Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

Kneedrag

Guest
Det kommer säkert att bli så här på fler banor om vi fortsätter att tjafsa och inte gör nåt åt ljudet.
Oavsett att vi tycker det är löjliga krav som ställs måste vi gilla läget och se till att ha fungerande ljuddämpning annars är det ju kört bokstavligt.

/Stefan

Om man ser lite ljust på det med elhojar. Så låter de lite!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad händer nu?
Av de brott som anmäls till polisen leder ca 5% i genomsnitt till fällande dom.
Nekar den polisanmälde när polisem om kanske 1 år kommit fram till den här anmälan om buller
så kan utfallet bli. "brott kan ej styrkas"
och så händer inget mer.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bara i Sverige. :) När skall man ta tag i bullret från gräsklipparracet som pågår varenda helgförmiddag under sommarhalvåret? :crash
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ett problem är väl att de tillåter folk att bygga nära, som sedan klagar på buller. Det var ju nära att Bromma las ner, för det är byggt en massa bostäder i närheten. De fick köpa tomterna väldigt billigt. Sedan klagar man på bullret.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har förstått att de mäter bullernivå hos närmsta granne som då ska vara under en viss db.

men hur vet de att precis allt buller kommer från banan? kanske är det nån annan som börnar runt med sin hoj/bil på gatan utanför då de flesta vägreggade fordon får låta 103db. Kanske en annan granne klipper gräset samtidigt som det är tävling på anderstorp? eller nån unge som skriker på gatan?
Har för mig att ljudnivån loggas både på banan och hos grannarna så att det är enkelt att se om ljudet hos grannen vid tidpunkten A stämmer med ljudet som lämnade banan några sekunder innan. Men jag kan som vanligt ha fel.

Problemet med ljudmätningar i Sverige är att de generellt utförs av amatörer. En hoj som kunde köra på tex Anderstorp ena dagen blev inte godkänd på Mantorp dagen efter. Inkonsekvensen gör att folk tröttnar och jag har full förståelse för om folk lämnar en bandag/tävling i ren frustration. Svemo har varit otydliga och naiva under många år. Vem minns inte Svemo-kröken som några genier bestämde att alla skulle ha efter ett par tester vid bankanten? Pinsamt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det kommer säkert att bli så här på fler banor om vi fortsätter att tjafsa och inte gör nåt åt ljudet.
Oavsett att vi tycker det är löjliga krav som ställs måste vi gilla läget och se till att ha fungerande ljuddämpning annars är det ju kört bokstavligt.

/Stefan

Klarar vi oss om alla kör med original-blås tro? Annars behövs det ju uppfinnas nåt. :brinnerup
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Farsan råkade ut för dessa idiotiska mätningar i somras. Nytt avgassystem på Porschen från ferrita, inmätt med deras egen mätutrustning för att klara kraven. 35 papp kostade det.

Sen kommer det en skåning på knutstorp och säger att det låter mer ändå. Helt jävla ofattbart.

Kan inte sporthoj fixa in lite egna politiker som styr upp sverige? Det här är ju helt sanslöst, jag vill bara mörda idioterna som klagar på ljudet och alla politiker som kommer med dessa idiotiska ljudgränser.

Motorsport SKA låta.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Kan man polisanmäla:
1. Fotbollsmatcher
2. Polishelikoptern som surrar satan under pågående match
3. Konserter
4. Tågtrafiken
5. Flygtrafiken
6. Grannen
7. Grannens ungar
8. Grannen fru
9. Grannens vänner
10. Grannens gräsklippare

Eller ska man helt enkelt inse att andra människor också bor i området och kanske inte gillar exakt samma som en själv?!
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Det ska tydligen finnas en riktigt ilsken granne som köpte utrustning för 100 loppor för att själv kunna mäta ljudet. Enligt fiver och vissa i arc så är det bara är han som klagar :huvet

Nu får det fan räcka med töntigheterna... ska vi finna oss i det här..??
Nån som vill leka lite gerilla-nisse kan ju pm'a mig... ---> PS vi tar inga fångar! :näsblod
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Tror ni någon gnäller över eller runt dom stora motorbanorna nere i Europa?
Typiskt jävla svenskt, bittra gubb- och kärringjävlar som sitter och bestämmer ute i kommunerna, pk så det förslår utåt, hata på motorsport är populärt, för det bullrar och är LIVSFARLIGT.

Spa har haft mycket problem med detta de senaste decenniumet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En del hojar är typade med upp till 109dB. De kör således så på gatan. Men man får inte använda en sådan landsvägsmaskin på en tävlingsbana. Får allvarligt inte ihop ekvationen.


