En trevlig liten sporthoj till bana

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Slog till på daytonan!!!:banana
Nu kommer dock insikten i att det är ett halvår tills säsongen börjar :huvet Det kommer bli en lång vinter...

Men en tanke om däck. Bör jag ge mig på att skaffa slicks o värmare direkt, eller är det kanske bättre med ett par klibbiga gatdäck först för att lära mig cykeln lite bättre?
Det är ju gatdäck jag kört med tidigare och har lite erfarenhet om greppet. Mitt tempo kommer ju kanske vara för lågt för att hålla temp i slicks dom första gångerna. Eller det krävs det inte så mycket för det?

Angående försäkring så hade jag redan en olycksfallsförsäkring som täcker motorsport, så länge jag inte tjänar pengar på att köra :p
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Slog till på daytonan!!!:banana
Nu kommer dock insikten i att det är ett halvår tills säsongen börjar :huvet Det kommer bli en lång vinter...

Men en tanke om däck. Bör jag ge mig på att skaffa slicks o värmare direkt, eller är det kanske bättre med ett par klibbiga gatdäck först för att lära mig cykeln lite bättre?
Det är ju gatdäck jag kört med tidigare och har lite erfarenhet om greppet. Mitt tempo kommer ju kanske vara för lågt för att hålla temp i slicks dom första gångerna. Eller det krävs det inte så mycket för det?


Svårt att säga hur sakta man kan köra på slicks utan att de kallnar, men så vansinnigt halt tycker jag inte det har varit de gånger jag har rullat ut på kalla (ofta väl använda) slicks. Man kan köra dem varma utan att behöva vara rädd lixom.

Lite lugnare "knäskrap-tempo" kan man åka med nästan vilka däck som helst är min erfarenhet, men man kanske ska vara försiktig om det är riktigt sommarvarmt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Slog till på daytonan!!!:banana
Nu kommer dock insikten i att det är ett halvår tills säsongen börjar :huvet Det kommer bli en lång vinter...

Men en tanke om däck. Bör jag ge mig på att skaffa slicks o värmare direkt, eller är det kanske bättre med ett par klibbiga gatdäck först för att lära mig cykeln lite bättre?
Det är ju gatdäck jag kört med tidigare och har lite erfarenhet om greppet. Mitt tempo kommer ju kanske vara för lågt för att hålla temp i slicks dom första gångerna. Eller det krävs det inte så mycket för det?

Angående försäkring så hade jag redan en olycksfallsförsäkring som täcker motorsport, så länge jag inte tjänar pengar på att köra :p

Kör du mönstrade racedäck så är det lättare att hålla tempen i dem än i slicks. Tänk R10, racetec rr eller supercorsa sc. Du måste inte köpa värmare direkt, men, när du ändå lägger 40000 på en hoj, 1500 spänn på en bandag, och ytterligare någon tusenlapp på resa, mat, boende osv, varför vill du slösa bort de 2 första varven varje pass på att fisåka och försöka få upp värmen i däcken när det finns prylar som inte kostar värst mycket som löser det hela åt dig så du kan panga på fullt så fort du lämnar depån?
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Slog till på daytonan!!!:banana
Nu kommer dock insikten i att det är ett halvår tills säsongen börjar :huvet Det kommer bli en lång vinter...

Men en tanke om däck. Bör jag ge mig på att skaffa slicks o värmare direkt, eller är det kanske bättre med ett par klibbiga gatdäck först för att lära mig cykeln lite bättre?
Det är ju gatdäck jag kört med tidigare och har lite erfarenhet om greppet. Mitt tempo kommer ju kanske vara för lågt för att hålla temp i slicks dom första gångerna. Eller det krävs det inte så mycket för det?

Angående försäkring så hade jag redan en olycksfallsförsäkring som täcker motorsport, så länge jag inte tjänar pengar på att köra :p

Grattis! Var och fikade med honom idag och hörde att han fått den såld. Han vet ju vad han sysslar med så du lär nog inte bli missnöjd :tummenupp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kan inget alls om r6.or men mest pulver ( vilket aldrig e fel) har ju 2006-2007 130hk. senare blir det ju bara mindre pulver o tyngre hojar. men just 2003 - 2005 vettetusan, krävs nog expertis inom r6 området här :tummenupp
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6
tack!
Oavsett ÅM är det fina hojjar, den och CBR600RR. Är oftast de båda som brukar kriga med varandra genom åren
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Självklart ska du köra på riktiga rejsdäck och självklart med däckvärmare. Dels för att då vet du att du alltid har fäste när du åker ut samt att kalla däck är hala, dels så slits kalla däck mer. Det är bara dumt att vara snål. Det kan göra ont både i kropp och plånbok. Sen kan man som banåkare köra på lite hårdare gummiblandningar typ endurance.

Slog till på daytonan!!!:banana
Nu kommer dock insikten i att det är ett halvår tills säsongen börjar :huvet Det kommer bli en lång vinter...

Men en tanke om däck. Bör jag ge mig på att skaffa slicks o värmare direkt, eller är det kanske bättre med ett par klibbiga gatdäck först för att lära mig cykeln lite bättre?
Det är ju gatdäck jag kört med tidigare och har lite erfarenhet om greppet. Mitt tempo kommer ju kanske vara för lågt för att hålla temp i slicks dom första gångerna. Eller det krävs det inte så mycket för det?

Angående försäkring så hade jag redan en olycksfallsförsäkring som täcker motorsport, så länge jag inte tjänar pengar på att köra :p
 

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Liten uppdatering så här i vintermörkret:

Däckvalet föll på gatlegala batlax s21:eek:r. Dels för att jag kört med dom på tuonon när jag kört bana, alltså viss hum om greppet. Sen så har dom visst grepp även om det skulle regna :tummenupp
Har dessutom hört rykten om att samma däck tog sig runt knutstorp under endurance-cupen med rackarns fint resultat!

Hursomhelst så är licenskurs på knutstorp med SMC bokat till 30/4 :banana Nån mer här som ska dit??

Ha det fint så ses vi säkert i myllret på mässan!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top