Video Absolut ingen verkar bry sig om den skadade !?.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du gillar att ladda upp videos du hittar lite här o var på youtube du....
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
I det där landet har folk tider att passa! Om tåget blir försenat 1 minut får de en lapp de kan ge till arbetsgivaren.

Men vem ska skriva lappen här?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
55 sekunder in i filmen ser det ut som om killen fotograferar med sin mobil (behövde väl uppdatera sin FB profil kanske). Märkligt också att en person gör sig besväret att resa upp vespan men inte bryr sig om den skadade alls !!!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hur är det nu man säger ... en bild säger mer än tusen ord. :crash

Filmerna hittas inte på YouTube utan på ryska webbsidor som har betydligt mer material. :fakta

Det jag menade var att istället för o posta länken från var filmen hittades från början så går du några steg längre o laddar själv upp på youtube, av nån anledning
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Hur är det nu man säger ... en bild säger mer än tusen ord. :crash

Filmerna hittas inte på YouTube utan på ryska webbsidor som har betydligt mer material. :fakta

Kan man få veta vad för ryska sidor det handlar om? Har för mycket fritid och att man behärskar språket är bara ett plus :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det jag menade var att istället för o posta länken från var filmen hittades från början så går du några steg längre o laddar själv upp på youtube, av nån anledning

Och bryter mot allehanda copyrights/upphovsrättsregler samtidigt. Fast allt på internet kanske är gratis, fritt för alla att använda hur man vill? :dummer
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Och bryter mot allehanda copyrights/upphovsrättsregler samtidigt. Fast allt på internet kanske är gratis, fritt för alla att använda hur man vill? :dummer

Om man ser till att sprida det så mkt som möjligt för att få folk att titta in på just sin sida så är det ju heeeelt okey.
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Sitter rätt mycket på liveleak.com och glor. Favoriterna är självklart russian roadrage och det är ofta som folk inte bryr sig om skadade där heller. Idioter till människor!
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Sitter rätt mycket på liveleak.com och glor. Favoriterna är självklart russian roadrage och det är ofta som folk inte bryr sig om skadade där heller. Idioter till människor!

Fast vad gäller just det, att ej visa medmänsklighet ligger väl ändå kineser / asiater (näe här generaliseras ingenting!) i en helt egen klass!? Folk, ja tillochmed barn kan ju bli manglade och det ser ut som de helt plötsligt blivit osynliga... folk bara passerar utan att så mycket som att ägna den uppenbart livshotande skadade individen en blick, än mindre en tanke.
Ibland vill man bara kräkas på mänskligheten! Kulturkorck kanske, men jag fattar inte hur de fostras när de så tydligt drillats i att motstå den uppenbara reaktionen att vilja hjälpa till i en situation där en annan människa skadats allvarligt?
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag håller med dig totalt! Att inte hjälpa en människa som ligger halvdöd är omänskligt. Men vem vet, de kanske inte är utbildade på hur man ska hantera situationen, eller rädda för att bli inblandade i något, men det är som sagt väldigt omänskligt att inte hjälpa till.. Vet inte riktigt om man ska dra alla asiater över en kam, thailändare är väldigt snabba att hjälpa till när det händer trafikolyckor etc och hjälper gärna till.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Om han hade fria luftvägar så hamnade han som tur är i en ganska bra framstupa-sidoläge av sig själv. Skakningarna i början ser dock rätt illavarslande ut.
Om man ändå går fram och kollar på offret från en meters håll så kan man väl ändå besvära sig och kolla om han kan andas ordentligt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
När jag tittade på skedet en andra gång tycker jag faktiskt att killen som står till höger med mobilen gör allt han kan för att ringa "112" och kvinnan springer efter hjälp. I slutet av videon kommer det trots allt fram en kille som ser orolig ut.

Övriga som kör förbi, hinner knappt se honom innan dom är förbi. Såklart dom inte tvärnitar i full trafik. Kommer orsaka en olycka i sig.

Men självklart, han i blå och hjälm. Han borde nog åtminstone tittat närmare. Men jag kan tänka mig killen på marken gör typiska stön efter tappat medvetandet och andningen går åt pipan. De är nog skärrade.

Så, det var min analys :)
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
20 sekunder in, kommer en man i röd(?) Piké och tar fram mobilen.
Tar ett foto och sedan går.

Är det bara jag eller :dummer
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Äckel till människor!

Att ingen ser sig själv kunna hamna i situationen, och därmed agerar annorlunda, tyder ju viss hjärnröta.

\m/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker som swedie, sen tror jag folk med all rätt är lite rädda för att börja rycka och slita i en skadad människa. Det är dessutom på få ställen i världen där man i skolan lär sig ABC lika bra som vi i Sverige.
Vanligt fel är ju att folk börja försöka lyfta upp en person som är avsvimmad och som eg helst bör ligga ner.
Det kan dessutom finnas nackskador.
En kompis som jobbar på ambulansen brukar beklaga sig över idioter som promt ska mata skadade med vatten. Men det är väl någon slags Hollywoodsmitta.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Han kanske ligger och mumlar rör mig inte, min rygg har gått av, eller liknande.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Mycket snabba repliker, väldigt lite kunskap.

Någon nämnde att alla har bråttom till jobbet och får en lapp om tåget är 1 min försenat. I Japan stämmer det kanske, inte i Kina. Och klippet är definitivt från Kina.

Utöver det så gäller följande i Kina (oavsett hur rimligt vi tycker att det är):
Om du tar hand om ett trafikoffer i Kina så blir du direkt skyldig att stå för ev sjukhus/ambulans-kostnader. En mycket udda och tråkig lag som tyvärr medför sånt här beteende, alla väntar på att någon annan ska gå fram först.

Så, nu kan ni fortsätta.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mycket snabba repliker, väldigt lite kunskap.

Någon nämnde att alla har bråttom till jobbet och får en lapp om tåget är 1 min försenat. I Japan stämmer det kanske, inte i Kina. Och klippet är definitivt från Kina.

Utöver det så gäller följande i Kina (oavsett hur rimligt vi tycker att det är):
Om du tar hand om ett trafikoffer i Kina så blir du direkt skyldig att stå för ev sjukhus/ambulans-kostnader. En mycket udda och tråkig lag som tyvärr medför sånt här beteende, alla väntar på att någon annan ska gå fram först.

Så, nu kan ni fortsätta.

Skönt med någon som inte bara häver ur sig gårdagens galla utan som faktiskt vet något konkret.

Till och med i "Landet Nummer 1" USA drar sig folk för att hjälpa till. Deras rättssystem har bidragit till det. Om du t ex kommer fram till en motorcyklist som har klotat och ligger med ofria luftvägar och du lägger denne i stabilt sidoläge och det senare visar sig att personen har en nackskada som gett en förlamning så kan du bli stämd för "felbehandling". Du kanske inte blir dömd skyldig, men det är ett himla bök ändå.

Jag blev rådd att inte göra något om jag inte hade en försäkring som täckte det, eller om jag nu absolut skulle göra någott att se till att personen accepterade att jag friskrev mig från ansvar för eventuella "komplikationer". Det här gäller sjukt nog även ombord på flygplan, speciellt amerikanska bolag...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top