Turbo monkey dröm

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
För några år sen drömde jag om att bygga en liten monkeybike med turbo. Det visade sig att uppgiften var lite övermäktig då och jag tappade intresset. Nu är jag igång igen och den här gången har jag lite mer ekonomiska muskler att förverkliga det med också.

Jag har dock en del funderingar som jag skulle vilja få synpunkter på innan jag börjar kasta allt för mycket pengar på projektet.

Tilltänkt motor: Daytona Anima 190 4v SOHC.
Tilltänkt cykel: Monkey

Verkar vara en riktigt rask liten rackare den motorn. Har sett bänkvideos med siffror bortåt 24 hp på bakhjulet och det nämndes ingenting om vansinniga trim. Dessutom brukar det påstås att det är riktigt bra drag i den på sidor med "minis" runt om i världen. Jag räknar dessutom med att den flyttar tillräckligt med luft för att få ordentligt med snurr på min RHB31 som jag har liggande.


Prisgissningar:

EFI, MAP-sensor (Microsquirt): 3815 kr (3051 kr om man slipper moms)

Lambdasond titan (bredband): 699 kr (på biltema)

Soppapump: ~1000 kr (Finns lämpliga beg? Finns det pumpar som skruvar ner farten om den inte behöver köra fullt? Vill ju helst undvika soppakokning)

Gasspjäll med spjällägesgivare: ?? Lämplig storlek bör inte vara större än 40 mm. Tips?

Bränsletrycksregulator: ?? Lämpligt soppatryck bör ligga runt 3,8 bar som spridaren är specad (volvo R 465 cc)


Positionering av spjäll: Före plenum eller så nära toppen som möjligt? Nära ventilen är ju fördel på sugisar som jag förstått och den här har bara en cylinder trots allt. Kan anslutning av MAP-sensor innebära problem om den sitter för nära spridaren? Inledningsvis blir det en sugis med EFI men snigeln som samlat damm i några år bara längtar efter att få agera ljuddämpare.

Lämplig liten intercooler borde kunna finnas på skroten för billig peng.

Anslutning av soppa till spridare. Går det att bara köra en AN-anslutning och stålspunnen slang i toppen på den eller måste man snajda ihop nåt kreativt?

Eftersom motorn har CDI original borde väl rimligtvis en Hall-givare av nåt slag sitta på vevaxeln? Funkar det att bara köra waste spark och inte veta i vilken takt motorn befinner sig (ingen givare på kamaxel vad jag känner till, behövs normalt inte heller eftersom den vanligtvis körs med förgasare) och köra dubbla "halvpuffar" med spridaren istället?

Finns det tillräckligt med fart på oljepumpen för att försörja en turbo med smörjning i en sån här motor eller behövs separat oljepump? Vad vore lämpligt i så fall? Om det är tillräckligt, kan man då bara borra ett hål i nån oljekanal och gänga i en anslutning och tjuva olja eller krävs det nåt mycket mer kreativt? Hur brukar man göra normalt sett? Det här är en av de största grejorna jag oroar mig för. I alla guider jag sett (både med bil och MC) är det här en trivial del som ingen verkar bry sig om utan dom bara ansluter nånstans. Jag känner mig inte tillfredsställd....

Massa text. Om nån orkar bry sig så vore det trevligt. :)
 

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Skövde
Hoj
För många
Roliga idéer!

Mina spontana tankar är, behöver du verkligen ic? Lär inte vara nödvändig ur effektsynpunkt i alla fall.

Jag hade inte litat på att motorns oljepump klarar av att förse turbon, tyvärr har jag inga heta tips på just det området.

På vevaxeln har du en magnet i rotorn som läses av. Bygget är så pass seriöst i övrigt så jag hade satsat på kamgivare också till sprutet. Kommer inte vara det svåraste projektet i det här :banana
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Underbart cp-projekt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul bygge som ska följas

Men varför insprut som fördyrar och krånglar till det? Det kommer även bli problem att strömförsörja insprut + strömtörstig soppa pump. Vore enklast med en vacumgasare. Till förgasarturbo duger det med 35Watts pump som klarar att ge ca 2bar. Pumpen måste klara 2 bar för att kunna leverera jämnt tryck mot 0,5-1 bars turbotryck. Till detta behövs då bara en Malpassi tryckstyrd bränsleregulator och returslang till tank.

När det gäller enstånka måste plenumet vara stoooort. Jag körde 4,7L till min 650 turbo det var bet bättre än 2L som jag också provade, mer lättbestyckat och mer hk på samma ladd med stort plenum.

Jag skulle rek 2L till 200cc 4-takt stånka och ingen IC upp till 0,8bars ladd. Det blir nog så svårt att ens nå 0,8 bar från en 200cc så ic kan du fundera på senare om du ens når 0,6 bar.

