Kan inte bestämma mig - Ska jag göra det?

Mr123

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Ort
Lund
Hoj
Ingen :(
Jag har gått och funderat på att skaffa motorcykel (eller egentligen motorcykelkörtkort) i ett halvår nu... men jag blir inte visare, så jag tänkte fråga internet om råd. :)

Jag är 23 år gammal (fyller 24 om några månader) och pluggar sista året på en civilingengörsutbildning i Lund. Jag har haft vanligt körkort i några år, men är ärligt talat inte så bra på att köra bil. Är väl inte så "äventyrlig" av mig egentligen, men provar ibland lite annorlunda grejer. Började t ex ta fallskärmscertifikat men chickened out efter några hopp.

Allt började med min svägerska. Hon sa att hon hade blivit sugen på att köra motorcykel efter att ha kollat på Sons of Anarchy. Jag såg några avsnitt och så hände samma sak för mig! Blev verkligen jättesugen direkt, lärde mig en massa smågrejer relaterat till motorcyklar o s v.

Men jag vet ju inte, har aldrig åkt motorcykel (blev skjutsad på en vespa en gång, var jävligt roligt) så jag vet inte om det är värt det! Att skaffa mc-körkort är ju en investering, tid och pengar, och det kanske inte ger mig så mycket i slutändan. Det finns ju en del uppenbara nackdelar med motorcykling också.

Det är såklart en svår balans att bedöma för er, men någon input kanske man kan få!
Och att ni är motorcykelentuseaster gör väl eventuella råd partiska :) men ni har väl säkert haft svårt att bestämma er för något i livet.

Så vad tror ni, hur borde jag tänka/göra?

Sen har jag några praktiska frågor, som någon gärna får svara på om ni pallar.
* För att få mc-körkort ska man göra teoriprov, knarkinfomöte, halkbana och uppkörning, och that's it, korrekt?
* Vad är en rimlig kostnad för hela mc-körkortet?
* Ungefär hur lång tid tar det att lära sig/få körkort?
* Kan ni rekommendera någon prisvärd körskola i Lund/Malmö?
* Hur farligt är det egentligen att åka mc? There are bold riders and old riders, but there are no bold and old riders?

Jättetack på förhand :)
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Halkbana finns det inte för MC, det finns Risk2. Jag tog kort här i LKPG för lite mer än 2 år sedan och det gick på 15000:-, då körde jag 6 st 80-minuterslektioner på körskola. Hur farligt det är beror på hur du kör och hur mycket otur du har. :)
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
När det gäller att bestämma dig har jag inget att säga eftersom jag inte tänkte överhuvudtaget.

Jag skulle kolla på båt hos en kombinerad båt/MC-handlare men fastnade på MC-avdelningen, detta var på en fredag i början av augusti. På måndagen efter helgen skrev jag in mig på körskolan, fick tillståndet i början av september och hade kortet i slutet av september. :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Läs lite hojtidningar. Gå på mässor och känn lite på varorna.
Fortfarande sugen? Åk till närmsta klubb (har ni ingen på universitetet?) och snacka lite.
Kört moppe? Inget skämt bara en fråga. Hoj är samma men mycket mer.
På alla sätt.
Sen är det bara följa magkänslan.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Gört. Det finns inget bättre sätt att ta sig fram på, framförallt inte om sommaren.

Att köra motorcykel är inte farligt, att krocka är lite värre om du sitter på en mc jämfört med om du sitter i en bil, så ge fan i det.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Du ska ta hojkortet.

Om inte många år står det någon av det täcka könet i din farstu och kommer jobba stenhårt för att snacka dig ur det hela. Har du nervösa släktingar i form av systrar, mödrar m.m. är det en god idé att ta kortet utan att informera dessa i förväg.

Ta kortet - det kommer aldrig bli billigare, och du behöver ju inte äga en hoj bara för att du har kortet.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Håller med Pelle här, ta kortet nu för senare är risken att det inte blir av.

Angående fara och liknande så är det mesta här i livet farligt, det blir vad man gör det till. Men det är ju liksom en del av det hela, att sitta säker i ett madrasserat rum förlänger ju garanterat livslängden men knappast din livskvalitet.
Du behöver inte köpa en värstinghoj som är svår att manövrera även för den erfarne. Köp dig en vettig allroundhoj, en Transalp eller liknande. Då kan du ha kul lite överallt.

Kostnaden är svår att säga exakt men räkna med 20k så är allt under det ett plus. Det är jobbigt om det faller på de sista tusenlapparna och du står där med ett nästan färdigt kort.

Det är garanterat värt det, jag har svårt att komma på en bättre känsla än när man lämnade uppkörningsmannen på trafikverket med en påskriven lapp som gjorde att jag fick köra hoj helt själv.
Sen går det i perioder, just nu är jag inte alls sugen på hojkörning men jag vet att när våren kommer och man börjar se kommunen sopa upp allt grus från vinterns sandning så rycker det som bara fan i högerhanden.

