Ändra A/F med hjälp av tempsensorer?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det finns en känd modifikation till Yamaha XT 660 där man kopplar på en variabel resistor på 0 - 1 kohm på vardera sensor, lufttemp och vattentemp. När man ökar motståndet "lurar" man ECU att det är kallare än det är och den fetar då på (i hela mappen?)

Mer detaljer:
http://www.xt660.com/site/node/136
http://www.captnmoto.co.uk/20603.html

Någon som har experimenterat med det här på andra hojmodeller? Om man t.ex bara har monterat slipon så är man kanske inte så sugen på att punga upp 5k för PC och bänkning och då är detta ett mycket billigare alternativ. Kan det fungera tillfredsställande på en radfyra tror ni?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej.....

Det är en usel ide då det inte är generellt mer soppa över hela registret som behövs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju inte idealt men visst kan det väl vara en budgetlösning på en billig hoj. Vet en kompis som gjorde så på sin bil för att låta den gå magert och spara bränsle. Det funkade visst bra för honom.

Har för många år sedan sett kit där tempmätaren ersätts med en vridpotentiometer. Så det blir lite som ett ställbart munstycke.
Sen är det ju ganska begränsat hur mycket man kan ändra bränslemängden via tempsensorn. Elektroniken lär ju ha någon slags inbyggd felkod som styr över sprutet till grundmappen utanför rimliga temperaturer.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är ju inte idealt men visst kan det väl vara en budgetlösning på en billig hoj. Vet en kompis som gjorde så på sin bil för att låta den gå magert och spara bränsle. Det funkade visst bra för honom.

Har för många år sedan sett kit där tempmätaren ersätts med en vridpotentiometer. Så det blir lite som ett ställbart munstycke.
Sen är det ju ganska begränsat hur mycket man kan ändra bränslemängden via tempsensorn. Elektroniken lär ju ha någon slags inbyggd felkod som styr över sprutet till grundmappen utanför rimliga temperaturer.


Ja se där, det kanske är värt att prova ändå, kostar ju inte många kronor. Tänkte att en FZ6 skulle bli offret.
En till tanke är att detta fungerar bättre på en hoj med kortare varvtalsregister, t.ex encylindrig. Helt enkelt eftersom mappen är mindre. Kan det vara så?
Vridpotentiometer, så heter det nog ja!

Här ser vi hur mycket man kan ändra. Bara på tomgång dock.
https://www.youtube.com/watch?v=0OHzpRrZMnA
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen aning om hur längden av registret påverkar.

Ska väl tillägga att Boris har ju rätt i att det endast kommer ge dig rätt bränsleblandning vid de varvtals- och last-område du väljer. Så du får ju acceptera en dålig bränsleblandning på låga varvtal.

Sen kan man ju tänka sig en switch för att byta "mappar", tex en glidarmap och en gasarmap. Kanske en tredje ekonomimap.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen aning om hur längden av registret påverkar.

Ska väl tillägga att jag säger inte emot Boris, han har ju rätt i att det endast kommer ge dig rätt bränsleblandning vid de varvtals- och last-område du väljer. Så du får ju acceptera en dålig bränsleblandning på låga varvtal.

Sen kan man ju tänka sig en switch för att byta "mappar", tex en glidarmap och en gasarmap. Kanske en tredje ekonomimap.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ingen aning om hur längden av registret påverkar.

Ska väl tillägga att Boris har ju rätt i att det endast kommer ge dig rätt bränsleblandning vid de varvtals- och last-område du väljer. Så du får ju acceptera en dålig bränsleblandning på låga varvtal.

Sen kan man ju tänka sig en switch för att byta "mappar", tex en glidarmap och en gasarmap. Kanske en tredje ekonomimap.

Jo det är ju ett sätt.

Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av mappning, men säg att man sätter på slipon och då behöver fetta upp 3% på låga varv (de går väl generellt sett alltid för snålt från fabrik?) och 10% på höga varv. Då kan man öka 3-5% vilket kan vara en bra kompromiss. Borde gå bättre i hela registret då tycker man.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det är ju ett sätt.

Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av mappning, men säg att man sätter på slipon och då behöver fetta upp 3% på låga varv (de går väl generellt sett alltid för snålt från fabrik?) och 10% på höga varv. Då kan man öka 3-5% vilket kan vara en bra kompromiss. Borde gå bättre i hela registret då tycker man.

Jag skulle nog hellre feta upp 10 %, på höga och acceptera mager blandning på låga varvtal. Förutsett att motorn inte börjar gå märkbart dåligt på låga.

Sätter jag ett slipon så vill jag ju till tillgång till de extra hästkrafterna för annars försvinner ju poängen.
På låga varvtal kan man ju klara sig utan dom där hästarna, och ett litet plåster på såren är ju låg bränsleförbrukning när du glider runt i lägre fart.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag skulle nog hellre feta upp 10 %, på höga och acceptera mager blandning på låga varvtal. Förutsett att motorn inte börjar gå märkbart dåligt på låga.

Sätter jag ett slipon så vill jag ju till tillgång till de extra hästkrafterna för annars försvinner ju poängen.
På låga varvtal kan man ju klara sig utan dom där hästarna, och ett litet plåster på såren är ju låg bränsleförbrukning när du glider runt i lägre fart.

