Motorbygge för framtida turbo.

asplund85

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2014
Ort
Borås
Hoj
2004 Suzuki gsxr 1000
Hej.

Mitt första inlägg här så var lite snälla tack =)

Jag funderar på att turbo konvertera min gsxr 1000 04 nästa höst/vinter/vår(2014).
Så just nu sitter jag bara och samlar så mycket kunskap som jag bara kan.
Jag känner dock att jag fastnat lite. Saken är den att jag vill samtidigt lära mig mer om att meka med motorer. Jag är inte helt grön men nästan. Jag skulle dock våga påstå att jag ej har tummen mitt i handen utan mer svårt att förstå mig på mekar termerna. Har gjort ventil koll och lite mindre arbeten.

Min tanke är att jag skulle vilja börja med motorn och förstärka den. Mitt mål är att kunna trycka ut ca 300bhp. Jag skulle gärna vilja ha lite input utav er erfarna av vad som behövs göras/bytas för att kunna uppnå detta. Då menar jag sådant som kompsänkning, kolvar, stakar, ventilfjädrar osv... Är det något jag skulle våga göra själv om jag bara är riktig försiktig och noggrann eller är det big NO NO!!! på denna?

Bara fråga på om jag missat något.

Med vänlig hälsning
Marckus
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Hej.

Mitt första inlägg här så var lite snälla tack =)

Jag funderar på att turbo konvertera min gsxr 1000 04 nästa höst/vinter/vår(2014).
Så just nu sitter jag bara och samlar så mycket kunskap som jag bara kan.
Jag känner dock att jag fastnat lite. Saken är den att jag vill samtidigt lära mig mer om att meka med motorer. Jag är inte helt grön men nästan. Jag skulle dock våga påstå att jag ej har tummen mitt i handen utan mer svårt att förstå mig på mekar termerna. Har gjort ventil koll och lite mindre arbeten.

Min tanke är att jag skulle vilja börja med motorn och förstärka den. Mitt mål är att kunna trycka ut ca 300bhp. Jag skulle gärna vilja ha lite input utav er erfarna av vad som behövs göras/bytas för att kunna uppnå detta. Då menar jag sådant som kompsänkning, kolvar, stakar, ventilfjädrar osv... Är det något jag skulle våga göra själv om jag bara är riktig försiktig och noggrann eller är det big NO NO!!! på denna?

Bara fråga på om jag missat något.

Med vänlig hälsning
Marckus

Hej!

Vad kul att du vill bygga turbo! :tummenupp

Jag håller på med mitt första projekt (Gsxr 1000-02) och det är långt ifrån klart men jag har lärt mig lite på vägen. Det finns dom här som är väldigt kunniga som säkert kan svara bättre på dina tekniska frågor än jag men jag ger det ett försök.

Jag svarar dig lite spydigt med motfrågor om de större sakerna du kan klura på:tungan

Ska du regga den med SFRO eller inte?
Vilket styrsystem vill du ha? PC, originalstyrning, eftermarknadssprut
Vill du ha luftkyld intercooler eller ett vätskekylt plenum?
Hur mycket pengar vill du lägga ner?
Ska du köpa de verktyg du behöver eller lämna bort arbeten för plenum och grenrör?

Lägger du mycket tid på att planera, läsa på och kika hur andra har gjort kan du slippa onödiga kostnader. Lägg upp en budget för vad allt kostar, så får du en bättre översikt för hur mycket pengar du behöver för att starta. Det är rätt tråkigt att upptäcka att man inte har tillräckligt med pengar och får styra takten efter det.

Nä nu får det räcka, där har du lite att klura på iaf.

Edit: kolla i xyrons tråd så får du en bättre uppfattning om hela arbetet, men framförallt se hans inspirerande video. http://youtu.be/2Ege--7cVhM
 
Last edited:

asplund85

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2014
Ort
Borås
Hoj
2004 Suzuki gsxr 1000
Tack för inputten.

Motfrågor är alltid bra(Även om de ibland gör en lite sömnlösa på natten).

Så för att svara på dina frågor:

Nej ingen reggning med turbo.
Eftermarknadsprut kommer det bli.
Intercoler.
Pengar Så mycket som det krävs =) Men med målet att göra så mycket som jag kan/vågar själv till en så billig peng som det bara går.
Där emot vill jag inte snåla och göra ett halvdant bygge bara för att.
Men tänkte satsa på att köpa så mycket begagnat jag kan av de grejer jag ej kan tillverka själv.
Just plenum och grenrör är jag fortfarande i tankarna om jag ska göra eller lejja bort. Jag håller ögonen öppna för begagnat framförallt grenrör men plenum kanske jag ger mig på med lite hjälp från en vän.

Men mina tankar just till hösten är väll att framför allt att stärka motor och koppling och se vad som behövs göras för att nå min önskade effekt.
Jag har försökt att forska lite. Det jag har kommit fram till är att jag behöver:
Kolvar(turbo kompsänka)
Stakar
Top bultar
Ventilfjädrar
Nya packningar
Ny Koppling
Ny Topplockspackning(större/bredare)?

Just det med ny topplockspacking känner jag väcker många frågetecken hos mig.
Behövs det att köpa tjockare om jag ändå köper turbo kolvar och måste jag då ställa om kammarna? Eller måste jag ändå ställa in kammarna efter de nya kolvarna?
Hur mycket tjockare Topplocks packning behöver jag ha och vilka turbokolvar ska jag satsa på?

