Grusfalt
Medlem
Hej på er!
För ett tag sedan började min kära motard låta lite mer än vanligt. Det är ett tickande, tocktocktocktocktock-ljud när man står bredvid och lyssnar, och när man kör hör man ett ganska tyst varvberoende gnissel, lite som en dålig fläktrem på en bil fast mycket lägre. Såsom jag skulle gissa att en löst spänd kamkedja låter. Motorn är känd för att skramla ganska friskt även i nyskick, men jag tyckte mig klart höra ljud som inte var där förut.
Just kamkedjespännaren på denna modell har jag läst är känd för att ge efter efter x antal mils körning. På min årsmodell (från -03 och framåt om jag minns rätt) sitter det visserligen en uppgraderad modell som ska förhindra att det går åt pipan, men hursomhelst så lät det inte bra så jag tog och köpte mig en manuell kamkedjespännare. Tyvärr gjorde det inte saken bättre, skruvar man den försiktigt åt det lösare hållet hör man att ytterligare ett tickande börjar uppstå (såsom en lös kamkedja egentligen låter då alltså), och så långt jag vågat justera den gör den ingen skillnad på det nya missljudet.
Efter detta har jag kört längre än jag själv tycker jag borde ha gjort (säkert närmare 50 mil) utan att det har förändrats på något sätt jag kunnat märka. Det uppstod alltså plötsligt och har inte blivit värre. Då jag nyligen flyttat till storstan och ifrån hemmets bästa plats, garaget gråta) så har jag inte haft möjlighet till någon isärplockning, speciellt inte då jag inte haft någon aning om vad jag ska leta efter. Så jag undrar ifall någon har några idéer utifrån min ganska vaga beskrivning - eller något tips på vad jag kan göra för att sätta fingret lite närmare felet utan att behöva plocka ner allt i molekyler ute på gatan
Ventilerna har rätt spel (shimsades om för ca 400 mil sedan) och allt såg bra ut sist jag plockade av ventilkåpan. Olja och annan service är (överdrivet) noggrant skötta. Moppen har snart gått 2200 mil.
På följande film kan man höra tocktocktock-ljudet och även ana det remliknande gnisslet, som hörs vid uppvarvning. (Det är alltså inte det där småknäppandet jag syftar på som verkar ha smygit sig in i filmen på vissa ställen utan det konstanta dackdackdackdack som hörs speciellt vid tomgångsvarv)
http://www.youtube.com/watch?v=Ufc0RRV-3Ug
Tips uppskattas, tack på förhand
För ett tag sedan började min kära motard låta lite mer än vanligt. Det är ett tickande, tocktocktocktocktock-ljud när man står bredvid och lyssnar, och när man kör hör man ett ganska tyst varvberoende gnissel, lite som en dålig fläktrem på en bil fast mycket lägre. Såsom jag skulle gissa att en löst spänd kamkedja låter. Motorn är känd för att skramla ganska friskt även i nyskick, men jag tyckte mig klart höra ljud som inte var där förut.
Just kamkedjespännaren på denna modell har jag läst är känd för att ge efter efter x antal mils körning. På min årsmodell (från -03 och framåt om jag minns rätt) sitter det visserligen en uppgraderad modell som ska förhindra att det går åt pipan, men hursomhelst så lät det inte bra så jag tog och köpte mig en manuell kamkedjespännare. Tyvärr gjorde det inte saken bättre, skruvar man den försiktigt åt det lösare hållet hör man att ytterligare ett tickande börjar uppstå (såsom en lös kamkedja egentligen låter då alltså), och så långt jag vågat justera den gör den ingen skillnad på det nya missljudet.
Efter detta har jag kört längre än jag själv tycker jag borde ha gjort (säkert närmare 50 mil) utan att det har förändrats på något sätt jag kunnat märka. Det uppstod alltså plötsligt och har inte blivit värre. Då jag nyligen flyttat till storstan och ifrån hemmets bästa plats, garaget gråta) så har jag inte haft möjlighet till någon isärplockning, speciellt inte då jag inte haft någon aning om vad jag ska leta efter. Så jag undrar ifall någon har några idéer utifrån min ganska vaga beskrivning - eller något tips på vad jag kan göra för att sätta fingret lite närmare felet utan att behöva plocka ner allt i molekyler ute på gatan
Ventilerna har rätt spel (shimsades om för ca 400 mil sedan) och allt såg bra ut sist jag plockade av ventilkåpan. Olja och annan service är (överdrivet) noggrant skötta. Moppen har snart gått 2200 mil.
På följande film kan man höra tocktocktock-ljudet och även ana det remliknande gnisslet, som hörs vid uppvarvning. (Det är alltså inte det där småknäppandet jag syftar på som verkar ha smygit sig in i filmen på vissa ställen utan det konstanta dackdackdackdack som hörs speciellt vid tomgångsvarv)
http://www.youtube.com/watch?v=Ufc0RRV-3Ug
Tips uppskattas, tack på förhand
Last edited: