Tillfälle för roadracingintresserad ingenjör / konstruktör

Tomas_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Åland/Vörå
Hoj
GSX-R750 -97
Jag är nyutexad maskiningenjör och lyckas iaf inte få jobb i sverige, faller på erfarenhet hela tiden....
Sökt jobb i norge nu istället, där verkar intresset vara betydligt större!

Alltid den där erfarenheten som söks verkar det vara, hur man nu ska lyckas få den när de inte vill ge jobb till de som är utan... :va

Norge ser ut att vara ett intressant alternativ faktiskt verkar finnas jobb inom området också, har själv funderat på att söka mig ditåt vad det lider, menmen... har ju själv drygt 1 1/2 år kvar ännu så man får väl vackert vänta och se vad som erbjuds när man är färdig.

Lycka till och hoppas du hittar något trevligt jobb! :)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Vet du något om hur dåligt? Sämre än godtyckligt fordonsproducerande västkust-företag? :) Man kan tänka sig att detta är såpass eftertraktat att man inte måste locka med särskilt mycket pengar.

Nej det är snarare bättre betalt än fordonsproducenterna på västkusten betalar och med god marginal..... jag menar bara att jag tjänar betydligt bättre på mitt chefs jobb än jag kan göra som konstruktör åt Ohlins... Jag är helt enkelt överkvalificerad :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Norge ser ut att vara ett intressant alternativ
Norge är ett mycket bra alternativ!
Jag flyttade dit efter några år med usel svensk lön, tog i mitt fack 3 år för en civ.ing. att få samma lön som hantverkarna. Med förmåner nära dubblades lönen och jag fick direkt mer kvalificerat arbete.
Efter ca 4 år i Oslo blev det internationella jobb med mycket bättre lön och än mer kvalificerade uppgifter och i den världen blev jag kvar.
Men akta er för att komma tillbaka hit med internationell erfarenhet, försökte då ungarna skulle börja högstadiet men betraktades som nyexaminerad och erbjöds lön därefter av inskränkta chefer i företag med internationell verksamhet - "vi vet ju inte riktigt vad du hållit på med" trots betyg och referenser...
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Norge är ett mycket bra alternativ!
Jag flyttade dit efter några år med usel svensk lön, tog i mitt fack 3 år för en civ.ing. att få samma lön som hantverkarna. Med förmåner nära dubblades lönen och jag fick direkt mer kvalificerat arbete.
Efter ca 4 år i Oslo blev det internationella jobb med mycket bättre lön och än mer kvalificerade uppgifter och i den världen blev jag kvar.
Men akta er för att komma tillbaka hit med internationell erfarenhet, försökte då ungarna skulle börja högstadiet men betraktades som nyexaminerad och erbjöds lön därefter av inskränkta chefer i företag med internationell verksamhet - "vi vet ju inte riktigt vad du hållit på med" trots betyg och referenser...[/QUOTE

Svenska företag är alltid allt för självgoda då dom jämför sig internationellt... hoppas det inte kommer bita oss alla i röven framöver :)
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Hur länge har du sökt? Går själv ut 2015, maskiningenjör - blir det brist av arbete efter examination så tänkte jag läsa en master, vilket egentligen inte ökar mina chanser att få jobb direkt . Erfarenheten är viktigare.

Du faller på erfarenhet för att det är för alldeles stor konkurrens om jobben och företagen kan välja och vraka bland arbetslösa ingenjörer. Förr var det enklare att få jobb med noll erfarenhet. Tyvärr... :(

Norge visar intresse för att det finns helt enkelt mer jobb där borta, än så länge.

Jag är inte riktigt redo att lämna mitt liv för ett jobb, och flytta till ett annat land - men tydligen gör man inte tillräckligt för att få jobb enligt AF och alla andra människor som man beklagar sig till om man undviker att flytta till andra länder för ett jobb.

Bara sökt sen mitten av Juli på ett ungefär, så det är inte jättehemskt!
För min del som tillfälligt bor hemma och nys gjorde slut med flickvännen så har jag en ganska bra möjlighet till att pröva Norge iaf. Får väl se vad det blir av det :)
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Det ter sig väl rätt självklart att man måste gå all in om man vill söka ett såndant här jobb! För vad har öhlins att sälja om de inte är bäst?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top