KTM 660 - 04 motorrenovering?

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Hej!

Jag har en KTM 660 SMC -04 som gått 2500 mil.
Håller på att ta isär motorn för att det börja fukta mellan motorhalvorna och att en bult vara av.

Nu är frågan, förutom att byta alla packningar, ska jag byta/ göra något mer? :va
Innan jag rev den så var det inga fel på den, inga missljud eller något.
Cylindern hade kvar märkena efter honingen.
Ska jag t. ex:
Hona?
Slipa ventiler?
Byta packboxar?
Byta lager?
Plana?
Byta kolvringar?
Byta kamkedja?

Tacksam för svar.
// Gustav
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du skall byta ramlager och lagret till utgående axel i lådan. Sedan borde du kanske byta staklagret. Kolv och ringar är svårt att svara på utan att ha gjort en leakdown innan du plockade ner. Mend rar den ingen olja eller blåryker så kan du låta kolv/cylinder vara. Ventilerna tittar du på tätningsytan och läckagetestar. Kamkedjan kan du låta vara.
 

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Du skall byta ramlager och lagret till utgående axel i lådan. Sedan borde du kanske byta staklagret. Kolv och ringar är svårt att svara på utan att ha gjort en leakdown innan du plockade ner. Mend rar den ingen olja eller blåryker så kan du låta kolv/cylinder vara. Ventilerna tittar du på tätningsytan och läckagetestar. Kamkedjan kan du låta vara.

Okej. Bra!
Nej, den drar inte någon olja eller ryker något.
Vet du något bra ställe att köpa grejer?
När ska man byta kamkedja?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har påven rolig hatt? Är grodor vattentäta?

http://www.schneidercycles.de/ är en bra tysk handlare. Lager köper du hos din lokala lagernasare om du får bra pris. Kamkedjan byter du när dess längd överskrider rekommendationen eller byter staklagret.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har påven rolig hatt? Är grodor vattentäta?

http://www.schneidercycles.de/ är en bra tysk handlare. Lager köper du hos din lokala lagernasare om du får bra pris. Kamkedjan byter du när dess längd överskrider rekommendationen eller byter staklagret.

Nu blev jag lite nyfiken, varför ska man byta kamkedjan i samband med att man byter vevstakslager?

I övrigt är det väl bra att mäta upp de spel som ska kontrolleras, brukar finnas några stycken när man läser i repboken.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Därför att livslängden på en kamkedja motsvarar ungefär en staklager. Och tar man ändå kostnaden för en helrenovering finns där ingen anledning att pruta på de sista 600kr för en kedja.
 

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Är det någon som har en rep bok till en KTM 660 2004?
Har letat runt på nätet och hittat många på diverse sidor som inte känns säkra att lada ner från.
Så är det någon som har någon bra sida ni vet om eller någon som kan skicka över en?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
låter som det är min gamla hoj, ISF behöver du inte byta varesig kamkedja,kolv eller ramlager då jag bytade det vid 1800 mil =)

Edit: Det är nog inte min då en bult till motorhalvorna va av innan jag renoverade den men jag bytade ut alla bultar till motorhalvorna och toppen. Min fortsatte att fukta även men nya blockpackningen tyvärr.
Även om den nya packningen är av annan förbättrad modell än original. Tips är att även lägga en tunn sträng packningsklister som används till crossar ( lelle & Jonte engdahl som rekommenderade) på var sida om den nya packningen för att inte riskera att det ändå trycker igenom. Tyvärr fick jag det tipset efter jag redan monterat ihop den haha. Jag kan skicka rep handboken till dig.
 
Last edited:

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Men om man ska lägga en tunn sträng packningsklister på båda sidor av stålpackningen.
Vad ska man räkna med för mått när man schimsar veven?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Men om man ska lägga en tunn sträng packningsklister på båda sidor av stålpackningen.
Vad ska man räkna med för mått när man schimsar veven?

Jag körde 0,6-0,8 enligt Boris rekommendation på en 625.
Behövdes inga schims så nu har jag alla storlekar kvar hemma, säg till om du behöver!
 

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Men va tjock säger man att stålpackningen är?
Nja schims har vi på jobbet så det är lugnt.
Tack ändå Svenne100.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns bara ett sätt att veta. Montera ihop, mät och montera isär för att korrigera spelet, montera ihop och mät igen. Tidsödande men det finns bara en rätt väg...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top