Ironbuttkörning i fjällen på CBR125R

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Vad är det för vits med att köra en ironbutt egentligen? Denna tanke återkom i mitt huvud ända sedan jag hörde talats om detta. Efter att ha deltagit på 125:ans dag och träffat på ett gäng genuina hojentusiaster som verkligen älskar att köra fick jag mersmak, trots att mitt eget deltagande kunde ha gått bättre. Med lite erfarenhet i bagaget tänkte jag ta revansch under midsommarafton, då dagen är som längst och natten som ljusast.

DSC_0158.jpg
Bättre förberedd än sist stack jag ut strax efter 3 på morgonen och inledde körningen med en första tankning på hemorten.

DSC_0159.jpg
Under en sån här körning har man inte mycket tid för onödiga stopp, speciellt inte på en 125:a, men jag var bara tvungen att föreviga soluppgången. Den kändes magisk och mitt humör var på topp! Att vara ute på vägen sittandes på en babyblade var i stundens hetta det absolut bästa som fanns!

Väl framme i Mora tog jag en välbehövlig påfyllning - det var inte många droppar kvar i tanken. Desto fler droppar började det bildas i luften, som sakta men säkert övergick i ett allt kraftigare regn.

DSC_0160.jpg
Framme i Karlstad. Jag ockuperade en uteservering till en restaurang som ej hade öppnat än och åt min matlåda, samt tog på mig alla kläder jag hade för att hålla värmen.

DSC_0161.jpg
Strax efter att jag hade passerat Särna upphörde regnet, vilket jag firade genom att stanna till och ta ett foto.

DSC_0162.jpg
Tankning i Idre.

DSC_0163.jpg
Vägen norrut mellan Städjan och Långfjället övergick snabbt till grusväg och bjöd på finfin natur. Jag får erkänna att vägvalet var kanske inte helt optimalt för en ironbuttkörning, men att ge järnet på en fjäll-grusväg med en landsvägs-125:a var riktigt skojs!

DSC_0165.jpg
Grusvägen fortsatte ett tag till..

DSC_0169.jpg
..för att efter en korsning med väg 311 övergå till asfalt. En kuperad, slingrig och rolig sådan! Jag körde så aktivt som jag bara kunde och glömde bort att jag var våt, kall och hungrig i all glädje. De 13 hästarna som motorn presterade räckte mer än väl i dessa förhållande.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
DSC_0170.jpg
Jag tog en middagspaus i Brunflo. Maten och restaurangen var så bra som jag kunde ha hoppats på.

Nu var det raka vägen hem som gällde och det faktum att jag har varit vaken länge började göra sig påmind, men jag körde glatt på.

DSC_0171.jpg
Här tar jag en paus någonstans mellan Gävle och Uppsala. Efter att ha torkat insekterna, ätit lite chokolad och fått i mig vätska fortsatte jag för en slutspurt hemåt, och kom fram en bit efter midnatt, för att tanka på samma mack för att markera att turen var avslutad.

Det var en krävande men ändå skön runda, på sitt egna vis. Man lär verkligen känna sin kropp, sina styrkor och begränsningar, samt lär sig känna igen trötthetstecken i tid. Kommer jag att göra om det, eller rent utav prövar en längre körning? Vi får se!

karta.jpg
Här är kartan. Du vill förmodligen få lite siffror vid det här laget, så här kommer de. Sträcka, distans, tid, snitthastighet:

Hässelby - Mora 308km 3h 20min 92km/h
Mora - Karlstad 235km 3h 8min 75km/h
Karlstad - Stöllet 140km 2h 6min 67km/h
Stöllet - Idre 212km 2h 46min 77km/h
Idre - Brunflo 250km 3h 57min 63km/h
Brunflo - Bollnäs 264km 3h 27min 77km/h
Bollnäs - Hässelby 273km 3h 29min 78km/h
Totalt: 1682km 22h 43min 74km/h

Jag kan varmt rekommendera alla bikers att göra en IB körning, åtminstone en gång i livet!

DSC_0209.jpg
Som avslutning bifogar jag denna bild, som kommer från en helt annan utflykt. Jag gjorde ett försök att köra rätt upp för sälenfjällen bredvid en avstängd skidlift. Jag kom upp halvvägs innan det mjuka underlaget, vikten och bristen på effekt gjorde att jag fick ge upp. Tog kortet innan jag började studsa ner..
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Skojjigt! Jag har själv funderat lite över vad IB ska vara bra för egentligen frånsett att det kan anses som "coolt". Sambon vill köra IB och har funderat på att köra från strax norr om Uppsala till Helsingfors via Haparanda. Sen kan man ta båten hem. Fördelen är att man kommer köra när det är ljust hela tiden i stort. Börjar fundera på att hänga på. Våra hojar kan man ju stå på fotpinnarna och köra om det börjar göra för ont i röven.... Och då kan man köra några mil till innan man behöver stanna.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du var mig en jäkla hårding!
Åsså bevisar du än en gång att en 125:a också är en riktig mc - en skojig sådan dessutom.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Härlig revansch, Vladde! Grattis till en prydligt genomförd körning.
Du valde lite extra utmaning med ditt vägval, men å andra sidan har du gedigen erfarenhet från både fjäll, långkörning och din hoj. Hur långt har den rullat nu?