Och skulle du mot förmodan tycka att det var överskattat med hoj så har du ju åtminstone gett det en chans och när du är 52 år gammal så får du ett ryck när ungarna är utflugna och du springer och köper dig en Harley parkinson (i värsta fall) och ser fånig ut med mustasch.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så vad tror ni, hur borde jag tänka/göra?

Sen har jag några praktiska frågor, som någon gärna får svara på om ni pallar.
* För att få mc-körkort ska man göra teoriprov, knarkinfomöte, halkbana och uppkörning, och that's it, korrekt?
* Vad är en rimlig kostnad för hela mc-körkortet?
* Ungefär hur lång tid tar det att lära sig/få körkort?
* Kan ni rekommendera någon prisvärd körskola i Lund/Malmö?
* Hur farligt är det egentligen att åka mc? There are bold riders and old riders, but there are no bold and old riders?

Jättetack på förhand :)

Du pratar med de frälsta... Vi alla här tycker att det var värt det att ta kortet. Det enda är väl att det är lite beroendeframkallande, och att man får ett ovanligt dåligt humör off-season.
  • risk1 (en del får knarkinfo, andra får intressant information), risk2 (det roligaste med att tagandet av körkortet, en minibandag.), teoriprov, uppkörning. I den ordningen.
  • 15-25000 hamnar nog inom rimliga gränser. Lägre så är det något som kräver extra jobb, över så tar man mer lektioner än snittet.
  • Allt mellan en intensivkurs på 1-2 veckor och ett halvår. Ju mer pengar du kan lägga upp på en kort tid (till en viss gräns så klart), desto snabbare går det.
  • Nej, men någon annan kan säkert. Flera stycken. :hihi
  • Det farligaste med hojkörningen är bilisterna, och att köra över sin förmåga. Det sker inte mer olyckor med hoj överlag än med bil, men det gör jävligt mycket ondare med hoj. Hojförare är dessutom säkrare förare än de som bara kör bil, och är i storbrittanien (där det tagits fram statistik på det hela) med i c.a. 20% färre olyckor när de kör bil än de som inte har hojkort.
    Kör man som en dåre ökar riskerna, men det finns gott om dårar som överlevt med, men det är färre av dårarna som överlever än de som tar det lite lugnare.

Det enda du (om du blir biten) kommer ångra efter att ha tagit kortet är att du inte tog det tidigare.
Och, Sons of Anarchy, du tänkte köra glidare då? Jag rekommenderar en nakenhoj/streetfighter istället. ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag går emot trenden och säger "njae".

Du har sett några avsnitt ur en tv-serie som handlar om knark och vapensmugglande hojåkare där själva hojåkandet har romantiserats till sin spets.

Börja istället med att leta upp någon (här t.ex.) som erbjuder dig skjuts på hojen när säsongen kommit igång så får du se om det defakto är något för dig. Visst, vi skall och bör försöka få fler hojåkare i Sverige, men personligen tycker jag att det skall vara av rätt orsak.

Men med det sagt, efter en åktur lär du vara tokbiten. ;)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
När du väl har kortet så håller jag med Ulvhamne's rekommendation för en nakenhoj/streetfighter, även enligt mig den roligaste "kombinationen" för att köra på gata.
Men för själva övningskörningen och uppkörningen rekommenderar jag valfri motard/offroad/enduro. Smidigare blir det inte.
"Små" och smidiga hojar, lätt vikt, bra svängradie, upprätt körstil som ger mer kontroll/översikt.

Finns många som klarat uppkörning på glidare/Harley Davidsson's också, inget är omöjligt, men utmaningen är desto svårare (kräver mer tid alt. pengar).
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag tycker du ska iaf prova en lektion eller två för att få en känsla av att köra själv. Sen om man inte kört innan finns ju risken att man närmar sig 20 000kr i kostnad för körkortet eller mer.

Sen kostar ju utrustningen, hojen, försäkring mm:p

Men det är en väldigt skön känsla att köra mc, det är lite svårt att förklara exakt varför. Men som vissa dagar han man en dålig dag och är på dåligt humör, då sätter man sig och åker en liten sväng och man hinner inte tänka på nåt annat iom man koncentrerar sig på körningen.

Det är så skönt att kunna släppa allt annat och bara försvinna iväg en stund och bara ha kul:)

Sen är ju allt farligt, men om man kan kontrollera sig och inte kör över sin förmåga eller tror att bilister kan köra ett fordon normalt så klarar man sig länge:)

Jag tog mitt i våras och jag ångrar att jag inte tog det tidigare, fyfan va mycket roligt man missat. Jag körde lite 125:a när jag var 15-16 och sen skulle jag ta kort och så rann det ut i sanden. Sen fick jag en ny tändning och det var as kul:)

Dock kostar det mycket, så det är upp till var och en att bestämma om det är värt det:p
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
JJag har haft vanligt körkort i några år, men är ärligt talat inte så bra på att köra bil.