Nu blev det nog nåt fel här. Du menar att du skulle acceptera en för fet blandning på låga varv va?
Du kan ju inte få den att gå både snålt på låga varv och fetare på höga varv med den här metoden.

Det beror ju lite på vad man har för mål. Köper jag enbart slipon så är det mer för ljud och utseende än effekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu blev det nog nåt fel här. Du menar att du skulle acceptera en för fet blandning på låga varv va?
Du kan ju inte få den att gå både snålt på låga varv och fetare på höga varv med den här metoden.

Det beror ju lite på vad man har för mål. Köper jag enbart slipon så är det mer för ljud och utseende än effekt.

Skrev snabbare än jag tänkte där... Ja, så lär det ju naturligtvis bli. Och därmed ingen ekonomibonus.

Är allergisk mot folk och hojar som bara vill ha ljud för sakens skull. I min värld så är ljud ett pris man får betala när man jagar mer effekt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det går väl att justera på bränslet utan att lura sensorer på xt660? Via knapptryckningar på instrumentet?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hur mycket ändras bränsleblandningen av endast ett slipon, borde det inte spela större roll vilken höjd du bor på eller vilket lufttryck det är på just den dagen? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såhär ser en mapp till en KTM ut. Jag har tagit fabriksmappen och gjort en overlay med en mapp som är optimerad i bänk där fokus inte har legat på avgasrening och cruise utan på effekt. Där illustreras bra varför det inte är en bra ide att höja hela bränslemappen 3 eller 5%. Vissa sektorer behöver du 10% mer soppa andra kräver mindre än originalmappen. Det enda en kev mod kan vara bra till är att om det går toksnålt så kan man plussa på soppa och undvika att bränna ventilerna.

mapp.jpg

Y= % extra soppa
X= varvtal
Z= TPS
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såhär ser en mapp till en KTM ut. Jag har tagit fabriksmappen och gjort en overlay med en mapp som är optimerad i bänk där fokus inte har legat på avgasrening och cruise utan på effekt. Där illustreras bra varför det inte är en bra ide att höja hela bränslemappen 3 eller 5%. Vissa sektorer behöver du 10% mer soppa andra kräver mindre än originalmappen. Det enda en kev mod kan vara bra till är att om det går toksnålt så kan man plussa på soppa och undvika att bränna ventilerna.

View attachment 385588

Y= % extra soppa
X= varvtal
Z= TPS

Kan du göra en likadan på skillnaden mellan original map resp. map med slipon? Alternativt optimal map original mot optimal map med slipon.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan du göra en likadan på skillnaden mellan original map resp. map med slipon? Alternativt optimal map original mot optimal map med slipon.

Den där mappen är optimerad mapp med enbart öppnare slutburk byggd för att klara 96dB. Så den är ganska nära en bra sliponmap.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är allergisk mot folk och hojar som bara vill ha ljud för sakens skull. I min värld så är ljud ett pris man får betala när man jagar mer effekt.
Jag tycker att det gör mycket av känslan när det låter bra, men det ska såklart vara behaglig ljudnivå. Bra ljud är inte att förväxla med starkt ljud enligt mig, men detta är ett sidospår..

Det går väl att justera på bränslet utan att lura sensorer på xt660? Via knapptryckningar på instrumentet?
Man kan korrigera CO, men det påverkar bara upp till 12% TPS eller nåt sånt.
 

Gäddan

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Bandhagen
Hoj
YMH XT 660 r
snurrigt...
Det är bränsleluftblandningen ( Lambda ) som måste ändras när den
går i ska closed loop . dvs återkopplat mot lambdasond.
När man gasar på lite så går den in i open loop (mot mapp) o då går den fint
finns en mycket känd åtgärd för det till xt 660 .
en liten manick som gör att motorn strävar från a/f 14,3 till 13,5 tror jag det var
Behövs ingen närmare beskrivning
men den manicken finns på ebay, 700kr
http://www.ebay.com.au/itm/Yamaha-X...orcycle_Parts_Accessories&hash=item1e7ec4558f

så deså
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
snurrigt...
Det är bränsleluftblandningen ( Lambda ) som måste ändras när den
går i ska closed loop . dvs återkopplat mot lambdasond.
När man gasar på lite så går den in i open loop (mot mapp) o då går den fint
finns en mycket känd åtgärd för det till xt 660 .
en liten manick som gör att motorn strävar från a/f 14,3 till 13,5 tror jag det var
Behövs ingen närmare beskrivning
men den manicken finns på ebay, 700kr
http://www.ebay.com.au/itm/Yamaha-X...orcycle_Parts_Accessories&hash=item1e7ec4558f

så deså

Det där är lögn bluff och båg. Prylen kan inte veta vilket A/F den pekar mot. Det enda den kan göra är att berätta för ECU att det går magert så att den fetar på. Och inbyggt i ECU finns sedan en failsafe som begränsar hur mycket det fetar på innan den börjar misstro lambdan.

I bilden har jag bifogat hur signalen ser ut ifrån en smalbandslambda och den kan omöjligen hjälpa till att styra mot 13,6 då den inte vet om AF är 14,2 eller 10,0.

Sen finns där användare som är nöjda men produkten men den gör inte det den säger.
 

Bifogat

  • NarrowbandOutputGraph.jpg
    NarrowbandOutputGraph.jpg
    77.3 KB · Visningar: 48
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top