Att koppla tv med surround via optisk kabel

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
:confused:

Jag vill få ljudet från tv att gå ut via mitt surroundsystem. Enda utgången fr min tv är optisk. Men jag kan inte för mitt liv få detta att fungera. Surroundsystemet är av hemmabiovariant med blueray läsare. Allt funkar utmärkt att köra via bluerayn inkl 3d-film och ljudskivor, både ljud o bild är perfekt. Finns det något hokuspokus jag missat eftersom jag inte får det att funka? Tv är LG o ljudet är Philips.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Du måste förmodligen aktivera den digitala utgången. Görs i inställningsmenyn. Har jag varit tvungen att göra på mina senaste, dock philips.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag hjälpte min bror att få igång sitt spelverk i helgen, initialt med samma strul som Du verkar ha. Problemet var, som andra varit inne på, att man inte bara var tvungen att aktivera utgång från TV och ingång på recievern, Du är dessutom tvungen att styra rätt ingång till rätt enhetsläge. T ex var vi tvungna att koppla rätt HDMI-ingång och rätt optisk ingång till SAT-läget för att få samtidigt ljud och bild från decodern, likaså på TV-läget, där bild-ingång och rätt optisk ingång var tvungen att anges.

Om Du har samma problem borde Du kunna låta tv:n stå på och kolla igenom alla olika enhets-lägen, hittar Du ljudet i något annat läge är detta förmodligen en möjlig lösning.

TV:n är Samsung, recievern en Onkyo i detta fallet.

Bara en tanke, lycka till:)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

Har du gjort motsvarande inställning i stärkaren? Optiska ingångarna används sällan som default. Det brukar vara RCA-ingångarna som används per default. Vill du att din TV/SAT-kanal på stärkaren skall spela ljudet från den optiska ingången brukar du ,precis som Roffe säger, behöva gå in och välja detta manuellt i inställningarna.

En fråga:
- Har TV:n flera HDMI-ingångar? Det kan ju vara så enkelt som att någon av dem har ARC-stöd (Audio Return Channel) och då bör du ju kunna låta ljudet från TV:n skickas den vägen..
Då slipper du alltså en sladd.
 

Tjita1

Guest
Just ARC är fint. Jag använder det när jag kör appar i TV:n (sån härn smart TV), behövs bara HDMI in så är det klart. Faktum är att jag kör allt ljud i min anläggning via HDMI, men normalt går ju ljud och bild på samma håll i kabeln, det är bara när det är TV:n som det går på varsit (bild in, ljud ut), därav ARC, Audio Return Channel.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top