Sen undrar jag lite kring detta?
Du säger själv att du inte är så bra på att köra bil, vad menar du med det? Det brukar krävas en del innan man själv säger att man inte är bra på att köra... en bil har fyra hjul och skyddande plåt runt föraren så den är rätt så förlåtande för förarens misstag, en hoj trillar omkull och har inget skydd för föraren.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
När du väl har kortet så håller jag med Ulvhamne's rekommendation för en nakenhoj/streetfighter, även enligt mig den roligaste "kombinationen" för att köra på gata.
Men för själva övningskörningen och uppkörningen rekommenderar jag valfri motard/offroad/enduro. Smidigare blir det inte.
Där håller jag inte med. Kommer du till uppkörningen på en enduro lär du kugga. Enduro är en tävlingshoj som endast får framföras av licensierad förare till och från utlyst tävling..
En offroad är smidig, men hur är det med vikt och kubikkraven på uppkörningen nuförtiden?
En naken hoj brukar annars vara smidiga med stort styre och upprätt körställning.
Mest kul per krona anser jag annars att en 600cc offroad ger med mycket körglädje, låga drifts och försäkringskostnader.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...är du pipig med vekt psyke...eller ger du upp när det är dags att bita ihop och fälla ned huvudet? :)

Frågan är allvarligt menad - personligen anser jag att skall man ge sig på livet som hojåkare, gör man det lättare för sig om man har en god portion jävlar-anamma (blanda inte ihop det med dumdristighet bara).

Människor som släpper ratten och håller för ögonen t.ex, vi har väl alla sett galningarna på sveriges sämsta bilförare, är typexempel på sådana som aldrig bör närma sig något på två hjul. Eller trafik öht för den delen, annat än kollektiv sådan.

Kan du svara dig själv ärligt på den frågan, så KÖR. Det kommer som sagt aldrig bli billigare/enklare i det här smygkommunistiska landet där alla skall likriktas in i batikfärgad rosaskimrande plyschvaddering. :hihi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Där håller jag inte med. Kommer du till uppkörningen på en enduro lär du kugga. Enduro är en tävlingshoj som endast får framföras av licensierad förare till och från utlyst tävling..
En offroad är smidig, men hur är det med vikt och kubikkraven på uppkörningen nuförtiden?
En naken hoj brukar annars vara smidiga med stort styre och upprätt körställning.
Mest kul per krona anser jag annars att en 600cc offroad ger med mycket körglädje, låga drifts och försäkringskostnader.

Ja det är klart (självklart!?!!) att hojen han ska övningsköra och köra upp med ska vara registrerad, laglig att framföra på vägen och i allmänt godkänt skick, trodde det var underförstått. Jag syftade enbart på hojarnas egenskaper och utseende.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag kan helt ärligt säga att ta MC-kort är det bästa jag någonsin har gjort. Inte bara för att det är kul att köra utan också för att det har förbättrat mitt liv.

Jag hade ingen riktig hobby förut och kände väl att livet inte var så jättekul alltid, men i och med hojåkandet har jag hittat en kul hobby och detta har gjort att jag har orkat ta tag i en massa annat. T.ex. har jag börjat springa och träna på gym för första gången i mitt liv.

En annan positiv sak med MC-kortet är att jag har lärt känna en massa roliga människor här på SH, det hade jag ju inte gjort annars. :banana:banana

Så tveka inte, ta kortet!!!
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Det är väl lika bra att ta körkortet.
När du sen i sommar kommer körandes på hoj så blir cheyerna våta utan att varit i närheten av vatten.:fakta

Skulle du inte gilla att köra hoj så bör du genomgå psykiatrisk utvärdering.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där håller jag inte med. Kommer du till uppkörningen på en enduro lär du kugga. Enduro är en tävlingshoj som endast får framföras av licensierad förare till och från utlyst tävling..
En offroad är smidig, men hur är det med vikt och kubikkraven på uppkörningen nuförtiden?
En naken hoj brukar annars vara smidiga med stort styre och upprätt körställning.
Mest kul per krona anser jag annars att en 600cc offroad ger med mycket körglädje, låga drifts och försäkringskostnader.
Moderna enduros (åtminstone ktm) brukar vara landsvägsreggade och levereras med landsvägskit med blinkers och skit, så nog kan man komma på en enduro, bara man gjort sig besväret att plocka på blinkers m.m. (vet inte om man också måste köra förbi besiktningen, men alla andra hojar har ju 4 års grace på första besiktningen...)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top