Stor turbo är också AO när det gäller stånka. Den turbo du har "kan vara för liten och bygga för högt mottryck i avgasturbinen.

Jag har en större turbo från VW golf disel 90hk den skulle nog funka bättre än den du har , men prova gärna den du har först och mät avgastrycket ,den kan ev funka.

Pma om du vill få tag i min Garret turbo.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Kul bygge som ska följas

Men varför insprut som fördyrar och krånglar till det? Det kommer även bli problem att strömförsörja insprut + strömtörstig soppa pump. Vore enklast med en vacumgasare. Till förgasarturbo duger det med 35Watts pump som klarar att ge ca 2bar. Pumpen måste klara 2 bar för att kunna leverera jämnt tryck mot 0,5-1 bars turbotryck. Till detta behövs då bara en Malpassi tryckstyrd bränsleregulator och returslang till tank.

När det gäller enstånka måste plenumet vara stoooort. Jag körde 4,7L till min 650 turbo det var bet bättre än 2L som jag också provade, mer lättbestyckat och mer hk på samma ladd med stort plenum.

Jag skulle rek 2L till 200cc 4-takt stånka och ingen IC upp till 0,8bars ladd. Det blir nog så svårt att ens nå 0,8 bar från en 200cc så ic kan du fundera på senare om du ens når 0,6 bar.

Stor turbo är också AO när det gäller stånka. Den turbo du har "kan vara för liten och bygga för högt mottryck i avgasturbinen.

Jag har en större turbo från VW golf disel 90hk den skulle nog funka bättre än den du har , men prova gärna den du har först och mät avgastrycket ,den kan ev funka.

Pma om du vill få tag i min Garret turbo.

Matnyttig info! Man tackar!

Jag har också funderat lite kring det där med soppapump och det är uppenbart svårt att hitta lämplig pump som langar bra tryck och det låga flöde som vore lämpligt. En tank på 4 liter utgör ingen större buffert när soppan börjar åka runt och en pump som drar en jäkla massa ström blir ju också jäkligt varm. Man vill ju inte gärna bygga kylsystem till soppan....

Jo, det blir helt klart dyrare med insprutning men tufft! :D Att bygga stort plenum på de här cyklarna kan nog visa sig besvärligt. Särskilt om man betänker att med förgasare så kommer ju ett rör upp ur insuget och svänger in under tanken. Besvärligt med liggande cylinder på det sättet.

Ett annat alternativ vore ju att köra med förgasaren på turbons sugsida och bygga ett plenum direkt ovanför cylindern med en tratt som går rakt uppåt. Brukar dom köra med plenum även när dom suger genom förgasaren? En till fördel här är ju också att det inte behövs nån soppapump alls så länge förgasaren sitter monterad under tanknivån. Men jag skulle gissa att högst effekt uppnås om man sätter gasspjället så nära insugsventilen som möjligt. Dvs med tryckt förgasare.

Ni som kört med "epoxifierade" förgasare, hur funkar det med bestyckningen då? Jag har ingen direkt koll på hur dom här förgasarna ser ut men att stycka om förgasare kan ju enligt min ringa erfarenhet innebära en hel del skruvande på förgasaren = besvärligt om den är överbelamrad med epoxi som inte vill flytta på sig.



Edit: En sån där digital lambdamätare borde kanske vara en bra grej att investera i ändå? Så slipper man gissa sig fram och skruva i och ur tändstift som en tok. Borde väl funka tycker jag?

Edit2: Jag såg en monkey-replika på blocket och det stog att eftersom modellen är så gammal så var den skattefri. Jag trodde att det där var beroende på inregistrering och inte modellgodkännandet? Om det stämmer - innebär det också att cyklarna inte berörs av regeln om helfordonsgodkännande så att man faktiskt kan göra omregistrering med turbo och vara laglig? Vore ju "rätt" så gött i så fall!

