Vilka däck ska jag ha?

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Räknar lite på det här med däck till nästa säsong. Körde '13 med Pirelli Superbike Pro och tyckte det funkade hyfsat. Det jag märkte var att jag tyckte de släppte lite bak vid gaspådrag ut ur vissa kurvor, ex Ejes eller Hårnålen på Gåsen.

Nu laborerar jag med tanken att ev köra ett snäpp bättre däck. Då tittar jag i första hand på Pirellis tävlingsdäck. Nu skulle ju det gräva ett bra mycket djupare hål i plånboken så vi får väl se om det funkar. Dunlop känns i alla fall för dyrt.

Men när jag förlorar mig i gummiblandningarnas förvirrande värld så är det lite marigt att få rätsida på vad som är bra val för oss här uppe i Sverige/Norden. Jag har ju sett att en hel del åker på SC1 fram och SC2 bak på banor som Kullen och Gåsen. Är det för att det är den bästa kombon eller för att man vill snåla på bakdäck? :confused:

Den generella rekommendation som finns från Pirelli, och som jag fiskat upp någonstans på nätet, tyder ju på att det borde vara tvärtom: SC2 fram/SC1 bak. Generellt allstå, dvs med bredast användningsområde.

General_recommendation.gif

Nu vill jag gärna höra åsikter om det här för att hjälpa mig välja rätt. Pro-däcken ja eller nej? Blandning fram/bak? Pirelli/Metzeler/Dunlop?

Sen är ju tips om bra ställen att köpa också välkommet. Har tittat på mynetmoto.com och rodamoto.es

Nu börjar jag längta till nästa säsong! :2cool
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag har aldrig kört på PRO däcken, men kört på både Pirelli Superbike och Dunlop N-tech slicksen.

Det enklaste för dig borde ju vara att fortsätta på Pirelli då du är van vid dem. Jag skulle köra på SC2 både fram och bak. Du förlorar lite av det grymma bettet de har i början, men får istället ett däck som håller mycket längre med bra grepp. Jag kör nästan alltid på den hårdaste gummiblandningen då det är mest ekonomiskt (av racedäcken då).

Generellt funkar de mjukare däcken bättre om det är riktigt varmt. Är det kallt kan man slakta ett däck på ett pass eller två.
Hoppas att du blev lite klokare.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Hej!

Jag har åkt på SC1 fram vilket fungerar bra även när det kallt i backen och känns som dem bettar lite bättre mitt i kurvan. Dock rör det sig lite mer under hård inbromsning in mot apex än SC2 fram. Kanske mer än smaksak om känsla fram.

Bak gäller SC2 rent generellt för att få ut ekonomi i en omöjlig ekvation, framför allt om du vill att det skall hålla en hel bandag. SC1 är för riktigt fina sommardagar typ +25 och sol och för kortare distanser som typ race, kval...

Detta gäller dock däck från 11-12. Kan hända att 2013 däcken är lite tåligare...

Har begagnade framdäck som gått lite om du är intresserat av något och vill spara en slant, tyvärr slut på bakdäck. PM:a i så fall.

Chrille
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Den generella rekommendation som finns från Pirelli, och som jag fiskat upp någonstans på nätet, tyder ju på att det borde vara tvärtom: SC2 fram/SC1 bak. Generellt allstå, dvs med bredast användningsområde.

Som addicted var inne på, så är det nog rätt kallt i Sverige, generellt. Däckstillverkarnas skala ska innefatta en högsommardag på Aragon, t.ex.

Har inte testat SC1 bak själv, men det satt ett sånt på hojen när jag köpte den. Det var kallrivet till trasor efter ett rookierace... :näsblod

Sen är ju tips om bra ställen att köpa också välkommet. Har tittat på mynetmoto.com och rodamoto.es

Använde mynetmoto senast, det funkar. Men de använder schenker vilket kan vara lite meckigt om man inte är hemma och kvitterar leveransen. Jag fick åka 5 mil för att lösa ut dem på schenkers terminal i v-ås... De lämnar alltså inte in dem på posten som däckonline.

Fast nästa gång skickar jag dem till jobbet i stället.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
SC1 fram tills det blir riktigt varmt, då "kokar" du ur dom, kan funka tills de svalnar av men sen är det inget bett kvar i dom så pass 2 kan bli spännande....(har testat) gillar inte känslan i SC2 så jag använder nästan bara 1:an.

