Sidan 1 av 55 12345672651 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1086
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Blogginlägg
    28

Thumbs up Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Tom mc-bänk.jpg
Visningar:	1360
Storlek:	235,5 KB
Id:	390644

Hallå folkens!
    Nu har jag haft så förbaskat mycket uppför backe (senast brusten hälsena, blodpropp och rosfeber) vilket spolat ner Supermono-säsongen 2013 i avloppet. Jag behöver alltså något nytt verkstadsprojekt att bita i, så jag blir glad igen! Husaberg-motorns korta vevstake (135mm) ger tillsammans med slaglängden på 80mm rätt jobbiga sidokrafter på kolven/oljefilmen. Fodret ser inget kul ut redan efter en race-helg. Jag tänkte därför byta till en 145mm lång vevstake, tillverka en 10mm distans mellan topp och cylinder. När jag ändå håller på blir det 104mm borr med nya special Mahle-kolvar och en "himma-svarvat" stålfoder. Det var liksom upptakten... Om toppen hamnar 10mm högre upp, måste jag ta ur styrhuvudet på Honda RS250-ramen ÄNNU mer. No good. Så äntligen tycker jag mig funnit en bra anledning till att svetsa ihop en rörram! På den här tomma mc-bänken, ska det bli en rörram med enkelsving i rör. Fjädringskomponenter, geometri, fälgar och kostym återanvänds från RS250R. Däremot kommer jag att sätta motorn i svingaxeln, så den hamnar 55mm längre bak i ramen. Det tror jag ger bättre viktfördelning och inte minst mer plats åt en vettig dragning av primärrören.

Nu skriver jag det här så att alla kan se, så att jag helt enkelt blir tvungen att fullfölja!

Utformningen på ramens främre del har jag rätt klar för mig, och det blir delvis en kopia på KTM´s Moto3-ram. Svingen blir a´la Ducati, fast med drevet på rätt sida!
    MEN, jag skulle helst vilja ha ramdelen som svingen sitter i av fräst aluminium och bulta fast rörramen. Jag tror att det blir tillräckligt styvt och snyyyggt! Det ser ju rätt ut på Aprilia Dorsoduro! Kommentarer till det konceptet?
    /Dr_C

"Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/Massegossen

Von schneberger negliances avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Ducati Monster m900
    Detta ska bli trevligt att följa

"Probably the best Bear in the world" bgs avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    BMW S1000RR (BG-edition)
    Du är ju något av en häxdoktor med förmåga att trolla ihop fantastiska prototypracers i ditt garage Mats! Se nu bara till att tillsätta en vitlök, några ödleögon och ett par droppar fladdermusblod i detta ditt nästa projekt så ska du se att de onda andar som bevärat dig den här säsongen drivs på flykt inför 2014...

All lycka!
    /Björn

Medlem erikblomdahls avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Honda CBR600RR -07
    Ett roligt projekt att följa nu när det börjar bli lite höstig ute!

Medlem
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Kawasaki A7 -68
    Det var det värsta. Och att sänka motorn i stället för att ta ur i ramen är det ju inte fråga om?
    Men vi imponeras av nivån, som vanligt..!!!

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av bg Visa inlägg
    Du är ju något av en häxdoktor med förmåga att trolla ihop fantastiska prototypracers i ditt garage Mats! Se nu bara till att tillsätta en vitlök, några ödleögon och ett par droppar fladdermusblod i detta ditt nästa projekt så ska du se att de onda andar som bevärat dig den här säsongen drivs på flykt inför 2014...

All lycka!
    /Björn
    Tack för det, Björn! Jag ska ta ett snack med påven, och se om inte han kan stänka lite vigvatten på ramen, efter den varit några trappor ned och blivit glödgad!

Citat Ursprungligen postat av RaffeKawa Visa inlägg
    Det var det värsta. Och att sänka motorn i stället för att ta ur i ramen är det ju inte fråga om?
    Men vi imponeras av nivån, som vanligt..!!!
    Tack Ralf! Tyvärr sitter motorn redan så långt ned i ramen det bara går. Längre ned och kedjan krafsar sönder svingen. Men oavsett det ska vi inte blanda in för mycket förnuft i det här projektet!

Namn:	IMAG0145.jpg
Visningar:	1585
Storlek:	235,6 KB
Id:	390660

Ni kan tro att jag suttit på den här pallen några timmar nu och funderat, måttat, skissat.
    /Dr_C

Rage closed inside! Slappas avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    Motard
    Mer bilder!
    The only easy day was yesterday

Köpes: KTM 625/640 chassie komplett utan/med trasig motor!

