Sidan 1 av 8 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 157
  1. #1
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3

    KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

    Mitt första hoj-bygge, så tips och genvägar mottages varmt!

    Sommaren 2013 inköptes en KTM 400 EXC 2002. Hojen hade gått ca 130h och en del extra motard-godis var installerat. Endast efter ett par åk på gatan började det dock klia i fingrarna...

    Hojen är relativt fräsch och har big bore. Tycker stuket börjar kännas lite gammalt (2002), så min vision är att både uppdatera motorn med mer effekt samt göra en del för utseendet. Jag kommer skynda långsamt, dels för att få kläm på hur jag vill att det skall se ut, och dels för att verkstaden inte är i anslutning till mitt boende =).

    Mer detaljer finns på min "blogg" men jag tror denna tråd kan vara en bättre kanal!

    Nu kör vi!

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild2.jpg
Visningar:	806
Storlek:	164,3 KB
Id:	399178
    Senast redigerat av Holmquin den 2014-02-09 klockan 18:51.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  2. #2
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0046.jpg
Visningar:	515
Storlek:	230,0 KB
Id:	399179 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0015.jpg
Visningar:	434
Storlek:	234,0 KB
Id:	399180

    Här är nuvarande status sedan igår. Tanken var att demontera hela hojen och sätta ihop den del för del, med alla uppdateringar som kan tänkas följa. Nu när motorn är urplockad så kan den bli ett projekt för sig.

    Tankar som går nu:
    Ram:
    - Pulverlacka om ram och sving och styre. Färgidé: Vit metallic
    - Klä om sadel (den är riktigt sunkig nu)
    - Fäljdekaler KTM (orange/vit)
    - Blå kylarslang
    - Vit nummerplåt fram (kombinerat lyse)
    - Nya hantag
    - Tanken är taskigt svart-målad. Skall prova att färga den med Rit Dye istället.

    Motor:
    - Högkomp kolv från CP 12,5:1
    - Stake från Carrillo
    - Porta topp
    - Förgasare; borra upp eller byta
    - Bandage på avgasrör (svarta)
    - Nya lager

    Långsiktig idé (nästa år)
    - Subram från ca 08
    - Byta kåpor, tank och sadel
    Senast redigerat av Holmquin den 2014-02-09 klockan 19:46.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  3. #3
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 382
    Motor:
    FCR41 räcker utmärkt för att supporta den effekt du har. Ge fan i 13,5:1 kolv om den skall gå på pumpsoppa om du inte planerar annat för att sänka det dynamiska kompet typ unshrouding och en kam med mycket överlapp. När det kommer till kam så hade jag rekommenderat 807 kammen eller 833 lite beroende på din övriga spec.

    Att byta stake till Carillo är meninglöst, original stake håller längre än övriga veven som börjar flexa när man belastar den. Skall du köra SM med motorn är det läge att byta till en kul/kul eller kul/rulle kombination på ramlagren och sätta dem emd lite större spel.

    Har du sen en motor som är från -02 så finns där en hög uppgraderingar som skall göras om ingen redan har gjort dem.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  4. 2014-02-09, 19:45

  5. #4
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Motor:
    FCR41 räcker utmärkt för att supporta den effekt du har. Ge fan i 13,5:1 kolv om den skall gå på pumpsoppa om du inte planerar annat för att sänka det dynamiska kompet typ unshrouding och en kam med mycket överlapp. När det kommer till kam så hade jag rekommenderat 807 kammen eller 833 lite beroende på din övriga spec.

    Att byta stake till Carillo är meninglöst, original stake håller längre än övriga veven som börjar flexa när man belastar den. Skall du köra SM med motorn är det läge att byta till en kul/kul eller kul/rulle kombination på ramlagren och sätta dem emd lite större spel.

    Har du sen en motor som är från -02 så finns där en hög uppgraderingar som skall göras om ingen redan har gjort dem.
    Tack för tipsen Boris, har läst dina inlägg innan och har förstått att du vet vad du pysslar med! =)

    Ang motor.
    Skrev fel på komp-förhållandet. Jag hade siktat in mig på 12,5:1 CP kolv. Endast planerat pump-soppa, 98a. Vad tror du om den kolven?

