Missljud DRZ 400

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej på er!
För ett tag sedan började min kära motard låta lite mer än vanligt. Det är ett tickande, tocktocktocktocktock-ljud när man står bredvid och lyssnar, och när man kör hör man ett ganska tyst varvberoende gnissel, lite som en dålig fläktrem på en bil fast mycket lägre. Såsom jag skulle gissa att en löst spänd kamkedja låter. Motorn är känd för att skramla ganska friskt även i nyskick, men jag tyckte mig klart höra ljud som inte var där förut.

Just kamkedjespännaren på denna modell har jag läst är känd för att ge efter efter x antal mils körning. På min årsmodell (från -03 och framåt om jag minns rätt) sitter det visserligen en uppgraderad modell som ska förhindra att det går åt pipan, men hursomhelst så lät det inte bra så jag tog och köpte mig en manuell kamkedjespännare. Tyvärr gjorde det inte saken bättre, skruvar man den försiktigt åt det lösare hållet hör man att ytterligare ett tickande börjar uppstå (såsom en lös kamkedja egentligen låter då alltså), och så långt jag vågat justera den gör den ingen skillnad på det nya missljudet.

Efter detta har jag kört längre än jag själv tycker jag borde ha gjort (säkert närmare 50 mil) utan att det har förändrats på något sätt jag kunnat märka. Det uppstod alltså plötsligt och har inte blivit värre. Då jag nyligen flyttat till storstan och ifrån hemmets bästa plats, garaget :)gråta) så har jag inte haft möjlighet till någon isärplockning, speciellt inte då jag inte haft någon aning om vad jag ska leta efter. Så jag undrar ifall någon har några idéer utifrån min ganska vaga beskrivning - eller något tips på vad jag kan göra för att sätta fingret lite närmare felet utan att behöva plocka ner allt i molekyler ute på gatan :gnissla
Ventilerna har rätt spel (shimsades om för ca 400 mil sedan) och allt såg bra ut sist jag plockade av ventilkåpan. Olja och annan service är (överdrivet) noggrant skötta. Moppen har snart gått 2200 mil.

På följande film kan man höra tocktocktock-ljudet och även ana det remliknande gnisslet, som hörs vid uppvarvning. (Det är alltså inte det där småknäppandet jag syftar på som verkar ha smygit sig in i filmen på vissa ställen utan det konstanta dackdackdackdack som hörs speciellt vid tomgångsvarv)
http://www.youtube.com/watch?v=Ufc0RRV-3Ug
Tips uppskattas, tack på förhand :)
 
Last edited:

PixxarOne

Ny medlem
Gick med
14 May 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Låter som ett skavande ljud men svårt och höra på film.
Blir den tyst om du håller in kopplingen ?
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Ja det är svårt att höra på film, speciellt utan något "referensljud". Ingen skillnad med indragen koppling - jag tror att ljudet kommer ifrån främre delen av motorn, topp/cylinder/vevhus. Jag har provat att pinpointa det lite mer med hjälp v skruvmejsels-stetoskop men kom inte fram till något definitivt - får nog försöka igen. Hur låter dåliga vevlager? Ramlager? Sliten kamkedja?:va
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag tycker det ser ut som att din manuella sträckare är väldans långt inskruvad. Kan ju va så att kedja och släpor är slut. Är just det som är grejjen med de nyare uppgraderade automatiska. Dom sliter ut kedjan med ett onödigt högt konstant tryck. Dom havererar sällan eller aldrig typ. Såg en annan grej på filmen, att din oljeavskiljar box från vevhusventilationen är utbytt mot ett t-rör. Det är inte bra på en drza för dom fullkomligt sprutar ur sig olja ur ventilationen och behöver den där boxen för att återcirkulera oljan ner i motorn igen för att slippa få oljan i luftburken:)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag tycker det ser ut som att din manuella sträckare är väldans långt inskruvad. Kan ju va så att kedja och släpor är slut. Är just det som är grejjen med de nyare uppgraderade automatiska. Dom sliter ut kedjan med ett onödigt högt konstant tryck. Dom havererar sällan eller aldrig typ. Såg en annan grej på filmen, att din oljeavskiljar box från vevhusventilationen är utbytt mot ett t-rör. Det är inte bra på en drza för dom fullkomligt sprutar ur sig olja ur ventilationen och behöver den där boxen för att återcirkulera oljan ner i motorn igen för att slippa få oljan i luftburken:)
Tack så mycket för svaret!
Ser att du har en likadan! Rolig, ekonomisk och (för det mesta) skottsäker hoj :tummenupp
Ang. kamkedjesträckaren så är det mycket möjligt att den är långt inskruvad, men jag tror det fanns några toleranser i min Clymer-manual som den automatiska höll sig inom. Om jag inte minns fel så var det ca hälften-3/4 av maximala "spännförmågan" av den automatiska som hade utnyttjats - det kanske är lite mycket? Mätt från ytan som ligger an mot toppen stack den ut 46 mm. Det jag tycker är lite lustigt är att ljudet verkade komma så plötsligt, men det kanske inte är något att haka upp sig på.