Ktm lc4 delar säljes:
    Kylare
    Bakramar
    660 block med fin växellåda osv
    Styrkrona
    Elsystem/kabelstam
    660 Tank

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Slappa Visa inlägg
    Mer bilder!
    Tja, jag har ju inte börjat tillverka något än... Bilder på den gamla hojen är väl inte så intressant, eller? Du kan väl annars köra 25km och kolla själv?
    /Dr_C

Medlem psykopatriks avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    -87 Yamaha FZR 1000
    Intressant bygge
    Har du tittat på spondon folan?
    Jag har för mig att den byggdes efter Aprilia rs 250 från den tiden (ca.-97 någonting)
    http://www.google.se/search?q=spondo...w&ved=0CGMQsAQ

Medlem bearfoots avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Hoj
    Race & gathojar.

Folan Tigcraft

Citat Ursprungligen postat av psykopatrik Visa inlägg
    Intressant bygge
    Jag har för mig att den byggdes efter Aprilia rs 250 från den tiden (ca.-97 någonting)
    Hej Mats och alla andra byggdårar!
    Ursäkta min förkärlek för att rätta då jag tycker mig veta.
    Folan cyklarna (som Mats känner till rätt bra) byggdes med ramar från Tigcraft. Måtten till dessa är baserade på en TZ250 från ca -90. Detta har jag lite koll på då det står en i garaget här hemma. För övrigt till salu om ngn tycker supermonos är kul.

Fråga Mats. 55mm längre bak låter mycket? Antar att du räknat/funderat en hel del på detta men ändå liksom...... Låna min vet ja. Provkör, känns det bra -kopiera måtten?

Annars lycka till! Envishet måste vara ett begrepp uppfunnet i en mindre sydsvensk ort nära dig.

Medlem psykopatriks avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    -87 Yamaha FZR 1000
    Hej
    Du har alldeles rätt i att Folans Supermono har tigcraft ramar, Fredrik Nilsson son i huset Folan hade en sådan när jag jobbade där.
    De hojar jag syftade på då ts ville bygga med enkelsving är de (2 till antalet) superbike hojar som byggdes med Spondon ramar och V260 motorn

Namn:	87417_09.JPG
Visningar:	1252
Storlek:	53,1 KB
Id:	390736
    Senast redigerat av psykopatrik den 2013-08-25 klockan 20:36.

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Måtten på min nuvarande Honda RS250 ram fungerar alldeles utmärkt och de står sig även i jfr med nyare konstruktioner. vibrationerna från en stånka, gillar inte en alu-ram nåt vidare. I min nuvarande ram, hänger motorn framtill i gummi. Ramen och bakstöten har klarat sig fint, kanske tack vare det, men allt annat som sitter på motorn, skakar sönder...

Den pappsmälla som satt i från början vägde ju väldigt lite framtill, jämfört med en 32 kg Husaberg med en tung dubbelkamstopp längst fram. 55mm låter ganska mycket och jag har funderat på att göra svingen lite längre och kanske nöja mig med att flytta motorn 30mm. Jag skulle behöva fler viktfördelningsuppgifter att jämföra med, innan måtten spikas.

Jo, jag tillhör väl inte dem som ger upp i första taget!
    /Dr_C

Medlem torchs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Hoj
    Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
    Mycket intressant, det här ska följas; prenumeration tillagd!

Ang. att kombinera rörram i stål kring styrhuvud med aluminium för "de nedre regionerna" så sammanfogas väl de två medelst skruv på aprilia dorsoduron?
    På aprilia sxv/rxv/mxv så är rören från främre ramen nerstuckna och limmade i nedre ramen där svinglagring, mittre motorfäste etc sitter. Kanske kunde vara ngt att snegla på om du inte redan gjort det.

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av psykopatrik Visa inlägg
    Intressant bygge
    Jo, det har jag spanat in. Jag såg också en RR-hoj från när HD ville testa superbike. Den hade också bultförband mellan aluminiumsidorna och rörhögen framtill. Jag tror det kan funka om man väljer placering av bultarna, i förhållande till varandra och rådande kraftplan, med lite eftertanke, så ska det nog ge tillräcklig styvhet.
    /Dr_C

Medlem Svedbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Hoj
    Honda RS125, Honda RVF400
    Kul projekt! Snabb fråga: varför vill du ha en mixram (rör/alu) till hojen? Några speciella fördelar? Har fått uppfattningen att dessa ramar mest är italiensk designglädje som ska väcka uppmärksamhet åt smått misslyckade hojar, men det finns säkert nåt jag missat!!?