Sviestad fick för mig ett löjets skimmer när man håller koll på ljudet på hojarna som passerar när det i nästa sväng startar ett Gripenplan några hundra meter bort. :va
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänk vad besviken publiken kommer bli!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Min favoritkommentar är "bara i Sverige" trots att det redan påpekats ett antal gånger att det är samma problem i stort sett i hela Europa :)

Det som verkar vara "bara i Sverige" är att ljudmätningarna verkar rätt oklara. Det är ju inte lätt att sätta en gräns hos en granne eftersom det måste bero på vind, åt vilket håll hojarna är vända när de ger gas (låter mer bakifrån) osv.

Det är ju också rätt konstigt att arrangörerna gör ljudmätningen, borde det inte vara representanter från banan som gär det eftersom de har störst intresse i att det går rätt till och det blir mer konsekvent om samma personer gör det varje gång?
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Jag är lika frustrerad som alla andra här när det gäller hoten mot våra motorbanor. Men vi måste börja tänka konstruktivt runt detta och bidra till en lösning. Att utnämna politiker och grannar till idioter kanske känns skönt men det kommer inte att ge något resultat.

Många här har påpekat att kraven är minst lika hårda utomlands. Är det kanske till och med så att vi (både förare och arrangörer) borde skärpa oss och hjälpa till med att uppfylla kraven? Är det viktigare att få bröla eller att få ha några banor att köra på överhuvudtaget? Hur uppnår vi det resultat vi vill ha på ett konstruktiv sätt?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sviestad fick för mig ett löjets skimmer när man håller koll på ljudet på hojarna som passerar när det i nästa sväng startar ett Gripenplan några hundra meter bort. :va

Det är ju inte bara en gång man fått kolla i kallingarna efter att ha haft en sådan passerandes över huvudet på bakrakan...första gången var jag rätt säker på att något riktigt allvarligt hade hänt med hojen. :crash

För att vara lite allvarlig (och cyniskt bitter) - tror ni som lever på hoppet att ågärder från våran sida hjälper i det långa loppet? :) Det tror inte jag...gränser kommer tightas åt, tills varenda motorbana konverterats till golfbanor.

Grinkukar kommer alltid att förbli grinkukar, det är ett faktum som inte går att bortse ifrån, och det är i detta allt detta trams är grundat.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag minns ju att på min drömhoj, RSV4:a, även med originalpipa lät för mycket på Anderstorp och andra banor.
Så när standardhojar låter för mycket, då är det ju även nått fel även där. De borde göras så de låter mindre på maxvarv (med tyvärr minskad effekt...).

Jag har inget problem med att hojen låter lite, det är ju fart o fläkt man är ute efter. Om än att muller gör det där lilla extra. Men handlar det om att få köra eller inte köra, bara pga ljudet, så kan jag vara utan det.

Men banorna i har i Sverige är tyvärr väldigt gamla, och det byggs boende allt närmre banorna. I dumhet, eller medvetandes om banornas buller.

Vore intressant att få beslutets grunder offentliggjorda, så man får se hur många som klagar, vart dom bor, osv, mest för statistiken och underlaget så man vet hur folk tänker osv.

En beslutsam gubbe eller kärring har hela sitt liv på sig att bara klaga och göra livet besvärligt för politiker. Som sen till slut lägger sig flata för att få tyst på klagande. Och besluten blir då ofta mindre bra..., hela Anderstorp kommer lida hårt av nedläggningen av motorbanan.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Bullerplank längs banan? Gör ju rätt stor skillnad vid bostadsområde som ligger vid motorvägar osv...

Jag är tveksam till att man kommer lägga ner all körning på banan, då tackar kommun nej till en hel del pengar som kommer in runt om kring på bensin, mat osv osv...

Finns väl inte direkt något annat som lockar folk till Anderstorp...

Sen funderar jag på en annan sak, hur mycket kan man egentligen få ner ljudet till på låt säga en R6:a? Då på bekostnad av att hojen väger 5kg mer.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag var på Danska förbundets möte för 4-5 veckor sen som behandlade året som gått och förbundets planer för nästa år med tävlingsdatum mm. Där framkom att Kari inte tänkte ha några tävlingar nästa år på banan bara för att visa kommunen hur det hade varit om inte banan fanns.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Varför bara skita i Svenska tävlingar är ju en tanke som slår mig direkt?
Bullrar vi svenskar mera? Tror inte det...

För att Acceleration14 betalar bättre? Tror det...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top