    Kammen är bytt av tidigare ägare. Oklart vilken den är, får återkomma till den. Registret är helt klart på höga varv, men vet inte vilken typ det är.. Fanns tydligen ingen märkning på kammen enl tidigare ägaren.

    Så Carillo är lönlöst, intressant. Hur länge håller original-staken?
    Är det någon idé att svetsa veven så den sitter på plats? Om jag skall få motorn riven så var min tanke att göra allt ordentligt från början.

    Jag har inte planerat att rejsa SM, mest köra gata, kanske köra bana någon gång bara.
    Vilka uppgraderingar på motorn är att rekommendera? Vilka är nödvändiga?

    Tack!

    /Niklas
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  6. #5
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 382
    Byt kolv om det av slitageskäl är dags att byta kolv. Att byta bara för högre komp är pengar i sjön.

    Så gott som alla kammar är märkta på något vis. Brukar stå i ena änden.

    Problemet med veven på en RFS är att den börjar flexa när man varvar långt. Svetsning hjälper knappt. Lösningen är att byta ramlager till några som tål mer flex och trimma annat så man får tillräcklig effekt utan att övervarva.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  7. #6
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Byt kolv om det av slitageskäl är dags att byta kolv. Att byta bara för högre komp är pengar i sjön.

    Så gott som alla kammar är märkta på något vis. Brukar stå i ena änden.

    Problemet med veven på en RFS är att den börjar flexa när man varvar långt. Svetsning hjälper knappt. Lösningen är att byta ramlager till några som tål mer flex och trimma annat så man får tillräcklig effekt utan att övervarva.
    Ang kolv är det primärt slitagesjäl och original var rätt dyr. Om CP håller hög kvalitet så var min tanke att dels köpa något till lägre kost och dessutom få lite högre komp.

    Vart kan man vända sig för att få rätt lager som tål flex i veven? Du nämnde andra uppdateringar som bör ses över på en RFS från 02.

    tack igen!
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  8. #7
    Torque Junkie.... D-MAN 660s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    Superduper Hertig 2015.
    Inlägg
    769
    Detta ska följas.
    KTM SDR 1290 2015
    CBR1000RR 2005
    KXF 450 SM 2007
    KTM 640 SM 2005
    ZX10R 2004
    CBR 929 2001
    KTM 660 SM 2003
    WR 426 SM 2001
    RM 125 1999
    R1 1998

  9. #8
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Igår bar det av till garaget för att skruva lite. Det är första gången jag skruvar 4-takt, så ångesten är fortfarande total. Skräckblandad förtjusning att göra något fel. Tur det finns många videoklipp med folk som gjort detta innan...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image.jpg
Visningar:	505
Storlek:	70,4 KB
Id:	400111

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image7.jpg
Visningar:	366
Storlek:	57,5 KB
Id:	400112

    Att bryta och laga en kamkedja är tydligen något man behöver Ktm´s specialverktyg för 1800kr till. Jag behöver få tag på ett sådant tills dess att motorn skall ihop igen, men för nu funkade det utmärkt att försiktigt använda en kedjebrytare för en vanlig o-ringskedja. Försiktigt mota igenom sprintarna, och sedan drog jag ur dem med en kraftig tång. Piece of cake.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image8.jpg
Visningar:	385
Storlek:	65,3 KB
Id:	400110
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  10. #9
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Cylindern var fin till min kännedom, inga kännbara repor eller sprickor.
    Kolv såg dessutom rätt ok ut? (rengjord på bild) Ca 140 timmar på både cylle o kolv, dock med bytta ringar för ca 40 timmar sedan.

    Inspektion ner i vevhuset så jag kunde konstatera att det är EXC-veven som sitter tillsammans med den tyngre motvikten. Fanns ju en risk/chans att det var SX/S-veven..(inte jag som byggt motorn)

    Till min förvåning verkar det dock som det är EXC-originalkammen som satt i motorn?!?! Det skulle enligt uppgift inte vara så, men enligt märkena är det modell 5521. Jahopp.

