Tissot Australian Grand Prix

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5911461 skrev:
Som jag trodde då.

David har en bra artikel om att det kanske inte alltid lönar sig att vara misstänksam mot teamkompisen och arbetsgivaren:
http://www.motomatters.com/opinion/2013/10/23/puig_vs_alzamora_the_dangerous_power_str.html

När man läser sånt där så förstår man Stoners beslut lite bättre.

Jag måste erkänna att jag inte vet det här; hade Stoner ett avtal med Repsol för 2013 eller blev han tillsagd att MM skulle ta hans plats (Puig/Repsol ser till att Pedrosa sitter säkert) och det var därför han la av, även om det naturligtvis aldrig pratades om det?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När man läser sånt där så förstår man Stoners beslut lite bättre.

Jag måste erkänna att jag inte vet det här; hade Stoner ett avtal med Repsol för 2013 eller blev han tillsagd att MM skulle ta hans plats (Puig/Repsol ser till att Pedrosa sitter säkert) och det var därför han la av, även om det naturligtvis aldrig pratades om det?
Fast när han slutade var det ju inget klart med Marquez och Nakamoto sa också att han hade gjort allt som stod i hans makt att behålla Stoner. De hade säkert kört med honom i Repsol och sedan hade Marquez tagit med sitt Monlau-team upp och kört vid sidan av med fullt HRC-stöd, om Stoner inte lagt av alltså.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast när han slutade var det ju inget klart med Marquez och Nakamoto sa också att han hade gjort allt som stod i hans makt att behålla Stoner. De hade säkert kört med honom i Repsol och sedan hade Marquez tagit med sitt Monlau-team upp och kört vid sidan av med fullt HRC-stöd, om Stoner inte lagt av alltså.

OK, jag var lite inne på den konspiratoriska linjen och tänkte att det kanske var spanska inkvisitionen som frös ut Stoner.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag medger att jag förut helt var emot enhetsdäck, men för mig har det bevisat sig i racing då jag kommit på att jag inte är intresserad av att se däckstillverkarna tävla mot varandra. Det är inte någon viktig komponent för mig när det gäller att tävla om vem/vilka som är bäst på att sy ihop ett paket. Däck är för mig lite jämförbart med bränslet, inte alls i samma division som chassi och motor och långt långt ifrån föraren i de parametrar som jag anser ska vara avgörande i VM.

Jag har svårt att relatera till din politiska koppling kring det här, jag är generellt oinsatt och ointresserad. Men Dorna är inte kommunister, det är jag säker på.

Vidare tycker jag det är billigt att slänga in "Dorna, racingens nemesis" så fort något inte fungerar. Modern racing har många fel och brister, men allt kan inte skyllas på organisationen som driver MotoGP. Jag hade själv gärna sett racing där pengar och marknadsföring inte var så viktigt. Det finns också mängder med sådan racing runt om i världen. Tyvärr inte särskilt tillgängligt och de bästa förarna kör inte heller i dessa events.

Jag håller inte alls med.... enhetsdäck favoriserar vissa hoj tillverkare och förare t.ex en känd liten förare slutar prestera i moto gp och får till slut sluta köra men vinner moto 2 året efter.... likadant med en lite mc tillverkare.... nej enhetsdäck e skit.... då kan man lika gärna köra enhetshojar :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag håller inte alls med.... enhetsdäck favoriserar vissa hoj tillverkare och förare t.ex en känd liten förare slutar prestera i moto gp och får till slut sluta köra men vinner moto 2 året efter.... likadant med en lite mc tillverkare.... nej enhetsdäck e skit.... då kan man lika gärna köra enhetshojar :)
Det finns inga garantier med konkurrens heller, vissa förare favoriserades även då.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det finns inga garantier med konkurrens heller, vissa förare favoriserades även då.

Och då blev det ju också så att ens chanser att vinna vm kunde avgöras av vilka däck man körde på, något som jag inte heller tycker är optimalt.

