 Triumph Thunderbird Sport
    Inlägg
    206
    Plastidip är ett jävla mög. Tål inte nötning eller soppaspill. Dessutom väger det bly i jämförelse med lack.

  6. #6
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Trevlig attityd du ligger inne med.

    Det funkar ypperligt om man använder det rätt.
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  7. #7
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    5 286
    Intressant läsning och väl skrivet. Tack.

    Hur fungerar en Ferracci Advance Unit? Aldrig hört talas om den förut.

  8. #8
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Intressant läsning och väl skrivet. Tack.

    Hur fungerar en Ferracci Advance Unit? Aldrig hört talas om den förut.
    Enkelt förklarat så ökar den tändningen 4grsder tror jag. men denna är justerbar, så kanske 2-7grader?
    det fanns som orginaltillbehör på HONDA förr, vet ej om hojjarn med insprutning behöver detta alls ?

    Fanns HRC, V&H Ferracci samt flera till som tillverkade dessa förr, numera är det bara Ferracci, hittade
    den på EBAY för 50dollar med frakt, rätt överkomligt
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  9. #9
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    5 286
    Citat Ursprungligen postat av KristianAE86 Visa inlägg
    Enkelt förklarat så ökar den tändningen 4grsder tror jag. men denna är justerbar, så kanske 2-7grader?
    det fanns som orginaltillbehör på HONDA förr, vet ej om hojjarn med insprutning behöver detta alls ?

    Fanns HRC, V&H Ferracci samt flera till som tillverkade dessa förr, numera är det bara Ferracci, hittade
    den på EBAY för 50dollar med frakt, rätt överkomligt
    Tack och lycka till!

  10. #10
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    En liten uppdatering:

    Skall köpa Kamikaze_Kid´s kolvsats han hade liggandes, nya Wiseco högkompskolvar.

    Det fick även bli ett "nytt" skinnställ en storlek större, men samma märke AKITO...

    AKITO´s storlekar verkar vara anpassade för storvuxna japanska män :-)
    Så deras 54 är som en liten 52 EU.

    Fick som tur va såld det andra splitt nya stället till en kompis, om nu ingen här vill ha det !


    Fick en rolig present av kompisen: ett orginal H R C water block-off-kit för att ta bort vattendragningen som går genom förgasarna, samt en oöppnad CBR600 F3 manual !


    2 set med nya kinahandtag, funkar de ej så ställer jag dem på hyllan.


    Nytt bakdäck i rätt storlek:


    Skaffat en bromspump från en ZXR400 som skall moddas för att bli styrmonterad tumbroms, pga min högerfot efter cykelolyckan ej fungerar som den skall.


    Begagnad Öhlins styrdämpare införskaffat för en billig peng från en annan polare.


    Nya blåa silikon-vattenslangar & luft-slang till motorn & insugssystemet:


    Samt var förbi Honda Center i Helsingborg & köpte ett servicekit. samt beställde en del delar, bla ny toppackning & ventiltätningar.
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  11. #11
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    dubbelpost
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  12. #12
    Medlem Henke_Ns avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lund
    Hoj
    Cbr600rr -06
    Inlägg
    381
    Kul projekt!
    Kör en likadan hoj fast jag tillbringade vintern med att byta framgaffel till en nyare variant, hittade en från en -02 F4i som efter lite övertalning fick plats..

    Näst på tur är att se över förgasarna, går lite snålt på höga varv efter att jag bytt ljuddämpare med..


  13. #13
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Tack Henke. detta kittet borde göra susen för din hoj tror jag !

    http://www.ebay.com/itm/97-98-Honda-...c36147&vxp=mtr
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  14. #14
    Medlem Larses avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Hofors
    Hoj
    Gsxr 600 K7 stunt
    Inlägg
    1 691
    Kul att se någon som bygger om en gammal cbr!

    Fastnade på idén att försöka bygga en tumbroms, varför inte bara göra som alla stuntåkare istället? Nämligen ha bromsen på samma sida som kopplingen, bara att fixa ett kortare kopplingshandtag för att köra med ett finger på kopplingen och ett på bromsen. Min spontana tanke är att de blir lättare att styra bromsen med långfingret än med tummen...

    Typ så här: http://www.stuntride.com/vbstunt/sho...hread!/page114

  15. #15
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Citat Ursprungligen postat av Larse Visa inlägg
    Kul att se någon som bygger om en gammal cbr!

    Fastnade på idén att försöka bygga en tumbroms, varför inte bara göra som alla stuntåkare istället? Nämligen ha bromsen på samma sida som kopplingen, bara att fixa ett kortare kopplingshandtag för att köra med ett finger på kopplingen och ett på bromsen. Min spontana tanke är att de blir lättare att styra bromsen med långfingret än med tummen...

    Typ så här: http://www.stuntride.com/vbstunt/sho...hread!/page114
    Inte ens tänkt på det faktiskt.. men det e ju lite svårt att dra in kopplingen & samtidigt låsa bakhjulet :-)

    ne, men fastnade för tumbroms när 500GP fick in det i mitten av 90-talet.

    Väldigt enkelt att bygga, exakt samma princip som en hydraulisk handbroms till bil om man bygger snikvarianten.

    Svetsa igen påfyllningslocket på forbromscylindern, gänga M10x1
    montera tumbroms-bromspumpen där man vill ha den & behållaren så den (såklart) går att fylla på,
    (därför jag valde en bromspump med slang/separat behållare, så jag kan sätta behållaren där jag vill ha den /minst utsatt för skaderisk)
    ordna en ny bromsslang som går mellan styret & fotbromsen.
    Häll på vätskan där uppe & lufta med tumgreppet.. då kommer vätskan bara att "rinna" genom bakre bromscylindern.
    Detta medför att man kan antingen använda fot eller tumgrepp till samma broms.
    SÅ när man använder tummen så bara går trycket genom bakre cylindern
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  16. #16
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    #2 har fått ramen tillfixad numera:

    slipad & avtvättad:


    första lagret Hagmans grundfärg:


    Ikväll när allt torkat så lägger jag ny silvergrå färg för att efterlikna orginalfärgen
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  17. #17
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Så, färdigmålad, även fästen för centralstödet samt bakre fotpinnarna är borttagna nu okså

    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  18. #18
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    fick en ingivelse efter att ha sett denna hojen på bild på ett CBR forum:
    http://cbrforum.com/forum/members/lm...icia-11107.jpg

    så jag kapade min sving på #2 hojen & skall bygga en avtagbar förlängningsdel för
    bättre högfartsstabilitet samt dragstrippen på 201m i Malmö.


    Blir en alu-sving från en Honda CBR600 F4i sving från en 2001:a på #2 istället,
    denna passar "nästan" rakt på.
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  19. #19
    "D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    ring knutstorp
    Hoj
    CBR600
    Inlägg
    949
    Fick några Kina-grejjer idag, så billiga att det e klart värt att testa dem tycker jag:

    voltregulator: 80kr/fri frakt
    steglös höj/sänksats: 148kr/fri frakt
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

  20. #20
    Medlem Lockes avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    CBR600F -93
    Inlägg
    179
    Har testat den typen av regulator. Blev stående två gånger mitt ute i ingenstans efter två olika såna gett upp för mig. Kör nu med en Mosfet-regulator och har inte haft några problen sen jag bytte. Hoppas du har mer lycka än mig

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om den går att förstora så borde du rama in den och hänga upp den i hallen.

Björn F
Vill du annonsera ovan? Klicka här