MVH/

Lasse
    [COLOR=Red]RVF400, RS125R

Medlem MickeGs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    KTM RC56-R
    Mr Tigcraft har ett par ramar med alu/rör

http://www.tigcraft.com/moto2.html

Dock ganska dåliga bilder...

Lycka till med projektet, jag tycker du ska köra med homogena rör så att den inte blir för lätt

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Svedberg Visa inlägg
    Kul projekt! Snabb fråga: varför vill du ha en mixram (rör/alu) till hojen? Några speciella fördelar? Har fått uppfattningen att dessa ramar mest är italiensk designglädje som ska väcka uppmärksamhet åt smått misslyckade hojar, men det finns säkert nåt jag missat!!?

MVH/

Lasse
    Detta är mest ett uttryck för skånsk designglädje som ska väcka uppmärksamhet åt en redan lyckad hoj!
    Det ska bli snyggt och så styvt som fordras. Jag kan 3D-CAD och har Mossbergs Mekaniska på en armlängds avstånd, så det kan realiseras hyfsat enkelt. Att svetsa ihop de nedre sidorna av CrMo-rör/plåt har flera gjort redan och det blir, enligt min högst personliga uppfattning, mindre snyggt.
    /Dr_C

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av MickeG Visa inlägg
    Mr Tigcraft har ett par ramar med alu/rör

http://www.tigcraft.com/moto2.html

Dock ganska dåliga bilder...

Lycka till med projektet, jag tycker du ska köra med homogena rör så att den inte blir för lätt
    Tack för det, Micke!
    Jag kan helt ärligt säga att dina/allas entusiastiska hejarop är MYCKET välkommet längs projektet och känns som en vitamininjektion!

Ramens vikt är helt försumbar i jämförelse med den blekfeta luns som ska sitta på sadeln. Nu lämnar vi det ämnet!
    /Dr_C

Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Kul projekt!
    Påminner lite om mitt senaste motorbyte: Jag ville ha en motor med bla längre vevstaksförhållande (8" stakar och 4.125" slag) ...och vips fick hela hojen byggas om
    Ang vibrationer så kan du ju trösta dig med att längre stakar är positivt även där, kolven vänder ju mjukare i TDC. Men det har du säkert redan koll på. En del F1-motorer har ju rod ratio på över 2½ för att kunna varva som de gör utan att gå i bitar.

/Jörgen

Citat Ursprungligen postat av Dr_C Visa inlägg
    Måtten på min nuvarande Honda RS250 ram fungerar alldeles utmärkt och de står sig även i jfr med nyare konstruktioner. vibrationerna från en stånka, gillar inte en alu-ram nåt vidare. I min nuvarande ram, hänger motorn framtill i gummi. Ramen och bakstöten har klarat sig fint, kanske tack vare det, men allt annat som sitter på motorn, skakar sönder...

Den pappsmälla som satt i från början vägde ju väldigt lite framtill, jämfört med en 32 kg Husaberg med en tung dubbelkamstopp längst fram. 55mm låter ganska mycket och jag har funderat på att göra svingen lite längre och kanske nöja mig med att flytta motorn 30mm. Jag skulle behöva fler viktfördelningsuppgifter att jämföra med, innan måtten spikas.

Jo, jag tillhör väl inte dem som ger upp i första taget!
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-08-27 klockan 16:14.
    Brun utan sol, tändkulesot

Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Kul projekt!
    Påminner lite om mitt senaste motorbyte: Jag ville ha en motor med bla längre vevstaksförhållande (8" stakar och 4.125" slag) ...och vips fick hela hojen byggas om
    Ang vibrationer så kan du ju trösta dig med att längre stakar är positivt även där, kolven vänder ju mjukare i TDC. Men det har du säkert redan koll på. En del F1-motorer har ju rod ratio på över 2½ för att kunna varva som de gör utan att gå i bitar.

/Jörgen
    Tack, Jörgen!
    Jo, det drar ju en del med sig.
    Jag är lite orolig att allt för långa (tunga) vevstakar ska öka vibrationerna och belasta mina klena ramlager ännu mer. Jag kan ju gudbevars öka vevstaken ytterligare en kamkedjelänk till ca 155mm => 1,94. Jag varvar ca 9000rpm med 80mm slag => ca 24 m/s i medelkolvhastighet. Har du nån rekommendation, så är jag idel öra!
    /Dr_C

Sidan 1 av 55 12345672651 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här