    Då får jag möjlighet att byta till något annat lite roligare. Jag har fastnat för 8/06 när folk skriver om den, vad tycker folk här? Vill undvika ett register med all effekt bara på höga varv..vill främst köra gata men ha mer effekt genom hela registret och bra mellan-register.

    Jag råkar sitta på två st lika dana topplock. Ett skall skickas på portning när jag valt kam.

    Nästa steg är dock att få hjälp med att klyva motorn, sätta i nya ramlager och peta i ny kolv (och stake?).

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image (1).jpg
Visningar:	374
Storlek:	64,8 KB
Id:	400114

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image9.jpg
Visningar:	681
Storlek:	57,2 KB
Id:	400118

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image6.jpg
Visningar:	419
Storlek:	59,6 KB
Id:	400115

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image5.jpg
Visningar:	329
Storlek:	51,4 KB
Id:	400116

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image10.jpg
Visningar:	357
Storlek:	57,9 KB
Id:	400117
    Senast redigerat av Holmquin den 2014-02-23 klockan 13:00.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  11. #10
    Medlem PeterSchnees avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Bromma
    Hoj
    CB1000ra
    Inlägg
    223
    Kul bygge, ser fram emot å följa dina framsteg

  12. #11
    Medlem Lillmarks avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    -07 Aprilia sxv
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Igår bar det av till garaget för att skruva lite. Det är första gången jag skruvar 4-takt, så ångesten är fortfarande total. Skräckblandad förtjusning att göra något fel.
    Haha man känner igen sig De positiva är att man blir väldigt noggrann
    Aprilia sxv 450 2007
    Honda crf450r 2010

  13. #12
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 382
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Cylindern var fin till min kännedom, inga kännbara repor eller sprickor.
    Kolv såg dessutom rätt ok ut? (rengjord på bild) Ca 140 timmar på både cylle o kolv, dock med bytta ringar för ca 40 timmar sedan.

    Inspektion ner i vevhuset så jag kunde konstatera att det är EXC-veven som sitter tillsammans med den tyngre motvikten. Fanns ju en risk/chans att det var SX/S-veven..(inte jag som byggt motorn)
    Den där kolven är slut. Mät cylindern! Kamkedja skall du byta när det är nere. Hur långt har veven gått totalt? Kammen skall du byta 806/807 fungerar båda utmärkt och kommer inte att gräva för djupa hål i effektregistret.

    När det kommer till ramlager så bör du byta till 560 SMR lager med kulor på ena sidan för att tåla mer vevflex. Gärna sätta ramlagerspelet åt det större hållet också.

    Vilka ventiler och styrningar har du?
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  14. #13
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Den där kolven är slut. Mät cylindern! Kamkedja skall du byta när det är nere. Hur långt har veven gått totalt? Kammen skall du byta 806/807 fungerar båda utmärkt och kommer inte att gräva för djupa hål i effektregistret.

    När det kommer till ramlager så bör du byta till 560 SMR lager med kulor på ena sidan för att tåla mer vevflex. Gärna sätta ramlagerspelet åt det större hållet också.

    Vilka ventiler och styrningar har du?
    Tack för tips! Blir mer o mer givet hur lite koll jag har


    - Mäta cylindern; finns det data att tillgå någon stans? Antar att man får vända sig till någon som vet hur detta går till?
    - Oklart hur långt vevpartiet gått totalt, minst 140h. Därav tanken att byta stake och "renovera" veven, rikta och svetsa.. Finns det fler saker att ta hänsyn till, t.ex att veven blir utarmad eller något? Kikade på att kontakta t.ex EBOS i malmö för detta..(good?)
    - Kamkedjan har gått ca 40h. Den borde kunna gå ett tag till?
    - SMR-lager. Kulor på ena sidan, hur menar du då? (detta är bra nytt för mig..)
    - Ventiler; någon typ av original skulle jag tro=). Ena toppen kommer från en 450 Sx 2004, renoverad för 60h sedan. Den andra toppen kom med hojen, har gått längre. Vilka typer av styrningar kan man ha / bör man ha?

    tack tack!
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  15. #14
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 382
    Det står specat i verkstadsmanualen hur stor och icke rund cylinder får lov att vara. Veven renoverar man bara en gång sedan använder man den som papperspress. EBOS duger. Kör du vidare på kamkedjan. RFS veven är rull-lagrad, tål högre belastning men uselt att hantera flex, efterssom vevarna på motarder flexar byter man till kullager på ena sidan.