Svår balansgång det där, enhetsdäck som gör att hojarna blir mer och mer lika (hämmar innovation) eller fria däck som gör att bara de mest välbeställda teamen har råd med den absolut bästa servicen och att ett däckmärke kan avgöra vm.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Och då blev det ju också så att ens chanser att vinna vm kunde avgöras av vilka däck man körde på, något som jag inte heller tycker är optimalt.

Svår balansgång det där, enhetsdäck som gör att hojarna blir mer och mer lika (hämmar innovation) eller fria däck som gör att bara de mest välbeställda teamen har råd med den absolut bästa servicen och att ett däckmärke kan avgöra vm.

Håller med , men nu blir det omöjigt för vissa förare att köra bara för att deras körstil vikt m.m. inte passar däcken... samma gäller hojarna.... om det ska funka med enhetsdäck måste mer pengar läggas på fler däcksval.... inte som nu när det i princip bara är ett alternativ som går att åka på :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller med , men nu blir det omöjigt för vissa förare att köra bara för att deras körstil vikt m.m. inte passar däcken... samma gäller hojarna.... om det ska funka med enhetsdäck måste mer pengar läggas på fler däcksval.... inte som nu när det i princip bara är ett alternativ som går att åka på :)
Inte riktat mot dig men är det ingen som minns året då det var en verklig skillnad mellan Bridgestone och Michelin där Rossi m.fl. jämt och ständigt körde på degraderande eller rent av undermåliga däck. Var det verkligen bättre rejsing när de som satt på Mikisar inte kunde konkurrera, inte på grund av att de var sämre förare utan för att de fick mindre bra däck?
Jag är en förespråkare av tät rejsing där det faktiskt är förarnas skicklighet, inte bara materialet, som avgör rejsen. Om det innebär att man får offra fria däck eller nåt annat så är det ok för min del.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Inte riktat mot dig men är det ingen som minns året då det var en verklig skillnad mellan Bridgestone och Michelin där Rossi m.fl. jämt och ständigt körde på degraderande eller rent av undermåliga däck. Var det verkligen bättre rejsing när de som satt på Mikisar inte kunde konkurrera, inte på grund av att de var sämre förare utan för att de fick mindre bra däck?
Jag är en förespråkare av tät rejsing där det faktiskt är förarnas skicklighet, inte bara materialet, som avgör rejsen. Om det innebär att man får offra fria däck eller nåt annat så är det ok för min del.

men alla förare och hojar funkar ju inte med nuvarande däck hur F.. kan det vara lika för alla..... du läser ju inte vad jag skriver ens... då kan du ju skita i att svara:smasha
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
men alla förare och hojar funkar ju inte med nuvarande däck hur F.. kan det vara lika för alla..... du läser ju inte vad jag skriver ens... då kan du ju skita i att svara:smasha
Ehhhh, ursäkta men du kanske skall börja läsa lite? :dummer inleder med "Inte riktat mot dig".
Dessutom, vem fan tror du att du är som bestämmer vem som får svara på dina inlägg?

Att inte hojarna funkar lika är väl ett mindre problem än att däcken skiljer sig åt och helt relaterat till teamen, de har ju alla samma förutsättningar att få det att fungera. Vi har alltså en felkälla mindre idag men det kanske är svårt för dig att förstå?

Du kanske skall intressera dig lite för rejsing och sedan berätta för mig vilka toppklasser som inte kör med enhetsdäck?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Inte riktat mot dig men är det ingen som minns året då det var en verklig skillnad mellan Bridgestone och Michelin där Rossi m.fl. jämt och ständigt körde på degraderande eller rent av undermåliga däck. Var det verkligen bättre rejsing när de som satt på Mikisar inte kunde konkurrera, inte på grund av att de var sämre förare utan för att de fick mindre bra däck?

Jag minns slutet av 90-talet också när vissa förare av ena eller andra ofrivilliga anledningar fick byta från Dunlopsulor till främst Michelin. Resultaten sjönk som stenar då Michelin-däcken funkade bäst med just vissa körstilar (som inte gick på tvären).

I den bästa av världar skulle man ju ha att alla team hade fri tillgång till alla däck och helt enkelt kunde köpa ut i paddock om man vill ha Bridgestone eller Dunlop eller whatever... Däcktillverkarna får inte neka någon.

Sen om det skulle vara praktiskt genomförbart vet jag inte, har inte tänkt färdigt riktigt. :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fortsätt fundera! :tummenupp

I den bästa av världar skulle alla förare kunna välja fritt mellan hojar, däck, fjädringsleverantörer, bromskomponentleverantörer och dessutom ha obegränsat med pengar....

Vi kan ju fortsätta önska, det är snart dags för jultomten att göra entré.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Ehhhh, ursäkta men du kanske skall börja läsa lite? :dummer inleder med "Inte riktat mot dig".
Dessutom, vem fan tror du att du är som bestämmer vem som får svara på dina inlägg?

Att inte hojarna funkar lika är väl ett mindre problem än att däcken skiljer sig åt och helt relaterat till teamen, de har ju alla samma förutsättningar att få det att fungera. Vi har alltså en felkälla mindre idag men det kanske är svårt för dig att förstå?

Du kanske skall intressera dig lite för rejsing och sedan berätta för mig vilka toppklasser som inte kör med enhetsdäck?

Ja vem är jag ... någon som vet att olika däck funkar till olika körstilar och chassin m.m. men du kan ju plugga på lite i ämnet innan du leker balla Allan:arsele
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nåja, kan väl skruva tillbaka drygheten lite och ägna några sekunder till på tanken...

Det största problemet med att _inte_ ha enhetsdäck har i mitt tycke varit att däckstillverkarna oftast knyter upp sig mot ett team som "samarbetspartner", vilket de andra teamen sedan anser förfördelat och favoriserat. Det näst största är att man oftast blir tvungna att teckna avtal på minst ett år.

Skulle det verkligen vara helt omöjligt att ha en öppen marknad på däck? Logistiken på plats skulle kanske vara ett problem, men hur stort egentligen? Jag menar, skulle skillnaden vara så stor från en nationell elittävlingshelg egentligen...
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Nåja, kan väl skruva tillbaka drygheten lite och ägna några sekunder till på tanken...

Det största problemet med att _inte_ ha enhetsdäck har i mitt tycke varit att däckstillverkarna oftast knyter upp sig mot ett team som "samarbetspartner", vilket de andra teamen sedan anser förfördelat och favoriserat. Det näst största är att man oftast blir tvungna att teckna avtal på minst ett år.

Skulle det verkligen vara helt omöjligt att ha en öppen marknad på däck? Logistiken på plats skulle kanske vara ett problem, men hur stort egentligen? Jag menar, skulle skillnaden vara så stor från en nationell elittävlingshelg egentligen...

Skulle vara klockrent.... en poänglista med däcktillverkarna som med hojarna:tummenupp..... men bara att nuvarande leverantör levererade ett 10-tal varianter av fram och bakdäck med olika stommar skulle göra tt fler förare kunde konkurera och Hayden med flera kunde ligga topp 4 lite oftare.... med andra ord jämnare bättre roligare racing:fakta
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det har varit konkurrens bland däckstillverkarna, men några dominerade - och dessa satsade allt på sina fix-stjärnor. Det förstärker skillnaden, då däckstillverkaren helst ser att den redan etablerade stjärnan vinner och dessutom så kör troligen denna stjärnan också i ett team med bättre finanser. Det finns troligen inget som en åkare längre bak i fältet, med sämre uppbackning skulle kunna göra för att få en däckstillverkare att satsa på att utveckla ett alternativt däck för dennes körstil på en given bana. Ett fritt däcksreglemente med konkurrens skulle högst troligt enbart förstärka MM, JL och DP's samt Yamaha och Hondas fabriksteams dominans.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top