Grisar kan flyga (V motion om värnplikt)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
I framtiden? Har de missat nuet? Bara i dagarna har någon sänkt Skånetrafiken och SJ med hjälp av en ganska enkel taktik.




Jag tror det skulle kunna bli bra samhällsekonomi i värnplikt. Jag såg en dokumentär från Kina för några år sen. Där använde man de värnpliktiga till att bygga vägar och annat. Låt våra värnpliktiga vara med och bygga vår infrastruktur som är rätt eftersatt.

Inför ett allmänt tvångsår av arbete efter gymnasiet där försvaret har första ching. Då får ungdomarna lite arbetslivs-erfarenhet också.

Då är jag egentligen ganska liberalistisk och ogillar tvång, men är väldigt pragmatisk av mig.

Problemet är nog bara att i sverige blir det sånt jävla liv när staten konkurrerar ut företag. Blir svårt att slå försvaret i pris som betalar sina värnpliktiga (för 10 år sen) hela 66 kronor om dagen.
Det är ju samma sak med intagna på våra fängelser. De skulle ju utan problem kunna göra diverse hjärndöda jobb när de ändå sitter där och glor men eftersom de skulle vara i princip gratis arbetskraft blir det problem. Och ska man börja betala avtalsenlig lön ja då blir det ju helt plötsligt jävligt dyrt i drift.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Problemet är nog bara att i sverige blir det sånt jävla liv när staten konkurrerar ut företag. Blir svårt att slå försvaret i pris som betalar sina värnpliktiga (för 10 år sen) hela 66 kronor om dagen.
Det är ju samma sak med intagna på våra fängelser. De skulle ju utan problem kunna göra diverse hjärndöda jobb när de ändå sitter där och glor men eftersom de skulle vara i princip gratis arbetskraft blir det problem. Och ska man börja betala avtalsenlig lön ja då blir det ju helt plötsligt jävligt dyrt i drift.

Låt det bli liv. Priserna på bygge av vägar och järnväg visar att det skulle behövas lite statlig konkurrens.
Sen kommer det ju endå behövas riktigt anställda människor för översyn.
Lika väl som folk sitter hemma och glor tror jag Sverige skulle gå plus på att se till att folk faktiskt gör något vettigt för landet istället.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Problemet är nog bara att i sverige blir det sånt jävla liv när staten konkurrerar ut företag. .

Så länge de ägnar sig åt skattefinansierade verksamheter får de gnälla bäst de vill. Om "pliktare" skulle bli etablerat så skulle det ju alltid gå att ha dem med som resurs inför upphandlingar o.s.v och låta dem vara kompletterande resurser och inte konkurrenter..
Man låter helt enkelt pliktarna vara en känd resurs i alla upphandlingar som alla aktörer kan nyttja i skattefinansierade verksamheter...
Företagen får upphandla vägbyggen, äldrevård och annan omsorg precis som vanligt men det skall hela tiden finnas prognoser över ungefär hur många samhällspliktande det kommer finnas att tillgå över tid.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag undrar hur många av er som skriver i tråden som skulle vara lika positiva till att staten tvångsrekryterade er själva till "karaktärsdanande" aktiviteter? Alltså nu och inte då ni var 18.
Att man ska vara nybliven vuxen var ju bara relevant på den tiden då merparten av krig krävde fysik, idag kan ju många delta eller bidra utan att dra på sig kängor. Jag gissar att ni är positivt inställda till att lämna hus och jobb ett år, för inte skulle ni annars anse att nån annan skulle göra det?

Och att jämföra med Kina... Säg att du trollar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag undrar hur många av er som skriver i tråden som skulle vara lika positiva till att staten tvångsrekryterade er själva till "karaktärsdanande" aktiviteter? Alltså nu och inte då ni var 18.

Det är ju en av anlendingen till att man gör/gjorde värnplikten som 18-19åring och inte som 30-åring... Att man tar folk som nyss lämnat gymnasiet har ju en del praktiska fördelar då man sällan är särskillt uppbunden med allehanda ansvar och åtaganden som 19:åring....
Är du 30 så är sannolikheten stor att du har familj, ett ansvarskrävande jobb, fasta kostnader då du troligen äger en bostad, bil kanske båt... Som 19:åring bor du sannolikt hemma eller i hyresrätt och har ett mer tillfälligt jobb och ingen familj...