    Ventiler är apviktigt vilka du har. Stålventiler spelar inga roll vilka styrningar du har men har du SX/SMR ventiler i titan så skall de absolut INTE gå i brons-styrningar för då rasar de i förtid. Det var ett fel som KTM gjorde fram till 2006, ventilerna höll skit och ingen förstod varför då det var bra kvalisort på dem. När man monterade uppdaterade styrningar i någon annan metall höll de betydligt bättre.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  16. #15
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Yepp, blir till att mäta cylindern pronto.
    Innefattar verkstadsmanualen även 97mm cyllen? Finns den möjligtvis som PDF att tillgå?

    Ganska säker på att jag har stålventiler i båda topplocken, ingen som sålt till mig har specat att där sitter fancy titan, jävlar vad dyra dem är btw..

    Tack för input so far!
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  17. #16
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 382
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Yepp, blir till att mäta cylindern pronto.
    Innefattar verkstadsmanualen även 97mm cyllen? Finns den möjligtvis som PDF att tillgå?

    Ganska säker på att jag har stålventiler i båda topplocken, ingen som sålt till mig har specat att där sitter fancy titan, jävlar vad dyra dem är btw..

    Tack för input so far!
    Toleranserna är desamma för 95 och 97mm. Är toppen en SX sitter där titan original. Kolla om de är lätta eller tunga och magnetiska
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  18. #17
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Ursäktar min frånvaro. Projektet tuggar sig framåt, om inte alltid fysiskt så gör vi framgång tankemässigt . Tur alla andra jobbar på bra så man får inspiration. Dock är våren redan här..så vi har bråttom.

    Jag letar efter lite hjälp att göra vissa motor-jobb, som att t.ex klyva och byta lager. I detta moment skulle även andra saker genomföras. Detta har skjutits på, så jag får be att återkomma på den fronten. Tanken är att få hem kolv och lite godis snart..

    Under tiden har jag roat mig med att göra smärre utseendemässiga justeringar (experiment).

    Sadeln min var riktigt sunkig, så den var förtjänt av ett nytt överdrag. Detta beställdes från Blackbird i Italien, med en egen inskription. För att inte märka hojen för livet med mitt egna namn (vem fan vill köpa nåt med någon annans namn) så fick det bli en generisk, dock informativ, text.

    Före: Någon har varit här innan och gjort en bonne-modifikation. Sittunderlag-modd . Skönt var det inte att sitta på vill jag meddela
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	image22.jpg
Visningar:	302
Storlek:	36,5 KB
Id:	402896

    Efter: Överdraget passade inte helt 100%. Skall åka med det lite, så kanske det mjuknar. Eventuella modifikationer på skummet och åtdragningar får ses över senare.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140405_133147.jpg
Visningar:	331
Storlek:	230,4 KB
Id:	402897

    Jag hade lite "kolfiber-look-film" liggandes. Eftersom dekalerna var besudlade med tidigare ägares namn, så var ingen skada gjord i att experimentera lite . Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140405_173000.jpg
Visningar:	309
Storlek:	243,3 KB
Id:	402898

    Kanske slänger på lite klarlack och vita siffror. Tanken är inte att lägga massa pengar och tid på utseendet nu. Det skall bli nästa projekt som del av uppdatera ram och plast till 2008-års look.

    Bensintanken var svartmålad när jag köpte den. Med sprayfärg!! Det kunde man gnugga bort med nageln.
    Att färga den adekvat svart står därför med på listan av måsten.

    Före: Tanken placeras i kar som fylles med kokande vatten och infärgning. Enl många recept på nätet kan Rit-dye användas framgångsrikt.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140405_104729.jpg
Visningar:	289
Storlek:	234,7 KB
Id:	402899

    Då Rit-dye inte går att köpa i Sverige (?), så införskaffades textilfärg på Ica. Även textilfärg skall enl säkra(?) källor fungera.