Om man skulle byta kedjan och de där plastprylarna den löper på, är det något mer som bör bytas? När det gäller "vanlig" kedja är det ju tämligen förbjudet att byta enbart kedja utan dreven, gäller samma här? Måste jag byta hela kamaxlarna då också?

Jo det där med vevhusventilationen har jag också sett, inte jag som tog bort den. Brukar vara ganska kladdigt i luftburken, men har aldrig märkt av att oljenivån ska ha sjunkit något speciellt eller att olja läckt ut någonstans. Bör jag ändå sätta tillbaka den?? Tror den ligger djupt nere i lådan med delar... :tungan
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hej! Nä inte byta kamaxel drev, dom är pressade dessutom. Jag skulle ha satt dit oljeboxen men jag är ju perfektionist:) haha
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jo det var det jag tänkte, lite trist att behöva byta hela kamaxlarna på köpet :)
Har hursomhelst försökt och försökt att lyssna mig till var ljudet uppstår med hjälp av skruvmejsel, men lyckas inte något vidare. Jag tycker det verkar komma från högersidan (kamkedjesidan alltså) men mer än så lyckas jag inte utröna (inte 100% säker på det heller).

Det skulle vara skönt att ha lite mer koll på vad jag ska kolla efter om jag ska plocka isär, då jag som sagt inte har tillgång till garage och om jag nu ska ta och plocka isär på parkeringsplatsen så är det bra om jag har delar och så redo så att det går att fixa på en dag. Finns det möjligtvis någon med ett duktigt motoröra som kanske kan diagnosticera en stånka i Göteborgsområdet? :) Givetvis mot ersättning!
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Byt oljan och sila den kanske du hittar svaret där..
Skruva av hela motorn å ställ den på diskbänken en mycket underskattad mekplats ;)
Det låter väl lite för rytmiskt för att vara kjedjan tycker jag, ta ett kompprov innan du river.
Om du gör samma ljudprov med växel i och anstränger motorn slirar så den får jobba. Är ljudet högre då så brukar det vara underdelen, kolvbult, vevlager. kolvringar ser du på kompprovet om du har dålig komp och häller i tjock olja och den blir tät är det ringarna.
Lycka till!
//NH
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Byt oljan och sila den kanske du hittar svaret där..
Skruva av hela motorn å ställ den på diskbänken en mycket underskattad mekplats ;)
Det låter väl lite för rytmiskt för att vara kjedjan tycker jag, ta ett kompprov innan du river.
Om du gör samma ljudprov med växel i och anstränger motorn slirar så den får jobba. Är ljudet högre då så brukar det vara underdelen, kolvbult, vevlager. kolvringar ser du på kompprovet om du har dålig komp och häller i tjock olja och den blir tät är det ringarna.
Lycka till!
//NH
Hej igen och tack för svaret! Nu har jag tappat den på den gamla oljan och silade den under tiden. Inget fastnade i silen - dock hade silen hål som var ca 1,5-2mm stora, det kanske var lite väl grovmaskigt. Men jag lät även oljan rinna över en magnet, och där fastnade inget nämnvärt, och på den magnetiska oljepluggen var det endast en mindre mängd sörja med mycket finkornig metall i. Utesluter detta något? Jag ska ta och prova ljudet igen med resp. utan belastning såfort jag hällt i lite ny olja :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jahapp, sakta men säkert fortskrider felsökningen. Köpte mig en komptestare och blev döskraj när jag såg siffrorna. Sen kom jag på att det sitter ju en automatisk kompressionssänkningspryl på ena kamaxeln som inte går att ta bort utan vinkelslip :hihi Nåväl, en komptestare har ju sin givna plats bland verktygen! :tummenupp

