Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag begick fält-vilt-premiär idag. Två gräsänder på 3 skott. Med lite mer självförtroende hade jag nog kunnat klämt några till.

Vakade räv igår utan att se något alls.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
nu är vapenvården gjord, imorgon drar jag till skjutbanan och skjuter in jaktammon för älgjakten till helgen!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jaktammon sammskjöt med Norma golden target. Flax!

Den andra bössan bli jag inte klok på. Men på korta håll duger det.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Jag har inga släktingar eller vänner som jagar. Hur har ni andra bikers gjort för att komma med i ett jaktlag?

Kontakter kontakter kontakter och leta som faan hela tiden...

Försök komma med på någon gästjakt uppträd korrekt och fråga ödmjukt ifall det finns möjlighet till plats..



Var och kontstaterade att i Blasern samskjuter oryx 11,7gr 308w med 18,5 samt 21.1gr 9,3x62 ut till 100m.
Känns skönt att man kan byta pipa och ammunition utan att behöva klicka på kikaren :tummenupp

Hur går älgjakten?
Fick in en smäll i en redan påskjuten älgkviga i måndags...

Där råkade jag och passgrannen skjuta samtidigt... Det tog stopp..
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har inga släktingar eller vänner som jagar. Hur har ni andra bikers gjort för att komma med i ett jaktlag?

Jagar hemma på tomten :) fördelen med att bo på vischan. Annars har vi släkt med lite större mark där man kan sitta på pass (men för litet att släppa hund på).

Annars är det via bekanta som jagar långt norröver där områdena är ofantliga. Här hemmavid är det nästan omöjligt att få komma med i jaktlag, det är för stor konkurrens och små marker.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ett tips för er som står utan jaktmarker/jaktlag: Svenska Jägareförbundet har kursgårdar med tillhörande jaktmarker lite överallt och ordnar endagsjakter för mycket skäliga pengar. 600 kronor för en dags drevjakt på rådjur i Stockholm för att ta ett exempel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min 308 skjuter helt exakt lika med Norma jaktmatch och Alaska.

FJM 7,62 går lika den med också. :)

Jag tror att jag nämnt det tidigare, men jag jagar med Alaska eftersom de går exakt likadant som jaktmatch i min helstock (30-06) som är oerhört känslig för vad man stoppar i den.
Inte de bästa och modernaste kulorna.
men de gör sitt jobb med bravur.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har inga släktingar eller vänner som jagar. Hur har ni andra bikers gjort för att komma med i ett jaktlag?

Jag hade sån jävla flax att hänga i gruppen Jakt erbjudes på fejjan. I det jaktlaget har de haft problem med att få seriösa svar på annonser och det var öppna armar när man kom. Laget är bara något år gammalt och därför har det varit stor omsättning. En bit att åka men markerna verkar vara bra och alla lägger mycket tid på viltvård. Plus ett hårt jakttryck på rävar gör att det kryllar av rådjur. Finns någon annan sida där de också annonserade utan resultat. Så skriv många svar på annonser och var öppen med att du är oerfaren men att du gärna lär dig mer och tar till dig nya tankesätt.

Är förövrigt liberala regler kring gäster så jag kan säkert ta med dig någon gång om du bara vill komma ut. Ska bara skjuta en räv först.

Stort plus att ingen kolla snett på min snajperpicka, och knappt någon hade bock på andjakten förutom jag!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag tror att jag nämnt det tidigare, men jag jagar med Alaska eftersom de går exakt likadant som jaktmatch i min helstock (30-06) som är oerhört känslig för vad man stoppar i den.
Inte de bästa och modernaste kulorna.
men de gör sitt jobb med bravur.

Det är jäkligt skönt att veta att den uppträder lika mot det man övningskjuter.
 
Last edited:

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Silma hagelbock på xxl, bra eller anus? Mest för lek på skyttebanan men även lite jakt.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Snyggt!!
Har sett fler rådjur under denna älgjakt än vad jag trodde fanns I landet. Sådant skådespel, både nära och en bit bort.
Dock så sa vi att vi tar bara bockar om vi promt vill skjuta. Inte en jäkla bock har visat sig inom avstånd....
På 250-300m hade jag en 6a. Men den kom aldrig närmare.

Det sköts 3 bockar och 2 getter i lördags på den marken, och resten var ute och jagade på söndagen också men då vart jag rätt nöjd så jag stannade hemma. :tungan
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top