Casey Stoner blir MotoGP Legend

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
"The Australian will thus become the 20th MotoGP™ Legend, joining an exclusive club already including Giacomo Agostini, Mick Doohan, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Anton Mang, Angel Nieto, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Freddie Spencer, John Surtees and Carlo Ubbiali."

http://www.motogp.com/en/news/2013/Casey Stoner to become MotoGP Legend

Tyckte detta var grund för en storslagen diskussion av sporthoj-mått. Vad tycker ni?

Jag tycker det är helt rätt. Han har aldrig varit ett fenomen som Rossi har till exempel, men han har verkligen gjort avtryck. Både hatare och fans finns, men tror alla har en åsikt om honom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han är ju den ende som någonsin tagit en titel på en ducce, alla andra verkar ju harva nånstans i botten av fabrikshojarna, så något speciellt är det ju med honom.
Dessutom den första sedan 1974 att vinna på något annat än en Honda, Yamaha eller Suzuki.
 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ja det hör väl inte till vanligheterna att man blir invald medans man är aktiv....
Han blir nog, som du säger, invald framöver...
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Att Stoner blir invald är inte mer än rätt. Som sagt titlar på två olika märken och har definitivt gjort avtryck i cirkusen!

Däremot skulle det i mina ögon vara helt okej att välja in Rossi medans han fortfarande är aktiv då han redan nu har legendstatus. Han är ju utan tvekan det största namnet på mycket länge i MotoGP. Att han blir invald så fort han lägger av är det ju inte heller någon tvekan om.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kul att man började intressera sig så man fick se hans sista(?) säsong iaf! :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Helrätt. om norrmännen kan ge obama fredspriset som morot för ännu ej utfört arbete är det högst relevant att ge Stoner detta! Han har uppenbarligen lyckats med ngt som ingen annan sedan kunnat göra om, iaf av dom som fått chansen.
Kanske lite "tidigt" då han just slutat, men visst det finns väl inget som säger att det måste gå ett par år emellan.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt rätt! :tummenupp

Casey var/är något utöver det vanliga och det är förbannat trist att han inte fortsatte ett par år till.

Jag är inget fan av honom som person men han var oftast en fröjd att se på banan :)

Däremot tycker jag att benämningen "legend" används lite väl lättvindigt. Jag rankar bara 3 st som legender inom MotoGP och det är Ago, Doohan och Rossi.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5904346 skrev:
Helt rätt! :tummenupp

Casey var/är något utöver det vanliga och det är förbannat trist att han inte fortsatte ett par år till.

Jag är inget fan av honom som person men han var oftast en fröjd att se på banan :)

Däremot tycker jag att benämningen "legend" används lite väl lättvindigt. Jag rankar bara 3 st som legender inom MotoGP och det är Ago, Doohan och Rossi.
Du kan utan att skämmas "snart" lägga till Marques :tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag rankar bara 3 st som legender inom MotoGP och det är Ago, Doohan och Rossi.
Agostinis storhet har alltid varit lite av ett frågetecken för mig.

Han körde MV Agusta under en period när de japanska tillverkarnas engagemang i GP-racing gick på sparlåga. Den italienska hojen var tydligen tämligen överlägsen. Agostini bytte till Yamaha när den japanska tillverkaren gjorde come back med helt nya tvåtaktare (MV´s hojar var fyrtatkare) – och Agostini vann förstås.

Min poäng är alltså att Ago satt på överlägset material varje gång han tog en titel. Rätt eller fel?
 

Bifogat

  • Giacomo_Agostini3.jpg
    Giacomo_Agostini3.jpg
    167.8 KB · Visningar: 80
  • 201-MV-Agusta-500-Giacomo-Agostini.jpg
    201-MV-Agusta-500-Giacomo-Agostini.jpg
    41.8 KB · Visningar: 66

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Min poäng är alltså att Ago satt på överlägset material varje gång han tog en titel. Rätt eller fel?

nja då kan utesluta/ifrågasätta Doohan lika så! Han började vinna/ta titlar på överlägset material när de bästa just då Lawson, Rainey Schwantz, och Gardner hade lagt av!
 

Smagatusk

Guest
Kul att man började intressera sig så man fick se hans sista(?) säsong iaf! :)

Jag är nöjd med utdelningen som Assen har gett det två senaste åren. Förra året fick jag se Stoner vinna på plats, och detta året Rossi. :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
nja då kan utesluta/ifrågasätta Doohan lika så! Han började vinna/ta titlar på överlägset material när de bästa just då Lawson, Rainey Schwantz, och Gardner hade lagt av!
Men utan att blanda in något annat: hur var det med Ago och hans material?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Min poäng är alltså att Ago satt på överlägset material varje gång han tog en titel. Rätt eller fel?
Har hört samma sak men det var före min tid så att säga. Precis som du påpekar vann han de flesta av sina titlar på MV Agusta efter att Honda drog sig ur efter 1967.

Men oavsett omständigheterna tycker jag nog att man kan kalla en kille som vunnit 8 titlar i 500, 7 i 350, 12 st IoMTT och totalt 122 GP:n för legend.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Giacomo_Agostini
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5904410 skrev:
Har hört samma sak men det var före min tid så att säga. Precis som du påpekar vann han de flesta av sina titlar på MV Agusta efter att Honda drog sig ur efter 1967.

Men oavsett omständigheterna tycker jag nog att man kan kalla en kille som vunnit 8 titlar i 500, 7 i 350, 12 st IoMTT och totalt 122 GP:n för legend.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Giacomo_Agostini
Håller med; han har blivit en legend. Vore intressant att höra hur han uppfattades under sin aktiva tid, från någon som var med.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top