Edit:
- Men för all del, jag har inga problem att se att 18-19:åringar, som hunnit bilda familj och skaffa sig ett jobb där de är nyckelpersoner, slipper "plikta".
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det är ju en av anlendingen till att man gör/gjorde värnplikten som 18-19åring och inte som 30-åring... Att man tar folk som nyss lämnat gymnasiet har ju en del praktiska fördelar då man sällan är särskillt uppbunden med allehanda ansvar och åtaganden som 19:åring....
Är du 30 så är sannolikheten stor att du har familj, ett ansvarskrävande jobb, fasta kostnader då du troligen äger en bostad, bil kanske båt... Som 19:åring bor du sannolikt hemma eller i hyresrätt och har ett mer tillfälligt jobb och ingen familj...

Du svarade inte på frågan. Eller ska jag tolka ditt svar som att du anser att du minsann har så mycket viktigare saker att göra, men du anser inte att de unga vuxna har det?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du svarade inte på frågan. Eller ska jag tolka ditt svar som att du anser att du minsann har så mycket viktigare saker att göra, men du anser inte att de unga vuxna har det?

Nu har jag tyvärr bara mina lumpenkamrater att utgå ifrån men av de jag träffade där, inklusive mig själv, så var det INGEN som drabbades särskillt hårt av värnpliktstiden. Det fanns några enstaka som blivit antagna till högskolor som tvingades skjuta på sin utbildning men ingen fick några större praktiska besvär.

Skulle jag se på min umgängeskrets nu så är det däremot ingen som inte skulle få STORA problem om de var borta 3, 6 eller 12 månader.
Jag har förvisso en kompis som åkt på mission till Afghanistan men då är han å ena sidan yrkesofficer... Å andra sidan är sannolikheten inte obetydande att han kommer hem till en låst dörr och en fru som tagit dottern och dragit....

Så jag tycker faktiskt att du är ute och cyklar om du tycker att argumentet är gilltigt eller ens rimligt att jämföra livssituationen för de som precis lämnat gymnasiet och de som byggt upp ett liv, en familj och en karriär under de senaste 10-15 åren..

Edit:
Fråga gärna dina äldre släktingar om vilket som var lättast rent praktiskt. 10-15 månaders värnplikt som 19:åring eller ett par veckors repövning när de inföll senare i livet...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nu har jag tyvärr bara mina lumpenkamrater att utgå ifrån men av de jag träffade där, inklusive mig själv, så var det INGEN som drabbades särskillt hårt av värnpliktstiden. Det fanns några enstaka som blivit antagna till högskolor som tvingades skjuta på sin utbildning men ingen fick några större praktiska besvär.

Skulle jag se på min umgängeskrets nu så är det däremot ingen som inte skulle få STORA problem om de var borta 3, 6 eller 12 månader.
Jag har förvisso en kompis som åkt på mission till Afghanistan men då är han å ena sidan yrkesofficer... Å andra sidan är sannolikheten inte obetydande att han kommer hem till en låst dörr och en fru som tagit dottern och dragit....

Så jag tycker faktiskt att du är ute och cyklar om du tycker att argumentet är gilltigt eller ens rimligt att jämföra livssituationen för de som precis lämnat gymnasiet och de som byggt upp ett liv, en familj och en karriär under de senaste 10-15 åren..

Edit:
Fråga gärna dina äldre släktingar om vilket som var lättast rent praktiskt. 10-15 månaders värnplikt som 19:åring eller ett par veckors repövning när de inföll senare i livet...

Jag är inte dummare än att jag ser skillnaden, poängen är nog mer att du med flera så generöst kan tänka er att knycka ett år av nåns liv och mena på att det kan inte göra nåt. Er drabbar det ju inte.

För egen del hade det (förutom ett förlorat år) inneburit att det dröjde ännu ett år innan jag började tjäna pengar. Vi pratar en förlust på några hundratusen. Det är inte något man kan avfärda med att "det inte innebär några praktiska besvär"!
För övrigt är man mer lönsam för samhället som skattebetalare än som värnpliktig, vilket är nog så viktigt att ta med i kalkylen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Fel folk....

