Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det känns faktiskt som att jag har valt helt rätt bössa då. Det är ju primärt jakt jag vill ha den till.
Vill ju kunna skjuta älg snett framifrån genom bogblad (heter det så?) utan att vara rädd för att kulan inte ska gå genom. Beror såklart även på avståndet. Det är en Weatherby Vanguard. Den får inte speciellt mycket beröm när man läser om den :rodnar
.308 smäller iväg en 10grams kula med ungefär samma hastighet som 6,5an skickar iväg en 8grams kula.
sedan tappar naturligtvis den större kulan fart fortare.
Men .308 är effektiv inom de flesta tänkbara jaktsituationer.
Inga kalibrar ger säkra skott genom bogbladet.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
uploadfromtaptalk1415446311591.jpg Här sitter jag och väntar på stortjuren.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kom det någon?

Appropå långhållsskytte. Idag blev del lite skytte på 300, 400, 500 och 600. Fick en fin träffbild på 500 men det hade varit roligare med plåt. Men häng med på detta. Skitkul och avslappnat.

Självmarkerande förbjudet? Förbjudet på "min" 300m bana, tramsigt kan jag tycka...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Självmarkerande förbjudet? Förbjudet på "min" 300m bana, tramsigt kan jag tycka...

Det är fältskyttar som arrangerar det och de vill ju räkna poäng. Sen är den en aktiv militärbana så jag tror att man ska hålla sig lugn med sånt.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det handlar om att uppfylla SäkB. Ska du skjuta plåt måste det finnas splitterskydd. Tycker inte alls det är tramsigt då en skjutbana kan få stänga om man inte följer reglerna.

Tja, på den banan jag skjuter på är det tramsigt då det är vallar runt hela banan.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kom det någon?
Appropå långhållsskytte. Idag blev del lite skytte på 300, 400, 500 och 600. Fick en fin träffbild på 500 men det hade varit roligare med plåt. Men häng med på detta. Skitkul och avslappnat.

Trevlig påk !
Vill bygga något liknande själv, ska bara hitta en Tikka T3 308W med tjock pipa.

Ingen som råkar ha en ligga och skräpa någonstans ??? :brynad
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Praxis har ändrat sig, men varför anger man udda taggantal nufötin?

En i jaktlaget släppte en udda 6a (5:a) för att han hade missuppfattat detta på genomgången. Verkar inte vara helt klart hos alla. (Vi skulle spara allt under 6:a)

Trevlig påk !
Vill bygga något liknande själv, ska bara hitta en Tikka T3 308W med tjock pipa.

Ingen som råkar ha en ligga och skräpa någonstans ??? :brynad

Ska du skjuta långhåll så skippa .308w, det säger jag trots att jag har det själv. Annars köp tikka sporter och lacka kolven om du vill åt stuket. Ligger väl någon på blocket för 11.

Fast det där kanske du redan funderat klart på.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En i jaktlaget släppte en udda 6a (5:a) för att han hade missuppfattat detta på genomgången. Verkar inte vara helt klart hos alla. (Vi skulle spara allt under 6:a)



Ska du skjuta långhåll så skippa .308w, det säger jag trots att jag har det själv. Annars köp tikka sporter och lacka kolven om du vill åt stuket. Ligger väl någon på blocket för 11.

Fast det där kanske du redan funderat klart på.

Bättre att släppa än att chansa.
Kanske hade han rätt.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Den ska användas till jakt och lite långpangande för skojs skull. Ammo och verktyg finns redan, så en skön kolv och lagom sikte är det som ska på.

Hade jag budget för en ren långpang skulle det bli någon 6mm-variant och stoort sikte, en annan gång...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Då var licensansökan på den första riktiga tävlingsbössan inlämnad. Må Statens kvarnar mala snabbt denna gång.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top