SC2 bak för livslängden och att de ska funka även när det inte är högsommarvärme, SC1 river man normalt sönder om det är kallare än 20 men detta beror även på tempo och körstil.
Körde ett pass SC1 den 6/10 och då var det 12 i luften och 16 i asfalten när solen sken men det höll trots att det var molnigt det passet, började bli lite brutet i gummit men inget allvarligt som inte går att rädda, när jag var lite långsammare så mördade jag ett i +24, högt tempo från start och inget lugnt varv så det hinner svalna. :)

Även viktigt med dämpinställningen när du ska köra 1:eek:r om de ska hålla och gå att köra lite på, även 2:eek:rna mår bättre och lever längre med rätt inställd hoj men är inte lika känsliga.

Ska du välja att åka Pirelli så skulle jag välja SC1 fram för fäste och SC2 bak för livslängd ända tills du kör sst, jag körde över 280 varv på åsen med ett SC2 och ändå körde låga 11-tider på slutet men då var det på gränsen av vad jag klarade med det.
Fram håller länge det med bara det inte går riktigt hett, 4 race och ett gäng bandagar och det är fortfarande friskt, brukar byta bara för att(billigare med framdäck än kåpor och sånt......har testat det med)

Metzler är väl lite billigare annars, har tidigare känts som föregående generations Pirelli men det var några år sen jag körde dom nu så hur de är idag vet jag ej, Dunlop har jag testat men fick ingen ordning på inställningarna så det funkade inte för mig så jag fortsatte med Pirelli.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Det enklaste för dig borde ju vara att fortsätta på Pirelli då du är van vid dem. Jag skulle köra på SC2 både fram och bak. Du förlorar lite av det grymma bettet de har i början, men får istället ett däck som håller mycket längre med bra grepp. Jag kör nästan alltid på den hårdaste gummiblandningen då det är mest ekonomiskt (av racedäcken då).

Ja eftersom den kombon då verkar funka bra och är ekonomisk så känns det som ett rimligt alternativ. Skillnaden på SC2 och PRO gissar jag är att PRO är ännu lite hårdare.
Har du tävlat med 2+2 eller är det bandagar?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hej!

Jag har åkt på SC1 fram vilket fungerar bra även när det kallt i backen och känns som dem bettar lite bättre mitt i kurvan. Dock rör det sig lite mer under hård inbromsning in mot apex än SC2 fram. Kanske mer än smaksak om känsla fram.

När d säger att 1 rör sig lite mer på broms mot apex, menar du att däcket "töjer sig" för att greppet är så bra eller menar du att det är stommen som viker sig (låter konstigt) eller nåt annat?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Även viktigt med dämpinställningen när du ska köra 1:eek:r om de ska hålla och gå att köra lite på, även 2:eek:rna mår bättre och lever längre med rätt inställd hoj men är inte lika känsliga.
Ska du välja att åka Pirelli så skulle jag välja SC1 fram för fäste och SC2 bak för livslängd

Tydlig rekommendation, tack!
Det lät väldigt intressant det där med dämpningen. Hur påverkar den livslängden? Jag har ganska hård dämpning, betyder det att jag ska välja ett hårdare däck?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag oroar mig lite för skicket. Var däcken någorlunda färska?

Det var specifikt 2013-modellen av Pirelli SC1/SC2 jag beställde, så det var ju inget problem direkt.

Då i juni-juli fanns det två olika artikelnummer på Pirellislicksen, ett på "NEW 2013" och ett på vad jag antar var tidigare generationen. Nu finns inte de "gamla" kvar, så att man får några hyllvärmare är nog inte så stor risk med just dessa.

...eller andra däck för den delen. Har beställt flera dussin bil- och mcdäck från bl.a. däckonline och det har aldrig varit några gamla däck. Tycker det säger sig själv att med stor lageromsättning så borde risken att få nåt gammalt gå ned.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SC1 fram tills det blir riktigt varmt, då "kokar" du ur dom, kan funka tills de svalnar av men sen är det inget bett kvar i dom så pass 2 kan bli spännande....(har testat) gillar inte känslan i SC2 så jag använder nästan bara 1:an.

SC2 bak för livslängden och att de ska funka även när det inte är högsommarvärme, SC1 river man normalt sönder om det är kallare än 20 men detta beror även på tempo och körstil.
Körde ett pass SC1 den 6/10 och då var det 12 i luften och 16 i asfalten när solen sken men det höll trots att det var molnigt det passet, började bli lite brutet i gummit men inget allvarligt som inte går att rädda, när jag var lite långsammare så mördade jag ett i +24, högt tempo från start och inget lugnt varv så det hinner svalna. :)

Även viktigt med dämpinställningen när du ska köra 1:eek:r om de ska hålla och gå att köra lite på, även 2:eek:rna mår bättre och lever längre med rätt inställd hoj men är inte lika känsliga.

Ska du välja att åka Pirelli så skulle jag välja SC1 fram för fäste och SC2 bak för livslängd ända tills du kör sst, jag körde över 280 varv på åsen med ett SC2 och ändå körde låga 11-tider på slutet men då var det på gränsen av vad jag klarade med det.
Fram håller länge det med bara det inte går riktigt hett, 4 race och ett gäng bandagar och det är fortfarande friskt, brukar byta bara för att(billigare med framdäck än kåpor och sånt......har testat det med)

Metzler är väl lite billigare annars, har tidigare känts som föregående generations Pirelli men det var några år sen jag körde dom nu så hur de är idag vet jag ej, Dunlop har jag testat men fick ingen ordning på inställningarna så det funkade inte för mig så jag fortsatte med Pirelli.

Hej!
Magnus Mozz här och jag kör Superstock 600 och kom 10:a i den serien. Lyssna till He rik här ovan, allt han säger är korrekt; kör SC1 fram och SC2 bak; du får en kombination som har bra fäste och räcker länge samtidigt som det släpper mjukt och fint. Om du vill kan du köra SC2 fram, jag märker ingen skillnad i något avseende. Den dagen du börjar komma ner på 1.10 på Åsen eller under minuten på Sviestad kan du börja tänka på SC1:eek:r bak. Då kan du hitta 1,5 sekunder lägre tider till priset av 5 gånger högre slitage; 1 däck håller ca 30 minuter.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Hej!
Magnus Mozz här och jag kör Superstock 600 och kom 10:a i den serien. Lyssna till He rik här ovan, allt han säger är korrekt; kör SC1 fram och SC2 bak; du får en kombination som har bra fäste och räcker länge samtidigt som det släpper mjukt och fint. Om du vill kan du köra SC2 fram, jag märker ingen skillnad i något avseende. Den dagen du börjar komma ner på 1.10 på Åsen eller under minuten på Sviestad kan du börja tänka på SC1:eek:r bak. Då kan du hitta 1,5 sekunder lägre tider till priset av 5 gånger högre slitage; 1 däck håller ca 30 minuter.
Angående Pirellis framdäck SC1 och SC2 så är stommen i SC2 lite hårdare. Jag tycker att det styr lite bättre med det hårdare däcket, men så har jag kört Dunlop tidigare. Det är bra grepp i båda framdäcksblandningarna, bakdäcken har större skillnad i grepp SC1 mot SC2.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Angående Pirellis framdäck SC1 och SC2 så är stommen i SC2 lite hårdare. Jag tycker att det styr lite bättre med det hårdare däcket, men så har jag kört Dunlop tidigare. Det är bra grepp i båda framdäcksblandningarna, bakdäcken har större skillnad i grepp SC1 mot SC2.

Jo, jag vet att det är så men inte har jag känt någon skillnad. Och ändå är ju jag så FRUKTANSVÄRT aggressiv in i böj!!!:rolleyes:
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
När d säger att 1 rör sig lite mer på broms mot apex, menar du att däcket "töjer sig" för att greppet är så bra eller menar du att det är stommen som viker sig (låter konstigt) eller nåt annat?

Tjena, SC2 tycker jag känns lite "hårdare" jmf med SC1 in i böj. Kom dock ihåg att det här är högst subjektivt.
Jag kör på SC1 då temperaturen sällan är så hög här hemma och gillar att det känns som att det greppar mer.

Tror nog egentligen greppet är ganska likvärdigt i båda blandningarna. Det är mångt och mycket säkert också en fråga om vikt på hojen, föraren, typ av bana, körstil, chassi inställningar, fjädring, däcktryck, asfalttemp ....etc.
Prova båda och se om du kan känna någon skillnad men helst på samma bana med samma förutsättningar.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ja eftersom den kombon då verkar funka bra och är ekonomisk så känns det som ett rimligt alternativ. Skillnaden på SC2 och PRO gissar jag är att PRO är ännu lite hårdare.
Har du tävlat med 2+2 eller är det bandagar?

Jag körde SC2 fram o bak på de tävlingar jag körde iår. Visserligen de mönstrade Supercorsa, men slicksen bör ju vara samma gummi.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top