Jag anser krigeriet vara trams.
Men obligatorisk värnplikt (med goda möjligheter till vapenfri tjänst som beredskapsman, blå stjärna eller liknande) för samtliga oavsett kön anser jag vara karaktärsdanande.
Längden och tidpunkten för värnplikten bör gå att välja själv inom fastställda ramar.
I tider av hög arbetslöshet ser jag det som ett plus om medborgare mellan 18 och 25 leker krig i stället för att gå hemma.
Vid hög sysselsättning kan man vänta tills det passar bättre eller köra en kortkurs på ett par månader.
Yrkesarmé anser jag drar till sig helt fel folk.

Yrkesarme skapar det onödiga problemet att de man vill ha inte vill och de man inte vill ha vill. :brinnerup
Med ett värnpliktsförsvar fick man in och lyckades ibland locka kvar en del av de som idag aldrig kommer i närheten av att söka själva.

Man har sannolikt arbetsmarknadsberoende precis som i alla länder med yrkesförsvar ett konjukturberoende inflöde av mer eller mindre olämpliga sökanden.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är lite väl sent att kalla in en 30-åring helt enkelt av samma skäl som det är näst intill omöjligt att lära en gammal hund att sitta. Man behöver inte ens fundera i termer att de har mer förpliktelser i form av att de är etablerade på arbetsmarknaden och har dragit på sig höga kostnader i form av diverse lån och ansvar för familj.

Sista åren var det ingen värnplikt att tala om. Väldigt många fick inte göra det alls. De som fick åkte hem var och varannan helg. Stod de skrivna på kontraktet betalade staten hyran. Om man ska tala om något som bygger karaktär ska man nog låta en majoritet göra lumpen. Det är sista chansen att ge ungdomar någon form av uppfostran innan vuxenlivet tar vid.

Kan man inte kalla in ungdomar efter gymnasietiden kan man lika gärna släppa idén med allmän värnplikt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag undrar hur många av er som skriver i tråden som skulle vara lika positiva till att staten tvångsrekryterade er själva till "karaktärsdanande" aktiviteter? Alltså nu och inte då ni var 18.
Att man ska vara nybliven vuxen var ju bara relevant på den tiden då merparten av krig krävde fysik, idag kan ju många delta eller bidra utan att dra på sig kängor. Jag gissar att ni är positivt inställda till att lämna hus och jobb ett år, för inte skulle ni annars anse att nån annan skulle göra det?

Och att jämföra med Kina... Säg att du trollar.

Tja, skulle du tycka det vara ok om du tvingades lägga nio år i skolan som trettioårig?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag är inte dummare än att jag ser skillnaden, poängen är nog mer att du med flera så generöst kan tänka er att knycka ett år av nåns liv och mena på att det kan inte göra nåt. Er drabbar det ju inte.

För egen del hade det (förutom ett förlorat år) inneburit att det dröjde ännu ett år innan jag började tjäna pengar. Vi pratar en förlust på några hundratusen. Det är inte något man kan avfärda med att "det inte innebär några praktiska besvär"!
För övrigt är man mer lönsam för samhället som skattebetalare än som värnpliktig, vilket är nog så viktigt att ta med i kalkylen.

Det drabbade mig i tio månader.
Självklart hade det absolut bästa varit om INGEN hade behövt lägga tid på att säkra ett svenskt försvar.
Det näst bästa hade varit det om man försökte uppnå med dagens system fungerade, alltså en yrkesarme på frivillig basis.

Problemet är att inget av dessa två verkar fungera särskillt bra. Vi behöver ett försvar och en yrkesarme blir oerhört dyrt och det är i det närmaste omöjligt att rekrytera tillräckligt med folk för att sköta uppgiften. Dessutom har det blivit en klassfråga.... Lågutbildade "arbetarungdommar" blir yrkesmillitärer medan vi övriga och våra barn slipper krypa i lera och handskas med vapen för vi har så många bättre alternativ än försvaret...

....Så för mig är då det tredje alternativet tilltalande med en allmän värnplikt som gör skäl för namnet och som inte diskriminerar eller drabbar några få mer än andra... Alla gör något för sitt land, antingen i försvaret, civilförsvaret eller på någon annan samhällsnyttig/medmänsklig plats.