Är det någon som tycker jag ska passa på att byta något mer när jag ändå har isär motorn eller göra något mer tex plana porta toppen?
Eller är det något jag ej behöver byta som jag listat som bara är överflödigt?

Säg att jag skulle vilja kräma ut 400hk i framtiden vad är nästa flaskhals i motorn?
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Tack för inputten.

Motfrågor är alltid bra(Även om de ibland gör en lite sömnlösa på natten).

Så för att svara på dina frågor:

Nej ingen reggning med turbo.
Eftermarknadsprut kommer det bli.
Intercoler.
Pengar Så mycket som det krävs =) Men med målet att göra så mycket som jag kan/vågar själv till en så billig peng som det bara går.
Där emot vill jag inte snåla och göra ett halvdant bygge bara för att.
Men tänkte satsa på att köpa så mycket begagnat jag kan av de grejer jag ej kan tillverka själv.
Just plenum och grenrör är jag fortfarande i tankarna om jag ska göra eller lejja bort. Jag håller ögonen öppna för begagnat framförallt grenrör men plenum kanske jag ger mig på med lite hjälp från en vän.

Men mina tankar just till hösten är väll att framför allt att stärka motor och koppling och se vad som behövs göras för att nå min önskade effekt.
Jag har försökt att forska lite. Det jag har kommit fram till är att jag behöver:
Kolvar(turbo kompsänka)
Stakar
Top bultar
Ventilfjädrar
Nya packningar
Ny Koppling
Ny Topplockspackning(större/bredare)?

Just det med ny topplockspacking känner jag väcker många frågetecken hos mig.
Behövs det att köpa tjockare om jag ändå köper turbo kolvar och måste jag då ställa om kammarna? Eller måste jag ändå ställa in kammarna efter de nya kolvarna?
Hur mycket tjockare Topplocks packning behöver jag ha och vilka turbokolvar ska jag satsa på?

Är det någon som tycker jag ska passa på att byta något mer när jag ändå har isär motorn eller göra något mer tex plana porta toppen?
Eller är det något jag ej behöver byta som jag listat som bara är överflödigt?

Säg att jag skulle vilja kräma ut 400hk i framtiden vad är nästa flaskhals i motorn?

Nu ska jag försöka svara med det jag kan, så dyker det säkert upp någon annan som kan fylla på.

Börja med att bestämma hur mycket du vill göra själv, för att svetsa ett plenum i aluminium snyggt krävs en Ac/dc tig och den kostar lite plus gas, mäta upp motorn kräver mikrometrar och insticksmått, momentnycklar. Det är bara exempel på vad jag kanske inte tänkte på först när jag ville bygga en turbohoj. Du får fundera själv på vad du kan göra själv :tummenupp

Först och främst är hayabusa vanligare att trimma än gsxr 1000, då menar jag att det finns mycket mer information och delar till hayabusa, men det finns också delar på hayabusan som passar gsxr 1000 tex. spridare (givetvis får man kolla utifrån årsmodell).

Utöver det du listar så kan du behöva:

Större spridare
Turbo (givetvis :tungan)
BTR
Större ventiler?
Förbättra flödet i toppen?
Retainers till ventilfjädrarna
Justerbara kamdrev
Längre sving?

Skall du ha 400hk så hade jag nog tagit en tjockare packning, dock inte över 2mm, då sträcks kamkedjan för mycket. Tjockare packning gör att kamtiderna förändras, iaf på avgassidan??
Vad som är bäst är svårt att säga, wössner ger 10:1 utan krav på tjockare packning medan JE kräver tjockare packning i kombination med turbokolvarna, xyron skrev om det i min tråd.
Ju högre laddtryck ju tjockare packning, sen kan man debattera hur tjock den ska vara. Om man ska jämföra med hyfsat moderna bilar har audi rs6 v10 10,5:1 i kompression och 0,7 bar i laddtryck, och visst går det att höja det till 1,4bar men hur håller motorn?
Men som sagt det är bättre att någon som mappar motorer svarar på den frågan.

Ska du bygga en gsxr 1000 med 400hk så hade jag inte sparat in på särskilt mycket, det är få saker som blir överflödigt. Kanske någon loggning genom styrsystemet på instrumentbrädan.

Bolla gärna med tex. andersson turbo om vilket laddtryck som krävs på gsxr 1000, xyron nådde 290hk på 0,95bar och 318hk på 1,1bar, nu är jag trött men då kräver det iaf ca 1,4 i ladd. Är det tillräckligt spikningssäkert att köra på 95/98 oktanig bensin med 400hk?

Kika på hur mycket peterpain fixade med sin förra och nuvarande hayabusa för nå sina effekter, då har han 300cc större motor men det ger kanske en fingervisning.

Är det körbart med 400hk eller ska du ha ytterligare en mapp som kanske ger högre körbarhet? Ska du förbättra fästet på något sätt?

Nu har du lite att fundera på, sov gott :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Slå en pling kan jag försöka förklara det jag hunnit snappa upp på vägen :crash

070-263 87 90
 

asplund85

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2014
Ort
Borås
Hoj
2004 Suzuki gsxr 1000
Absolut Xyron det gör jag gärna! Förbered dig på alla dumma frågor du bara kan för de kommer du behöva :rock

Ringer förmodligen på lördag eftermiddag och kollar om du har tid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top