Det har visat sig oväntat svårt att få tag på beggade monkeyreplikor som är reggade som lätt MC. Finns inte en enda på blocket och har inte kommit in nån på en vecka heller. Tanken har slagit mig att det inte skulle spela så stor roll om jag ändå tänkt byta motor om man köper en som är mopedreggad. Problemet är dock att om jag får för mig att regga om den till 125'a så skulle det i slutändan kosta nästan lika mycket som att köpa en ny som är lätt MC-reggad direkt. Då får man ju en helt ny. Spelar i och för sig ingen större roll om jag inte kan registrera den med turbo.
Tror nog att det är rätt stor risk att haffa blir nyfikna på ett sånt här bygge. Den kommer knappast vara diskret. De blåklädda här i Karlstad har mycket god vana av att skicka bilar med obetydliga modifieringar som 3" system etc på regbesiktning. Dom lär inte ha några större betänkligheter med att skicka en turbokonverterad moped på regbesiktning heller. Dom skulle nog skicka en 125'a av bara farten också...
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är helt omöjligat att ens få ut 1 hk+ med sugturbo på en stånka. Jag testade först det på min xr650 men fick bara laddtryck men ingen effekt och helt omöjligt att bestycka in. Trycka genom förgasaren med stort plenum är enda alt och funkar bra på valfri förgasare. Lite fördel med vacumförgasare men inget krav. Jag körde vanlig mikunifatslide på min med mycket bra resultat. "Undvik rundtropttelförgasare".

Trycksättningen av förgasare är lika enkelt som alla andra turbohojar, det enda av vikt är att ta trycksättningen av flotörhuset tas från väldigt nära turbo, typ direkt ut från kompressorhus är perfekt genom ett pitotrör 3-4mm hål i luftströmmen. Det gör att bestyckningen blir i stort sett som helt utan turbo,,,ev 10% större munstycken. När man lyckas få den gå bra med i stort sett org munstycken har man trycksatt förgasaren rätt och har rätt soppatryck.

Om du väljer insprut kommer du få dra en släpvagn bakom med 4st bilbatterirer på. och priset på bygget blir 3ggr så dyrt :rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Glömde nämna att du kan placera plenum vart du vill och ha rel långt tryckrör både till plenum och till föggen.
Jag skulle nog kombinerat sadel med plenum dvs bygga plenumet som en sadel med anslutningar underifrån och klä översida med skinn och sitta på plenumet så att säga :tummenupp
 

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Man blir så glad när man hittar såna här galna trådar hoppas på bra fart på bygget med mycket uppdateringar så man kan följa den här tråden i vintermörkret :D
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
min första motordriva 2hjuling var en honda monkey, 4 år gammal var jag :)
farsan var i finland och tog med monkey hem till sverige, så dom har en speciell plats i hjärtat.
sjukt bra kvalite på dom, som jag misshandlade den stackars monkeyn :gråta men den bara gick och gick.
fan dags att köpa en monkey av nostalgiska skäl.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
min första motordriva 2hjuling var en honda monkey, 4 år gammal var jag :)
farsan var i finland och tog med monkey hem till sverige, så dom har en speciell plats i hjärtat.
sjukt bra kvalite på dom, som jag misshandlade den stackars monkeyn :gråta men den bara gick och gick.
fan dags att köpa en monkey av nostalgiska skäl.

Do it! :yoparty
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Å jag köpte tillbaka min Monkey som jag hade mellan 82-84 förra året, men i ack så dåligt skick. Skulle aldrig ha sålt henne:(

Blir en prenumeration av denna tråd!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Edit2: Jag såg en monkey-replika på blocket och det stog att eftersom modellen är så gammal så var den skattefri. Jag trodde att det där var beroende på inregistrering och inte modellgodkännandet? Om det stämmer - innebär det också att cyklarna inte berörs av regeln om helfordonsgodkännande så att man faktiskt kan göra omregistrering med turbo och vara laglig? Vore ju "rätt" så gött i så fall!

Såg också det påståendet, från Bilhallen i Mjölby va? Dom verkar fantisera för att bli av med kinamoppen, för visst handlar det om inregistrering, inte om hur gammal modellen är.

Hade det handlat om hur daterad modellen i sig är så hade ju varenda HD varit skattebefriad sedan sent sjuttiotal:D
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Såg också det påståendet, från Bilhallen i Mjölby va? Dom verkar fantisera för att bli av med kinamoppen, för visst handlar det om inregistrering, inte om hur gammal modellen är.

Hade det handlat om hur daterad modellen i sig är så hade ju varenda HD varit skattebefriad sedan sent sjuttiotal:D

Exakt så tänkte jag också..
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR

Den där har jag sett! Riktigt så ambítiöst kommer knappast mitt bygge bli. :Bugar
Dock har Anima-motorn lika mycket effekt som deras turbo-dito redan innan den fått turbo! Dessutom sa han som har monkeybiker.se eller .net eller vad det nu är att Anima-motorn är den roligaste han nånsin åkt med i en minibike och han har enligt egen utsago haft riktigt trimmade och dyra leksaker! :yoparty

Tänkte köpa cykel och motor inför den här månaden men det kom lite förhinder så jag hoppas istället kunna köpa grejorna efter den kommande lönen istället. Cykel, plus Daytona-motor och förgasare kostar en rejäl slant (min åsikt i alla fall) trots sina ganska anspråkslösa proportioner.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top