    Efter 24h inkubering gavs resultatet:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140406_133010.jpg
Visningar:	331
Storlek:	235,0 KB
Id:	402900

    Gör om gör rätt och använd rätt färg..
    Senast redigerat av Holmquin den 2014-04-07 klockan 17:45.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  19. #18
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Jag har fastnat.

    Vilken kam skall det bli? Det styr allt härifrån med motor-projektet..
    Jag förstår inget om hur man kan utläsa motor-kurvor ur lyfttider på ventiler m.m. Försöker läsa mig till karaktären på varje KTM-kam

    Kollar på:
    8/06
    8/33
    8/07
    Thumper racing stage 4


    Kan någon ge lite feedback / erfarenhet.

    Jag är lite osäker på vilken motorkaraktär jag vill ha, men inbillar mig att jag skall köra mest gata, kanske bana nån gång om jag får tummen ur. Lättkörd motor, gärna med bra drag i mellanregistret. All effekt på toppen känns inte prioriterat (men samtidigt inte inte helt uteslutet ). Man kan inte få allt samtidigt... I know..but Help
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  20. #19
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Impulsköpte ett par kina-kylare. Billigt var det! (iaf jämfört med original-delar).

    Specs:
    - Dubbelradiga
    - Putsad blank aluminium
    - 40mm tjocka (mot ca 35mm original)
    - 30-40% bättre kylning (enl. uppgift).
    - Absolut värdelös passform

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140412_102718.jpg
Visningar:	411
Storlek:	245,1 KB
Id:	403924

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140412_102703.jpg
Visningar:	309
Storlek:	253,7 KB
Id:	403925

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140412_111423.jpg
Visningar:	389
Storlek:	236,6 KB
Id:	403926

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140412_111433.jpg
Visningar:	260
Storlek:	247,1 KB
Id:	403929

    Efter lite "modifikation" av fästena sitter dem på plats och väntar på sina nya fina slangar...

    to be continued..
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  21. #20
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Dags att vakna ur dvalan med en liten uppdatering.

    Motor inlämnad till cross&endurokompaniet för att byta:
    - Ramlager till KTM 560 SMR (rull- och kullager)
    - Mäta cylle och stake
    - Nya packningar (motorn läckte dessutom mellan halvorna innan)
    - Rikta vev

    12,5:1 Kolv, större vattenimpeller och 8/33 kam beställt från Thumper racing.

    Topplock skickat till Erland Cox för portning. Skall anpassas till 8/33 kammen.

    Under tiden har jag mottagit och monterat sköna rimstickers:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140510_183148.jpg
Visningar:	247
Storlek:	238,5 KB
Id:	405305
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140510_191929.jpg
Visningar:	262
Storlek:	229,4 KB
Id:	405306
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0769.jpg
Visningar:	247
Storlek:	15,5 KB
Id:	405311



    Lite tid fick vi allt över så jag plockade fram lite sandpapper...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0757.jpg
Visningar:	301
Storlek:	39,9 KB
Id:	405308
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0759.jpg
Visningar:	266
Storlek:	43,6 KB
Id:	405309

    Polerad cylle kommer nog se rätt fin ut monterad med mina nya blå silocone-kylarslangar.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0765.jpg
Visningar:	244
Storlek:	25,1 KB
Id:	405312Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0766.jpg
Visningar:	221
Storlek:	26,5 KB
Id:	405313Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0767.jpg
Visningar:	218
Storlek:	14,7 KB
Id:	405314


    Även förgasaren kommer ackompanjeras av blå ventilationsslang.
    Senast redigerat av Holmquin den 2014-05-10 klockan 20:06.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

Sidan 1 av 8 1234567 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Chronic, kul! Det sjunger bra! Plockade ut ägarlista från transportstyrelsen så får väl se om jag går vidare med det. Skulle mest va intressant att veta vad s [...]

frogish
Vill du annonsera ovan? Klicka här