Hursomhelst hörde jag mig för lite på ett amerikanskt forum specialiserat på dessa hojar, och tydligen är det inte helt ovanligt att just denna dekomp-mekanism går sönder och orsakar missljud som mitt. Så jag plockade ut kamaxeln och undersökte, och "tyvärr" ser det helt ut. Dessförinnan provade jag att belasta motorn och lyssna ifall det lät värre då, filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=RWPbAD3vVOg

Då allt i toppen verkar vara i sin ordning så tycker jag det lutar mer åt nåt skrammel nere runt veven. Har ni något tips på en verkstad i Göteborg m omnejd som är bra på stånkor? River gärna själv men vore skönt att ha en mer exakt diagnos dessförinnan! :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Efter lite sökande efter en duktig mek i området med hjälp av Sporthoj så hittade jag till RNMC i Partille (Rekommenderas, schysst kundbemötande och kunniga! :)). Mekanikern där lyssnade och tog sig en provtur och gissade på att kolven nypit. Tog en tugga i det sura äpplet och plockade av cylinder och kolv, och det visade sig stämma! Nu har jag en perfekt anledning att köpa mig ett bigborekit :) Storänden av veven verkar vara i bra skick, inget radiellt spel och det axiella är inom servicegränser. Så jag antar att jag kan säga "case closed"!

Frågan är då varför det uppstod. Jag är ganska säker på att det började höras under en bandag (=ganska hård plågning av en så liten motor), som jag dessutom tror det var ganska varmt på. Är det bara så att 2200 mil kolv + varm dag + höga varv = skuren kolv? Så att jag kan köpa mig ny cylle och kolv och åka orosfritt i 2000 mil till? :) Eller kan det tänkas vara andra underliggande orsaker?

20131216_015900.jpg
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag skulle inte ta gift på att det är det där som är orsaken!
Kolven ser sliten ut, JA. Och 2000 mil är fullt rimligt att byta kolv på en sådan typ av hoj.

MEN... det finns många motorer som går störningsfritt med ringa skärningar i kolven. Hur ser cylinder ut? Sitter det motsvarande alurester i den? Har du mätt upp kolvspelet, cylinder osv?
Det skulle vara väldigt förargligt om du köper nya delar så låter det i alla fall när du får ihop den igen.
Jag skulle för säkerhets skull mäta först innan jag tar ett beslut.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag vet åtminstone att det hänt under sommaren då jag hade isär motorn i våras och då såg det fint ut (ca 1800 mil). Axiellt spel på vevstaken är uppmätt (har ingen mätklocka ännu så det fick bli med en tumstock, men specifikationerna anger 3 mm tillåtet så det är ganska lättmätt) och det verkar vara inom toleranserna.

Det syns att cylindern inte är som den ska men inga alurester. Man kan känna lite ojämnhet om man drar fingret över. Se bild nedan!

Går det bra att mäta upp cylinder/kolv med ett vanligt skjutmått? Vad säger det mig om måtten är utanför resp. inom toleranserna?

Tack för svar, är guld värt att få hjälp av kunniga, vore som sagt trist om det är något annat som spökar också!
20131217_150415.jpg
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Cylinder och kolv mäts med mikrometer. Skjutmått är inte tillräckligt känsliga.

Om det är alu- rester efter kolven i cylinderloppet går det att fräta bort med svavelsyra (batterisyra) AKTA ÖGONEN.
Små ojämnheter går att hona försiktigt för att få tillbaka det horisontella mönstret.

Om motorn varit nermonterad nyligen kanske inte oljepumpen installerats rätt. Har själv råkat ut för haveri pga felmonterad oljepumpsimpeller. Resultatet blev skadad kolv och onormalt mycket repor på kamaxlarna.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Cylinder och kolv mäts med mikrometer. Skjutmått är inte tillräckligt känsliga.

