Hur trallar jag på bästa sättl? Trähoj.com!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Eftersom alla pengar numera då är nedplöjda i en lägenhet som jag köpt mig rätten att bo i, är det lika bra att dünga ner alla framtida stålars i samma objekt.

Jag ämnar att lägga lite käck trall på balkongen (enligt bilagda bilder), men vetefan vilket som är bästa sättet? Funderade lite på sånnadäringa lösa rutor som vilken random tummen-mitt-i-handen-tjomme som helst kan lösa på Biltema, men insåg snart att det är förjävla löjligt. Blir således att tjaxxa sibirisk lärk, eller motsvarande tryckat virke för att platsbygga ett trallverk, rätt på plattan.

Jag funderar på att regla 45x45 med 600cc och slänga på längsgående 28x120. Vad jag dock inte riktigt greppar ihop är hur jag löser reglingen över dörrplåten? Jag vill ju ha en längsgående trallplanka så nära dörren som möjligt. Därav min tråd.

Någon som har tips på hur jag på bästa sätt gömmer plåten? Jag har förlikat mig med tanken att lägga brädverket åt "andra hållet" alltså ut från dörren, men det föll inte i godaste jorden. S.a.s.

Ös på med edra tips om vad jag behöver tänka på mer än rostfri skruv, måttband och folköl.

Förövrigt jobbar jag på att komma upp i JoJo's standard och suktar efter diverse Firestorms för tillfället.

Taekk.
 

Bifogat

  • 20130510_162933 (Large).jpg
    20130510_162933 (Large).jpg
    236.3 KB · Visningar: 152
  • 20130510_162955 (Large).jpg
    20130510_162955 (Large).jpg
    210 KB · Visningar: 329
  • 20130510_163002 (Large).jpg
    20130510_163002 (Large).jpg
    194.9 KB · Visningar: 231

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
För att du nämde Firestorm i din fina tråd så kan du få ett tips hur jag löst ditt krux.
Märk väl att det kankse inte är rätt eller världens bästa sätt men det är så jag hade löst uppgiften.

Ta din regel och karva bort motsvarande mängd trä som du har plåtlist. Kolla först hur din plåtlist rör sig och låter under tryck.
Karvar du snyggt så har ju regeln stöd från din plåtlist och bör då inte svikta.

Själv hade jag valt 500CC för att minska risken för att trallen sviktar och känslan av ett äkta Martin Timell bygge gör sig påmint.
 

fjäder

Frukost är för mesar.
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
07 KTM Superduke
Kör som du tänkt å lägg plast distanser mellan träet å betongen, håller länge då. Fräs in stål bit i reglarna ca 300 mm å skruva fast. Låt stålbiten sticka ut över blecket å limma sista trallen närmast dörren. Finns otroligt bra lim, alternativt stålskruv då som inte ska nå ner till blecket.. :yoparty
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Vet inte om det är det absolut bästa sättet men
det tveklöst snabbaste skulle förmodligen vara om
du fällde upp passagerarfotpinnarna, då går det satans fort!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
För att du nämde Firestorm i din fina tråd så kan du få ett tips hur jag löst ditt krux.
Märk väl att det kankse inte är rätt eller världens bästa sätt men det är så jag hade löst uppgiften.

Ta din regel och karva bort motsvarande mängd trä som du har plåtlist. Kolla först hur din plåtlist rör sig och låter under tryck.
Karvar du snyggt så har ju regeln stöd från din plåtlist och bör då inte svikta.

Själv hade jag valt 500CC för att minska risken för att trallen sviktar och känslan av ett äkta Martin Timell bygge gör sig påmint.
Jag har ju tappat det här totalt. Inlogg och aktivitet alltså.

Men JoJo, tackar som fanken för input! Gillas!
När det är klart bjuds det på trallfest!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kör som du tänkt å lägg plast distanser mellan träet å betongen, håller länge då. Fräs in stål bit i reglarna ca 300 mm å skruva fast. Låt stålbiten sticka ut över blecket å limma sista trallen närmast dörren. Finns otroligt bra lim, alternativt stålskruv då som inte ska nå ner till blecket.. :yoparty

Kan ju vara en bra idé det där också! Jag har dock inte tillgång till såpass fancy verktyg, så det blir nog någon McGyverlösning om jag känner mig själv rätt. :tungan
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Förövrigt har jag inte börjat än... :gnissla

Inte har det blivit någon hoj heller. Hade ju vart smutt i det finfina vädret.

Ädit: Och det här med multikultikvot har jag inte ork att göra heller. Sådeså.
 
Last edited:

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Nu har du ju haft hela helgen på dig. Du borde vara klar innan Moto GP idag i vart fall.:fakta
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
En liten varning bara, om du täcker plåten med trä, rinner regnvatten in mot dörrkarmen som ruttnar bort med förvånansvärd fart.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Äh, nu är skiten jävlarimig nästan klar. En bräda återstår.

Öl!
 

Bifogat

  • 20130608_191822 (Large).jpg
    20130608_191822 (Large).jpg
    170.2 KB · Visningar: 726
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top