När man dragit sitt strå till stacken kan man plugga, göra karriär och upptäcka sig själv eller bilda familj bäst man vill... Alla bidrar, ingen förlorar mer än andra på att de gör sin plikt till skillnad i brist på bättre alternativ till skillnad från idag då de med kontakter eller läshuvud aldrig någonsin skulle drömma om att krypa runt med vapen i gyttjan...

Edit:
För egen del hade det (förutom ett förlorat år)

Jag har aldrig pratat om ett år, snarare att 3-6månader (en termin) skulle vara normalen för de som "civilpliktar" och inte gör "värnplikt" eller får en befattningsutildning som möjligen tar lite mer tid i anspråk.
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det drabbade mig i tio månader.
Självklart hade det absolut bästa varit om INGEN hade behövt lägga tid på att säkra ett svenskt försvar.
Det näst bästa hade varit det man försökte uppnå med dagens system, en yrkesarme på frivillig basis.

Problemet är att inget av dessa två verkar fungera särskillt bra. Vi behöver ett försvar och en yrkesarme blir oerhört dyrt och det är i det närmaste omöjligt att rekrytera tillräckligt med folk för att sköta uppgiften. Dessutom har det blivit en klassfråga.... Lågutbildade "arbetarungdommar" blir yrkesmillitärer medan vi övriga och våra barn slipper krypa i lera och handskas med vapen för vi har så många bättre alternativ än försvaret...

....Så för mig är då det tredje alternativet tilltalande med en allmän värnplikt som gör skäl för namnet och som inte diskriminerar eller drabbar några få mer än andra... Alla gör något för sitt land, antingen i försvaret, civilförsvaret eller på någon annan samhällsnyttig/medmänsklig plats.

När man dragit sitt strå till stacken kan man plugga, göra karriär och upptäcka sig själv eller bilda familj bäst man vill... Alla bidrar, ingen förlorar mer än andra på att de gör sin plikt till skillnad i brist på bättre alternativ till skillnad från idag då de med kontakter eller läshuvud aldrig någonsin skulle drömma om att krypa runt med vapen i gyttjan...

Eller så jobbar man med rekryteringen så att den blir bättre.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag undrar hur många av er som skriver i tråden som skulle vara lika positiva till att staten tvångsrekryterade er själva till "karaktärsdanande" aktiviteter? Alltså nu och inte då ni var 18.
Att man ska vara nybliven vuxen var ju bara relevant på den tiden då merparten av krig krävde fysik, idag kan ju många delta eller bidra utan att dra på sig kängor. Jag gissar att ni är positivt inställda till att lämna hus och jobb ett år, för inte skulle ni annars anse att nån annan skulle göra det?

Och att jämföra med Kina... Säg att du trollar.

Jag får lön av kungen varje månad på helt frivillig bas och många med mig.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag får lön av kungen varje månad på helt frivillig bas och många med mig.

Frivillig basis, men det är ju inte det som diskuteras så jag vet inte varför du citerar mig.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Eller så jobbar man med rekryteringen så att den blir bättre.

Och hur tänke du lösa det?!
Ett försvar kräver volymer och så lockande är det inte att försaka en civil karriär för att springa runt i grönställ och ta order från någon korthårig stridspitt..
Vill man ha tillräckligt många med rätt fysik och personlighet räcker tyvärr inte de frivilliga till utan man behöver en MYCKET större rekryteringsbas.

Men det är klart, för de som vill avveckla försvaret räcker det med dagens uppvisningsförsvar som man kan skicka ett par dussin av till allehanda oroshärdar runt världen...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Och hur tänke du lösa det?!
Ett försvar kräver volymer och så lockande är det inte att försaka en civil karriär för att springa runt i grönställ och ta order från någon korthårig stridspitt..
Vill man ha tillräckligt många med rätt fysik och personlighet räcker tyvärr inte de frivilliga till utan man behöver en MYCKET större rekryteringsbas.

Men det är klart, för de som vill avveckla försvaret räcker det med dagens uppvisningsförsvar som man kan skicka ett par dussin av till allehanda oroshärdar runt världen...

Uppenbarligen behöver man inte allmän värnplikt och de massor du pratar om eftersom man redan avvecklat den allmänna värnplikten.

Och vad de som vill avveckla försvaret anser kan jag inte svara för, det får du ta med dem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top