Om det är alu- rester efter kolven i cylinderloppet går det att fräta bort med svavelsyra (batterisyra) AKTA ÖGONEN.
Små ojämnheter går att hona försiktigt för att få tillbaka det horisontella mönstret.

Om motorn varit nermonterad nyligen kanske inte oljepumpen installerats rätt. Har själv råkat ut för haveri pga felmonterad oljepumpsimpeller. Resultatet blev skadad kolv och onormalt mycket repor på kamaxlarna.
Okej, var hittar man en så pass stor mikrometerskruv? Jag har en men den klarar nog knappt att mäta en moppekolv, 4-5cm kan den mäta som mest. Som sagt så kommer jag nog köpa ett bigborekit då det inte är så mycket dyrare än ny kolv och packningar + honing. Men jag vill försäkra mig om att inget annat är fel, så att inte missljudet kvarstår eller ännu värre, att nästa kolv också skär.

Oljepumpen har jag inte rört, tog bara bort överdelen av motorn i våras också :) Kamaxlarna och deras vaggor ser fina ut, och då jag kört en bra bit sedan ljudet uppstod utan att fler komplikationer uppstått så tror jag oljesystemet är fint.

Går det att kontrollera ramlager och/eller andra vitala lager på något vis utan att behöva plocka av och dela motorn?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Okej, var hittar man en så pass stor mikrometerskruv? Jag har en men den klarar nog knappt att mäta en moppekolv, 4-5cm kan den mäta som mest. Som sagt så kommer jag nog köpa ett bigborekit då det inte är så mycket dyrare än ny kolv och packningar + honing. Men jag vill försäkra mig om att inget annat är fel, så att inte missljudet kvarstår eller ännu värre, att nästa kolv också skär.

Oljepumpen har jag inte rört, tog bara bort överdelen av motorn i våras också :) Kamaxlarna och deras vaggor ser fina ut, och då jag kört en bra bit sedan ljudet uppstod utan att fler komplikationer uppstått så tror jag oljesystemet är fint.

Går det att kontrollera ramlager och/eller andra vitala lager på något vis utan att behöva plocka av och dela motorn?

För att mäta kolven funkar nog något sånt här. http://verktygsboden.se/mikrometrar/mikrometersats-0-150-mm-6-delar sök på mikrometer så finns där även för invändig mätning i cylindern.

Det brukar gå fint att rycka svänghjulet uppåt och nedåt för att känna efter glapp i ramlagrena. Ett dåligt ramlager brukar även ge ifrån sig ett vinande ljud. Ett dåligt vevlager knackar framförallt vid belastning, det brukar även bli kopparfärgade metallspån i oljan allteftersom lagret slits. Försök se så att det inte sitter någon flisa som täpper till oljekanalerna.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
För att mäta kolven funkar nog något sånt här. http://verktygsboden.se/mikrometrar/mikrometersats-0-150-mm-6-delar sök på mikrometer så finns där även för invändig mätning i cylindern.

Det brukar gå fint att rycka svänghjulet uppåt och nedåt för att känna efter glapp i ramlagrena. Ett dåligt ramlager brukar även ge ifrån sig ett vinande ljud. Ett dåligt vevlager knackar framförallt vid belastning, det brukar även bli kopparfärgade metallspån i oljan allteftersom lagret slits. Försök se så att det inte sitter någon flisa som täpper till oljekanalerna.
Ojdå, det var inget att spontanköpa med en julklappsbetyngd studentkassa :näsblod
Då jag ändå kommer byta båda cylle och kolv är det ju kanske inte så nödvändigt att mäta upp det. Det kan få stå kvar i någon hylla tills dagen en större mikrometerskruv finns till hands :)

Tack för tipset, ska känna efter hur svänghjulet känns. Jag skulle tro även ramlagret är i bra skick, inget vinande ljud hörs och min tanke är att en motor med dåligt ramlager ganska snabbt borde börja låta mer och/eller rasa? Inga metallspån har setts till i oljan. Inte en flisa på oljepluggen heller! Om inget glapp känns på ramlagret så tror jag nästan jag vågar montera ihop det. Om ni inte har något mer förslag på vad jag kan kolla? :)

Nu har hojen ställts på vinterförvaring och jag åker till nordligare breddgrader tills mitten på januari, men därefter är planen att få ihop och köra in den så snart eventuell halkrisk är borta!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top