Kul att ha dig med i gemenskapen!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skojjigt! Jag har själv funderat lite över vad IB ska vara bra för egentligen...

Jag med! Efter 14 godkända IBA-körningar, och framför allt ett otal avbrutna sådana funderar jag på samma sak. Eller, jag funderar på hur man kan presentera det för andra så det verkar begripligt.

Själv vet jag precis varför jag fortsätter köra LD-körningar och plocka olika IBA-distanser.
Det ger mig välbefinnande och sinnesfrid. Det ger mig tid för mig själv. Tid med mig själv. Utmaningar och upplevelser. Solnedgångar i ett land och soluppgångar i ett annat.

Men det är jag det. Andra medlemmar kan ha annorlunda skäl. Framför allt är det viktigt att man kör för sin egen skull, att man är intresserad på hur man fungerar i ett sådant sammanhang. Mer nyfiken på en inre resa än på körningen i sig - som i vissa fall sker längs vägar andra kan kräkas på.

Måste man leta efter anledning att ge sig ut skall man hellre vänta. Alla är inte felkopplade nog att förstå tjusningen med körning för körningens skull. Gör så här:

Stötta tjejen i hennes förberedelser, signa hennes vittnesblankett och vinka av henne hemmavid. Kasta dig på hojen och bränn ner till Värtan och hoppa på båten till Helsingfors. Ni får låna spot av IBA så du kan sitta på båten och se henne lida längs något som mycket väl kan vara norra europas tråkigaste väg.

Spendera lite tid i Helsingfors, ta emot henne när hon kommer och gulla med henne hela vägen hem.
...eller en stund ivart fall, tills endorfinerna kopplar armkrok med melatoninet och skapar den perfekta hormoncocktailen.

På så vis har ni en sorts gemenskap i äventyret, och du kan göra din körning senare - när hennes berättelse givit dig anledning nog att pröva själv.

Oops! Förlåt, Pledians - inte meningen att snacka sönder din tråd!
Att fullfölja en IBA-körning på en 125:a är värd all respekt och förtjänar egen plats på scenen. F'låt!
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Respekt!
Bra reseskildring som får en att, åtminstone för tre sekunder, fundera på att göra en IB resa.... :tummenupp
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Bra jobbat!!
Och du tog dig tid att fota också:)
Är själv lite nyfiken på en IB. Har du nåt tips för den utsatta kroppsdelen? Jag brukar känna viss träsmak redan efter ett par timmar, och då har jag bara kört asfalt..
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vilken märklig extremsport.... :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Bra jobbat!!
Och du tog dig tid att fota också:)
Är själv lite nyfiken på en IB. Har du nåt tips för den utsatta kroppsdelen? Jag brukar känna viss träsmak redan efter ett par timmar, och då har jag bara kört asfalt..

http://www.airhawk.se/?p=mc
Använde en själv för några veckor sedan då jag körde 564mil på 12 dagar varav 113 mil sista dagen. Funkar helt galet bra. Man blåser upp den lite grann bara och det märks i princip inte att man sitter på den.

Pledians: Det är badass att köra en ironbutt på 125a!!:Bugar
 
Last edited:

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Yess, de där verkar ju bra. Kan vara värt 1100 om man kan köra lite längre. Vilken airhawk blev det? Den för långsmala eller prostata .-). Får se vilken som passar bäst på min hoj.
Tackar! :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tack för responsen! Jag körde utan några tillbehör så det jag fick ta till för den utsatta kroppsdelen var att variera sittställningen i den lilla mån det gick samt ställa mig upp på fotpinnarna emellanåt. Att luta hojen i kurvorna gav naturliga tillfällen att variera sittställningen, om än för några ögonblick.

notrightrider: Den har rullat 3400mil vid det här laget. Köpte den för 3 år sen med 200mil på mätaren, så den har fått gå! Funtar dock på att byta ut den mot en XR125L för att även kunna köra på vintern..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bra gjort och det lät riktigt trevligt.:tummenupp

Fast jag har kört långt många gånger nog för att veta bättre än att göra om det igen frivilligt. Skulle vara någon slags endurance på bana isf.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funtar dock på att byta ut den mot en XR125L för att även kunna köra på vintern..

Köp en "riktig enduro" istället, hållbarare och roligare.


Är alla IB körningar solo ?

Finns det inga sociala IB körningar, med fika och matstopp ?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Imponerande Pledians:tummenupp

Personligen tror jag IB uppfanns på ett kartellmöte mellan drivmedelshandeln och gummiverkstäderna.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag älskar att läsa om sånt här! Tummen upp ts! :tummenupp

Visst det är roligt när man är några stycken som kör, men att låta ensamvargen
i en få fullt spelrum ibland, det är oxå nice :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Låter som en väldigt kul resa och absolut något man måste prova själv en dag. Man blir ju rätt trött i rumpan efter 2 timmar så får bli lite uthålligare och fixa sig en airhawk kanske. :yoparty
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Du är grym Pledians!
Kul att du delar med dig. :tummeupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top